Tips weeen opvangen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Anne5, 30 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne5

    Anne5 Lid

    6 mrt 2006
    84
    0
    0
    Hebben jullie nog tips om de weeen op te vangen? Ik moet van de gyn verplicht platliggen en kan dus geen cursus volgen. Ik heb het boek 'veilig bevallen' gelezen, maar vond de tips erg beperkt. Wat deden jullie tijdens een wee? Dachten jullie bijvoorbeeld aan iets specifieks?
     
  2. greetje82

    greetje82 Bekend lid

    11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Ik zat op handen en knieen onder de douche.
    Weet niet meer wat ik dacht tijdens een wee.....niet veel positiefs denk ik :(
     
  3. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    Je weet dat een wee een opbouw heeft. Je voelt hem beginnen en steeds sterker worden. Na een tijdje wordt hij dan weer minder. Met dit gegeven in gedachten stelde ik me bij iedere wee een bepaald beeld voor ogen. Bijvoorbeeld dat ik in de Tour de France tegen een berg op fietste, of dat ik op een surfplank tegen de golf op zwom, of dat ik mijn kindje in de kinderwagen tegen een steile duinhelling op liep. Met maar steeds in gedachten: Nog een klein stukje en dan ben ik er!
    Ik heb ook heel veel steun gehad aan mijn man. Hij waste steeds mijn gezicht met een koud washandje, wreef over mijn rug, moedigde me aan, gaf me water uit een glas met een rietje en telde met me mee. Van de verloskundige van het ziekenhuis moesten wij inademen en dan uitpuffen door hardop "1, 2 ,3" te zeggen. Mijn man ademde steeds mee en telde dan samen met mij hardop tot drie. Bij de heftige weeen telde ik alleen wel wat sneller dan hij! ;) Maar hij bleef rustig en dat heeft me heel goed geholpen.
     
  4. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    ik was helemaal in mezelf gekeerd en dat heeft me blijbaar goed er door heen geholpen, want toen ik persweeen had, was ik weer helemaal vrolijk
    dat heeft bij mij dus geholpen,
    zou ik ooit weer een kindje krijgen, dan hoop ik op weer zon bevalling als deze
     
  5. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dacht alleen elke x weer van méér pijn kan t niet gaan doen.. :pale: Nou.. pff.. Bij mij hielp t om te douchen. Toen ik van de vk op mn zij (in bed dan)moest/mocht gaan liggen om ze te versterken deed ik dit echt niet..
     
  6. keizerin

    keizerin Niet meer actief

    Ik moest blijven liggen maar toen ik 9.5 cm ontsluiting had mocht ik gaan zitten en toen ging ik aan mijn vriend's nek hangen en dat was echt heerlijk :D
    Ik kon ze zo echt goed opvangen.
     
  7. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    ik heb mijn weeen op de wc opgevangen.
    helemaal in het pikke donker.
    bij mij hielp dit het best.

    alles in mijn hoofd was helemaal blanco.
    af en toe tussen de weeen door verbaasde het mij dat ik dan weer helemaal 'helder' was. hihi.
    dacht echt dat ik dan ook half gaar zou zijn...
     
  8. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Op pufcursus leer je 6 korte pufjes en 1 lange: altijd is kortjakje ziek. Ik heb een zinnetje van een vriendin over genomen: deze wee komt nooit meer terug. Puft heerlijk!
     
  9. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik moest ook blijven liggen, maar was zo in mezelf gekeerd.
    Toen ik eindelijk overeind mocht komen heb ik onder de douche gestaan hangend aan de douchestang (dat ie het gehouden heeft is nog een wonder)


    En over dat pufje: altijd is kortjakje ziek....je kan ook heerlijk helder heineken puffen (is misschien makkelijker voor de mannen om mee te puffen ;) )
     
  10. Mist

    Mist Fanatiek lid

    18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Ik concentreerde me enorm op mijn ademhaling en inderdaad altijd is kortjakje ziek, oftewel deze wee komt nooit meer terug puffen en steeds maar blijven denken wat ik ervoor terugkreeg, totdat ik echt heftige rugweeen kreeg wist ik het zo goed op te vangen, de rugweeen waren zo helaas niet op te vangen ;)
     
  11. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik moet iedere keer zo lachen als ik in mijn hoofd dat zinnetje: "deze wee komt nooit meer terug" meepuf. Ik ben daar misschien te nuchter voor. Puffen helpt mij wel altijd bij buikpijn (heb spastische darmen), dus ik ga het ook proberen bij de weeën. En voor mij werkte het bij de cursus ook op mijn lach- én irrtitatiespieren ;) als mijn man meepufte. Ik werd er hyper van, dus hij mag het niet doen.

