Tips gevraagd, oefenen drinken uit gewone beker.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DeeLighT, 3 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.642
    552
    113
    Mijn dochter was wat laat/apart met de hand-mondcoördinatie. Bij het CB adviseren ze vanaf 9 maand te oefenen met een beker, maar toen kon mijn dochter nog maar amper een stukje brood in haar mond krijgen.
    (ze heeft nooit dingen in haar mond gestopt, ook geen speelgoed oid).

    Nu kan ze uiteraard wel goed eten, ook al met bestek maar drinken uit een gewone beker lukt nog niet. Nu het lekker weer is oefenen we buiten wat met water maar het is nog geen succes. ZE doet de rand van de beker onder haar kin en als ik wil helpen roept ze "NEE!" en wil ze niet meer.
    En dat ze nat word interresseert haar niks, ze lijkt het zelfs leuk te vinden.

    Uiteraard doe ik er elke keer een klein slokje in....

    Wie heeft er tips want ik vind het best erg dat mijn dochter dit nog echt niet kan...:)
     
  2. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik geef mijn zoontje altijd een bekertje water als hij in bad zit, kan hij lekker knoeien zonder dat alles er onder zit.

    In het begin gebruikte ik de oefenbeker van Difrax. Die is net wat anders gevormd en is makkelijker bij het leren drinken.
     
  3. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.642
    552
    113
    Hey anakin, ik heb die oefenbeker inderdaad ook. En een bekertje in bad hebben we ook al geprobeerd maar dan gooit ze 'm weg. Drinken in bad komt gewoon niet in haar op lijkt het wel.... Hoe oud was je zoontje toen hij het kon?
     
  4. Mamma van Finn

    Mamma van Finn Actief lid

    23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een vriendinnetje van mij is begonnen met yoghurt of fruithapjes erin te doen, dit is een stuk dikker en plenst dan niet gelijk over d'r heen wanneer ze probeert te drinken. Misschien een idee?
     
  5. mejosje

    mejosje Fanatiek lid

    26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Het is hier ook oefenen en oefenen en oefenen... en net als alle andere dingen komt het vanzelf dat er niets meer gemorst wordt. Geef het tijd en oefening.

    Ik gebruik voor het oefenen een plastic drinkbeker met handvatten.
    Een paar slokjes gaan ondertussen goed, maar uiteindelijk gooit ze toch een deel over zichzelf heen.
     
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    hier heeft het ook ontzettend lang geduurd voordat ze het kon. Ze heeft het uiteindelijk geleerd door eerst te drinken met een rietje. En de oefenbeker heeft ook geholpen. Ze is nu bijna twee en kan het pas goed sinds een paar weken.......
     
  7. Gwenolyn

    Gwenolyn VIP lid

    13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik ben ook begonnen met de oefenbeker van difrax. Na een paar keer vond ik hem toch best onhandig. Mijn dochter wil het graag zelf doen, en ik kon haar niet bijsturen, waardoor ze heel boos werd en de beker door de kamer vloog.

    Daarna een oefenbeker van nutrilon aangeschaft waarbij ze zelf de oortjes kan vasthouden, maar ik toch via de onderkant kan bijsturen.

    Zelf ben ik begonnen met goede dikke yoghurt, en gewoon in haar stoel. Toen de yoghurt goed ging, ben ik het steeds dunner gaan maken.
    Nu best goed drinken zonder te knoeien. Meestal gaat het goed, maar soms ook nog wel eens fout.

    In bad wel een keer geprobeerd, maar ze vind het speelgoed veel leuker als dan uit een beker drinken.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Waarom zou je het erg vinden dat je dochter dit nog niet kan...? Komt vanzelf, toch? En oefening baart kunst, gewoon blijven proberen, eventueel met wat dikker 'drinken' inderdaad, dan komt het vanzelf. :)

    Ik weet niet meer wanneer ik begonnen ben met een echte beker...maar in ieder geval ver voorbij de 9 maanden. Eerst was drinken uit een beker voor J. gewoon spelen, nu kan ze er sinds een aantal weken echt goed uit drinken, maar ook nu wordt het nog wel eens een zooitje.
     
  9. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.642
    552
    113
    Dat van die dikkere vloeistoffen is handig, ga ik doen.
    En een beker waarbij ik wat meer kan bijsturen zonder dat ze het doorheeft gaat er ook komen. Mevrouw pinnetje wordt ook boos ;).

    NiekeKris, nou ik ben dan bang dat het door mij komt, omdat ik te weinig oefen ofzo, en te laat begonnen ben..... Dacht dat ze het allang had moeten kunnen, ze is 20 maanden....
     
