Totaalruptuur ervaringen

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Ilse84, 2 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Vorige week bevallen van een prachtige dochter. Bevalling ging voorspoedig maar heb er toch wat 'kleerscheuren' aan over gehouden.... Een totaalruptuur, na de bevalling ben ik onder narcose gehecht.

    Nu heb ik weinig informatie hierover gekregen. En ben ik op zoek naar ervaringen. Hoe ging jullie herstel? En waren er gevolgen voor langere termijn? Hoe snel waren jullie hersteld?
     
  2. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Ik wist nog wel de eerste echte ontlasting. Dat deed erg zeer. Daarvoor dus ook sachets mee gekregen met laxeer middel erin. Om de ontlasting zo soepel mogelijk te houden. Merkte wel dat ik voor een lange tijd 'bont en blauw' was. Wat mij destijds veel heeft geholpen is om verband nat te maken en dan in een ziplock zakje de vriezer in. Om daarna vervolgens in een washandje te doen en dat in je onderbroek erbij te dragen. Dit heb ik twee weken achtereen gedaan en daardoor is de zwelling wel voor een groot deel sneller geslonken. Het opnieuw fietsen vond ik spannend. Maar uiteindelijk als ik erop terug kijk , was het voor een totaal ruptuur (gelukkig) goed genezen. Wel door de hechting een schoonheids foutje over gehouden. Maar dit is verder niet hinderlijk of storend.

    Echt een tip. Gebruik vochtig toiletpapier. Dat werk het fijnst. En je kan eventueel van dat ijzer elixer erop smeren om zo de beursheid te verminderen (Floradix) vond destijds het smeren zelf erg moeizaam. Dus de pillen zelf hielpen mij ook al.
     
  3. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Hier hetzelfde verhaal. 8 maanden terug in 4 uurtjes thuis bevallen, kon dus ook door naar het zkh voor het hechten onder narcose. Balen.
    Ik moet zeggen dat ik er maar weinig last van heb gehad. Als in, ik had het veel erger verwacht. De eerste dagen waren niet fijn, maar best te doen. We hadden het na een week of 6 voorzichtig weer is gezellig en zelfs dat ging boven verwachting goed. Heb nog wel is dat het hier of daar wat gevoeliger is, maar meer niet eigenlijk.
    Heb ook helemaal niet gekoeld oid. Heb der zoveel vertrouwen in dat we gingen voor nr 2. Maar ik heb wel hoop dat die bevalling iets minder rap mag gaan hoor...
    Nog van harte met je dochter, en beterschap!
     
    Ilse84 vindt dit leuk.
  4. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Thanks voor de tips! Wilde morgen proberen te fietsen maar daar wacht ik dan nog maar even mee. Voel me inderdaad helemaal beurs. Moet af en toe hoesten en dat is ook echt niet prettig.

    Hoe lang duurde het voordat je het gevoel had dat het volledig hersteld was?
     
  5. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Fijn dat het herstel zo goed is gegaan!
     
  6. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113

    Ik had het ook met hoesten , je word er dan gelijk aan herinnerd dat het beneden zo beurs is. Het voelt ook aan als een gigantische blauwe plek. Ik denk zo'n 6 weken was ik echt klachten vrij. Na 8 weken wilde ik het ook weer proberen om samen met m'n man het bed te delen. Ik had erg het gevoel dat ik heel strak was dichtgenaaid. :oops: kan niet echt zeggen dat ik het als prettig ervaart heb. Maar zoals het gezegde luid. Oefening baart kunst. En geef je lichaam de tijd om te herstellen. :)
     
  7. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Hier ook een totaal ruptuur gehad. Ik was vlot herstelt en na zes weken weer 'gezellig' gemaakt met mijn man. Deed geen pijn maar was wel weer even wennen en voelde niet hetzelfde als voor de zwangerschap, maar ook dat ging ook vanzelf weer goed.

    Zorg dat het goed schoon blijft daar beneden, en gun jezelf de tijd om te herstellen.
     
  8. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Dank je wel.

    Doordat ik (afgezien van pijn bij ontlasting) weinig last heb doe ik eigenlijk behoorlijk veel alweer. Heb alleen nog niet gefietst en durf niet zo goed met een spiegeltje te kijken.
     

Deel Deze Pagina