Tos en cluster 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ebrum, 25 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Hoi Iedereen,

    ik zou graag ervaringen willen weten over cluster 2 en hoe de taalontwikkeling van jullie kindje gaat/ging.

    mijn dochter zit in groep 2. We zien vooruitgang maar niet hoe een vijf/ 6 jarige moet praat. Hoelang zal het nog duren :(..
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Geen cluster 2, wel tos. Hij spreekt inmiddels steeds meer volzinnen. Maar de uitspraak komt er maar niet goed in gestampt. Voor logopedie moet hij letterlijk stampen. Hij is net 6 en zit in groep drie. Dat hebben we express gegaan om meer met taal bezig te zijn. In mijn achterhoofd hou ik wel dat het een grote stap is en dat ik dan liever heb dat hij blijft zitten in een taalbad dan dat hij er niet bloot aan wordt gesteld.

    Op fb zitten groepen voor tos. Ik denk dat je daar meer ervaringen zal vinden.
     
  3. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Ik lees veel over dat kinderen met tos toch naar het regulier gaan. Wat is de reden dat jullie hiervoor hebben gekozen. Heb je ook tips hoe je de taal van je kind verder stimuleert? Ook heb ik begrepen dat tos op het regulier erger word...
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Pas op de reguliere kwamen we erachter dat hij (vermoeden van) tos heeft. Na de diagnose vonden ze dat hij daar verder kan gaan met een medium arrangement.

    Voor elk kind kan je maar één route evalueren. Hoe het op cluster 2 was geweest met dezelfde leeftijd zullen wij niet weten. Net als dat jullie dat andersom niet kunnen weten.

    Wat is bij jullie precies het probleem? Hier gaat het inmiddels vooral ook de articulatie. Ik laat hem regelmatig een woord opnieuw zeggen in gesprekken nadat ik de juiste uitspraak voor heb gedaan. Toen er nog veel woorden miste in de zinnen zei ik zijn zinnen regelmatig na maar dan met alle woorden die in de zin hoorde.
     
  5. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Hier was alles de probleem. Het begrijpen van taal gaat nu veel beter. Ze heeft op dit moment erg moeite met zinsbouw/ grammatica en articulatie. Ze gaat wel vooruit gelukkig. Ik wil dat ze de taal goed leert en stevig in haar schoenen staat voordat ze op het basisschool kan starten. Hoe het er nu voor staat is dat ze waarschijnlijk groep 3 ook op cluster 2 gaat doen. We lezen elke dag voor, spelen spelletjes, benoem ook zoveel als ik kan en veel herhalen. Spelletjes spelen heeft bij ons veel geholpen!
     
  6. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Onze middelste heeft 2 jaar cluster 2 gedaan met een tos. Daarna verviel zijn indicatie en was hij te goed voor cluster 2.

    Hij heeft vanaf zijn 3e logopedie gehad.

    Groep 4 en 5 heeft hij op speciaal onderwijs gedaan.

    Inmiddels zit hij op 2 havo en ik merk dat het leren nu weer lastiger word.
     
  7. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze zoon heeft een vermoedelijke TOS.

    Al denken we nu naar 1.5 jaar aan verbalen ontwikkeling dyspraxie. Icm ass en prikkelverwerkings problemen. Onderzoeken zijn nu bezig en hopelijk horen we in januari hoe en wat. Ik baal dat ze op cluster 2 bepaalde anderen dingen lijken te remmen. Onze zoon is dol op cijfers. Maar hier word niet veel mee gedaan.
     
  8. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

    Je kan ook opzoek gaan naar een reguliere basisschool die een samenwerkingsverband heeft met Kentalis. Zij bieden passend onderwijs aan leerlingen met een TOS.
     

Deel Deze Pagina