Tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Imona, 29 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Onze zoon van 3 weigert nu al bijna een week om s avonds te gaan slapen.
    Heb hem vanmiddag expres niet laten slapen In de hoop dat hij vanavond gewoon moe zou zijn en gaat slapen. Maar ligt nu nog te feesten in bed.

    Is niet ziek.
    Niet bang.
    Heeft een lampje op zijn kamer, ij t donker vind hij wel eng.
    Goed gegeten, geplast. Alles wat ik kan bedenken.

    Hij vertikt t gewoon.

    Iemand tips? Is sochtends om 8bof 9 uur gewoon paraat. Ongeacht hoe laat hij een keer in slaap valt..

    Heb het lief geprobeerd, boos geprobeerd. Niks helpt
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Vandaag was het eerste middag dutje op rij wat je hebt laten overslaan?
     
  3. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ja. Vorige dagen wel afgebouwd hoor.
     
  4. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hij is ook aan het eten als een bouwvakker. Bodemloze put monenteel
     
  5. Lieflief

    Lieflief Fanatiek lid

    12 jan 2013
    1.708
    203
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    misschien zit hij in een sprong ofzo.
    Zelf vind ik het best laat als hij tot 8 of 9 uur slaapt in de ochtend.
    Ik hoor dat niet heel vaak dat kinderen tot zo laat slapen.

    Mijn kinderen zijn vaak om 6 uur al klaar wakker (soms nog eerder..... zucht), maar gaan wel makkelijk slapen tussen 7 en half 8. Ze zijn dan ook echt wel moe.
     
  6. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ja Hier normaal tussen 7 en 8. Maar on dat hij pas zo laat in slaap valt laat ik hem s ochtends maar liggen en probeer ik t middagdutje over te slaan.

    Hij is net in slaap gevallen. Weer hartstikke laat dus...
     
  7. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Zolang hij niet huilt en gewoon kletst/speelt zou ik het maar gewoon laten. Misschien na het op bed leggen nog 1x naar boven gaan en zeggen dat het echt tijd is om te gaan slapen. Maar verder zou ik niet meer naar hem toe gaan, tenzij hij dus huilt.

    Ik denk dat het een fase is die ook vanzelf weer over gaat. En waarschijnlijk sneller als jij er zo min mogelijk aandacht aan besteed. Hier hebben beide kinderen ook wel dit soort periodes (gehad). Werd ik middenin de nacht wakker van dochter die vrolijk zat te zingen. :roflmao: Ik draaide me dan weer om en sliep verder. Hooguit ging ik zeggen dat ze zachtjes moest doen en proberen te slapen. Als ze dan zei "Ik kan niet slapen" (en er dus geen dingen waren als angst of pijn) zei ik altijd dat ze dan maar heel goed wakker moest blijven. Alleen wel zachtjes doen en in bed blijven. Uiteindelijk viel ze heus weer in slaap en strijd erover middenin de nacht had ik geen zin in.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  8. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Ik heb zelf nog geen ervaringen met peuters, maar wel eens gehoord dat ‘in het ritme houden’ het beste is. Dus de ochtend dan maar wakker maken en niet langer laten liggen? Misschien een idee ?
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is de eerder dag zonder dutje. Niet zo gek dat zijn enthousiasme het nog haalt van zijn vermoeidheid hoor.

    Daarnaast: slapen tot acht uur is best lang voor die leeftijd. Niet gek dat hij dan 's avonds laat moe is. Zéker als hij al die tijd ook nog dutjes deed. Geef hem even de kans om te wennen.
     
    Paardenbloem en NiekeKris vinden dit leuk.
  10. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik zou hem elke ochtend op hetzelfde tijdstip wakker maken. Hij doet wel geen dutje maar uitslapen wel. Op een gegeven moment wordt zijn ritme slapen van 7 tot 7 bijvoorbeeld ipv 9 tot 9.

    Succes!
     
  11. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Thx voor de tips. Ja ik ben t echt gewend dat als ik m neerleg dat hij eogeijk altijd meteen ging slapen. Dus dit is echt even nieuw. Haha
     
  12. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Komt vanzelf weer. Peuters hebben niet zoveel en zulke extreme fases als baby’s maar toch komen ze nog wel voor.

    Hier een fase gehad dat de peuter wakker werd snachts. Dan ging hij van 2 tot 4u lopen keten op zijn kamer. De volgende dag was hij wel weer wakker om 7u dus de wallen hingen na een paar dagen op zijn knieën natuurlijk. Dat heeft -geloof het of niet- een paar weken geduurd. Nu slaapt hij gelukkig weer gewoon van 19u/20u tot 7u/8u.
     
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Onze dochter van 8 heeft nog steeds van die fases. Kun je blijven uitleggen dat het beter is dat ze gewoon in bed blijft liggen en gaat slapen.... maarja.
    We zijn er (voor haar eigen bestwil) toch wel streng in en blijven niet vriendelijk verzoeken om weer in bed te gaan liggen.
    Met een peuter gaat dat natuurlijk iets anders, maar zou wel duideljk blijven herhalen wat de bedoeling is. Dan maar wakker in bed hoor, als ze echt moe zijn vallen ze wel in slaap.
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik sluit me aan bij bovenstaande... En al slapen ze niet - "ik kan niet slapen" - hier werd het dan: "dan ga je maar rusten" (met je ogen open). Lastige fase inderdaad.
     
  15. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    N heeft ook van die fases.
    Hij is overduidelijk een avondmens.
    Smorgens niet wakker te krijgen (nu al niet) en heeft ook altijd last van een ochtendhumeur :p
    Zolang die niet huilt of ligt te schreeuwen laat ik hem het lekker uitzoeken.
     
  16. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Wij hebben voor ons zoontje van bijna 3 jaar een slaaptrainer (schaap). Het lampje word rood als je moet slapen en groen als je wakker mag worden. Hier helpt het voor hem echt super. Voor onze tweeling werkte het toen helemaal niet maar is het proberen waard hihi
     
  17. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Update:

    Het gaat weer goed.

    Heb hem 2 dagen smiddags wakker gehouden, s avonds op tijd maar bed en s ochtends uiterlijk om 8 uur er uit en s avonds niet in gaan op verzoekjes. Met avond eten goed laten eten. Duidelijk maken dat er na het avond eten niet meer gegeten wordt, dus dat hij maar beter goed kan eten en dat hij amders morgen ochtend weer kan eten. Voor hetvslaoen plassen en wat drinken. En als hij dan nog zit te leggen, via de camera zeggen dat hij moet gaan slapen.

    We hebben ook ontdekt dat hij ineens geen nachtlampje meer op zijn kamer wil.

    Was even volhouden, maar hij slaapt nu smiddags gewoon weer zijn standaard 2 uurtjes en s avonds slaapt hij binnen een half uur.

    Gaat dus weer goed.
    Bedankt voor het mee denken.
     
    aicirtap, Niny en Shakes vinden dit leuk.
  18. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Fijn dat het weer goed gaat. Ik zou er wel rekening mee houden dat het waarschijnlijk niet lang meer duurt voordat hij geen middagslaap meer nodig heeft. Wat mij in die periode hielp, was de tip om mijn zoon om de dag wel/niet een middagslaap te laten doen.
     
    Imona vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina