kan ik wel doorgaan?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Elo, 1 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Mijn zoontje is 9 maanden en krijgt BV en bijvoeding. De bijvoeding gaat steeds beter en zijn interesse in de borst neemt erg af. Er zijn nog maar een paar voedingen op de dag waar hij echt zin in heeft: s'ochtends vroeg als hij wakker wordt, om 1930 voor t slapen, om 23:00 en snachts. Ik merk dat mijn productie met tijden erg achteruit gaat. Ik kolf daarnaast nog 3 a 4 keer, om de productie op peil te houden. Die melk kan ik niks mee want hij weigert de fles (alle flessen, alle spenen geprobeerd). KV wil hij sowieso niet behalve in een pap met Biobim granen. Hij drinkt diksap uit een rietjesbeker, maar zodra ik daar melk in doe hoeft hij het niet (raar?).
    Ik heb het idee dat als ik niet kolf, mijn productie achteruit holt. Ik heb de laatste tijd vaak dips, zeker rond mijn menstruatie. Ik slik Domperidom maar of t echt helpt.
    Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk klaar met BV, door dat kolven en de stress om de productie vind ik het niet leuk meer. Bovendien heb ik enorme behoefte een nacht door te slapen na 9 maanden 2-3 keer voeden.
    Maargoed, mijn vraag is dus OF ik wel kan stoppen. Ik begreep van CB dat hij nog 300 ml melk nodig heeft, dat krijg ik er met geen mogelijkheid in, zeker geen KV. En wat is jullie ervaring met de productie bij zo weinig voedingen? Dank alvast!
    groetjes

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Rond de 9/10 maanden is een beruchte periode in de ontwikkeling van je kindje, en dan zeker in combinatie met borstvoeding.
    Hier heeft mijn zoon met 9,5 maand bijna 2 weken de borst geweigerd. Er gebeurd zo veel in hun wereldje dat sommige kindjes bijna geen geduld meer op kunnen brengen om even rustig te drinken. Zelf kan ik zoon sinds die periode alleen nog maar in de rustige slaapkamer voeden (hij is net 2 nu). Ergens anders is hij te snel afgeleid.
    Maar rustig even drinken, dat komt waarschijnlijk wel gewoon terug.

Misschien kun je voor jezelf bedenken hoe je bv nog wel prettig zou vinden. En het dan gewoon gaan proberen. Kijken hoe het loopt qua productie. Want met tegenzin voeden is ook niet de bedoeling. Maar met 9 maanden kan je productie op zich wel wat hebben. Dus wellicht kan je het kolven gaan afbouwen. Ik ben met 10 maanden gestopt met kolven tijdens mijn werk.
    Maar gaf dan wel nog volledig bv als ik thuis was.

Om de zuivel bij te vullen kan je bijvoorbeeld een bakje griekse yoghurt geven.

Helaas heb ik niet echt tips wat betreft de nachtvoedingen..

Succes!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Blijf aanbieden, zorg dat hij eerst wat borst neemt voordat hij vast voedsel eet (helpt hem ook bij het verteren). Met 3 flinke voedingen op een dag heeft hij voldoende zuivel, dus andere zuivel is niet echt nodig.

4. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier vanaf 3 maanden de ochtend, avond en nacht voedingen en gaat prima. Ik begrijp eigenlijk nooit zo goed waarom mensen nog extra kolven om hun productie op pijl te houden (geen aanval hoor.. ik begrijp t gewoon niet;)) want op zich houdt je zoontje toch gewoon de productie op pijl, zoveel als hij wil hebben/ nodig heeft? Meer hoeft je toch ook niet aan productie te hebben? Ik zou daarom het kolven afbouwen en dan lekker genieten van de ochtend en avond voedingen en zolang het duurt de nachtvoedingen! Hier gaat het prima. Als hij soms een mindere dag heeft of een extra slaapje nodig heeft voor het vaste eten, dan leg ik hem extra aan. Mijn zoontje is bijna 8 maanden.

5. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het bij mij zo zou werken had ik hier niet hoeven posten :) Mijn productie loopt dus WEL terug, zeker rond menstruaties. En dan is t heel frustrerend als je kindje snachts wakker wordt, een voeding verwacht en er is niks (nada, noppes). Zeker als hij een fles niet wil.
    BV voor de bijvoeding is een goed idee! Dat ga ik iig doen, thnx.
    En ja, ik wil heel graag door met BV, maar niet meer ten koste van alles. IK merk dat die nachten mij op gaan breken, met name emotioneel. En qua energie is t ook niks meer. En dat kolven, daar word ik tureluurs van, ik wou dat t niet hoefde. Maar ik kan eens kijken hoe afbouwen gaat.
    Ik heb in deie 9 maanden nog nooit gekolfd overigens, had altijd juist enorme overproductie. Tot ik 2 maanden gelden voor t eerst ongesteld werd en een enorme dip kreeg. Met hulp van een LK weer opgeveizeld gelukkig, maar het kolven is gebleven.. Bleh

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je hebt al wat goede tips gekregen, 9 maanden is inderdaad een moeilijke periode. Maar dan ook voor je zoontje qua nachten. Hij gaat nu door allerlei fases heen en de borst is dan een welkome vorm van troost. De gebroken nachten zullen misschien wel blijven, ook al zou je niet meer voeden. Ik zou het proberen aan te houden en misschien kun je fenegriekcapsules nemen?

