Tips voor het huishouden te vergemakkelijken!

Discussie in 'De lounge' gestart door TanteTrien, 19 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanteTrien

    TanteTrien Niet meer actief

    Naar aanleidimg van dat andere topic..
    Deel hier al je tips die het huishouden makkelijker maken!

    Mijn eerste tip
    Doe op de keukenkasten bovenop kranten leggen tegen het vet wat zich daar gaat verzamelen, zijn de kranten vies haal je ze weg leg je nieuwe neer, zo hoef je nooit meer bovenop je keukenkastjes te boenen hooguit een vochtige doek☺️
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    schoonmaken volgens de fly lady methode. super handig en scheelt echt een hoop tijd.
     
  3. Ana leigh

    Ana leigh Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Ohh die tip met de krant is geweldig!! Die ga ik doen!! :D

    Liefs,
     
  4. jessi

    jessi Fanatiek lid

    15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    fly lady methode?
     
  5. Pluisjee

    Pluisjee Fanatiek lid

    15 mrt 2012
    4.592
    19
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Heel simpel ; gewoon doen. En alles gelijk opruimen. Dus niks laten liggen. Bijvoorbeeld als je brood heb gesmeerd gelijk alles opruimen & doekje over het aanrecht halen. Wat ik ook vaak doe als ik wat dingen uit een keukenkastje tijdens het koken nodig heb haal ik snel alles eruit en doe ik dat kastje even snel een sopje geven. Naja dat soort dingen weet het ook niet zo 1,2,3 uit mijn hoofd.
     
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    #6 Damay77, 19 aug 2015
    Laatst bewerkt: 19 aug 2015
    even hier zoeken naar het fly lady topic. is een amerikaans iets. er is ook een nederlandse fly lady facebook pagina.
    je krijgt een routine lijstje die je standaard elke dag af moet werken. zoals wc elke dag een doekje, aanrecht/gootsteen schoon enz.
    zijn klusjes van nog geen 2 minuten per stuk. doordat dit alles dagelijks bij gehouden word, blijft je huis toonbaar voor bezoek. daarnaast krijg je elke dag een opdracht wat je moet gaan doen. elke week is een ander deel van je hius aan de beurt. bijvoorbeeld deze week de badkamer en een extra kamer. elke dag krijg je dan een opdrachtje van max 15 minuten die je dan in die ruimtes moet gaan doen.
    daarnaast 1x in de week een uur dat je snel door je huis gaat.

    ik was er eerst heel erg sceptisch over, vooral over die dagelijkse klusjes. dacht dat het veel tijd zou kosten. maar het scheelt echt tijd. normaal deed ik gewoon 1x in de week mn huis. gevolg: 1 dag in de week was ik een paar uur of langer bezig en zag mn huis er netjes uit en de rest van de week was het een puinbende. of ik was overal en nergens bezig met als resultaat dat het nog overal een bende was of overal een beetje opgeruimt. nu is het veel overzichtelijker.

    dus je bent met deze methode niet meer 1x of vaker een paar uur achter elkaar bezig maar dagelijks korte momenten.
     
  7. MamavanJenY

    MamavanJenY Actief lid

    10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Dat is echt mijn probleem in het huishouden, achter je kont gelijk opruimen!!
    Dat scheelt echt een hoop idd!!

    Na mijn tweede ben ik mijn 'gewone' schoonmaak routine helemaal kwijt, ik heb nu zeg maar grote schoonmaak in de ochtend en na het avondeten.
     
  8. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Als je kleine kinderen hebt (en een bad of ze zitten nog in een kinderbadje) terwijl zij in bad zitten, meteen de rest van de badkamer petsen. Je moet er fan toch bij blijven en dan kan je dat meteen doen.

    Niet zozeer het huishouden, maar de boodschappen, die doe ik onder het wekelijkse sportuurtje van de kids. Die zet ik af, rij door naar de supermarkt, doe mijn boodschappen en haal ze een klein uurtje later weer op.

    Als je naar de wc bent geweest even met een doekje de wc en wasbak poetsen. En even met wc eend en de borstel er door gaan.

    Tussendoor opruimen. De kinderen moeten bijvoorbeeld nadat ze met iets gespeeld hebben dit eerst opruimen en dan een nieuw iets pakken.

    In de keukenkastjes wit papier leggen bijvoorbeeld waar de pannen op staan.
     
  9. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Schoonmaakster nemen ;)
     
  10. Frubbel

    Frubbel Actief lid

    28 sep 2013
    435
    159
    43
    robot stofzuiger aanschaffen, echt een uitvinding hier in huis :)

    We hebben 3 katten en elke ochtend gaat de stofzuiger door de woonkamer/keuken voordat we opstaan. Scheelt mij echt veel werk en tijd.
     
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Hoe gaat dat dan? Moet je alles omhoog zetten? Heb je een groot oppervlak? En hoe doet hij de hoekjes dan?
     
