TOS (Auris) ervaringen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wasabi, 2 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #1 Wasabi, 2 jul 2021
    Laatst bewerkt: 2 jul 2021
    Waar ik een week geleden nog nooit van een TOS gehoord had, staat nu een beetje onze wereld op zijn kop.

    Mijn zoon van bijna 3 jaar zit sinds 1 maand op een nieuwe psz met VVE. Wegens oa de pandemie en een verhuizing heeft hij hiervoor maar 2 maanden op een andere psz gezeten.
    Na 3 maanden word je normaal gevraagd om op een voortgangsgesprek te komen, maar nu werden wij al na 1 maand gevraagd om te komen.

    Afgelopen maandag kreeg ik daar te horen dat zij onze zoon niet voldoende konden begeleiden, omdat zij al snel konden constateren dat dit verder ging dan alleen een taal/spraakachterstand. In eerste instantie reageerde ik erg positief, ik had immers moord en brand moeten schreeuwen voordat ik serieus werd genomen dat hij wegens zijn spraak in mijn ogen een VVE-verklaring nodig had.

    Gelukkig had ik al een afspraak staan voor afgelopen woensdag bij het CB. De tutor van de psz had maandag al direct een mail naar het CB gestuurd met het verzoek onze zoon door te verwijzen. Dit is woensdag direct gedaan.

    Nu ik er meer over heb gelezen moet ik eerlijk zeggen dat ik er best verslag van ben geworden. De onderzoeken moeten natuurlijk nog plaatsvinden, maar de gedachte bij een echte TOS dat nooit over zal gaan als ik naar mijn mannetje kijk maakt me echt intens verdrietig. Natuurlijk valt het (zeker nu nog) goed te behandelen en schade te beperken, maar ik blijf er toch wat emotioneel onder sinds maandag.

    Zijn er meer ouders die een vroege (mogelijke) TOS bij hun kind is geconstateerd?

    Ik lees bij de verhalen die ik tot nu toe gevonden heb dat er veel sprake is van de combinatie ASS, maar dat is juist niet aan de orde bij onze zoon. Hij is eerder hooggevoelig. Verder wordt hij omschreven als erg sociaal en slim. Andere kinderen spelen graag met hem. Onze zoon begrijpt heel veel. Hij kan zich alleen niet goed verwoorden, waardoor hij dan sneller gaat huilen als hij niet begrepen wordt of door zijn mimiek en non-verbale communicatie duidelijk maakt dat hij iets niet leuk vindt of iets niet wil. Hij is ook juist heel vrolijk en trekt veel mensen aan. Zingend door het dorp bijvoorbeeld, naar iedereen zwaaien en hallo zeggen haha.

    Waar ik het meest mee zit is het idee dat hij naar een speciale school zou moeten en/of dat het zo’n belemmering zal worden voor hem allemaal en het allerergst de gedachte dat het nooit “over” zal gaan.

    Zijn er ouders die ook in mijn schoenen hebben gestaan waarbij het toch wel meeviel allemaal? Hoogstens wat extra begeleiding vanuit Auris/logopedisten?
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Een kind wat net een maand op de psz zit, is toch nog helemaal niet gewend? Dus dat hij daar dan niet veel praat, lijkt me logisch. Heb je al logopedie gehad? En hoe praat hij thuis? Begrijpt hij opdrachten? Een kind heeft vaak ook enige tijd nodig om te wennen en te durven praten.

    Hier roept de psz juf ook dat dochter een tos heeft. Echter praat dochter thuis wel, ze heeft een achterstand qua taal maar is qua motoriek een voorloper. Niet alles wat ze zegt is even verstaanbaar maar ze gaat vooruit en dat is wat telt in mijn ogen. Dochter Begrijpt alles maar verkiest in een groep de non verbale weg. Ook een stukje durven in mijn ogen.

