Tips voor doorslapen bij borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lientje, 14 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ons ventje is nu bijna 4 maanden oud, maar komt nog steeds iedere nacht 2 keer. Meestal om 2 uur en om een uur of half 5, 5 uur. We worden er doodmoe van. Heeft iemand tips om ons ventje te laten doorslapen? Ik geef wel borstvoeding. Heb al een keer nachtvoeding in poedervorm (Friso Extra) geprobeerd, maar dit helpt dus helemaal niets.
     
  2. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Zolang je kindje er nog neit aan toe is, zal hij niet doorslapen ongeacht wat je probeert.
    Mijn tip: geduld hebben
     
  3. geen kunstvoeding geven hoor, dat is zo zonde van je borstvoeding. Je kindje gaat doorslapen als hij daar aan toe is en helaas doen sommigen daar nu eenmaal wat langer over.
     
  4. Ntombi

    Ntombi Actief lid

    8 jun 2007
    426
    0
    0
    thuisblijf mama
    Nijkerk
    Ons dochtertje slaapt ook nog steeds niet door. Zij komt ook nog 2 keer en heel soms 1 keer per nacht. Geloof me, niks helpt hier tegen. Als ze er aan toe zijn, gebeurt het vanzelf.
     
  5. kikker28

    kikker28 Actief lid

    10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hoi, ik weet niet of het bij jullie werkt, maar hoe hebben jullie de voedingen ongeveer verdeeld op een dag? Slaapt hij 's avonds wel door, tot de avondvoeding?
    Bij ons werkte het namelijk om de avondvoeding te vervroegen, dus onze zoon van 3 maanden krijgt om 22.00 zijn voeding i.p.v. 23.00. en de voeding daarvoor is ongeveer tussen half 7 en half 8. dus eigenlijk in het ritme van de dag nog(ongeveer om de 3 uur)hij slaapt dan wel van ongeveer 19.00 tot 22.00.
    wij doen het sinds 2 weken zo, en vanmorgen had hij van 22.30 tot 6.30 geslapen, sinds we dit zo doen, komt hij 1 of geen een keer meer, dus echt en verbetering met 2 a 3 keer!
    Misschien heb je hier wat aan? heel veel succes.
     
  6. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nee die kunstvoeding was zomaar een probeersel. Heb onze dochter ook 9 maanden bv gegeven, maar die sliep wel na een maand door. Onze laatste voeding is meestal om 10 uur, dan gaan we ook naar bed.
     
  7. Suya

    Suya Actief lid

    26 dec 2008
    235
    0
    0
    Ik begrijp dat je er heel moe van wordt. En ik hoor inderdaad vaak zeggen dat het kindje wel gaat doorslapen als het hier aan toe is. Hier ben ik het wel deels mee eens.

    Echter, de meeste kindjes slapen toch wel door als mama weer gaat werken, dus zeg rond 12 weken. En ik denk dat het dan eerder uitzondering is als jouw kindje wel nog 's nachts komt.

    En ik ben het dan vervolgens ook niet helemaal eens dat het wel gaat gebeuren als jouw kindje hier aan toe is. Ik denk namelijk echt dat een kindje ook op een gegeven moment gewend raakt aan het feit dat hij een voeding krijgt 's nachts. En dus uit gewenning kan gaan wakker worden en vragen om voeding! Dat zeg maar zijn biologisch klokje hierop ingesteld gaat worden. Want een kindje zou naar mijn mening echt niet meer met bv met 9 maanden nog voeding moeten krijgen 's nachts.

    Dit heb ik zelf ook. Toen ons mannetje nog wakker werd tussen 04.00-05.00u werd ik op een gegeven moment ook wakker rond dat tijdstip en ook toen hij ging doorslapen werd ik nog steeds rond dat tijdstip wakker!

    Ik heb zelf wel op een gegeven moment dus overdag en 's avonds iets geprobeerd met de voeding en ik denk dus dat dat wel heeft meegeholpen aan het feit dat hij uiteindelijk is gaan doorslapen. Maar ik geef flesvoeding en ik weet dus niet in hoeverre dit met borstvoeding ook zo kan.

    Maar nogmaals, ik ben het dus niet helemaal eens dat het heel normaal is dat jouw kindje nog komt 2 keer per nacht met 4 of 5 maanden!
     
  8. wij doen het bijna hetzelfde maar net iets anders :) wij geven ook de laatste voeding om 22u, maar houden hem tot die tijd gewoon op. Hij slaapt dan tot een uur of 8 sochtends. Dan geef ik m voeding en leg hem weer terug in bed. Vervolgens slaapt hij dan nog tot 11/12u. Dus mama kan dan lekker rustig ontbijten :)

    Suya: ik denk dat je een kindje van nog geen 4 maanden echt niet snachts zn voeding moet ontzeggen als hij dat nodig heeft..hoe vervelend het ook is als je eruit moet. Bij 9 maanden vind ik dit inderdaad ook anders hoor maar het kindje is nog zo klein, die heeft gewoon (mama)honger..
     
