Tips voor zindelijkheidstraining

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fantastiyanna, 1 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fantastiyanna

    Fantastiyanna Actief lid

    31 jul 2019
    226
    132
    43
    Wij kunnen wel wat tips gebruiken voor onze zoon. Drie weken geleden zijn wij gestart met de zindelijkheidstraining, door stickers te geven als hij plast of poept op het potje. Dat ging echt super goed! Meteen de eerste week gaf hij aan wanneer hij moet plassen of poepen en rende naar het potje. Hij had die eerste week nauwelijks ongelukjes. So far so good. Echter is hij na die week er wat slordiger in geworden.

    Hij gaat nu op vier gezette tijden naar de wc: als hij wakker wordt, voor het eten en voor het slapen gaan. Dit gaat ook goed en geeft hij al zelf aan. De andere momenten geeft hij het bij ons thuis aan en gaat het goed. Echter, als we naar buiten gaan, lijkt hij het te vergeten. Buitenspelen is natuurlijk veel leuker! Wij proberen hem te laten plassen voor we naar buitengaan, maar dat wil of moet hij niet altijd. Hoe stimuleer je dat hij tijdens spelen toch aan het plassen denkt?

    Bij de opvang gaat het erg slecht. Hij geeft daar niet aan bij de leidsters dat hij moet plassen. Ze zetten hem nu op de wc op de vaste tijden dat de groep gaat, maar hij gaat dan rustig 10 minuten later in zijn broek plassen (waarschijnlijk omdat hij op de gezette tijd nog niet nodig moest). Ook gaf de leidster aan dat ze dacht dat hij bij het buitenspelen ook niet wil plassen, omdat hij veel te bang is dat zijn speelgoed wordt ingewisseld (bijvoorbeeld het fietsje waar hij dan op zit). Hoe krijg ik hem zover dat hij een natte broek zo vervelend vindt, dat hij toch gaat plassen? Nu geven de leidsters hem dan maar een luier, waar ik zelf niet zo'n voorstander van ben (maar ik begrijp ze wel).

    En tot slot, als onze zoon bij ons aangeeft te moeten plassen of poepen, moeten we hem meteen naar de wc of het potje brengen. Hij kan het dan nog niet 5 minuten ofzo volhouden. Hoe leren kinderen dit?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je een beetje veel verwacht van je zoontje. Het is super dat je hier zo enthousiast mee gestart bent. En het is geweldig dat het meteen zo goed ging bij hem. Maar in deze fase moet je de meeste kinderen zélf nog sturen in het naar de wc gaan. Dus zelf zéggen dat het tijd is om te gaan, niet aan hem overlaten. En dat hij het niet kan ophouden is ook vrij normaal. Daarom hadden wij bij het buiten spelen gewoon het potje mee naar buiten. Dat hielp ook om de kinderen eraan te herinneren tijdig te gaan
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  3. Fantastiyanna

    Fantastiyanna Actief lid

    31 jul 2019
    226
    132
    43
    Wij nemen nu ook het potje mee naar uitjes (dus speeltuin, meertje, centrum etc), maar bij de opvang doen ze dat natuurlijk niet. Hoe hebben jullie dat destijds bij de opvang gedaan dan?

    En leren kinderen dan uit zichzelf de plas en poep langer op te houden?
     
  4. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Ik weet niet wat normaal is maar hier bij de opvang heb ik gezien dat ze kinderen wel eens in de bosjes laten plassen als ze in de speeltuin zijn en ze het niet op kunnen houden.
     
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.045
    113
    Vrouw
    Nederland
    Blijven herhalen dat hij het aan moet geven. En benoemen dat het vies is en dat naar de wc gaan veel sneller is dan helemaal moeten verschonen. Laat hem waar het kan zelf opruimen en verschonen.
    Het gaat al heel goed. Het duurt gemiddeld 9 maanden voordat kinderen goed zindelijk zijn, geef het tijd en blijf positief.