    Fijn dat je bent doorverwezen! Hopelijk kunnen ze je daar geruststellen en/of de juiste hulp/begeleiding bieden.
     
  3. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hij heeft hiervoor op een andere psz gezeten, al was dat wel een paar maanden geleden. Verder is hij vanaf 3 maanden 2 dgn pw tot zijn 2e jaar naar een kdv gegaan.

    Hij ging (na een paar dagen met mij erbij wennen) direct met een grote glimlach zwaaiend aan de hand van de leidster weg en heeft nooit een traan gelaten. Lachend bij brengen en lachend als we weer aan het hek stonden om hem op te halen.

    Hij is ook niet (extra) vermoeid vanuit daar en heel enthousiast om te gaan, daar hij het erg leuk vindt om met andere kinderen te spelen maar ook juist heel erg op zichzelf kan spelen, heel geconcentreerd.

    Thuis praat hij helaas ook niet beter dan daar, maar hij begrijpt vrijwel alles wat wij tegen hem zeggen. Het dus vooral de taalproductie. Ik herken dan ook wat zijn tutor op de psz zegt. Zijn leidsters omschrijven hem precies zoals wij hem zien. Hij is echt een vrolijk extravert mannetje, aan durven zal het bij hem niet liggen :roflmao: Hij is juist aan de pittige kant :eek: haha.

    Hoe jouw meisje zo even vlug op mij overkomt klinkt erg herkenbaar met mijn oudste dochter. Zij was wat onzeker en heel perfectionistisch... nog steeds (bijna 12 jaar nu!). Achteraf had ik zo’n traject voor haar wel goed gevonden om te kijken waar wij haar beter hadden kunnen begeleiden dan met logopedie dat ik in haar geval vrij nutteloos vond.

    Ga jij er geen gebruik van maken van de TOS-verwijzing?

    We zijn trouwens bezig met logopedie aanmelden... er zijn wachtlijsten en gedoe met verzekering.... ook al betaal je je (ook aanvullend) scheel:rolleyes:
     
  4. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Hier een mama die aan het strijden is voor haar tos kindje. Mijn dochter heeft tos en ze is met 4 jaar begonnen op de vroegbehandeling. We waren ruim op tijd achtergekomen maar er was een wachttijd meer dan een half jaar. Ik spreek voor mezelf en ik vind om voor speciaal onderwijs binnen te komen dat er naast tos meeer aan de hand moet zijn. Ieder kind met tos is ook anders. Ik kan zeggen dat ze de kinderen perfect begeleiden maar ik ben bang voor de toekomst. Bang dat dit diagnose in de weg zal staan!

    Ik vraag me ookaf hoe tos kinderen op de basisschool ontwikkelen. Er zijn ouders die niet voor speciaal onderwijs kiezen.

    sterkte en neem het aub serieus!
     
  5. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wat een wachttijd hè jeetje. Wij gaan daarom naar een andere locatie... moeten we wel 2.5 uur heen en 2.5 uur terugrijden, maar dat hebben we er graag voor over dus serieus nemen we het zeker. De wachttijd in de buurt is hier nu indd bijna een jaar maar daar is het rond 6 weken. Ik hoop het.

    Heel vervelend dat je dit moet doormaken met en vooral voor je dochtertje. Ik snap precies wat je bedoelt met bang dat de diagnose in de weg zal staan (in de toekomst). Hier gaat het praten ineens een stuk beter, maar goed hij loopt wel echt drastisch achter nog steeds natuurlijk. Ik hoop dat de basisschool straks niet een vooroordeel over hem zullen hebben als hij zo’n diagnose heeft.... maar ja dat is ook aan ons ouders om daarvoor te blijven strijden. Zo voelt het voor mij dus ook nu al.

    Niet leuk dat jullie het ook moeten doorstaan, toch fijn om herkenning te lezen i.p.v. dat niemand de ernst ervan inziet en opmerkingen die je dan af en toe krijgt man man man... dit mag wel meer gepromoot gaan worden want het schijnt nog meer voor te komen dan ADHD/Autisme.
     
  6. LadyyyD

    LadyyyD Actief lid

    30 jun 2014
    235
    5
    18
    Mijn zoontje heeft dus TOS.
    Toen hij 2,5 jaar was ging hij in September voor het eerst naar de peuterspeelzaal, waar wij ook al na 1 maand op gesprek moesten komen. Dit in verband met zijn taalontwikkeling en situaties die daardoor ontstonden. De leidsters begrepen hem niet en andersom waardoor mijn zoontje gefrustreerd en boos werd. Hij had een VVE maar na 2 maanden werd er verzocht om een andere psz voor hem te zoeken omdat ze niet wisten wat ze met hem aan moesten.
    Uiteraard breekt dit je moeder hart en vanaf dat moment zijn wij letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd. Van hulp en begeleiding thuis zijn we uiteindelijk bij Kentalis terecht gekomen waar we voor het eerst hoorde over TOS. Gelukkig kon mijn zoontje binnen 3 maanden al getest worden en kwam hij in aanmerking voor 4 dagen behandeling op een groep. Toen hij hieraan begon waren de enige worden ja en mama en hij was 3 jaar. Binnen enkele maanden veranderde mijn zoontje en begon hij zelfs zinnen te praten. Zijn frustraties verdwenen en hij voelde zich begrepen.
    Na een jaar was toch nog het advies om naar speciaal onderwijs van Auris te gaan. Hij zit nu inmiddels in groep 2 maar mag na de vakantie naar gewoon onderwijs omdat hij ontzettend vooruit is gegaan in zijn taalontwikkeling.

    Mocht je vragen hebben, mag je mij altijd privé een bericht sturen maar de diagnose TOS en het speciaal onderwijs heeft mijn zoontje echt niets slechts gebracht, eigenlijk alleen maar veel goeds. Uiteraard zijn we nu wel heel blij dat hij naar gewoon onderwijs over mag.
     
    Wasabi en tasje vinden dit leuk.
  7. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Mijn zoon praat ook niet/nauwelijks, dus ik hou ook rekening met een TOS diagnose.
    Bedankt voor je mooie (positieve) verhaal!
     
  8. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wauw! Dit is dus wat ik bedoelde, er is gelukkig nog hoop i.p.v. de vrij deprimerende artikelen die ik tot nu toe gelezen heb. Ik stuur je binnenkort graag een pb, zoonlief is morgen jarig dus even hectisch hier... jullie kennen het wel haha
     
  9. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.398
    839
    113
    Ik werk als onderwijsassistent in het reguliere onderwijs.
    Ook bij ons op school hebben wij leerlingen met TOS. Ze hebben een arrangement gehad, maar kunnen verder nu prima meekomen op school.
    Een leerling in groep 5, inmiddels een plusleerling en aan hem is niks te merken.
    Een leerling in groep 4, gaat nu ook prima. Kan prima praten en voorlezen etc, alleen wat moeite met begrijpend lezen.
    Een leerling in groep 3, nog wel wat moeite met lezen en spelling, maar gaat opzich ook prima.
    Ze hebben allen een arrangement van Auris gehad, en dat is nu afgerond. Bij onze leerling uit groep 3 is morgen de laatste keer. Hij is TE goed voor zijn arrangement, dus dat wordt niet verlengd. (Hij heeft er wel heel veel aan gehad)
    Het kan dus ook prima op het reguliere onderwijs. :)
     