  9. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik mag niet te vroeg juichen, maar ik heb hem vannacht zo'n dikke slaapzak met mouwen aan gedaan, en.... hij heeft de hele nacht doorgeslapen! Ik hoop dat dit niet eenmalig is.
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik moet wel een beetje lachen om de slaapzak. Ik hoop dat het werkt want zo zie je maar weer dat wakker worden in de nacht zeker niet altijd 'trek' is. Kindjes leren gemakkelijk slaapgewoontjes aan. Als jij het goed vindt dat hij 2 x per nacht drinkt dan gaat hij dat ook gewoon vinden. Prima dat er mensen zijn die het helemaal natuurlijk (wil van het kind) laten verlopen maar dan moet je er ook rekening mee houden dat een flink aantal kindjes niet zelf reguleren dat zij gaan doorslapen.
    Mocht het slaapzakje dan niet helemaal werken... probeer dan de nachtvoeding kort te houden (afkoppelen) op die manier kun je je kindje leren om de benodigde voeding overdag tot zich te nemen. Zorg ervoor dat je kindje in zijn REM slaap niet echt wakker wordt (honger, kou, kramp etc) en dan heb je een prima kans dat hij gewoon gaat doorslapen! Veel succes ermee
     
  11. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Oh die slaapzak heeft hier ook wonderen gedaan hoor! Hij wil nog steeds 1 keer per nacht eten, maar goed hij is ook wat kleiner, maar hij slaapt wel veel beter in dat ding!
     
  12. Suya

    Suya Actief lid

    26 dec 2008
    235
    0
    0
    @Marieke1988: ik vind echt dat een kindje van bijna 4 maanden onderhand in staat zou moeten zijn om door te slapen! De meeste kindjes hebben echt op die leeftijd geen voeding meer 'nodig'!

    Ja, dat ze wakker zouden worden voor mamahonger, dat kan ik me dus goed voorstellen ja, omdat net als wat zwaantje ook zegt, kindjes ook bepaalde gewoontes kunnen aanleren!
     
  13. vlindertje11

    vlindertje11 Actief lid

    25 apr 2008
    343
    0
    0
    HAi,
    Suya, ik vermoed dat je goed bedoelt met je reactie, maar het komt een klein beetje kort door de bocht over richting To. En idd zou een beebje bij 4 maanden normaliter zonder voeding de nacht door moeten komen, maar helaas gaat dat gewoon niet bij alle beebjes op! Bij ons kwam het doorslapen er zo'n beetje in toen we ipv bv een kunstvoeding met pap gingen aanbieden, daarvoor kwam ze ook nog best vaak, Dus tja, wat te doen, lastig hoor..... Heel veel suc6 toegewenst en ik hoop dat het gauw gaat lukken
     
  14. Makkie

    Makkie Niet meer actief

    ons ventje sliep rond 6 weken van de een op de andere dag ineens door! Hij kwam daarvoor wel 2x per nacht voor een fles. Wij geven laat de laatste fles, tussen 23.00 en 00.00 uur (soms nog wel later, wat zijn geen 'vroeg naar bed gaanders') En dan slaapt meneertje tot een uurtje of 8 door. Heb dan ook geen tip of idee voor je, het was ineens zo!

    Hopelijk heb je met de slaapzak een manier gevonden, en is het niet eenmalig!

    (even off-topic: Welke slaapzakken met mouwen gebruiken jullie? Ik denk dat onze kleine dat ook wel lekker vind, maar ze zijn allemaal te groot!)
     
  15. natuurlijk, de meesten slapen met 4 maanden wel door, maar er zijn altijd uitzonderingen. En je kan best even proberen of hij met een speentje weer in slaap valt ofzo maar als dat niet lukt en het kindje blijft maar brullen, dan bied je m toch gewoon even de borst aan? en ook mamahonger is belangrijk (vind ik dan) als ze ouder worden heb je nog tijd genoeg om af te bouwen als ze snachts blijven komen. Mijn zoontje komt ook nog wel eens snachts en ik geef hem dan altijd gewoon even de borst. Hij maakt er echt geen gewoonte van de volgende nacht slaapt hij rustig weer 12uur aan een stuk...
     
  16. winnietje

    winnietje Niet meer actief

    ik doe sinds vorige week als hij snachts wakker word niet meer de gelijk de fles geven maar probeer eerst het speentje. En wat blijkt hij slaapt nu de hele nachten door! Wilt alleen snachts zijn speentje. Bleek dat hij aleen zuigebehoeft had. En werkt het speentje niet en heeft hij echt honger krijgt hij natuurlijk de fles. Maar het is al een week goed gegaan :D
     
  17. Suya

    Suya Actief lid

    26 dec 2008
    235
    0
    0
    @Vlindertje: het is absoluut niet richting Lientje, want zoals je in mijn eerste reactie naar Lientje kunt lezen, probeer ik zeker met haar mee te denken en tips te geven. Juist omdat ze zelf zegt dat ze er doodmoe van wordt!