  12. Frubbel

    Frubbel Actief lid

    28 sep 2013
    435
    159
    43
    Wij halen elke avond het speelgoed van de vloer en ik zorg dat de stoelen van de eethoek uitgeschoven zijn, zo kan de robot ook onder de tafel komen. De kasten en bank gaat hij onderdoor.
    De hoekjes pakt hij mee met een soort borsteltje dat uitsteekt, en hij blaast een beetje waardoor hij stof of haartjes ook uit de hoek blaast en later weer opveegt.
    Onze woonkamer met (open)keuken is ongeveer 45 m2, en als ik de keuken op ga ruimen zet ik hem in de gang, en pakt hij meteen de slaapkamers mee.

    Ons huis is nog nooit zo vrij van haren geweest met zo weinig moeite!

    We hebben er om het nog makkelijker te maken een stokstofzuiger (dyson) bij aangeschaft om de stoelen en bank schoon te houden en af en toe even de keuken een keer extra als de kleine heeft gegeten ofzo.
     
  13. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Wanneer je last hebt van vieze geurtjes in huis door kinderen, huisdieren, of weet ik veel wat, kun je een spuitflacon met water i.c.m. een beetje wasverzachter vullen en je huis/bank/gordijnen ermee insprayen. Dat ruikt daarna weer heerlijk!

    Verder wegwerp-schoonmaakdoekjes kopen zodat je niet direct stand pede een sopje hoeft te maken. Ik zag soms wel van die vieze vlekken op de vloer maar had geen zin om te dweilen, dus bleef ik het maar uitstellen. Nu pak ik zo'n doekje en klaar. Bij het toilet idem. Elke keer maar soppen en soppen... Nu 1x per week goed soppen en voor de rest elke dag één (of twee, drie, vier ;)) doekje erover. Ook vind ik ze ideaal voor in de keuken. Ik ben een knoeikont. De dag dat ik een keer niet knoei tijdens het eten koken moet nog komen, doekje erover en BAM, het is weg - zonder cillit bang of schrobben ofzo.

    Verder hanteer ik hier ook de FLY lady methode, maar heb ik stiekem ook een schoonmaakster. Beetje van beiden; en dat heeft hier aanzienlijk geholpen.
     
  14. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.849
    1.663
    113
    Vrouw
    Ik heb een hekel aan de douche cabine schoonmaken maar vind douchen heerlijk. Dus wanneer het weer tijd is maak ik gewoon tijdens het douchen de cabine schoon. Werkt perfect
     
  15. Daydreamy

    Daydreamy Fanatiek lid

    7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Supertip! die ga ik gebruiken :D
     
  16. Dormouse

    Dormouse Bekend lid

    27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bakken en manden! We hebben bijv. een aparte mand voor tijdschriften ed, slingeren ze niet zo rond en een grote mand/bak met deksel voor het speelgoed straks (zaten eerst dekens in haha), spullen eringooien en klaar. Is gemaakt van riet dus ziet er nog leuk uit ook.
     
  17. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Hier ook idd, scheelt een hoop! Was even een uitgave ( wij wilden niet de goedkoopste, ivm goedkoop is duurkoop) maar zou niet meer zonder onze James ( naam van onze robot :D) kunnen.
     
  18. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn nr 1 tip is het speelgoed roulatie systeem. Ik was er altijd nogal skeptisch over, dacht dat het veel tijd kost etc. Maar ben helemaal om.

    Komt er op neer; al het speelgoed wat in dozen past verdeel je over een aantal dozen. En ja ik zei ALLES. Ik doe in alle dozen wat speelgoed van ieder kind, zodatiedereen iets heeft. En hier spelen ze ook met elkaars speelgoed. Al die dozen berg ik boven op, hoog in een kast waar ze niet bij kunnen. 1 doos mag beneden in de woonkamer staan op een vaste plek. Dan om de zoveel dagen gaat die doos naar boven en mogen ze een nieuwe kiezen. Op hun slaapkamers staat verder nog wel wat los speelgoed. Maar beneden niet. Dus als ze moeten opruimen zijn ze ook snel klaar.
     
  19. sem frummel

    sem frummel Fanatiek lid

    21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Alles achter je komt aan opruimen
     
  20. mamavan3jochies

    mamavan3jochies Niet meer actief

    Goed plan!
    Bij ons hebben we ook een roulatiesysteem (de helft van het speelgoed staat in de berging en soms ruilen we de spullen om zodat het weer `nieuw speelgoed `is), en de bakken van Ikea die je in een kast kunt schuiven. daarnaast doe ik af en toe Flylady, gewoon iedere dag iets doen en niet alles in 1 keer.
    en ik heb veel zooi de deur uit gedaan en dan maakt het veel gemakkelijker schoon.
     

Deel Deze Pagina