Rode speldenknopjes

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 16 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Wie heeft daar ook wel eens last van, van die kleine rode puntjes onder de huid?
    Veel zwangere schijnen er last van te hebben, alleen dat ben ik niet, heb ze alleen op mn bovenarmen en een enkele op mijn borst zitten.
    Kennen jullie ze?

2. summer

summer Fanatiek lid

8 mrt 2006
    1.144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    ik heb dat al zolang ik me kan herinneren

3. Niet meer actief

Hoi Summer,

Oh oke, dus jij kent ze wel?...Fijn dat je ff wilde antwoorden, maakt me weer een beetje gerust.
    Ik weet niet wat het is de laatste tijd maar ik haal me zo snel van alles in mn hoofd!...Mijn mannetje heeft ze ook wel gehad hoor en mn moeder ook, maar wilde toch nog even wat meer meningen horen.

Lief dat je even antwoord gaf.

Liefs Nies

4. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou mijn man heeft ze ook en hoewel ik zwanger ben heeft dat er denk ik weinig mee te maken. Zelf heb ik er een stuk of vier, maar al zolang als ik me kan herinneren.

5. Niet meer actief

Hoi Loekie,

Bij mij zitten ze er ook al een tijdje hoor, maar af en toe lijkt er weer eens eentje bij te komen, ze zijn heel miniscuul...misschien zitten ze er al heel lang hoor, maar het viel me ineens op toen ik onder de douche stond vanavond.Op de binnenkant van mn bovenarmen zitten een paar spikkels en op mn borst.

Gelukkig dat ik niet de enige ben ;)

Dank je wel.

Liefs Nies

6. summer

summer Fanatiek lid

8 mrt 2006
    1.144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    nee hoor je bent echt niet de enige
    en wat het precies is ik weet het eigenlijk niet

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    De vlekjes heten angiomen en komen vaak voor bij ouderen, na je 30ste komen er vaak meer, maar ook voor die tijd komen ze voor en bij zwangerschap onstaan ze onder invloed van je hormonen. Het is volkomen normaal en ongevaarlijk. Het heeft niets met een huidziekte of zo te maken.

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik heb het ook.
    Ben er toen mee naar de dermatoloog geweest.
    Het zijn Spiders.

Omschrijving
    Een spider naevus (ook wel “spider”, in het Engels uitgesproken, genoemd) is een veel voorkomende onschuldige vaataandoening van de huid. Spiders kunnen al op kinderleeftijd voorkomen. Ongeveer 40% van alle zwangeren krijgen één of meerdere spiders in de huid. Spiders kunnen in combinatie met een aantal andere symptomen ook voorkomen bij patiënten met een leveraandoening (”levercirrose”) of met een schildklierafwijking ("hyperthryreoïdie"). De Latijnse benaming is “naevus araneus”.

Hoe ontstaat het
    Een spider naevus ontstaat door een plaatselijke verwijding van een klein huidvaatje. Hormonale factoren zouden hierbij een grote rol spelen.

Wat zijn de verschijnselen
    We zien een centraal speldenknop grote rode vaatbultje waaruit kleine bloedvaatjes uitwaaieren als poten bij een spin. Voorkeurslokalisaties zijn het gelaat, de hals, nek, handruggen en onderarmen.

Hoe wordt de diagnose gesteld
    De diagnose wordt op het blote oog gesteld. Aanvullend onderzoek naar een onderliggende lever- of schildklierafwijking wordt alleen gedaan wanneer er bij de patiënt hiervoor typische klachten bestaan.

Wat is de behandeling
    Spiders zijn volkomen onschuldig en hoeven niet behandeld te worden. Bij cosmetische klachten kunnen ze worden weggebrand (zogenaamde “coagulatie”). Een andere optie is de behandeling met een speciale vaat laser. Vergeleken met coagulatie is de kans op littekenvorming met laserbehandeling geringer.
    Bij kleine kinderen en zwangeren kun je dus ook eerst afwachten of de spider vanzelf verdwijt.

Wat kunt u zelf eraan doen
    Er bestaan geen maatregelen of leefadviezen om het ontstaan van deze onschuldige vaatafwijking te voorkómen.

Wat zijn de vooruitzichten
    Spiders zullen nooit kwaadaardig worden. Indien ze op kinderleeftijd zijn ontstaan kunnen ze spontaan weer na de puberteit verdwijnen. Spiders die ontstaan tijdens zwangerschap verdwijnen vaak vanzelf na de bevalling.

9. Niet meer actief

Hoi Kiowa,

Toevallig ben ik een paar weken geleden geprikt op lever en schildklier "toestanden" en mijn bloed was goed.

Het zijn idd van die kleine rode bloedpitjes onder de huid met hele kleine uitlopertjes, niet eens allemaal.En ze zijn echt zo klein als een naaldpuntje, sommige iets groter.

Dank voor je uitgebreide antwoord trouwens!

Liefs Nies

10. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik heb er eentje op mijn bovenarm , maar dan niet zo'n spider, want het is maar een speldenpuntje en niet meerdere in de vorm van een spinnetje ofzo.

En eentje in mijn zij.

Mijn vriend zegt altijd dat het een gesprongen adertje of iets dergelijks is, ze zijn er altijd en gaan ook niet weg, nou ik heb er geen last van.

hihi misschien heb ik er wel meer, maar dat weet ik dan nog niet ;)

11. Niet meer actief

Hoi Jolan,

Bij mij gaan ze dus ook niet weg, het is idd net een gesprongen vaatje.Niet pijnlijk ofzo en niet blauw.Gewoon zo'n klein bloedpuntje.

Liefs Nies

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik heb een paar met uitlopers en een paar niet.
    Toch zijn ze beide Spiders zei de dermatoloog.
    OOk met mijn bloed was alles oke.

Deel Deze Pagina