Tot wanneer geen tot weinig zout?

Discussie in 'Voeding' gestart door poema, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.031
    453
    83
    Vrouw
    Ik vroeg me af tot wanneer je je kindje geen tot weinig zout geeft? Het zou er toch een keer van moeten komen toch, dat ze wel zout krijgen?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Toegevoegd zout is eigenlijk voor niemand goed maar vanaf 1 jaar zijn de nieren beter in staat om zout te verwerken. Het advies blijft om heel spaarzaam met zout om te gaan. Naarmate je ouder wordt, ga je steeds meer zout toevoegen!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    tot een jaar echt niet. Daarna zijn we iets vrijer geworden, maar toch wel beperkt.. Al zijn we niet panisch voor een keertje zout hoor.

Wij krijgen als volwassenen eigenlijk ook teveel zout binnen. Het zit ook in zoveel producten verstopt. Koken doen we half met pakjes, half vers. Dat verse doen we eigenlijk helemaal zonder zout. Als je het gewend bent, smaakt dat prima.

Dus eigenlijk zitten we nog wat tussen geen zout, en normale volwassen inname, maar dit bevalt ons ook prima...

4. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.031
    453
    83
    Vrouw
    Hier heeft ze ook echt tot een jaar geen zout gekregen. Maar nu zo af en toe wel, als ik bijvoorbeeld eens pastasaus uit een pakje heb ofzo. Kan toch geen kwaad lijkt me?

5. adi

adi Niet meer actief

Zout is inderdaad helemaal niet goed voor je.

TENZIJ.. je een traagwerkende schildklier hebt en daardoor veel te weinig jodium binnenhoudt. Ik heb het nooit goed begrepen, maar in dat geval is het in ieder geval aan te raden om wat meer zout met jodium binnen te krijgen..

Maar dat off-topic.. Ik vraag het me ook af hoor. Ik merk dat ik redelijk spastisch ben met zout en kids. Ze mogen van mij bijv nergens anders van het eten meeproeven omdat die mensen wel met zout koken. Ook al weet ik dat één hapje echt niks uitmaakt.

Wij gaan vanaf 1 jaar wel makkelijker mee omgaan. Thuis kook ik eigenlijk ook zonder zout.
    Hoewel ik dus door mijn te trage schildklier sinds 2 jaar geleden wel zout toevoeg. Dat ga ik nu maar weer afschaffen, k ga kijken of ik jodium niet op een andere manier binnen kan krijgen.

6. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik zit me dat dus ook af te vragen.... Overal zit tegenwoordig zout in, probeer maar eens iets te vinden zonder zout (ok bij de reformwinkel of zo dan misschien). Geen zout toevoegen aan je eten is logisch..... maar in een boterham zit al zout!

Wat is nou eigenlijk "niet te veel zout" voor een baby?

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat ons betreft: geen toegevoegd zout. Dus wel het zout in brood, maar niet het zout in bijvoorbeeld kruidenmixen.
    Nou kookte ik zelf so wie so al met erg weinig zout. Ik stoom mijn groentes, dan heb je vaak helemaal geen zout meer nodig, omdat je de eigen smaak van de groente beter proeft.

Na hun verjaardag mochten ze gewoon mee-eten met ons wat zoutere eten. Maar op zich, ook voor een volwassene is al dat zout helemaal niet zo goed. Een baby is een heel goede aanleiding om als gezin gezonder te gaan eten.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.781
    3.319
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier eet ze eigenlijk nu gewoon met alles mee. Dus de macaroni krijgt ze ook gewoon met macaronimix en een pot spageroni saus.
    Alleen het zout uit het zoutvaatje krijgt ze dus niet en als we eens een keer bij de mc donalds eten, vraag ik om ongezouten frietjes.
    En oke, als ik iets eet, wat héél erg zout is, dan probeer ik dat wel te vervangen, maar dat zijn uitzonderingen.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik probeer het zo veel mogelijk te vermijden, maar in brood en andere graanprodukten (koek, crackers, soepstengels e.d.) zit veel zout. Ik bak weleens zelf brood, maar helemaal zonder zout is het niet te eten. Ik doe er dan wel veel minder zout in dan dat er in fabrieksbrood zit. Wij eten biologisch brood en daarin zit ook minder zout is me door de bakker verteld, ik denk ook dat je dat proeft.

Koken zonder zout is niet moeilijk als je geen pakjes, zakjes, pot of blik gebruikt. Over de groente, aardappelen, rijst of pasta gaat hier geen zout. Wij koken ook vaak uit de buitenlandse keuken. In sommige daarvan zie je geen zout terug en mis je het ook niet met al die lekkere specerijen, die mijn zoontje inmiddels wel gewoon krijgt.

Ik doe wel zout over mijn vlees, maar dat krijgt mijn zoontje nog niet.

10. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.031
    453
    83
    Vrouw
    Ik kook inderdaad ook zonder toegevoegd zout, maar ik doe daar soms wel een pakje of kruiden door... uit een zakje. Dat moet toch eigenlijk wel kunnen, ze is al 15 maanden...?

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja hoor, vanaf 1 jaar met de pot mee. Kruiden kunnen trouwens al heel vroeg (even kijken of er geen zout is toegevoegd). Kant en klaar en halffabrikaten zijn ook voor volwassenen niet het beste om elke dag te eten.

12. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.031
    453
    83
    Vrouw
    Dat eten we denk ik een keer per week ofzo. Met kruiden bedoel ik overigens ook iets van kruidensaus uit een pakje (vanavond bijvoorbeeld voor nasi...) kan ze dat dan mee eten of toch maar liever niet?

13. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.031
    453
    83
    Vrouw
    Oja, heb ook een recept met magere spekblokjes... zou ze dat mogen of is dat dan ook te zout? Zit geen zout aan toegevoegd verder...

14. zogelukkig

Toegevoegd zout is een moeilijk begrip in deze.
    Wat is toegevoegd?
    Vleeswaren en zeker spek en ham zijn hartstikke zout. Dat zijn vleeswaren die zijn gepekeld om te maken tot wat het is.
    Die pakjes van Conimex, Honig, Knorr, Maggi e.d. bevatten heel veel zout. Da's natuurlijk niet erg voor af en toe, maar voor iedere dag niet aan te raden, ook niet voor volwassenen trouwens.

Op pakjes moet vermeld staan hoeveel zout erin zit. Dat doen ze in grammen natrium, da's wel gemeen van de voedingsindustrie, want keukenzout is natriumchloride.
    1 gram natrium = 2,5 gram keukenzout.
    (En voordat er weer mensen gaan zeuren dat dit hogere wiskunde is, nee, dat is het niet, dit is ongelooflijke Jip en Janneke-taal).

Een baby tot 1 jaar mag 1 gram keukenzout per dag.
    Een baby vanaf 1 jaar 2 gram.

Conimex mix voor nasi bevat 9 gram natrium = 22,5 gram keukenzout. Hoeveel eet een kind van zo'n maaltijd bereid met zo'n pakje? Een vijfde deel? Dat bevat dan 4,5 gram keukenzout.
    En dan heb je de rest van de ingredienten en eten van die dag nog niet eens meegerekend.

Ik pesoonlijk vind dat teveel. Maar dat moet een ieder voor zichzelf maar uitmaken.;)

15. Skye

Skye Niet meer actief

Hier eet ze alles gewoon mee! Ik ga niet naar verpakkingen staan turen om te kijken hoeveel zout erin zit! Maar ik kook dus mijn groente en aardappels zonder zout! Voor ons gooi ik dat er later op. Dus zelf zout toevoegen aan iets beperk ik zoveel mogelijk voor haar!

16. adi

adi Niet meer actief

tot 1 - 1,5 jaar is het inderdaad het beste om goed op te letten voor de kindjes, omdat de nieren dan nog in een ontwikkelingsfase zitten. Maar daarna hoeven wij denk ik niet te doordraven met dat zoutlose eten.
    Mensen met nierproblemen wel.

Maar als je geen lepels zout in je eten strooit en niet constant droge gezouten vlees of spek aan je kind voert, zal het allemaal wel meevallen.
    In zeezout zitten mineralen en jodium die juist goed zijn voor je lichaam, dus helemaal zoutloos leven is ook niet goed. En er is nog niemand doodgegaan aan het eten van zout ... tegenwoordig zijn we met zn allen weer eens lekker aan het overdrijven..

17. zogelukkig

Je hoeft idd niet door te draven of zoutloos te eten, maar je kan voor je baby of dreumes het gebruik van pakjes en zakjes wel beperken.
    Wij eten zoutarm, maar hebben gisteren wel pizza op en ons zoontje ook. Mag best een keertje.

Al het zout is zeezout. In zeezout zit geen jodium. Maar een gezond mens dat normaal eet heeft helemaal geen extra jodium nodig. Jodium zit in zeevis en in alles dat op het land groeit, zoals groente en granen. En via het gras dat koeien eten komt het in de zuivel terecht. Een dreumes heeft maar 0,3 gram jodium per dag nodig. Dat haal je rechtstreeks uit je eten, mist je kind goed volkorenbrood, zuivel en groente eet, maar daar gaan we vanuit.
    De gezondheidsraad heeft ook niet bepaald hoeveel jodium in welk voedingsmiddel zit.

Jodium is in de arme periode in Nederland aan het keukenzout toegevoegd, toen verse groenten en zuivel luxe goederen waren en de mensen het niet genoeg binnenkregen. Een tekort zorgt voor hersenbeschadiging. Een teveel aan jodium komt ook voor bij mensen die extreem zout eten. Dat zorgt voor schildklierafwijkingen.
    Dat je aan teveel zout niet dood kan gaan, is niet waar: er overlijden jaarlijks 5000 mensen door te zout eten. Moet je het wel heel bont gemaakt hebben.
    Maar als je dus normaal eet uit de schijf van 5 krijg je genoeg jodium binnen en kan je lekker koken met puur zeezout zonder toegevoegd jodium.;)

18. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ach tjah een ieder moet het voor zichzelf weten toch? maddi eet eet ook wel eens met de pot mee en ik kook maar met heel wenig zout, valt eingelijk te verwaarlozen. maja dat ene keertje dat hij het binnenkrijgt is heus niet zo erg.
    de ene keer krijgt hij iets zouts naar binnen en de andere keer stiekem iets zoets. een hapje ijs bijv.

Deel Deze Pagina