vorige week is dochter getest op school voor logopedie en nu het verslag ontvangen ze heeft een achterstand van 1-1,5 jaar voor auditieve vaardigheden. vinden dit zelf niet zo erg, wat kun je hier aan doen en wat kunnen we doen aan de auditieve vaardigheden logopedie wordt ingeschakeld
Ik weet niet wélke auditieve vaardigheden ze precies getest hebben, maar wat ze op de kleuterschool aan auditieve vaardigheden leren zijn bijv, auditief geheugen (nazeggen van reeksen woordjes of cijfers of nazeggen van zinnen), auditieve analyse (beginletter van een woordje noemen, aangeven waar in het woordje je een bepaalde klank hoort of een woordje in stukjes hakken) en auditieve synthese (letters/klanken aan elkaar plakken tot een woordje). Dit soort dingetjes kun je wel oefenen, van makkelijk tot moeilijk, ik zou dit even doen in overleg met school zodat je weet welke letters ze op school oefenen en dan thuis met dezelfde oefenen.
wat jij schrijft staat ook in de brief maar denk is een moment opname stond ook in de brief dat ze het erg spannend vond en kat uit boom eerst keek hoop maar dat ze vandaag terug belt want nog wel de nodige vragen
Kan heel goed, was een vreemde mevrouw waarschijnlijk die de test afnam, dan klappen ze soms dicht of durven niet aan te geven als ze een oefening niet snappen of niet goed verstaan hebben. Maar als het goed is doen ze deze oefeningetjes ook regelmatig in de klas, dus dan heeft de juf als het goed is ook wel een beeld van hoe haar auditieve vaardigheden zijn, zou ik even navragen of dat overeenkomt met dat wat de logopediste heeft gezien.