    Wasabi en tasje vinden dit leuk.
  10. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Mijn dochter heeft ook op de vroegbehandeling gezeten, maar dan bij Kentalis. Dit was net voor de periode dat de psz ook VVE gingen doen, dus uiteindelijk heeft ze naast 2 dagen per week vroegbehandeling ook 2 dagen regulier psz gehad, dit hebben we toen gewoon door laten lopen. Uiteindelijk is mijn dochter niet met TOS gediagnostiseerd, maar met een klankontwikkelingsprobleem. Vanaf 2.3 jaar liepen we bij de logopedist, met 2.5 jaar is ze op de psz begonnen en uiteindelijk is ze met de vroegbehandeling gestart met 3.3 jaar. En heel tevreden geweest over de vroegbehandeling, ze heeft daar, niet allen qua taal, zo veel geleerd, het is voor haar de goede stap geweest naar het regulier onderwijs. Daar is ze dus 'gewoon' gestart in groep 1, wel met een rugzakje/arrangement voor extra ondersteuning, maar dat is in groep 2 gestopt. De juf was even bang dat ze vast zou lopen in groep 3 i.v.m. leren lezen, maar ook dat gaat hartstikke goed, ze gaat na de zomer gewoon door maar groep 4.
    Echt, de vroegbehandeling heeft mijn dochter heel erg geholpen, waardoor ze nu goed mee draait op het reguliere onderwijs en ze een goede start heeft kunnen maken.
    Mijn zoon is inmiddels 3 en loopt ook niet voorop met praten, maar het verschil met mijn dochter merk ik echt wel. Hier idd ook feedback terug van psz dat hij rustig is en niet veel praat, maar thuis is hij wel gewoon volop aan het praten. Dus hier wachten we met zoon gewoon even rustig af, maar bij mijn dochter merkte we wel heel duidelijk verschil en ben ik blij dat we er vroeg bij zijn geweest.
     
    Wasabi vindt dit leuk.
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik werk op een (reguliere) basisschool en bij ons zitten meerdere leerlingen met een TOS. Hoe kinderen zich ontwikkelen, is heel verschillend. We hebben nu bijvoorbeeld een leerling in groep 2 zitten, die al verlengd gekleuterd heeft en dus eigenlijk naar groep 3 moet. Maar hij spreekt nog steeds in 1 of 2-woord zinnetjes. Ondanks volop extra begeleiding, blijft zijn woordenschat erg beperkt. Als je vraagt naar kleuren is alles blauw. Hij telt tot 2.
    Dat is een leerling die volgend schooljaar toch naar het speciaal onderwijs zal gaan. Wij kunnen hem niet voldoende bieden.

    Maar ik kan je ook vertellen over een leerling in groep 6, die eigenlijk prima meekomt. Hij krijgt veel extra begeleiding. En je merkt ook wel dat hij een TOS heeft als je met hem in gesprek gaat. Je moet dan echt wel even je taal iets aanpassen: zinnen kort, niet te moeilijke woorden, geen figuurlijk taalgebruik. Maar met die aanpassingen en ondersteuning, redt hij het wel.

    Het rotte voor jou is nu denk ik de onzekerheid. Want hoe gaat het er voor jou zoon uitzien? Dat is niet te voorspellen. Wel kan ik zeggen dat het in de meeste gevallen enorm helpt als je vroeg start met begeleiding. Die voorsprong heb je straks dus al!
     
    Wasabi vindt dit leuk.
  12. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    Wow.. jouw verhaal lijkt onwijs op dat van mij, waar ik nu middenin zit. Het gaat om mijn dochter die eind aug 3 jaar wordt. Na logopedie sinds november en een uitgebreid onderzoek bij LUMC komt er na wat testen uit dat er een vermoeden bestaat van een TOS.
    Ik heb alles op eigen houtje aangekaart, ze bleek rond 2 jaar geen 2 woordzinnen te zeggen en de uitspraak was wat beperkt. Dus ik dacht: laat ik dit eens onderzoeken, puur ook op gevoel.
    Ze gaat al naar dr opvang vanaf 9 maanden. Daar vonden ze allemaal meevallen, vooral door wat ze laat zien: heel sociaal, praat gemakkelijk MAAR onduidelijk met soms verkeerde klanken. Ze is mega zeker van zichzelf en kletst ronduit maar niet iedereen snapt haar. Doordat ze pittig is en iedereen prima kan laten weten/zien wat ze wil, was het kdv half in shock dat ze nav onderzoek LUMC wordt doorverwezen naar Auris.
    Het zit hem vooral in de taalproductie/uitspraak. Ik zie Auris dan ook vooral als een soort boost voor haar.. in de hoop dat ze makkelijker mee kan komen voor de basisschool.

