Tips gezocht; verse groenten

Discussie in 'Voeding' gestart door 1548, 5 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1548

    1548 Niet meer actief

    Hoi,

    Mijn zoon (bijna 8 mnd) weigert de verse groenten die ik aanbied.
    Een potje at hij zo leeg maar vanwege intolerantie van een aantal producten zijn we volledig over op vers fruit/ groenten. Echter heeft hij tot op heden alle avonden zijn groenten geweigerd...

    Ik heb pompoen, broccoli en bloemkool geprobeerd. Geprakt, gepureerd of stukken maakt geen verschil.

    Wat zou ik nog kunnen proberen? Andere groenten? Mengen met iets, appelmoes?

    Alvast bedankt voor de tips
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik zou gewoon zo verder gaan en dan gewoon stukken aanbieden. Hier vind ze worteltjes en sperzieboontjes erg lekker en zijn ook goed zelf te pakken en in d'r mond te stoppen.
    Eet hij wel aardappels?
    Ik zou niks gaan mengen met appelmoes ofzo, dan leren ze nog de juiste smaken niet. Hij is nog jong en zit nog volledig in de ontdekkingsfase.
     
    1548 vindt dit leuk.
  3. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Absoluut niet mengen met appelmoes.

    Waarom bied je alleen groente aan? Je kan toch een lekkere pasta maken en die pureren? Of iets met aardappel en vlees?
     
    1548 vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik zou het zeker niet mengen met appelmoes.
    Als geprakt of stukken geen verschil maakt zou ik het bij stukken houden, en niet weer terug naar geprakt gaan.
    Probeer je voor te houden dat op deze leeftijd eten vooral een leuke ontdekkingsreis moet zijn, met een positieve associatie. De hoeveelheid eten is niet zo belangrijk, wel het plezier.

    Leg de stukken voor zn neus en laat de regie totaal bij hem, of hij het wil oppakken, eraan wil likken oid. Gezamelijk eten waarbij jullie het goede voorbeeld geven is ook belangrijk, ziet eten doet eten!

    En met 8 maanden mag je behalve groenten ook iets van pasta, rijst, aardappel geven. Maar ik persoonlijk zou daar even mee wachten tot hij een paar groentes goed eet.
    Het is even investeren, maar beter nu volhouden dan als peuter want dan wordt het helemaal lastig.
     
    1548 vindt dit leuk.
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wat @tuc zegt!
    Geen appelmoes erover, dan leert hij de smaken helemaal niet kennen en bevat meestal behoorlijk wat suiker, dat heeft hij helemaal nog niet nodig.
    De nadruk zou moeten liggen op het plezier in/bij het eten. Niet op de hoeveelheid. Melk is nog de hoofdvoeding, de rest is leuk voor erbij, om ervaringen mee op te doen en misschien zou je het ook op kunnen eten... Worteltjes, boontjes, erwtjes, spinazie, kroten, komkommer, paprika, tomaat, witlof, verschillende koolsoorten, er zijn genoeg mogelijkheden. Lekker stukken voor hem neerleggen die zo groot zijn als zijn eigen vuist, evt. met inkepingen zodat hij het goed kan vasthouden en lekker laten ontdekken. Eet hij er iets van: super! Knijpt, smeert en gooit hij alleen: super!
    Geen zorgen, komt vanzelf!
     
    1548 vindt dit leuk.
  6. 1548

    1548 Niet meer actief

    @Olifantje1991 Aardappels heb ik nog niet geprobeerd.. Wortels is een goede, die heb ik nog liggen. Kijken hoe dat gaat.

    @Tuttebella Hij krijgt nog niet zolang bijvoeding, en sinds hij bijvoeding krijgt, is zijn lichaam overstuur. Vorige week een intolerantie test gehad dus we weten nu wat wel/ niet gaat. Eerst zorgen dat fruit en groente goed gaat voordat we gaan beginnen aan brood, pasta enz..

    @tuc Je zou toch denken dat ik het bij nummer 3 wel zou weten maar die waren denk ik makkelijker qua eten. Ik ga hem vanavond eens wat worteltjes geven.

    @MirW Ik verplicht hem ook niet om te eten hoor (weet niet of ik zo overkom?) maar ik vind het zielig voor hem.. Hij moet toch honger hebben denk ik dan.. Hij krijgt rond 13.00 uur zijn fles, rond 16.00 uur zijn groente en dan om 19.00 uur nog een fles. Het komt ook wel goed, het is gewoon nog even zoeken met hem.

    Bedankt voor de reacties meiden.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina