Tonijn gegeten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Irisje24, 26 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Hoi hoi,

    Schijnbaar mag je sinds 2018 geen tonijn meer nuttigen tijdens de zwangerschap. Daar kwam ik net achter. Heb al wel 2x tonijnsalade gegeten afgelopen tijd. Hopelijk is dit niet schadelijk..

    Eten jullie nog wel eens tonijn?
    En welke vette vis raden jullie aan die wel mag?
     
  2. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    Hi, een keertje kan geen kwaad denk ik. Heb zelf ook aantal keren vissoorten gegeten die ik achteraf niet bleek te mogen. Is volgens mij vooral belangrijk om het niet teveel te eten en nog beter gewoon vermijden.

    Zelf eet ik elke week een keertje zalm, en ook nog 1x witvis. Er is tegenwoordig vrij weinig wat je nog meer aan vis mag hebben haha
     
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Niet druk om maken. Het gaat vooral erom dat je geen hele hoeveelheden per dag eet.

    Ik eet gebakken zalm als vette vis. :)
     
  4. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Het gaat bij vis als tonijn en makreel om de dioxines die de vissen zelf binnenkrijgen. Als je dat als zwangere in grote hoeveelheid binnenkrijgt is dat schadelijk.

    Dus tenzij dat je bakken tonijn op een dag naar binnen werkt... geen zorgen maken:)
     
    Leraje vindt dit leuk.
  5. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.339
    113
    Vrouw
    Gelukkig is het niet bij een paar keer eten al schadelijk. Zou het gewoon niet meer eten vanaf nu.
    Ik heb t zelf met kroepoek gehad, blijkbaar mag je dat ook niet meer eten omdat er garnaal in zit.
    Volgens mij mag je zelfs witvis niet meer ongelimiteerd eten tegenwoordig.
    Ik ben niet zo’n visliefhebber (op rauwe vis in sushi na) dus slik een zwangerschapmultivitamine met omega.
     
    Snananas en Leraje vinden dit leuk.
  6. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Bij mijn oudste en middelste mocht je nog een blikje tonijn per week eten. En dat at ik dus ook aan tonijnsalade etc. Gelukkig niks met ze aan de hand. Bij de jongste mocht het niet meer maar wel nog een keer per ongeluk gegeten toen ik me daar nog niet bewust van was. Verloskundige zei dat het niet zoveel kwaad kon maar gewoon vanaf nu niet meer doen.
     
  7. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    oh echt. Nou kroepoek heb ik zeker gewoon gegeten :roflmao:
     
    Biny vindt dit leuk.
  8. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Het gaat idd om de hoeveelheden die je eet ivm de dioxines. Tonijn op zich is niet gevaarlijk. Ik zag dat je nu ook al geen garnalen meer mag, dat mocht in 2017 nog wel.
    Ik merk dat ik er zelf wel wat sceptischer in ben geworden. Eet af en toe wel een paar happen tonijnsalade als ik er echt zin in heb. Nog niet eens een keer per week eigenlijk. En garnalen eet ik ook af en toe, gewoon goed gebakken. Rookvlees trouwens ook, wel alleen vers van de slager :rolleyes:
    Het eten zelf is allemaal niet slecht voor de baby. Er zou alleen heeeeeeeeel misschien mogelijk een kleine kans zijn op listeria.
    Maar onderhand mag je bijna niks meer eten. Ik denk als je gewoon een beetje oplet dat t echt vers is kan het af en toe wel.

    Aangezien ze laatst zelfs salmonella in de kinderchocolade, lemon grass kruiden en pompoenpitten vonden… tja. Dan mag je eigenlijk niks meer behalve water. :rolleyes:


    (De filet americain, gerookte zalm en ander rauw spul laat ik overigens wel braaf staan haha)
     
    bubblybaby, Achterkantvandemaan en Biny vinden dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Ik heb gegeten wat er in de tijd van m'n dochter gewoon nog mocht. Ook tonijn, kroepoek etc. nu eet ik dat toch al niet veel. Beetje t principe overdaad schaadt.
     
  10. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja ze slaan echt door, over 10 jaar mag je enkel voorgekookte shakes ofzo :roflmao:
     
    bubblybaby en Irisje24 vinden dit leuk.
  11. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.390
    2.155
    113
    In de app van het voedingscentrum (Zwangerhap) staat welke vissen je wel en niet mag eten.

