Totaalruptuur: pijn door verkort perineum

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Sunshine2828, 9 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine2828

    9 jan 2023
    5
    0
    1
    Man
    Hallo allemaal,
    Ik heb me hier aangemeld omdat ik erg verdrietig ben door aanhoudende bekkenpijn na mijn bevalling.
    Door een totaalruptuur is mijn perineum verkort. Hierdoor veel pijnklachten al >1 jaar. Al bekkenfysio gehad en tig x bij de gyn geweest.
    Ik heb helaas al een hersteloperatie moeten ondergaan, die overigens goed ging, maar nu staat mogelijk een tweede op de planning… ooh wat een ellende en wat voel ik me hierdoor somber.
    zijn er hier ook meiden met dezelfde klachten, perineum dat verkort is/ slecht genezen na totaal ruptuur?
    dank voor als je met me wil delen in ervaringen en info.

    x
    Een sunshine die al even niet meer shinet…
     
  2. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.630
    3.436
    113
    Hoi,

    Hier niet een verkort perineum, maar wel schade aan de de darm door totaalruptuur. En door trauma zijn alle spieren verkrampt. Ik ben inmiddels 4,5 jaar verder en nog klachten
     
  3. Sunshine2828

    9 jan 2023
    5
    0
    1
    Man
    Hoi
    Dank voor je reactie!
    Mag ik vragen welke klachten jij hebt gehad en nog hebt? wat ontzettend naar hè:(
    En al 4,5 jaar… veel sterkte gewenst! Heb je momenteel ook therapie (fysio of iets anders?)

    groet!

     
  4. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    1.753
    1.214
    113
    Vrouw
    Geen ervaring hier, maar ik wilde even sterkte wensen! Houd moed <3
     
  5. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.630
    3.436
    113
    Ik kon mijn ontlasting niet goed ophouden. Normaliter zijn de spieren ontspannen en als je moet poepen dan spannen ze zich aan en zo kun je het ophouden. Bij mij is/was het net andersom. Spieren altijd gespannen waardoor lichaam geen signaal gaf dat ik naar het toilet moest. Ontlasting ‘stapelde’ zich op waardoor de spieren door de druk uiteindelijk ontspanden waardoor het eruit kwam. Dat waren vooral de klachten die ik zelf ervaarde. Ik heb fysio gehad en heb een anorectaal functieonderzoek gehad. Doordat alles zo lang heeft geduurd heb ik o.a. nu een megacolon en enkele spieren zijn beschadigd. Bij de fysio ben ik behandeld met een maple (elektrostimulatie).
    Er zat heel lang geen verbetering in maar gek genoeg heb ik veel meer controle over mijn spieren sinds de laatste zwangerschap en bevalling. Ik ga nu alleen nog voor onderhoud naar de fysio.
    Het probleem is verder tweeledig nu en ik ben bang dat het gedeelte van m’n darmen nooit meer over gaat :(
     
  6. Sunshine2828

    9 jan 2023
    5
    0
    1
    Man
    Milena: dank je wel ! Dat ontbreekt me wel vaak.. ik doe er alles aan maar soms vind ik het heel zwaar:(

    Leesteken: Ach wat ontzettend vervelend! Gelukkig dan dat de controle iets verbeterd is na je laatste bevalling. Ben je 2x vaginaal bevallen? Lukt het om de spieren te ontspannen mbv bekkenfysio?

    Ik was de eerste maanden ook incontinent , maar dat is na de hersteloperatie gelukkig opgelost, hoewel dat niet de reden was van operatie.
    Maar ik heb het gevoel alsof ik een enorme verzakking heb, terwijl dit niet zo is. Ik train nu onder begeleiding bij bbft mijn coördinatie van de kleinere spieren om het bekken te gaan ontlasten, die doet nu alles. En verder veel klachten in dit gebied op elk vlak. Bah wat een ellende hè. Ik voel me hier ook zó alleen in, terwijl mijn therapeut zegt dat er zoveel vrouwen zijn met pijnklachten. Helaas nog een groot taboe. Ik ben ook niet iemand die snel op een forum schrijft.
    Heel fijn dat jullie reageren, dank!!
     

Deel Deze Pagina