    Verder gaan we wel zien hoe het gaat lopen. Vraag je VK om tips en laat haar je goed voorlichten wanneer je wel en niet mag persen, en hoe de baby door het geboortekanaal gaat. Ik merk dat ik die kennis heel fijn vind, zodat ik begrijp in welk stadium ik ga komen.

    Succes!
     
  12. Hester

    Hester Niet meer actief

    Net als jij mocht ik ook niet naar cursus (platliggen) en ik heb dus ook helemaal niet gepuft.

    Was ook niet nodig, gewoon rustig in en uit ademen en bedenk je dat de pijn gewoon nodig is.
    Ik bleef bij die gedachte heel rustig en begrijp nu nog steeds niet echt de uitdrukking "weeen opvangen". Wat is er op te vangen? Je moet er gewoon doorheen en je goed ontspannen, dan gaat het het snelste.

    Tijdens de bevalling mocht ik alleen maar op mijn zij op bed liggen, maar ook dat was prima.
    Overigens was dat pas tussen de 3 en 10 cm (in 2 uurtjes), tijdens de eerste 3 cm ben ik nog lekker in het restaurant gaan lunchen. Als je je maar ontspant, doet je lichaam de rest.
     
  13. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Ademhaling en buik ontspannen (zeker tussen elke wee!)
    Succes!
     
  14. Jody79

    Jody79 Fanatiek lid

    19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Ik heb ook geen pufcursus gevolgd. Heb gedaan waar ik me op dat moment prettig bij voelde. Wat voor mij hielp was op mijn zij op de bank liggen en heel goed naar mijn flanken toe ademen. Het hielp wel als mijn partner zijn hand op mijn bovenste zij legde zodat ik goed kon voelen waar ik heen moest ademen.

    Ik moest echt niet denken aan douchen of in bad. Elke bevalling is anders en iedereen ervaart de dingen anders. Tijdens de weeën heb je genoeg tijd om uit te vinden wat wel en wat niet voor jou werkt. Succes!
     
  15. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Puffen, dat was echt het enige wat bij mij de weeën nog enigszins te handelen maakte.
     
  16. linnepin

    linnepin Fanatiek lid

    25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Je merkt zelf tijdens de bevalling wel wat voor jou het beste werkt. Ik heb ook geen cursus gedaan en het is helemaal goed gekomen. Ik heb de eerste paar uurtjes veel gestaan en voorover gehangen tijdens de weeen. En de laatste paar uur heb ik op mijn zij op bed gelegen. De vk vroeg of ik niet lekker wilde douchen, maar ik moest daar echt niet aan denken. Het idee alleen al dat ik op zou moeten staan en al het gedoe er om heen, vreselijk. Nu had ik op het laatst ook wel stormweeen, dus dat was ook wel erg heftig. Maar ik denk dat je zelf wel voelt op het moment zelf, wat je het prettigst vindt.
    Succes...
     
  17. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik had een stoel omgedraaid en ben er op mijn knieen op gaan zitten (iets hards onder mijn knieen hielp mij) en bij iedere wee ben ik gaan puffen.
    1 teug lucht via je neus diep inademen en via 3 kleinere pufjes sneller uitademen via je mond.

    Dit heeft mij tot de 10cm geholpen en toen kwam de persdrang en daar mocht ik niets mee doen, moest naar de ok en het werd een keizersnede.
    ik had veel meer moeite met de pers weeen weg zuchten de rest heb ik echt over me heen laten komen.
    Meid het komt allemaal goed, ik maakte me ook veel beelden over de bevalling en achteraf is het mij erg mee gevallen. (moet dan ook wel zeggen dat ik in nog geen 3 uur 10cm ontsluiting had)
     

Deel Deze Pagina