    Ik neem het zelf ook niet zo nauw, en vis is gewoon ook gezond.

    Lekker af en toe een tunamelt, garnalenkroket of haring:)
     
    Irisje24 vindt dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Wel lactose vrij hé?
     
    Irisje24 en Malbec vinden dit leuk.
  13. Aalsthuis

    Aalsthuis Lid

    17 nov 2018
    43
    14
    8
    Vrouw
    Hey,
    De gynaecoloog zei tegen mij dat een keertje niet echt schadelijk is maar tonijn bevat veel kwik. Daarmee raden ze dit af. Bij mijn eerste zwangerschap lekker genoten van verse garnaaltjes. Mocht blijkbaar ook niet ... Schuldgevoel tot en met. Toch op 38 weken een gezonde en lekker actieve zoon gekregen. Als je het nu niet meer eet zal er geen probleem zijn hoor.
     
  14. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.254
    7.209
    113
    Ik eet dan geen tonijn want niet lekker, maar wel kroepoek, soms een spiegeleitje of een zachtgekookt eitje, ik heb laatst lekker ossenhaaspuntjes op in restaurant, ik eet paté op brood en kwam er gisteren achter dat ik vrolijk snijworst eet vanaf het begin. Ik ruik aan wijn tot ik het bijna opsnuif en ik zou er prima een slok van durven nemen. Ik eet een toetje met alcohol. Bij kaasjes zoek ik niet uit of het gepasteuriseerd of hoe heet dat is. En ik vergeet vast een hoop andere dingen. Niet dat ik nu al een loedermoeder ben en elke week zulke dingen doe, maar het komt dus soms voor.

    Het is precies wat @DangerBlonde zegt. Het is de kans óp. De kans is echt heel heel heel klein en je moet je vooral niet schuldig voelen als je per ongeluk iets verkeerds gegeten hebt!
     
    bubblybaby, DangerBlonde en Ang1987 vinden dit leuk.
  15. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Ik ga tijdens de lunch straks zelfgemaakte tonijnsalade eten (MSc keurmerk, skipjack uit blik: hoe kleiner de tonijn hoe minder dioxine) met een rode ui, augurk, kerrie en mayonaise er door. Je mag van het Voedingscentrum bijna niks meer en ik persoonlijk mis de nuance.
    Zoals garnalen, daar staat een rood kruis. Uitleg: daar kán dioxine in zitten. Ja, dat kan. Ik eet niks rauw voor de duidelijkheid, maar door de pasta wel af en toe garnalen. En bij kreeft ook rood kruis met de uitleg: we weten het niet. Ik heb in mijn lievelingsrestaurant waar ik weet dat de kreeft dagvers is dus met een gerust hart 1x kreeft gegeten.

    Ik heb op basis van websites van RIVM, Consumentenbond en NVWA gezocht naar nuances en die blijken er wel degelijk te zijn. Daarom eet ik ook af en toe paté op brood.

    Ik sluit me verder aan bij @M061987 en @DangerBlonde
     
    Nina Sanders en DangerBlonde vinden dit leuk.
  16. Akka

    Akka Fanatiek lid

    2 sep 2019
    1.392
    1.493
    113
    Vrouw
    Alles wat je gedaan hebt kan je sowieso niet meer terug draaien! Los laten nu!
     
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Joh tegenwoordig kan je niets meer. Ik heb in alle zwangerschappen met mate gewoon rookvlees en tonijn gegeten. Uiteraard niet té veel maar gewoon lekker van genoten. Bij zoon 1 mocht dat allemaal nog, bij zoon 2 opeens allemaal niet meer. Gebruik gewoon je gezonde verstand ;). Rauwe dingen en gerookte zalm laat ik uiteraard staan, maar af en toe een zakje Tuna with a twist of een heerlijke maaltijdsalade met avocado, ei en rookvlees gaat er hier prima in!
     
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Kroepoek? Mag dat tegenwoordig ook niet?
     
  19. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Nee :confused: nou sorry maar ik eet het wel. Eens per week misschien en dan twee of drie handjes bij de maaltijd
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Garnalen, zware metalen whatever. Echt het wordt steeds geschifter.

    Riep al gekscherend nog ff en we gaan net als de aardbeienplantjes over op hydroponic systemen. Alleen water met toegevoegde vitamines ofzo.

    Gewoon gezond eten, vooral genieten van t leven en alles met mate.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina