Tips gevraagd: Dochter (4) treuzelt enorm met eten 's ochtends

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Muisje2016, 22 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Mijn dochter van net 4 is altijd al een slechte eter geweest. Inmiddels heb ik wel geleerd dat hoe meer ik het los laat hoe beter het gaat.

    Alleen nu gaat ze sinds 2 maanden naar de basisschool en probeer ik een goed ochtendritme te vinden. Ze heeft nu 20 minuten de tijd om 1 boterham te eten en iedere ochtend is het strijd. Ik roep continue dat ze door moet eten en nog laat ze vrijwel altijd de korstjes of meer liggen. Iets anders dan brood lust/wil ze niet.

    Haar gewoon na 2 happen brood (want daar blijft het bij als ik niet aandring) naar school sturen vind ik moeilijk. Ze is klein en dun, zit onder de curve dus krijg altijd te horen dat ik moet opletten dat ze genoeg eet.

    Ik merk dat ik steeds sneller geïrriteerd raak en er boos om wordt. Dat helpt soms, maar vaak ook niet en ik vind het heel ongezellig iedere ochtend die strijd.

    Overigens is ze ook met avondeten moeilijk maar dan is er wat meer tijd en gaat het meestal beter, maar ook nog best vaak strijd.

    We ontbijten overigens met zn drieën (dochter, zoontje van 8 maanden en ik) aan tafel. Ik voer zoontje en probeer er een gezellig moment van te maken. Dochter kletst honderduit maar eten ho maar....

    Hebben jullie tips hoe ik dit anders aan kan pakken?
     
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Ik heb wel een tip, maar dat is niet echt pedagogisch verantwoord.
    Iets vroeger op staan, brood in kleine stukjes snijden en haar voor de tv haar brood laten eten. Als ze zelf niet eet kun je haar steeds een stukje in haar mond doen. Hier heeft M niet in de gaten dat ze zo wel eet...
     
    Dubbelgeluk, Axia en HappyRabbits vinden dit leuk.
  3. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Stimuleren met een wekkertje? Onze zoon is ook zo'n lekkere vlotte eter en uiteindelijk kocht ik een kookwekkertje met een duidelijk vak van hoeveel tijd hij nog had.
    Een systeem met stickers en kleine beloningen als het op is binnen de tijd wil bij sommige ook nog wel helpen.
    Lust ze het brood wel? Mijn zoon had een hekel aan brood (gaat nu goed) dus verzon ik wat anders. Pap, krackers, gebakken eitje etc.
    Tijd om en bord niet leeg? Voor het avondeten kreeg hij er nog 5 min bij maar geen toetje. 5 minuten om dan pakte ik zijn bord weg.
    En nee, mijn zoon is geen bolle en zit ook net op het gemiddelde.
    Met ontbijt deed ik het net zo, tijd om dan weg bord.
    Het resultaat was wel dat er de rest van de dag ook geen snoep/koek/chips kwam als hij dat wilde.

    Voor hem werkte het want meneer werd hongerig genoeg om iets vlotter te eten. Hij eet nog niet snel maar nu wel binnen een schappelijke tijd zijn bord leeg op ieder moment van de dag.
     
  4. Pyaar

    Pyaar Actief lid

    14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    Oeh @Muisje2016 dit zou zo mijn verhaal kunnen zijn. Hier een dochter van 4 jaar (bijna 5 inmiddels), die ook precies zo slecht eet als wat jij beschrijft. Wij hebben het lange tijd kunnen 'uitzingen' zoals beschreven door @debq namelijk een Filmpje kijken en ongezien toch wat hapjes voedsel naar binnen. MAAR.. dat werkt nu juist niet meer o_O........ Waar wij nu mee bezig zijn, is gezamenlijk aan tafel eten (ontbijt, lunch, diner), ZONDER filmpjes e.d. en beloven dat ze een filmpje mag kijken als het eten op is. :p Ook moet ik er gewoon bij zitten en telkens een hapje voeren..:(... (terwijl mijn andere kind van 1,5 jaar zelf broodjes eet en zelf avondeten of fruit naar binnen schept terwijl ze in haar hoge stoel zit en nóg schreeuwt om meer... :eek::confused: pfff..) Ja onze oudste is altijd een minimale eter geweest.. :mad:..

    Conclusie ik lees mee voor nog meer tips en ervaringen.. :o:
     
  5. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Ja, zo heb ik het best lang gedaan... maar inmiddels vind ik dat ik haar niet meer hoef te voeren net zoals haar kleine broertje. Filmpje kijken werkt nu averechts want dan vergeet ze helemaal te eten.
     
  6. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Een stickersysteem hebben we al, dan zegt ze doodleuk: "Nou mam, dan plak ik vandaag toch geen sticker?" :o:

    Een timer heb ik nog niet geprobeerd, da's wel een goede!
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En bv zoeken naar een ander soort
    ontbijt? Hier gaat brood ook tergend langzaam, nu eet ze kwark met havermout (of muesli, granola, cruesli) en fruit en dat gaat vlotter.
     
  8. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Nou inderdaad, hier exact dezelfde situatie! Eerst ook vaak een filmpje erbij zodat ze ongemerkt at of ik haar voerde maar nu juist niet meer.

    En wij hebben dezelfde afspraak dat als ze voordat we weg moeten haar brood op heeft ze nog een filmpje mag kijken. Maar dat lukt zelden.

    En inderdaad ook nummer twee die met 8 maanden een hele boterham in stukjes naar binnen werkt in de helft vd tijd. :roflmao:
     
  9. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Al geprobeerd maar iets anders lust ze niet of gaat nóg langzamer :(
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.621
    21.117
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou het doen zoals @Amaranthas . Hier ook niet zo'n grote eter, maar strijd daarover voeren verlies je als ouder toch. Dus tijd om, is bord weg. Ik ben inmiddels met deze leeftijd, ook 4, wel zo dat als ze niet fatsoenlijk eet, er dan ook geen ruimte is voor lekkers.
     
  11. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.685
    2.134
    113
    En wat als je zegt dat als haar boterham niet op is, ze die meekrijgt om tussendoor te eten ipv fruit of koek? Misch vindt ze dat wel zo erg dat ze dooreet? Herken 't wel, hier alleen nog geen gehaast voor school.. Dat komt in januari pas. ;)
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.482
    8.331
    113
    Hier is het op een gegeven moment ‘geen lekkers als je je normale eten niet eet’. Werkt dan toch vaak weer even om beter te eten.

    En ik heb ook wel eens een half opgegeten boterham of de korstjes die niet op waren als tussendoortje mee naar school gegeven inderdaad.

    (De jongste heeft ook ondergewicht; dat wordt alleen niet minder van er (figuurlijk ;)) bovenop zitten. ;) Ik haal wel eens iets anders voor het ontbijt, wat ze zelf willen/kiezen, de jongste bv. witte broodjes en de oudste wel eens yoghurt met cruesli.)
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.755
    113
    Misschien een feest boterham. Een boterham delen in vieren. Elk stuk beleggen met wat anders. Werkte toen onze uk minder at goed. En een timer, tot die tijd kun je eten en daarna in een trommeltje voor later.

    Hij at dan op een ander moment dat op tot die tijd geen koekjes of wat anders
     
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.471
    24.323
    113
    Toen mijn jongste dochter die leeftijd had, zette ik haar bord (met folie erover) gewoon weg als het tijd was om naar school te gaan. En bij thuiskomst kon ze dat dan eerst op gaan eten.
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.073
    113
    Vrouw
    Hier gaat zoon regelmatig zonder ontbijt naar school of peuterspeelzaal. Hij eet in de eerste pauze wel. Krijg er 9/10 keer simpelweg niets in omdat hij geen eetlust heeft. Kan mij er niet meer druk om maken ondertussen. Ook hij is lang en dun (nu hij 5 dagen ziekig is zelfs erg mager).

    Fruit al geprobeerd? Mandarijntje? Peer in stukjes? Of wat komkommer?
     
  16. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier ook een langzame eter, ik heb peuter meegenomen naar de winkel. hij mocht zelf kiezen wat hij als ontbijt wilde, maar dan moest hij het wel opeten. Bleek dat hij cracottes met roomkaas heel lekker vond, aten ze op het KDV rond vier uur, wist ik niet en hebben we ook niet in huis. Dus nu cracottes en het gaat echt een stuk soepeler.

    Misschien helpt het voor jullie ook, haar zelf iets laten kiezen.
     
  17. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Da's ook een goeie! Thanks!
     
  18. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Op zich ook een goede tip. Hier mag ze 's middags als ze uit school komt standaard een beker thee met een spekje. Ik kan natuurlijk afspreken: brood niet op is geen spekje in de middag. Aan de andere kant wil ik ook niet de hele dag op een negatieve manier met eten bezig zijn... Wil juist benadrukken dat het leuk, lekker en gezellig is, in plaats van eten/snoep als dreigmiddel in te zetten. Dit vind ik dus echt lastig...
     
  19. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Naar het KDV gaf ik de restant van dr boterham nog wel eens mee. Ook wetende dat ze daar wel een cracker kreeg als ze eerder honger had. Naar de basisschool vind ik dat toch wat anders.

    En fruit eet ze al helemaal slecht... neemt het 10uurtje bestaande uit fruit vaak weer mee terug.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.073
    113
    Vrouw
    O om de basisschool maak ik mij ook niet druk. Zag nu in zijn bakje dat hij zijn fruit had opgegeten en een halve boterham. Dus krijgt wel eten binnen, alleen op ander moment. Heb ook van alles geprobeerd, pannenkoek, leuk versierde boterham, fruit (zoon wel enorm fruiteter), omkopen met tablet aan op tafel, ruim de tijd om te eten (45 minuten altijd) etc. Had toch geen effect, dus nu is mijn tactiek al een tijd: t is niet probleem als hij eerder trek heeft. Hoewel hij er niet door eet, is mijn ochtend iig heerlijk relaxed. En dat is al winst :)

    Ik kan t paard wel naar het water leiden maar het niet doen drinken.
    (Zoon eet dus 9/10 keer geen 1 hap zelfs)
     

Deel Deze Pagina