Tips gevraagd: Jeuk en eczeem

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lola1982, 9 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hallo,

Mijn dochter heeft last van eczeem (altijd al gehad) ik heb daar Vasaline C.... (weet even de naam niet uit mijn hoofd) en zo nu en dan als het heel heftig is hormoonzalf.
    Het zit voornamelijk op haar beentjes (bovenbenen, knieholtes), maar de rest van haar lijfje jeukt vreselijk.
    Zodra haar kleren uitgaan gaat ze in de aanval op haar huid.
    Ik badder haar zo min mogelijk (2 a 3 keer in de week) en de rest van de week doe ik haar even snel met een washandje opfrissen.
    Ik doe in haar badje Balneum extra vettende badolie en gebruik geen andere producten.

De laatste nachten (of eigenlijk al ruim een week) is het 1 groot drama s'nachts. Ze heeft gigantische jeuk! Ze gilt het uit, schuift met haar hele lijfje heen en weer. Ik neem haar dan bij mij in bed om mij vervolgens stijve armen te wrijven om de jeuk wat te verlichten.

Ik heb een afspraak bij de huisarts staan voor aanstaande woendag. Eerder kon hij niet. :x Ik heb het idee dat die zalf niet meer helpt.

Hebben jullie tips om de jeuk te verlichten? Zodat mijn arme moppie de nacht goed doorkomt?

2. Elisabet

Elisabet Actief lid

11 feb 2008
    494
    0
    0
    wat zielig is dat he? Mijn kleine man heeft ook eczeem. Niet zo heftig als jouw kleintje als ik het zo lees, maar toch. Hij heeft van de dermatoloog een hormoonzalfje gekregen en vette lanettecreme. De jeuk is sinds we de lanettecreme gebruiken heel wat minder geworden. Als hij bloot ligt leg ik een hydrofiele doek over zijn romper zodat hij niet kan krabben. Verder gebruik voor het badderen neutral en ik was zijn en onze kleren ook met neutral. Succes, ik hoop dat de huisarts wat weet voor de jeuk.

3. tulip

tulip Niet meer actief

hoi, hier ook en ik heb ook de vaseline cetamocrogol creme;) Maar tegen de jeuk gebruik ik cardiflor forte van vsm, werkt echt geweldig hier. Gewoon bij de drogist is zo'n pompje waar je het heel makkelijk mee kan doseren.

4. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik heb van de dermatoloog vorige week "oogzalf-basis" gekregen. Echt heerlijke zalf (gewoon vette zalf). Daarnaast een hormoonzalf (emovate) die ik drie dagen p/w mag smeren. Gelukkig gaat het hier iets beter mee nu.

5. mamavan3

mamavan3 Fanatiek lid

24 mei 2007
    1.849
    5
    38
    fulltime huismama
    rotterdam
    Ik heb bij mijn zoontje mega veel geprobeerd, en at nu wel helpt is dat ik zijn kleding was met ph heutral wasmiddel en zijn huidje regelmatig insmeert met zwitsal gevoelighuidje bodylotion zelfs voor mijn eczeem gezicht helpt dat zwitsal gevoelighuidje

6. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Kyra heeft ook erg last gehad van haar eczeem. Met enorme vreugde zeg ik nu gehad, omdat het eindelijk onder controle is. Wij hebben zoveel gesmeerd maar dat hielp eigenlijk nauwelijks. Het voorkwam dat het totaal de spuigaten uitliep, maar echte verlichting werd er niet mee bereikt.

Wat bij ons de oplossing was is het vinden en aanpakken van de oorzaak. Door middel van een bloedtest zijn wij erachter gekomen dat Kyra bepaalde allergieën heeft. Door die aan te pakken en een medicijn is het eczeem met alleen ureum vaseline cetamacrogol te smeren nu goed onder controle.

Dus mijn tip is vooral: heb je het gevoel dat het eczeem een gevolg is van iets anders dan gewoon een droge huid etc, laat je dan niet afschepen en zorg dat er actie ondernomen wordt. Er is geen garantie dat er iets gevonden wordt, maar als het wél zo is kan dat zo veel ellende schelen.

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113

Met de creme van VSM stond ik laatst in mijn handen. Toch niet gekocht, maar denk dat ik hem wel ga proberen!

8. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113

Ik heb idd ook het gevoel dat het een allergie is. Vooral omdat ze soms na het eten in eens hele erge eczeem plekken in haar gezicht krijgt. Vanmorgen toen ze wakker werd had zie die trouwens ook weer.
    Mijn dochter spuugt ook regelmatig, vandaar dat ik ging denken aan een allergie die EN op haar maag/darm slaat EN op haar huidje.

9. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoontje heeft (nog) geen eczeem, maar heb er zelf al vanaf mijn geboorte last van.

Dokters geven altijd aan dat je voorzichtig moet zijn met hormoonzalf, maar een dermatoloog geeft -ook bij baby's- aan dat de negatieve effecten te verwaarlozen zijn, lekker smeren dus.
    Het is goed voor de baby om de huid én vet te houden(ondersteunde zalf) én beter te maken(de hormoonzalven).

Tijdens mijn zwangerschap zat ik er ook weer helemaal onder en die cardiflor forte werkte hier voor geen meter, daar was de eczeem veels te heftig voor, dus dat verschilt per persoon.

Daarnaast een grote tip tegen de jeuk; teerzalf! wordt bijna niet meer voorgeschreven maar als je de huisarts er om vraagt zal hij dit vast wel doen, de enige zalf die bij mij als baby hielp!

En daarnaast idd alles met neutral wassen, alleen neutrale producten gebruiken, liefst geen olie met erge eczeem(gaat alleen maar broeien, kun je beter zeepvrije wasgel gebruiken), en alleen maar katoenen kleding en geen andere stofjes.

sterkte!

10. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Helemaal mee eens, iedereen is zo bang voor hormoonzalf maar dat is echt onnodig hoor. Ik smeer al 26 (vanaf mijn geboortje zo'n beetje) jaar hormoonzalf en heb er nog nooit wat door gekregen. Zelfs een dunne huid valt zo ontzettend mee.

Ik smeer liever hormoonzalf dan dat mijn kindje jeuk heeft, want uit eigen ervaring weet ik dat jeuk echt veschrikkelijk is (lig er zelf ook nog regelmatig nachten wakker van).

Teerzalf....lekker vies spul maar het werkt wel. Aantal jaar geleden zelf nog een kuur van gehad. Volgens mij wordt het nog wel steeds gebruikt toch? De dermatoloog adviseerde het mij zelfs nog twee jaar terug.

Deel Deze Pagina