    17 augustus begint ze bij Auris, 3 dagen per week van 9.00 tot 15.00u.

    Ik heb ook eens gehoord van feit dat een TOS vaak gepaard gaat met bijv autisme maar dat is zeker niet altijd zo heb ik begrepen.

    dus ik kan je nog niet vertellen hoe het afloopt maar wel al een beetje ervaring. Succes!
     
    Wasabi vindt dit leuk.
  13. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Mijn zoontje had met ruim 2,5 ook verdenking op TOS. Hij heeft hiervoor ook vroegbehandeling gehad en ze begonnen ook al gelijk over speciaal onderwijs.

    Hij ontwikkelde zich tijdens de vroeg behandeling zo snel en ging zo goed vooruit dat hij na een half jaar daar kon stoppen en met logopedie verder is gegaan. En nu een vrolijke en veel pratende jongen van 6 is die na de vakantie naar groep 3 van het regulier onderwijs hoopt te gaan.

    Ze komen mijns inziens wel erg snel met speciaal onderwijs aandragen. Terwijl het nog vroeg is en je niet weet hoe je kind zich tot de schoolgaande leeftijd verder gaat ontwikkelen. Ik ben daar ook erg van geschrokken.

    Kijk vooral goed naar je kind en laat je niks opdringen. De vroegbehandeling van ons kind heeft hem heel erg geholpen!
     
    Wasabi vindt dit leuk.
  14. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.586
    1.402
    113
    Hier ook een dochter met TOS. Mijn ervaring is dat je er een beetje in mee groeit. Ooit begonnen met de overtuiging dat ze gewoon wat later was met praten tot nu echt wel volledige acceptatie. Ze is gewoon ons broodje speciaal :).

    Toen ze 2,5 was zijn we bij de logopediste terecht gekomen. Toen die haar niet genoeg kon helpen zijn we doorverwezen naar het audiologisch centrum. Daar is toen na alle testen een "voorlopige" TOS vastgesteld. Daarna die vreselijk wachtlijst en uiteindelijk kon ze met 4 jaar naar de vroeg behandeling. Overigens dachten wij altijd dat haar taalbegrip perfect was. Maar we zijn in de vroegbehandeling wel even met onze neus op de feiten gedrukt. Onze dochter is sociaal heel sterk. Ze had voor zichzelf een "mechanisme" ontwikkeld zodat het altijd leek alsof ze je snapte. Het was echter pure gewoonte in dag patronen waardoor ze de juiste dingen deed. Bij haar kwam onze taal echter binnen zoals chinees voor ons klinkt.

    Parallel aan dit traject ging ze ook nog naar het regulier onderwijs. Dus 3 dagen vroeg behandeling en 2 dagen naar school. Ze had het op school prima naar haar zin maar er waren wel grote twijfels of ze later goed mee zou kunnen komen. Uiteindelijk maakte het ook niet zoveel meer uit. Na een jaar behandeling had ze nog steeds op alle vlakke ernstige achterstanden. En dus groeide we er weer in mee dat ze niet vol mee zou gaan draaien op haar school, maar over ging naar het speciaal onderwijs.

    Inmiddels is ze 7 en gaat ze volgend schooljaar alweer naar groep 4 (ze volgen gewoon het lesprogramma van regulier alleen dan met kleine groepen en extra begeleiding). Op het speciaal onderwijs zit ze helemaal op d'r plek en dat heeft ze ook echt nodig. Het grootste nadeel vinden we haar sociale leven. Kinderen komen uit de weide omgeving en de meeste net als mijn dochter met de taxi. Zomaar afspreken met klasgenootjes is er dus niet bij. Maar verder is het een super leuke school waar de begeleiding is die ze nodig heeft.

    Over je zorgen in de toekomst. TOS is iets wat blijft idd. Maar ik kan met mijn dochter echt hele leuke en normale gesprekken voeren. Ze heeft soms wat meer tijd nodig om op de juiste woorden te komen en gooit nog al eens zaken door elkaar. Maar dat is dan ook het enige wat je er van merkt. En dat gaat naarmate ze ouder wordt ook nog wel verbeteren. Er zijn zelfs mensen die tegen me zeggen dat ze niet snappen dat ze op het SBO zit. Ze is toch prima te verstaan zeggen ze dan. Dus ja TOS geeft je een beperking maar je kan er echt een heel normaal leven mee leiden.

    En dan moet je je er ook bij bedenken dat mijn dochter een redelijk zware vorm heeft. Ik heb heel veel van haar mede leerlingen in de loop van de tijd naar het reguliere onderwijs zien vertrekken. En ook veel kinderen van de vroegbehandeling die daar zo opbloeide dat ze nooit op het SBO terecht zijn gekomen.
     
    Wasabi vindt dit leuk.
  15. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    Ik denk dat mijn dochter ongeveer deze route gaat volgen.. ik was ook wel echt ‘geschrokken’ over het tos verhaal. Er staat in de brief: sterk vermoeden op een ernstige TOS.. maar ik (en m’n omgeving en kdv) vind het helemaal niet ernstig? Maar goed, miss heb ik een blinde vlek.

    Weet jij de uitslagen van de tests nog toevallig? Bij mijn dochter is het:
    Begrip 107 (dus gemiddeld)
    Woordontwikkeling 82
    Zinsontwikkeling 76


     
  16. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    Ben trouwens ook wel benieuwd naar andermans tests? Omdat het idd lijkt zoals hvl zegt dat ze snel met de stempel komen..

    bij onze dochter is de schlichting en peabody afgenomen met 2.9 jaar (ze is nu 2.11)
    Wbq = 107
    Wq = 82
    Zq = 76
     
  17. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Ik heb ze even opgezocht.

    WBQ 101
    TBQ 90
    WQ 55
    ZQ 65
    Test is afgenomen bij leeftijd 2.10

    Dus duidelijk minder dan bij jouw dochter
    Hij had echt hulp nodig, dus in die zin vond ik het stempel niet slecht, maar al ruim voor 4 jaar zeggen dat het wel speciaal onderwijs zal worden vind ik wel slecht. Want dat kun je niet zeggen zo lang van tevoren. Hij had dus verdenking op TOS. Maar met een half jaar was hij uitbehandeld en bleek het dus geen TOS te zijn omdat dat blijkbaar niet zo snel verbeteren kan.

    Met 3.3 jaar is hij weer getest. En toen was dit zijn score

    WBQ 101
    TBQ 101
    WQ 94
    ZQ 87
    En toen mocht hij stoppen met de vroegbehandeling en ging hij over op alleen logopedie
     
    Wasabi vindt dit leuk.
  18. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    Wow, wat een vooruitgang dan inderdaad. Super fijn, al helemaal in zo’n korte tijd!
    Ik hoor dat vaker, ben benieuwd hoe het met mijn dochtertje gaat lopen.
    Het ‘probleem’ zit hem bij haar vooral in de productie, ze vindt veel letters/klanken lastig.. de dame van Auris gaf mij aan er een minimum tijd van 9 maanden aan hangt? Dus we gaan het zien! Thanks voor het delen in ieder geval.

     
    Wasabi vindt dit leuk.
  19. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wow wat een reacties, ik dacht dat er geen reacties waren meer... geen meldingen gekregen :rolleyes: ik ga straks even alles goed lezen en reageren
     
  20. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.830
    1.661
    113
    Leerkracht
    België
    Ik woon in Vlaanderen dus hier loopt het wat anders.

    Op de leeftijd van 2 jaar maakte ik mezelf wat zorgen en ging ik naar een collega van mij (ik werkte toen als begeleider van kinderen met specifieke noden in het gewone onderwijs) dus ook met logopedisten, ergotherapeuten, ... In mijn team.

    Collega heeft dochter getest: ze scoorde goed qua taalbegrip maar (zeer) zwak qua taalgebruik. Advies was: in de gaten houden, het is nog te vroeg, stimuleren en dan kijken eenmaal naar de kleuterschool.

    Op 2,5 jaar mocht ze naar de kleuterschool, na een week al een kort gesprekje gewoon aan de deur van de klas dat de juf haar duidelijk de jongste en kleinste kleuter vond... toen heb ik uitgesproken dat ik twijfelde over haar taal en of ze mee wilde kijken en me tijdig roepen indien ze ook twijfels zou hebben.

    2 maanden later dan een eerste echt gesprekje waarin ze aangaf inderdaad dat ze zich zorgen maakte maar niet enkel over de taalontwikkeling maar over de hele ontwikkeling (dit herkenden we dan wel niet). Ik kende de wegen dus onmiddellijk afspraak gemaakt voor een multidisciplinair onderzoek. Wachttijd: 6 maanden. Ze was dus net 3 toen we daar terecht konden. Allerlei testen: motoriek, fijne motoriek, taalbegrip, taalproductie, IQ, lichamelijk onderzoek (gehoor bv.). Daaruit kwam naar voren dat ze zeer zwak scoorde qua taalproductie, laaggemiddeld voor motoriek, gewoon gemiddeld voor IQ en gemiddeld voor taalbegrip.
    Dus toen thuisbegeleiding opgestart om ons tips te geven + ondersteuning in de klas aangevraagd (wat ik dus altijd als job deed). Op 4,5 jarige leeftijd is ze nogmaals getest maar een echte diagnose hebben we nog niet: ze twijfelen tussen dyspraxie en dysfasie, ze heeft kenmerken van beiden.

    Ondertussen zit ze nog steeds in het reguliere onderwijs met 2x in de week ondersteuning in de klas (40min), 2x in de week logopedie na schools (1u) en 1x in de week kinesitherapie (1u). Ze maakte grote sprongen vooruit, maar ze is er nog niet.

    Buitengewoon onderwijs staan we zeker voor open maar is omdat haar IQ gewoon goed is en omdat ze wel leerbaar is nog niet aan de orde (qua wiskunde bv. zit ze gewoon op het juiste niveau of bij de betere helft van haar klas). Volgend schooljaar is normaal haar laatste jaar als kleuter, hebben al aangegeven ook open te staan voor verlengd kleuteren indien noodzakelijk. Het lijkt me heel moeilijk om goed te kunnen lezen als je moeite hebt om bv. de L (en nog een heleboel letters goed uit te spreken). Als er dan BAL staat en ze zegt DAL, is dat dan omdat ze het niet juist leest of omdat ze de B verkeerd uitspreekt.

    Afgelopen schooljaar is ze zo hard gegroeid dat de juf aangeeft dat er nog tijd is...

    Wat ik merk, nu als ouder, maar vroeger ook aan de andere kant van de tafel dat het voor alle partijen heel goed is als je openstaat voor suggesties van "professionelen". Uiteraard is het niet leuk om te horen dat je kind eventueel langer kleuter 'moet' blijven bv. Maar doordat wij van in het begin zo open erover waren, hebben we wel veel tijd gewonnen...

    In elk geval veel succes!
     

Deel Deze Pagina