Tot welke leeftijd geloofde jouw kind in Sinterklaas?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door maartje84, 1 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.216
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Daar was ik wel benieuwd naar. Mijn oudste is 7 jaar, zit in groep 4 en geloofd heilig in Sinterklaas. Ik wil eigenlijk niet dat ze op straat hoort dat hij niet bestaat, maar wil ook nu haar feestje nog niet verpesten door het nu voor 5/12 al te vertellen. Hoe is dit bij jullie gegaan?
     
    FairyHunter vindt dit leuk.
  2. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Zit met hetzelfde dilemma. Zoon is 7 en gelooft heilig, maar zit in combiklas 5/6 en ik ben bang dat ze surprises gaan maken dit jaar.
    Morgen oudergesprek met de nieuwe leerkracht dus zal eens vragen hoe dat in zijn werk gaat. Zou zo sneu zijn als hij er net voor 5/12 achter komt dat het allemaal een fabeltje is. Wat als die oudere kindjes (hij is de jongste, klas overgeslagen) allemaal roepen dat Sint niet bestaat?
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje geloofde tussen 5 tot 6 jaar oud. dus hij begon echt te geloven toen hij 5 werd en toen hij 6 was(gr5) vroeg hij me de waarheid. zonder fantasie en leugens moest ik vertellen hoe het zit. gedaan. hij was teleurgesteld over de volwassenen(gemeen) maar blij omdat zijn gevoel klopte en de waarheid wist hij nu. gelijk ook vragen gesteld over de rest; de tanden fee, kerstman, kabouters etc daarna ging hij door; de neanderthalers, evolutie, god, die laatste waren ingewikkeld natuurlijk. pfff.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Hier eentje van bijna 10 die nog geen enkel teken gegeven heeft waaruit blijkt dat ze het niet meer geloofd. Ze zit nu in groep 6 en zeker de helft van de klas gelooft nog.
     
    mexicang vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ook als gelovige kun je suprises maken, als de juf het maar een beetje tactisch aanpakt (onder het mom van 'Sinterklaas heeft het druk, dus wij doen suprises' ofzo). In groep 5 geloven er over het algemeen nog genoeg kinderen.

    De oudste was 6 (groep 4) toen we hebben aangestuurd op de waarheid. Ze was zo zenuwachtig dat het niet leuk meer was. Toen ze wist hoe het zat kon ze er weer van genieten. De jongste heeft nu die leeftijd, maar we hebben nog geen reden om het haar te vertellen. Ik twijfel alleen zeer ernstig of ze het niet gewoon al doorheeft, ze zegt al een paar jaar dat de Pieten gesminckt zijn en een pruik op hebben ed. :D Maar goed, dat zegt niet per se iets over Sinterklaas natuurlijk. Toen de oudste bedacht had dat Sinterklaas te oud was om te kunnen bestaan, vroeg ze ook hoe het dan met de Pieten zat. ;) :D
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ja mijn oudste was ook nog volledig in het geloof in groep 6..
    Leuk hoor.
    Het komt nooit meer terug.
    Dus lekker lang van genieten :thumup:

    @maartje84 , ik gaf ook als uitleg dat ee natuurlijk hulpsinterklaasen waren.
    Want Sinterklaas kon natuurlijk niet overal tegelijk zijn.
    Dat werd zonder vragen geaccepteerd.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja hoor hier maakten ze in groep 5 al surprises. Onder het mom van: sinterklaas komt bij groep 1 t/m 4 langs anders is het veel te druk, want hij gaat ook nog naar die en die school.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Precies. :) Hier hebben ze het overigens opgeschoven naar vanaf groep 6 suprises, juist omdat er in groep 5 nog zoveel kinderen zaten die geloofden, over het algemeen nog zo'n 3/4 van de klas oid. Dus sinds een aantal jaar vanaf groep 6 suprises. :)
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja ik heb zo de neiging om te vragen: snap je niet hoe het zit met sinterklaas:D
    Maar ik doe het niet hoor;)
     
    Athina en Eva2011 vinden dit leuk.
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Waarom ben je bang dat ze dat op straat hoort?
    Ik zou niks zeggen nog dit jaar.
     
  11. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Wij hebben de oudste vorig jaar verteld hoe de vork in de steel zat. Dat hij het niet op school in de klas zou horen van juf. Dat leek me sneu. Achteraf had het nog niet gehoeven, ze gaan pas lootjes trekken in groep 7 (wij altijd al vanaf groep 5). Maar hij begon al te twijfelen. De andere twee (7 en 6) geloven nog heilig in de sint.
     
  12. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Met 7 jaar en groep 4 zou ik het echt nog niet vertellen, behalve wanneer jouw oudste zelf met vragen/twijfels komt. Maar om het nu al bij voorbaat te vertellen omdat ze anders "op straat hoort dat hij niet bestaat" zou ik toch zonde vinden. Mijn dochter heeft t/m groep 6 heilig in Sinterklaas geloofd, en ze was zeker niet de enige in de klas. Zelfs toen een vriendinnetje beweerde dat Sinterklaas niet bestond, bleef ze rotsvast van vertrouwen. Op school deden ze toen wel surprises, maar dat was omdat Sinterklaas het al zo druk had. Dat werd in de klas ook zo verteld.
     
    tuc, belize en Zoe123 vinden dit leuk.
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Rond hun achtste verjaardag verteld. In groep 6 gelooft niemand hier meer, daar maak je ook surprises enzo. In groep 5 nog een enkeling.
     