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Vervelend hoor!
    Ik hoop dat je er uit komt. Kan me voorstellen dat je moe bent!
    Hier deed zoon tot ong 9 maanden een nachtvoeding.
    Van de ene op de andere week was het opeens klaar.
    Het valt moeilijk te voorspellen...

8. lusa30

lusa30 Actief lid

4 dec 2012
    156
    0
    0
    Ik zou stoppen met diksappen en ander soort drinken aanbieden. Dit is ook helemaal nog niet nodig tot een jaar als je bv geeft. Het vult ook de maag dus dan wil je kindje ook niet aan de borst.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Lastig! En herkenbaar. Rond de 9 maanden had mijn zoontje ook echt geen tijd meer om te drinken, veel boeiendere dingen dan dat. Hij sliep net 1,5 maand door en dat was ook over. Werd om 4 uur wakker, wilde alleen naast me in bed aan mij vastgezogen verder slapen. En dat maar toegelaten.
    Zoals met alles ging het ook weer over.

Stoppen met bv garandeerd geen doorslapen, helaas. Zeker als hij geen fles wil. Je kunt yoghurt gaan oefenen (dikke griekse, lepelt makkelijk, ook voor als je een zelf-doener hebt). Als ik ongesteld ben en ook tijdens mijn ovulatie keldert mijn voeding ook tot een dieptepunt. Dus toch maar weer aan de hormonale anticonceptie hier. Want anders red ik dat niet. Heb dus heel veel respect voor jou dat je het zo volhoudt!

Verder is het voordeel van de 9 maanden grens dat je productie weer wat stabieler zou moeten worden en dat tussentijds kolven niet nodig meer zou hoeven zijn. Maar goed dat weet je zelf het beste.

Wat doe je met de melk? Heb je al geprobeerd om het in een bekertje aan te bieden, evt met fruit erdoor gemixt? OF een ijsje ervan maken? Zonde om weg te gooien!

10. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Ik reageer even op het flesweigeren: Hier ook een kindje dat geen bv uit iets anders dan mijn borst wil, maar ze drinkt het wel als we het "vermommen" met een drupje yoghurt of diksap erdoor. Dat drinkt ze op t kdv op dagen dat ik werk (ik kolf nog af en toe even kort op t werk, maar is niet echt meer nodig). Anders zou ik mijn hele voorraad uit de vriezer weg kunnen gooien...

Oh en ze drinkt het niet uit een "fles" daar heeft ze een flinke hekel aan. Wel uit een gewone beker, tuitbeker of rietjesbeker. Dat kon ze al heel snel, bij 9 maanden ging vrij snel prima.

11. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    en even op het doorslapen: dochterlief sliep vanaf 11 maanden ineens 12 uur aan 1 stuk nadat ze vanaf haar geboorte nog geen nacht doorgeslapen had. Vooral rond 9-10 maanden kwam ze vaker, ik denk door verlatingsangst. Ik dacht dat ik t niet meer vol kon houden, maar in eens was ze zo ver. Ik hoop dat dat voor jou ook snel komt!
    enneuh.. er zit toch altijd wel iets in je borst? Ook als je een dip hebt? Hier was de troost van even aan de borst zijn vaak al genoeg om snel weer door te slapen, al had ze soms ook echt wel trek. Maar lastig hoor die dips! Ik ken het alleen van na een borstontsteking. Het gevoel van te weinig te hebben om je kindje tevreden te stellen is echt rot :( Sterkte!

12. Elo

Elo Lid

29 jan 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mja, maar dat doe ik omdat hij anders denk ik te weinig vocht binnen krijgt als ik weer eens een dip heb, zoals nu. Ik snap dat t t kip en t ei verhaal is, maarja. Bovendien vindt hij het heel erg lekker en wil ik dat hij toch oefent met 'drinkgerei' omdat hij alles met BV en KV weigert

Ik weet dat stoppen met BV geen garantie tot doorslapen is, maar dan kan iig mijn vriend een nachtvoeding doen ipv ik.
    @Zoe123: hoe heb jij dat gedaan dan: als je kindje 2 weken de borst weigerde, hoe hield jij je productie op peil. Ik snap het niet, als ik 2 dagen minder kolf of hij drinkt 2 dagen minder, merk ik dat gelijk
    Ik heb nu dus die dip en ik word er zoooo onzeker. Ik wil dan t liefste stoppen, maarja, wat dan? Als hij op geen enkele manier melk binnen krijgt. Zo lastig op t moment, ik snap t ook niet. Mijn productie is met 9 maanden nog nooit zo INstabiel geweest terwijl iedreen t hier heeft over juist stabiel

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Ik ben toen gaan kolven maar zag het resultaat heeeel snel teruglopen..kolven is gewoon niet erg werkzaam bij mijn borsten helaas..
    Had voor mezelf de grens op 2 weken gezet maar toen (midden in de nacht) was er toch weer een hap :)
    Mijn productie was toen ook weer snel in orde!

Deel Deze Pagina