    Op de opvang hier krijgen ze na een ongelukje schone kleding aan en geen luier (of het moet het zoveelste ongelukje zijn of diarree).
    Overigens heb ik het stap voor stap gedaan: eerst thuis alles goed laten gaan. Daarna buitenshuis luier aflaten (speeltuin bij huis, wandelingetje snel bezoek supermarkt). Pas op de opvang luier afgelaten toen dochter daar ook droog bleef en echt mee deed met de plasronde. Voor ons werkte dat.
     
  6. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.288
    921
    113
    Vrouw
    Joh hij is net 2! Waarom moet het nu al. Laat het lekker. Levert alleen maar frustratie op.
    Blijf potje aanbieden bijv bij opstaan en naar bed gaan en verder niet.
    Probeer het over een jaar nog eens als hij in tussentijd niet zelf al meer interesse is gaan tonen
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  7. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    374
    63
    Het kan zeker als een kind 2 is. Tegenwoordig zijn kinderen veel later zindelijk dan vroeger.

    Nu je gestart ben zou ik zeker doorzetten. Maar idd niet wachten tot hij aangeeft dat hij moet, maar iedere keer zelf sturen.

    Hier ook een kind van eind februari 2018. Ben met hem ook bezig. Maar hij is nu aan het wennen om af en toe op het potje te gaan zitten. Maar hij doet zn behoefte nog niet. Maar hij vind zn luier wel heel vies. Hij zegt zelf "tink luier".

    Hij vind het vooral heel gek als hij de plas uit zichzelf ziet komen. Bij luier wisseling plaste hij per ongeluk een keer op de vloer, en daar is hij erg van geschrokken.

    Maar we proberen steeds iets meer te leren. En hij snapt het ook heel goed. Dat scheelt ook.
    Mijn andere kinderen had ik pas met 3,5 jaar zover dat ze zindelijk waren.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat jammer, deze reactie. Twee is een prima leeftijd om zindelijkheid te oefenen.
     
    Dettol en Catou vinden dit leuk.
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom doen ze dat bij de opvang «natuurlijk» niet? Hier was het twee keer de opvang die zindelijkheid zelf opstartte, nog voor ze twee jaar waren. Ik vind het logisch dat mede-opvoeders mee werken aan zindelijkheid. Ook al op die leeftijd, ja. Ik vind het nogal lui als de opvang niet meewerkt aan zoiets belangrijks.

    En ja. Hoe langer ze hiermee bezig zijn, hoe sneller ze de aandrang opmerken en dus naar het potje gaan.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Helemaal mee eens.

    Het kan met ups en downs gaan en inderdaad, tijdens het spelen moet je ze er regelmatig aan helpen herinneren. De opvang werkte bij onze kinderen ook gewoon mee. Al ging het daar wel wat vaker mis dan thuis.
    Ik zou gewoon vragen aan de leidsters of hij het speelgoed even op een plekje mag leggen/zetten waar anderen niet bij mogen. Ik snap hem wel hoor, zit je eindelijk op die leuke kar ofzo, moet je opeens plassen, ja, waar kies je dan voor? Een luier vind ik geen oplossing, alleen verwarrend en makkelijk voor anderen.
     
    Catou en Shakes vinden dit leuk.
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.440
    1.685
    113
    Waarom?! Hij doet het super goed alleen heeft hij soms belangrijkere zaken aan zijn hoofd, de loopfiets is belangrijker dan een natte broek. Tja je bent peuter! En je speelgoed moet beschermd worden. Zoals zo veel moet hij dat gewoon leren, leuk speelgoed is er daarna ook nog wel of mee naar de wc laten nemen ofzo.

    Mijn kinderen waren op deze leeftijd ook gewoon zindelijk hoor. Maar ze moesten van mij even plassen voordat we naar buiten gingen, geen vraag gewoon een feit. Zelf ging/ga ik ook altijd voordat ik weg ga, dus dat was heel gewoon voor ze.

