Tips zelf maken boxkleed?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Linda, 16 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Hoi meiden,

    Ik wil zelf een boxkleed maken, de box is ook vierkant en ik kan alleen maar rechthoekige kleden vinden.

    Hebben jullie tips? Misschien ook voor wat je erin kan doen zodat het wat dikker is?

    Thnx
     
  2. sweet978

    sweet978 Fanatiek lid

    29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    ik heb er twee zelfgemaakt:)
    Zelf heb ik als vulling de helft van een zomerdekbed gebruikt wat in de aanbiueding was bij de lidl....als ik hem nu nog eens zou maken zou ik een dubbel dekbedje erin stoppen. Ik heb nu eigenlijk altijd twee kleden in de box liuggen nl.

    o...nog een tip.. maak de bovenkant niet van gladde stof... als ik mijn dochter er op derbuik opleg..glijden haar armen weg ;)... en t voelt wat kouder aan .

    Succes ermee
     
  3. tummetje

    tummetje Fanatiek lid

    4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Weet niet hoe handig je bent, maar wat denk je van een quilt? En die dan opvullen met bijvoorbeeld een dekbedje?
     
  4. Lindangel

    Lindangel Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.742
    0
    0
    Een vriendin van mij heeft er een gemaakt voor weer een andere vriendin en die had negen vierkanten gemaakt (dus quilt-achtig) met een brede rand eromheen. Ze heeft gewoon vulling gekocht in een lappenwinkel. Als je het daar vraagt, weten ze wel wat je nodig hebt. Het zijn van die 'lappen' vulling, zeg maar. Maar het is wel handig om het iets dikker te doen inderdaad. Beter te dik dan te dun.

    Oja, die van mijn zoontje (gekocht) is gemaakt van een soort velours en dat is inderdaad wel handig ivm dat hij er niet afglijdt.

    Oh, laatste ding nog: was de stof wel vantevoren (ook ivm krimpen, maar ook omdat je alles sowieso moet wassen) en vraag goed of de vulling ook in de wasmachine kan. Het is wel zo praktisch als de hele handel gewoon op minimaal 40 graden kan, helemaal als je zo'n spugertje hebt als ik...
     
  5. guppekop

    guppekop VIP lid

    28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    zijn er misschien ook ergens beschrijvingen van te vinden? aangezien mijn ervaring nog niet zo heel groot is achter het naaimachien...
     
  6. sweet978

    sweet978 Fanatiek lid

    29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    #6 sweet978, 16 nov 2009
    Laatst bewerkt: 16 nov 2009
    ik heb inderdaad ook een soort quilt gemaakt.

    Gewoon een lap stof in de box gelegd en gekeken hoe lang en breed deze was.... en aan de hand daarvan het echte boxkleed gemaakt.. dus..eerst proef passen in de box...( ben een oen met meten etc)

    goede tip is idd eerst alles ff wassen.. niet alleen ivm krimpen..maar ook ivm afgeven van kleuren etc...

    ps. het is gelukt om een voorbeeld van mijn boxkleed in mijn foto album te proppen. :)
     
  7. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    thnx voor de tips, nou mijn moeder gaat me helpen, die is heeeeeeeeel handig met de naaimachine maar ik verzamel alvast wat tips :) ik wil idd iets met bijv. vier vakken (omdat de box vierkant is) en een rant erom heen.
     
  8. mummie2b80

    mummie2b80 Bekend lid

    29 mrt 2008
    922
    0
    0
    Wij hebben via internet ons boxkleed (ook vierkant) laten maken. Echt heel erg leuk1!!
     
  9. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Dat 'vulspul'kun je ook op de markt halen. Ik heb het zaterdag gedaan en ze hadden het in verschillende diktes (wit op een rol). Ik ga de ene kant van fleece maken en de andere kant van gewone stof, met een poes erop van 'pluizige stof', mijn dochter heeft het ontwerp getekend. Als het wat wordt zal ik er wel een foto van plaatsen. ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat van jullie inspanningen;)
     
  10. Marlett

    Marlett Fanatiek lid

    13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik heb een Ikeadekbed als "vulspul". Misschien wel voordeliger dan spul van de markt.
     
  11. miepje77

    miepje77 Fanatiek lid

    25 mei 2008
    1.849
    423
    83
    Hier ook t goedkoopste dekbed van Ikea gebruikt. 2.99 E.
     
  12. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Op de markt was het €5,-, maar ja naar IKEA rijden was wel duurder geweest....;)
     
  13. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Ik heb ook zelf een boxkleed gemaakt, volgens een patroon wat ooit in het blad Kinderen stond. Erg leuk! Het is 4x groter dan je box, waardoor je het ook als groot speelkleed kan gebruiken. De ene kant is van fleece, en de andere kant van verschillende lapjes stof met lintjes, applicaties etc. Net wat je er zelf van wilt maken. Volgens de beschrijving hoeft er geen vulling in, omdat je hem 4x dubbel in de box legt, maar ik heb er nog wel zo'n dunne lap vulmateriaal in genaaid.

    Fotootjes staat in mijn profiel en hierbij de link naar de werkbeschrijving:
    Kinderen - Patchwork speelkleed om zelf te maken
     
  14. miepje77

    miepje77 Fanatiek lid

    25 mei 2008
    1.849
    423
    83
    Heel erg leuk zeg. Had je dezelfde stofjes gebruikt, of heb je je eigen creatie ervan gemaakt?
     
  15. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    Nee, ik heb hem blauw/wit/groen gemaakt.
     
  16. Linda

    Linda VIP lid

    24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    wauw wat een goeie tips hebben jullie!
     
  17. nijntje op de mac

    nijntje op de mac Actief lid

    20 jun 2009
    388
    0
    0
    ik heb er ook een zelfgemaakt, bij de stoffenwinkel kan je van die vulling kopen die je bijvoorbeeld ook in je jas hebt, die moet je 4 keer dubbeldoen als vulling
     
  18. jedalin

    jedalin VIP lid

    4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Ik lees mee; super handig! :D
     
  19. Juttel

    Juttel Actief lid

    29 apr 2009
    422
    1
    0
    Friesland
    Ik heb ook zelf een speelkleed gemaakt (hollandstyle, zie album) en heb em gevuld met fiberfill. Op de foto heb ik em nog niet extra doorgestikt om verplaatsing van de binnenkant te voorkomen. Maar als je dat doet, het doorstikken, schijnt dat het beter is om eerst met de hand de boel door te stikken en dan pas met de naaimachine. Het kan namelijk anders zo zijn dat alles blijft haken.
    Succes! En laat het resultaat maar eens zien!
     
  20. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.196
    1.659
    113
    Leiden
    @Juttel: Leuk geworden hoor!
     

Deel Deze Pagina