Tips gezocht bij zindelijkheid poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kim13891, 12 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Hey!

    Ik zoek tips voor mijn zoon van 4.

    Na 2 jaar af en aan "strijd" rondom zindelijkheid is het in de lock down met cold turkey gelukt hem zindelijk te krijgen. In ieder geval plassen gaat goed, poepen heef langer geduurd maar ging toen ook redelijk goed.

    Nu ben ik 3 maanden geleden geopereerd en sindsdien is het drama.
    Uiteraard de tijd gegeven, weer even stapje terug gedaan. Nu gaat plassen inmiddels weer helemaal prima. Alleen poepen dus helemaal niet..
    In het begin gaf hij niks aan, nu inmiddels meld hij het steeds vaker weer wanneer hij in zn broek heeft gepoept. Maar op tijd aangeven voor de wc dus niet.

    We hebben hem nu een luierbroekje aangedaan, waarbij het plassen nog steeds gewoon netje op de wc gebeurd. Ik was de broeken schrobben zooo zat. Mn als hij vd psz of vroegbehandeling afkomt en het dus de hele ochtend in zn broek in de tas heeft gezeten.

    Mijn zoon gaat 5 ochtenden in de week naar de psz en vroegbehandeling ivm spraak en taal achterstand.

    Hebben jullie tips? Volgende opties zijn al geprobeerd zonder ook maar enig effect:
    Stickers plakken
    Omkopen
    Boos worden
    Zonder luier (wel met kleding aan)
    Meehelpen opruimen
    Poep steeds in de wc gooien, of hem er na die tij steeds opzetten.
    Verhaaltjes mbt poepen
    Verhaal over waar de poep heengaat in de wc
    Steeds benoemen, erover praten en uitleggen
    Gezegd dat alle grote kindjes op de wc poepen (... is klein zegtie dan vaak)
    Op de gok erop zetten werkt niet, meneer geeft geen signalen en poept willekeurig
    Is er ook niet vies van.
    Vind het niet eng op de wc, houdt het ook niet op.

    Heb wel het idee dat we 1 of 2 succesjes nodig hebben zodat hij weer doorheeft dat dit de bedoeling is en wij daar erg trots en blij mee zijn.

    Zolang hij niet poepzindelijk is kan hij niet naar de basisschool aangezien ik hem dan moet komen verschonen en dat met mijn werk niet gaat.
    Hopelijk hebben jullie verlossende tips!
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Grote nadeel is voor jullie denk ik vooral dat hij het zelf niet vies vind dus de noodzaak ook niet groot is voor hem het anders te doen. Heb je het hem uitgelegd van de basisschool? Wil hij daar niet graag heen zodat dat een motivatie word?
    En poept hij op vaste tijden? Hier een kleuter waarbij ik de klok er bijna op gelijk kan zetten. In de ochtend altijd tussen 7.45 en 8.00 en in de middag altijd rond 16.00 uur. Als er bij je zoon een regelmaat in zit kun je hem rond die tijdstippen misschien op de wc zetten zodat je die eerste successen behaald.
     
  3. MomK

    MomK Bekend lid

    27 okt 2019
    568
    425
    63
    Ik lees even mee, hier een meisje van 3 die goed plas zindelijk is maar altijd als ze moet poepen om een luier vraagt, ze wil het niet op de wc doen. Ze heeft het 1x gedaan, en was toen ook heel blij... Maar daarna wilde ze het toch echt niet meer. Ik geef altijd toch maar die luier dan, omdat ze het anders ophoudt, en dat wil je ook niet:confused:

    Dus hier helaas geen tips, maar ik hoop voor je dat het gauw lukt!
     
  4. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Nee helaas geen enkele regelmaat en ook het verhaal van school gedaan. Dit stimuleerd totaal niet, niks overigens. Ik zit zo langzamerhand met mn handen in het haar..

    Geen signalen ook.. soms denk ik wel eens dat hij het helemaal niet voelt of merkt..
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Ik zou al blij zijn als hij om een luier vroeg.. dan heb ik in ieder geval een signaal dattie moet poepen en kan ik daarop inhaken.

    Hier geen enkel signaal of mededeling. Ik zie niks aan hem op dat moment.
     
  6. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Hier ook lang getobt met poepzindelijkheid van de jongste. Hij had de hele dag door kleine beetjes poep in zijn broek. Uiteindelijk via de huisarts bij de kinderarts terecht gekomen. Hij kreeg al lange tijd poedertjes met vezels, en omdat hij iedere dag wel zo'n 8x ontlasting had, dacht ik niet aan obstipatie. Maar dat bleek het dus wel te zijn. De ontlasting die hij had was zg overloopdiarree en daardoor voelde hij zelf niet meer aan wanneer er wat kwam. We kregen een verwijzing voor een kinder-bekkenfysio, en andere, hoger dosering van Macrogol. Uiteindelijk zijn we nooit naar de fysio geweest, in een week of 6 was het probleem opgelost en was hij volledig zindelijk. Intussen, na een half jaar, is de Macrogol ook volledig afgebouwd en gaat het nog steeds goed.
    Ik haal uit je verhaal niet dat je zoon steeds kleine beetjes heeft, dus weet niet of dit het kan zijn, maar zo te lezen ben je nog niet langs de huisarts geweest, dat zou ik misschien wel aanraden.
     