    En ik lees namelijk heel vaak reacties hier op het forum waarin wordt aangegeven dat een kindje gaat doorslapen wanneer het hier aan toe is en dat dat helemaal vanzelf komt. En ook dat als een kindje nog 's nachts wakker wordt, het kindje blijkbaar voeding nog gewoon nodig heeft!

    En daar ben ik het dus niet mee eens! Omdat ik van mening ben dat een kindje ook aan dingen kan wennen.

    Daarnaast denk ik dat je als ouders ook tot op zekere hoogte een bijdrage kunt leveren voor het doorslapen van jouw kindje! Door dus bijvoorbeeld iets met de voedingen overdag te doen.

    Nogmaals, als je het als ouders niet erg vindt, dan is het prima. Maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denkend dat ik als mijn zoontje 5 maanden is nog 's nachts zou moeten voeden. Als het nodig is, is het nodig, maar als het gewone 'mamahonger' is, dan kan hij dit overdag genoeg krijgen!

    En Lientje wilt dus graag tips over hoe en of ze er voor kan zorgen dat haar kindje wat langer slaapt 's nachts. En de eerste reacties hierop waren dus dat dat allemaal wel vanzelf komt als de baby hier aan toe is.
     
  18. vlindertje11

    vlindertje11 Actief lid

    25 apr 2008
    343
    0
    0
    suya, ik snap echt helemaal hoe jij er naar kijkt hoor, dat is het hem niet! Alleen als ik om me heen kijk zie ik toch best vaak hoe vermoeide moeders hiermee worstelen en niet weten wat ze nu wel of niet moeten doen. ons meisje slaapt meestal door gelukkig, maar ik zou nu eerlijk ook niet goed weten wat ik zou doen mocht ze zich ineens melden.............. dus ik denk wat dat betreft dat tips ed over gecontroleerd laten huilen en ervaringen hiermee erg kunnen helpen. het was dus ook geen aanval richting jou maar meer soms niet weten welke lijn je moet volgen als je kindje wel wakker wordt
     
  19. batje

    batje Actief lid

    6 sep 2008
    113
    0
    16
    Ik ben er altijd voor geweest een kindje te voeden als hij/zij aangeeft honger te hebben, maar ik moet eerlijk toegeven dat het me wel een beetje begint op te breken. Ons ventje is (vandaag ;) ) 7 maanden, maar wordt regelmatig 2x per nacht wakker en soms zelfs vaker (afgelopen nacht elke 2! uur..) speentje helpt niet en hij is warm genoeg..
    hij krijgt ook al ruim een maand vaste voeding en eet goed, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat het echt honger is, maar ja, hij is echt niet stil tot hij een paar slokjes heeft gehad..

    ik ben nu aan het overwegen een flesje water naast het bed te hebben en hem een paar slokken (in zijn eigen bedje) te geven. dan heeft hij toch 'iets' binnen, maar niet de 'beloning' van mama's warmte en lekkere melk.

    vind het lastig omdat het tegen mijn overtuiging gaat, maar hele nachten wakker liggen is ook niet goed voor mijn humeur.. ;)

    maar goed, sorry TS, geen nuttige tips van mijn kant..
     
  20. mwjalloh

    mwjalloh Actief lid

    2 jul 2008
    402
    0
    0
    ik geef ook borstvoeding en sinds een week of 2 slaapt ons meisje goed door, meestal van 23.00 tot 09.00. Ik heb helaas geen tips, hier gebeurde het opeens, eerst een paar dagen van 23.00 tot 04.00 en toen van 23.00 tot 06.00 en nu 23.00 tot 09.00. Ik heb haar wel altijd gevoed als ze wakker werd 's nachts en dan dronk ze gerust een uur aan de borst maar het was opeens klaar. Ik geef het haar gewoon als ze wakker word, zeker als er langere tijd tussen zit, gisteren sliep ze om 21.00 tot 02.30 en dus heb ik haar wel gewoon gevoed om 02.30 en vannacht heeft ze weer gewoon doorgeslapen zonder voeding dus ik heb niet het idee dat ik haar dit heb aangeleerd. Ik zeg altijd maar u vraagt wij draaien, zolang het te doen is voor ons allemaal. En ik heb haar nog nooit wakker gemaakt voor een voeding o.i.d. zoals een late avondvoeding, ik laat haar gewoon vanzelf komen en dat werkt hier heel erg prima!
     

Deel Deze Pagina