    Zoon heeft ook 1 keer in zijn broek geplast omdat hij het echt niet meer op kon houden. Ze hebben nog maar een kleine blaas. Hij gaf het al steeds aan dat hij moest plassen en hield het gewoon niet meer, zie dat ook niet als ongelukje. Toen was hij net zindelijk, al gauw kon hij het langer ophouden.

    Ik zou hem echt geen luier meer aan trekken, zie ik om me heen ook te veel. Ik ben gastouder en ouders zijn soms wel erg makkelijk ( tot ze richting de 3,5 gaan, dan moet het ineens wel). Is zo zonde als het daardoor verkeerd gaat terwijl hij het zo goed doet.

    Wat hier bij dochter ook weleens hielp als ze een tijd geleden geweest was en weer had gedronken: zeggen dat ik zoooo nodig moest plassen, ze vond het dan erg grappig om voor te dringen en gauw naar de wc te gaan.
     
    Shakes en Jo79 vinden dit leuk.
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.440
    1.685
    113
    Idd en in de bosjes laten plassen wat een ander opperde vind ik zo smerig.
     
  13. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    553
    113
    Vrouw
    Geef het de tijd. Je kindje leert vanzelf de signalen beter op te pakken.

    Je kan overwegen om op de opvang een luierbroekje aan te doen. Hij kan dan mee met de plasronde maar als t niet lukt dan is een ongelukje niet zo erg.

    Mijn dochter heeft er een jaar iver gedaan om zindelijk te worden. Ze heeft hele periodes onderbroekjes aan gehad. Maar t ging elke keer (bewust) mis, ze was te lui om naar de wc te gaan.
    Heb der toen gezegd dat mama klaar was met boos zijn en ze weer een luierbroekje aan kreeg. Binnen een week was ze zindelijk.
     
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.317
    4.697
    113
    Vrouw
    Hier gewacht tot ze het zelf aan gaf en was met een dag zindelijk en nooit geen ongelukjes gehad. Was een dag na haar 3e verjaardag.
    Ik zou er niet zo n grote druk opleggen, komt vanzelf wel. Wat iemand al opperde, ik zou ook 2 of 3 vaste momenten met hem oefenen en de rest z'n luier nog om.
     
    zwaaistaart vindt dit leuk.
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.746
    15.178
    113
    Ik denk dat het erg verschilt per kind wanneer hij/zij eraan toe is. Als ik je tekst zo lees, zou ik nog even wachten, af en toe het potje als iets ‘leuks’ betrekken en vooral niets forceren.
    Mijn dochter was met 2 jaar en 3 maanden van de één op de andere dag volledig (dag én nacht) zindelijk.
    Mijn zoon is nu 2 jaar en 2 maanden en zie het voorlopig écht nog niet gebeuren ;) Hij vindt zijn potje erg interessant, wil er graag af en toe héél even op zitten, maar doet er verder niets op. Dit terwijl hij na elk plasje al een schone luier vraagt en het regelmatig aankondigt dat hij moet plassen of poepen. Leken mij zeer duidelijke signalen dat ook hij klaar was om zindelijk te worden, maar blijkbaar dus niet.
    Hartstikke prima, we hebben geduld en proberen het over een paar maanden gewoon weer ;)
     
  16. marthajonesb

    1 dec 2013
    48
    8
    8
    Gewoon op vaste momenten op een potje/het toilet zetten, voor het eten, voor/na slapen, etc. Verder luier. Pas als hij daar op plast op regelmatige basis langzaam uitbouwen. Hier gewacht met luier af bij zoonlief tot ca 2,5 was, daarvoor al vaak geplast op het potje. Binnen 2 dagen overdag zindelijk. In de nacht is het een ander verhaal, nog steeds volle luiers met 4,5. Dat komt als het komt. Dochter zelfde aanpak en ook nauwelijks training nodig, pas sinds mei in de nacht droog (wordt eind juli 6).
     

Deel Deze Pagina