  10. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik weet niet of ze jouw glas/beker interessant vind? Hier wil Irem altijd dolgraag een slokje uit mijn glas als ze ziet dat ik wat drink. Zo oefenen we ook speels het drinken uit een gewoon glas.
     
  11. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik heb geen tips voor je. Wij zijn al begonnen met oefenen toen hij 7 maanden was (per toeval doordat hij uit mijn glas wilde drinken). Met 11 maanden dronk hij zelf uit een beker. Wel nog met knoeien. Inmiddels gaat het helemaal zonder knoeien en zet hij zijn beker ook netjes op tafel.

    Ik wil je wel even zeggen dat je niet het enige kindje hebt, wat het nog niet goed kan. Vriendin van me heeft een zoontje van 22 maanden en hij kan het ook nog niet. Ze oefent al geruime tijd, maar hij heeft er gewoon niet genoeg interesse in.
    Het ene kind is het andere niet. En je moet maar zo denken: tegen de tijd dat ze 18 is, zal ze vast wel uit een glas kunnen drinken ;).
     
  12. veghelsemeid

    veghelsemeid Fanatiek lid

    3 aug 2008
    2.083
    0
    0
    huisvrouw
    veghel
    lorenzo is 2 en hem lukt het ok nog niet hoor
    ik oefen me rot haha mmaar hij wilt het allemaal zo snel

    dat de helft er naast gaat,gewoon rustig gaan zitten met je kind

    en de tijd nemen
     
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Oefenen in bad inderdaad en de dikkere vloeistoffen. Dat zijn denk ik de beste manieren.

    Julian drinkt al wel uit een gewone beker. maar dan houd ik die natuurlijk vast. een baby van 8,5 maand kan dat natuurlijk nog lang niet.
     
  14. Fairy Tale

    Fairy Tale Fanatiek lid

    23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Dat vroeg ik me dus idd ook af. Nick krijgt ook af en toe drinken uit een bekertje, maar dan houd ik hem vast. Hij heeft zelfs bij zijn fles/tuitbeker niet eens door dat hij hem op moet tillen om eruit te kunnen drinken.

    Wanneer laat je hem/haar idd zelf de beker vasthouden?
     
  15. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Probeer eens de 360 graden beker (moet je ff googlen). Wij hebben die. Is een soort antilek beker, maar dan met een normale rand (geen tuit) waar je uit kunt drinken. Ideaal! Niet helemaal anti lek, maar genoeg om gewoon wat gemakkelijker aan je kindje te geven.

    Misschien maakt dat de overstap iets kleiner?
     
  16. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.642
    552
    113
    bosi: lijkt me logisch dat een baby van 8,5 maand dat niet kan.
    Maar mijn dochter is dus al een jaar ouder dan jouw Julian.

    Gentle, klinkt erg interressant, heb even zitten googlen. Waar heb jij hem vandaan?
     
  17. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Maar wat kan ze precies niet dan?

    Het drinken zelf of het vasthouden?
     
  18. kimsch

    kimsch Bekend lid

    13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Doen we hier net zo. Anne heeft altijd interesse in wat anderen drinken dus krijgt ze daar af en toe een slokje van.
     
  19. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hij is nu ruim 16 maanden en kan sinds kort zelf drinken uit een beker. Maar hij is nog wat grof in de motoriek :D, dus hij knoeit nog wel veel hoor.
    Ik geef hem alleen een beker als ik er zelf bij zit, bijv. aan tafel ofzo.
    Verder drinkt hij uit een antilek- of rietjesbeker.

    Maar ik zou me nog niet teveel zorgen erom maken hoor. Ik zie zo vaak kinderen van 2 jaar of ouder die nog uit een fles drinken.
    Lekker blijven oefenen.
     
  20. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.642
    552
    113
    bosi333, vasthouden en drinken tegelijk ;)
    als ik de beker aan haar mondje zet kan ze wel een slokje drinken....
    ze kan ook de beker wel pakken, maar die zet ze dus onder haar kin ipv op haar onderlipje.

    Anakin, okee gelukkig.... Voelde me al helemaal een slechte mama omdat ik mijn dochter dat nog niet heb kunnen leren en ik het andere kindjes wel zag doen....

    Eylem, ik had je vraag nog niet beantwoord. Ja ze vind mijn glas zeker interresant maar wil haar niet aanleren dat ze daaruit mag drinken (ivm frisdrank met prik etc). Plus de keren dat ze eraan zat ze ermee ging schudden.
     

Deel Deze Pagina