Tips voor goedkoop en handig bewaren borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bezige bij, 6 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Lieve dames,

    Ik ben echt op zoek naar goede tips. Ik heb bij mijn zoontje een jaar borstvoeding gegeven mede dankzij mijn grote voorraad in de vriezer. Ik denk dat ik op een gegeven moment wel 25 liter had ingevroren.
    Ik bewaarde dit de eerste tijd in ijsklont zakjes maar dit was echt een gedoe. Daarna ben ik over gestapt op borstvoedingszakjes dit werkte op zich goed alleen toch nog redelijk vaak meegemaakt dat het zakje lek raakte waardoor mijn borstvoeding verloren ging. Uiteindelijk ben ik die zakjes weer gaan laten ontdooien in een ander zakje zodat als het lek was ik het in het 2de zakje kon opvangen. Maar zoals je leest ook veel gedoe. Ik heb ook gekeken naar die avent bakjes maar dit vind ik nogal erg duur. Want ik wil graag deze keer weer veel gaan kolven en invriezen voor voorraad maar als ik dan 200+ voedingen in bakjes moet invriezen word het een hele dure bezigheid.
    Hebben jullie misschien nog andere goede betaalbare tips die ik nog niet geprobeerd hebt?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien in siliconen ijsklontvormpjes invriezen, en dan bewaren per week/maand ofzo in voorraaddozen. Bij die vormpjes kan je de klontjes makkelijk eruit drukken.
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Of toch in flesjes. Van beldico zijn niet zo duur dacht is. Maar dit kun je minder makkelijk grote hoeveelheid kwijt dan zakjes. Maar wie weet heb je een grote vriezer :)
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  4. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Hier ook een lang voedster maar gebruik Avent bekers en borstvoedingsbewaarzakjes maar ik vries ze rechtop in. Ik zet ze in een plastic drinkbeker van Ikea en als ze dan bevroren zijn doe ik ze in een bak en als ik ze ontdooi dan doe ik ze weer in een beker en geef ze zo ook mee naar de oppas in de beker dus. Ben anders ook bang voor lekkerij.
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  5. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Welke merk zakjes gebruik jij? En raakte deze vaak lek?
    En die beker van Ikea is die afsluitbaar?
    Weet je toevallig de naam van die Ikea bekers?
     
  6. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Heb die van Elanee van de site van moedermelknetwerk maar deze had ik nog over van mijn zoontje. Kalas bekers van Ikea maar misschien hebben ze zoiets ook wel bij de action of Hema
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  7. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.948
    25
    48
    Heb nog nooit een zakje lek gehad maar hou ze ook altijd rechtop
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  8. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.896
    113
    noord holland
    Ik vroor de melk in de ziplockzakjes van de ikea in (bpa vrij). Ik vond het echt super handig.
    Plat invriezen en ik schreef erop wat erin zat. Scheelde met in de vriezer kwijtkunnen en ook met makkelijk en snel kunnen ontdooien.
    Met ontdooien gewoon in een bakje leggen. Mocht het lekken, en dat is bij mij maar één keer voorgekomen, dan zit de melk gewoon nog in het bakje.
    Als het ontdooit was, masseerde ik het melkvet van de wand even wat mee in het zakje, knipte ik een hoekje eraf en schonk de melk zo over.
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  9. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    V
    Had je dan niet bij het plat neerleggen in de vriezer dat wanneer het niet bevroren was het lekte?
     
  10. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb de bewaarbekers van Avent maar die zijn inderdaad vrij prijzig. Als je niks tegen tweedehands hebt (je kunt ze tenslotte uitkoken) kun je er voor een prikkie heel veel op marktplaats vinden.
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  11. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Heb nog wel iets van 15 avent bakjes voor je (gratis af te halen of tegen verzendkosten).
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.896
    113
    noord holland
    Nee totaal niet, ze sluiten goed af.
    Ik sloot hem bijna helemaal, legde hem dan neer zodat de lucht er zoveel mogelijk uit was, en kneep dan het laatste stukje dicht.
    De allerfijnste vond ik de kleinste variant (zitten met twee grootte's in een doosje).
    Maar soms deed ik van meerdere kolfsessies in een groter zakje (heb fulltime gekolft). Na ontdooien kon het in een maatbekertje en verdeeld worden over meerdere flesjes van die dag.
     
    Bezige bij vindt dit leuk.
  13. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.315
    806
    113
    In vierkante bakjes van de action. Kosten 59 cent per 3. Echt heel handig. Past 200 ml. in
     
    Bezige bij vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina