Tips voor inrichten zeer kleine babykamer.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Loesje78, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesje78

    Loesje78 Actief lid

    28 okt 2014
    396
    0
    0
    #1 Loesje78, 18 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2014
    Ik ben pas 10 weken, maar je weet hoe het gaat, je begint toch al na te denken. En dan loop ik tegen het volgende probleem: een te kleine kamer!
    Ik kon er niets over vinden...Dus na heeeeeel veel zoeken hier heb ik besloten om maar een topic te openen.
    De kamer is 2 meter breed en 3 meter lang.
    Nou hoopte ik dat er mensen zijn met ervaring. En die mij tips kunnen geven over het inrichten en kleurkeuze/behang. ( waardoor de kamer groter lijkt etc )
     
  2. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Ons kamertje is niet heel veel groter denk ik. Wij hebben bewust voor dit kamertje gekozen (hebben nog grotere kamers 'over'.) omdat 'k 't zo knus vind voor een babykamertje.
    Wij hebben de basis licht gehouden en met accessoires kleur erin gebracht. Verder weinig meubels erin (ledikantje en commode met plank erboven). Zelf vind ik 't een leuk kamertje geworden.
     
  3. A1988

    A1988 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Hier een kamertje van 2.15 bij 2.60. Er staat een vaste kast in (niet in de muur verwerkt), dus nog minder ruimte. Een bedje en commode in gezet, lichtblauw en witte muren, whitewash meubeltjes en het oogt in ieder geval leuk. Klein blijft het toch wel 😉
     
  4. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Kamertje van onze dochter was 2,5x2 meter, we hadden 1muur roze en de rest wit met een randje van een sjabloon in de kleur roze van de andere muur. Rolgordijntje wit, schuifdeur (harmonica) in plaats van gewone deur zodat je met de meubels plaatsen geen rekening hoeft te houden met de openslaande deur. Aan de ene kant van het kamertje hadden we het ledikantje en een kledingkast, aan de andere kant tegenover het bedje de commode (smalle, met drie lades en eronder twee grote rietenmanden voor luiers enz) tussen de commode en het bedje kon je precies staan (ong 80 cm in de breedte)
     
  5. Thauma

    Thauma Fanatiek lid

    14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook een klein kamertje. Iets van 220x300. Kledingkast, grote commode met plankje erboven en een ledikantje.
    We hebben bij de indeling gezorgd dat we goed nog overal tussendoor konden lopen, goed bij de kast konden, nog het raam open konden doen etc.
    Daaruit kwam een ideale indeling naar voren, waarbij de kast in de hoek naast het raam moest komen te staan. Dat betekende wel dat we bij het zoeken naar meubels niet alles konden kiezen; de kast mocht niet te breed zijn.
    Ook hebben we de kledingkast tegen een andere muur (naast het raam dus) gezet, terwijl aan de lange muur logischer zou lijken. Maar dan was het heel propperig geworden.
    We hebben wel voor een grote commode gekozen en we zijn daar erg blij mee. Veel ruimte erin, maar ook erop. Ideaal!
    En nee, dan inderdaad geen schommelstoel oid, maar dat hoeft ook niet.
     
  6. iPinky

    iPinky Actief lid

    6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland

    Bijgevoegde bestanden:

  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    2x3m is voor Nederlandse begrippen niet echt 'klein' hoor!

    Je kunt je natuurlijk wel afvragen of het wel nodig is een kamer helemaal voor een baby in te richten. De eerste 6 maanden hoort je kind so wie so bij jou op de kamer te slapen, dus een wieg hoef je alvast niet in een kamer apart te zetten. Sommige mensen vinden het handig om op een commode te verschonen (wij niet, we deden dat gewoon op het bed, op een tafel of op de vloer), en die zou je, met een kast waar de kleertjes van je kind in kunnen in die aparte kamer kunnen zetten. Ikea heeft hele mooie oplossingen voor kleine ruimtes.
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.143
    1.940
    113
    Je zou ook eens op Pinterest kunnen kijken (gebruik Engelse zoekwoorden), hier kun je heel veel inspiratie opdoen!
     
  9. Joiedevivre

    Joiedevivre Bekend lid

    1 aug 2014
    717
    0
    0
    Je hebt trouwens ook van die ledikantjes + commodes in 1. Volgens mij heet het 'Paso Doble' ofzo. >>
     
  10. Loesje78

    Loesje78 Actief lid

    28 okt 2014
    396
    0
    0
    Hoi,

    Bedankt voor de reacties!

    Ik vindt de kamer wel klein haha. Maar misschien omdat er ook een verwarming in hangt en de deur naar binnen open gaat.

    uit eindelijk is het ook wel te doen natuurlijk en mag ik niet klagen.

    maar ik wil het zo leuk mogelijk doen.:)

    Pinterest is een goed idee ja. En dat ledikantje met commode misschien ook wel.

    wat een leuke!!
     
  11. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    hier ook een vrij kleine kamer, geen idee wat de afmetingen zijn.
    wij hebben een vrij grote commode, ledikantje en nog een kast.
    maar mijn ervaring is dat als je de ruimte hebt voor een grote commode. is dat wel super handig! dan heb je al bijna geen kast meer nodig.
    ik heb altijd alle kleren in de commode liggen zodat je niet weg hoeft bij je kindje als die op de commode ligt. de kast dient hier puur als op bergen van te grote of kleine kleding en nog wat beddengoed enzo...

    en de commode zou ik niet kunnen missen met aankleden en verschonen hoor. een kast daarin tegen zou ik handig kunnen missen doordat je al je spullen kunt opbergen in de commode.
     
  12. noid

    noid Fanatiek lid

    29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    En waar staat dan dat dat verplicht is?

    Sowieso doen wat je zelf wilt ts, onze kleine man heeft ook niet bij ons gelegen hoor, vanaf de eerste nacht in zijn eigen bedje. Je zou kunnen kijken naar zo'n bedje waar een soort commode aan vastzit, zag op pagina 1 al een voorbeeld. Succes ermee!
     
  13. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Het is een advies van die 6 maanden, geen verplichting. Wij hebben ons meisje 3 maanden bij ons op de kamer gehad, toen was ik er wel klaar mee. Zij werd wakker van ons en wij van haar. In haar eigen kamertje sliep ze lekker door. En ik verschoon nog steeds op de commode omdat dit ergonomisch beter is voor mij. Ik vind een klein kamertje wel schattig!
     
  14. Aiseria

    Aiseria Bekend lid

    22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ik heb ook een klein kamertje (2,28x2,76) voor de baby straks, heb al helemaal bedacht dat ik alleen een ledikantje + handige commode met genoeg vakjes/lades wil hebben. En om het af te maken waarschijnlijk een smalle hoge kast ernaast (beetje badkamer model) waar ik dan ideaal kleding enzo binnen handbereik kan hebben liggen. Heel misschien kan ik er wel een normaal model kleine kast naast kwijt, dat hangt er even vanaf hoe de eerste twee belangrijkste meubels gaan passen in de kamer.

    Bij ons kamertje gaat de deur ook naar binnen open en recht tegenover is het raam, eigenlijk is het één 'lange' muur waar ik net niks mee kan doen behalve iets als een dunne boekenkast (staat er nu toevallig ook al).
     
  15. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Wij hebben een kamer van 2x3.90 met een schuine wand.
    De deur zit op de korte muur en die gaat precies de verkeerde kant op open zodat hij midden in de kamer komt als hij open is. Op de andere korte muur is een schuine wand met dakraam. Ik heb nu de kast naast de deur met de achterkant tegen de lange muur, daarnaast een smal kastje en daarnaast de commode. (We hebben de hensvik van ikea) Het ledikantje (eerst de wieg) komt waarschijnlijk onder de schuine wand, of met het hoofdeind onder de schuine wand en dan langs de andere lange muur.
    Was wel even puzzelen, maar ik denk dat dit het gaat worden.
    Mijn advies is meten en als de spullen staan gewoon schuiven als je twijfelt. Ik heb zelf heel veel gemeten en met handdoeken de maten op de grond aangegeven zodat we konden zien hoeveel loop ruimtewe overhielden.