  7. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Pff ik lees even mee. Hier ook een jongen van 3,5 die lastig zindelijk te krijgen is. In de lockdown zijn we er voor gegaan en plassen ging goed, maar poepen blijft hij hardnekkig in z'n broek doen. Nu even en pauze ingelast en ik ben nog moed aan het verzamelen om weer te beginnen.
     
  8. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8

    Nee inderdaad geen kleine beetjes. Gewoon de volle lading haha. Geen pijnklachten oid en de huisarts is reeds gebeld maar zag er niks alarmerends in. Wel even voor de zekerheid fysio benaderd, deze wilde ons een keer zien.

    Maar nu heeft hij gister en eergister ineens (per toeval) op de wc gepoept, ik zag dat hij wat onrustig werd. Vandaag weer niet en zonder signaal.
    Dus wellicht toch kwestie van tijd.. het is in ieder geval geen angst voor de wc oid.
     
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.848
    16.878
    113
    Vrouw
    Hier ook een probleem met poepen op de wc.
    Hij is al heel lang zindelijk, maar poepen op de wc doet hij gewoon niet. Of het echt angst is geen idee. Denk dat ik binnenkort toch de huisarts bel ?? 'S nschts heeft m'n zoontje nog een luier om en bijna iedere ochtend poept hij z'n luier vol, vaak ook dunne luiers. Dus we betwijfelen of er niet meer aan de hand is....
    In februari wordt hij 4 en dan zal hij toch op de wc moeten gaan poepen.
    Zelfstandig naar de wc gaan om te plassen is hier ook een drama, terwijl hij het prima kan want vaak sta ik er alleen maar bij.
     
  10. Zaza258

    Zaza258 Bekend lid

    4 jun 2016
    604
    184
    43
    NULL
    NULL
    Hi @Kim13891
    Hoe gaat het inmiddels bij je zoontje? Ik duw dit berichtje weer even omhoog en lees graag mee.

    Hier nog een iets jongere meid (bijna 3), maar begon deze zomer heel voortvarend met plassen op de wc en zelfs af en toe poepen. Inmiddels plast ze als ze op en wakker is altijd op de wc, maar rondom het slapen (middag en nacht) blijft ze stilletjes in de luier plassen en poepen en roept ons niet.

    Dus ik ben blij met alle tips die hier voorbij komen!
     
  11. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Als ze slapen is het enige wat je kunt doen: afwachten. Het signaal om wakker te worden moeten ze zelf krijgen, dat is niet te trainen.
     
    Zaza258 vindt dit leuk.
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik heb een tijd geleden een artikel voorbij zien komen dat kinderen met TOS vaak later zindelijk worden. Ik zou ervaringen in die hoek gaan zoeken. In de OP zie ik geen informatie over het ontstaan van de spraak en taalachterstand, dus misschien gok ik het verkeerd. Maar als er spraken is van TOS dan zit dat niet enkel in de taal, maar ook in andere processen.

    Zo te lezen is er in ieder geval veel aandacht voor zijn taal en zit hij in een omgeving die hem daarin uitdaagt. Misschien is hij nu vooral dat deel, in zijn eigen tempo, aan het ontwikkelen en heeft hij daardoor minder ruimte om te groeien met andere dingen.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.694
    14.045
    113
    Nachtzindelijkheid zijn wij ook niet mee bezig. Alleen dag is belangrijk. Al heeft ze tot dr 6e in de nacht een luier dat boeit me niet zo.

    Maar deze vindt t potje wel makkelijker poepen dan de wc. Binnenkort heeft ze pech, dan is potje weg. WC heeft een ingebouwde zitverkleiner en kan ze prima zelfstandig hanteren, kan ze ook op poepen hoor alleen billen afvegen moeten wij doen anders wordt t een zooitje. Ze kan t ook uren ophouden dus mag wel een stapje verder.

    Overigens moet wel iedereen komen kijken naar dr poepie want daar is ze machtig trots op. Maaamaaaaa kijk es suuuuuper grote poepie! (dat t soms nog past is me een raadsel).

    Ik heb de luier radicaal afgelaten en onderbroekjes met dr uitgezocht bij de zeeman die ze mooi vond. Helemaal gek van eenhoorns en bloemetjes dus blij dat dat helemaal hip is kennelijk. Super verdrietig als dr zelf uitgekozen onderbroek vies is. Dat ze dan op een andere over moet is voor haar eigenlijk "straf" ookal brengen we het zo niet. Maar zij had die "ene" uitgekozen en die heeft ze nu niet meer want die is nu vies en moet worden gewassen. (heb wel meerdere dezelfde maar pak dan wel bewust een andere dan die ze had)
     

Deel Deze Pagina