  14. MaLuc

    MaLuc Fanatiek lid

    2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Ik geloofde zelf in groep 5 ook echt nog heilig in Sinterklaas. Mijn dochter is net 5 en gelooft ook nog, voorlopig nog geen enkele reden om het te vertellen, tenzij ze zelf met vragen komt.
     
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dochter hebben we het in groep 5 verteld -zij zat met best veel late leerlingen in de klas - die dus ouder waren en veel geloofde toen niet meer. Ze was nogal onzeker en we wilde niet dat ze zich rot voelde doordat ze het 'als laatste' wist. Nu was ze echter van haar 2 vriendinnetjes de eerste en dat was ook nog best moeilijk!

    Nu de jongste in groep 5 zit - bedachten we eigenlijk ineens van 'oh.. we hebben het nog niet niet verteld' - maar zij is nog 'jonger' dan de oudste toen was- ze wordt deze maand 8 - dus die vertellen we het volgende zomer. Ik hoop dat haar 1 jaar oudere vriendje zijn mond kan houden en niet in de veronderstelling is dat onze dochter 'het' al weet... zal nog wel even informeren bij zijn moeder.

    De 8 groep 6ers bij de oudste in de klas geloven allemaal niet meer. Dit is toevallig pas nagevraagd door de juf aan de ouders.
     
  16. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Onze oudste vond Sinterklaas altijd zo vreselijk spannend, de ellende begon dan al in oktober. Hebben het in groep 3 verteld, ze was toen zes jaar. Dat hebben we in januari of februari gedaan, zo kwam het niet vlak voor Sinterklaas als een verrassing.
    Eerder vertellen durfden we niet aan ivm de mond niet kunnen houden tegen andere kinderen :roflmao:
    Ze was overigens niet de enige, er waren al meer klasgenootjes die het al wisten.
    De jongste zit nu in groep 3 en heeft er geen problemen mee, maar die krijgt het ook in januari of februari te horen.

    En op school krijg je bij het eerste oudergesprek van groep 5 te horen dat er met Sinterklaas in de klas gewoon wordt gezegd dat het niet echt is. Dan kunnen de ouders het zelf vooraf nog vertellen. Prima geregeld wat mij betreft.
    Ben niet zo'n Sinterklaas fan :D
     
  17. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Mijn dochter van 7 jaar (groep 4, speciaal onderwijs) hebben we het vorige maand verteld. Ze begon er zelf vragen over te stellen. Eigenlijk denk ik dat ze nooit echt geloofd heeft. Ze zei bijv. vorig jaar voor het slapen gaan ook: "Vergeet je niet straks m'n schoen te zetten?" I.v.m. haar autisme hebben we ook nooit een heel verhaal ervan gemaakt. Dingen als dat ze 's avonds in ons huis komen om de schoen te vullen, etc, zouden haar alleen maar doodsbang maken. Hebben steeds de vraag bij haar teruggelegd: "Wat denk jij zelf?" Inmiddels was ze zo stellig dat we het verteld hebben. Hopelijk neemt dat ook wat spanning af bij haar. Alsnog wil ze het wel blijven 'vieren'. (dat deden we sowieso altijd al heel klein)
     
  18. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Dochter werd het verteld door een klasgenootje, ze was vreselijk boos op dat meisje.
    Vriendinnetje geloofde niet wat het klasgenootje zei haar geloof in de Sint zat nog heel diep.
    Maar dochter wist dat het wel waar was dat Sinterklaas niet bestaat, was toch zelf ook al aan het twijfelen. Ze vond het alleen erg jammer dat ze er niet gewoon zelf achter heeft kunnen komen. Ze moeten toch al twijfelen anders is het zo dat de "verrader" onzin vertelt.....

    Zoon (8jr gr5)geen idee of hij wel if niet gelooft. De ene keer doet hij uitspraken waarbij we denken dat hij het allang weet en de andere keer juist dat we denken die geloofd nog. We zullen er volgend jaar in de zomer wel achter komen, want dan wordt het op school aangeraden om te vertellen.
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Mijn zoon was net 5 toen hij het zelf al helemaal aan elkaar geplakt had en aan ons de bevestiging vroeg. Wij hebben het toen netjes beaamd en uitgelegd waar het sinterklaas vieren vandaan kwam en hem op het hart gedrukt het niet aan andere kindjes te vertellen (omdat die daar heel verdrietig van konden worden)

    Mijn dochter was net 6 toen ze ons vroeg of sinterklaas eigenlijk wel echt was.
     
  20. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Onze zoon was vorig jaar met sinterklaas 7 1/2. Hij geloofde nog heerlijk. En dat hebben we hem laten doen. Hij vroeg wel eens wat en dan zei ik: wat denk jij? En dan zei hij steevast: dat doet sinterklaas. Dus we hebben het zo gelaten. Wat heeft hij nog genoten. En wat vond zijn grote zus het fantastisch dat zij niet geloofde en haar ‘kleine’ broers wel. Maar rond kerst vroeg hij weer iets over sint, en toen heb ik hem wat extra vragen gesteld. Waarop hij uiteindelijk zei: wij hebben de cadeau’s van jullie gehad! En daarna kreeg ik een dikke knuffel, want hij was zo blij dat we dat allemaal gegeven hadden.
    Hij zat toen in groep 4.
    Nu hebben we dit jaar de spanning niet meer zo erg naar sinterklaas toe, dat vind ik wel weer fijn voor hem (hij heeft add/adhd). Dus dat geeft wat meer rust.
     

Deel Deze Pagina