    Succes met puzzelen. En daarna veel plezier met inrichten.
     
  16. Loesje78

    Loesje78 Actief lid

    28 okt 2014
    396
    0
    0
    Hoi meiden,


    Bedankt, kan me altijd alleen moeilijk inbeelden wat er bedoeld wordt. haha.

    Die comode/ledikant vind ik wel leuk!!

    Op pinterest heb ik al 10 borden met baby zooi inmiddels. haha.
     
  17. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hier ook een kleine kamer.. Nog niet ingericht, maar wij hebben een smalle ladekast als commode, een ledikant en een meidenkast voor kleding en er zitten een heleboel laadjes in... Hopelijk kan er volgende week behangen worden!!
     
  18. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wij hebben een babykamertje van ongeveer dezelfde grootte. Wij hebben gekozen voor een commode direct rechts om de hoek, ledikantje links tegen de muur (de deur kan net helemaal open) en rechts in de hoek staan 2 kleine kastjes (zoiets: http://i.marktplaats.com/00/s/NTAwWDM3Ng==/z/lAYAAOSwwPtTwGb2/$_82.JPG), ik heb er 3 maar dat wordt denk ik wel erg krap.

    Beddengoed hebben we op de overloop, dus alle kleertjes liggen in de kastjes, en alle overige spul (badcapes, luiers, etc etc) ligt in de commode. Wij hebben bewust maar 1 muur met een printje gedaan, verder alles redelijk rustig gehouden, ook aan de muren. Als deco kun je denken aan een plank met mandjes, die je kunt gebruiken voor verzorgingsproducten of hydrofiele luiers. Zo maak je wat meer opbergruimte. Knuffels of speelgoed heb ik helemaal niet in de babykamer staan, behalve wat kleins in de vensterbank. Ook heb ik verder niets op de vloer (stoel of poef ofzo), zodat je je kont wat beter kunt keren ;)

    Gelukkig zijn we een co-sleeper wieg aan het maken, dus de eerste maanden is de babykamer echt een plek voor de verzorging, en niet per se voor nachtvoedingen ofzo. Die doen we lekker in ons bed!
     
  19. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Ons kamertje is ook 2x3, maar ik heb daar niet de gedachte 'klein' bij :D

    Wel laten wij, om de ruimte zo efficient mogelijk te gebruiken de commode meetimmeren met de radiator ombouw. Daardoor wordt hij daarin 'weggewerkt' en lijkt het optisch ruimer. Ook boffen wij met een inbouwkast, waardoor er geen kledingkast apart hoeft. En ik laat ook kastjes maken in de radiator ombouw.
     
  20. veense

    veense Niet meer actief

    Onze babykamer is 2.10 bij 3 meter, en aan 1 kant 3,50 meter (om de hoek vd deur zeg maar). Tegen dat korte stuk komt een boekenkast te staan, En dan tegen de lange muur een smalle hoge STUVA kast, een Malmladenkast als commode, daarboven wat kubussen als plank. Stuvabedje onder het schuine dak.
    Aan de andere muur komt een smalle roomdivider van de Praxis, met gekleurde mandjes voor speelgoed.

    De muren heb ik gisteren wit gesausd, alleen de korte kant bij het raam (deels dakkapel, deels schuin dak) is lichtblauw, en daar ga ik nog wat wolkjes op schilderen. De vloer is eikenlooklaminaat.

    Alles wordt lekker rustig dus, maar wel functioneel. Bedje kant tzt aan 1 kant open, dus dan kan de kleine er tot een jaar of 4 lekker in slapen. Daarna zal zijn grote zus wel uitgekeken zijn op haar halfhoogslaper en die past er ook prima in.
     

Deel Deze Pagina