Toucheren... ja / neen / overbodig / nodig?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lievertjelief, 16 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lievertjelief

    24 jul 2020
    95
    151
    33
    Vrouw
    "De touchers waren pijnlijker dan mijn bevalling". Dat zei een goede vriendin van me toen ze haar zoontje kreeg. Ze kreeg touchers voor haar weeen waren begonnen tot aan de volledige ontsluiting en vond ze vreselijk vervelend en pijnlijk. "Ik werd opengereten" zei ze. :eek: Nou is ze redelijk klein, geen idee of het daarmee te maken heeft, maar echt leuk zijn touchers dus blijkbaar niet.

    Ik maakte dan ook een klein vreugdesprongetje toen ik in een brochure van het ziekenhuis waar ik ga bevallen las dat touchers er worden 'vermeden'. Maar niet ieder ziekenhuis denkt er dus zo over. De ene vroedvrouw vindt het absoluut nodig, de andere niet.

    Is dit echt een issue tegenwoordig? Wat vinden jullie? Nodig of niet nodig? Wat was het standpunt van jullie ziekenhuis?
     
  2. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Ik vond het niet pijnlijk. Ik had wel verwacht dat het op een andere manier zou gebeuren, gewoon letterlijk 1 hand naar binnen en dan simpelweg kijken hoeveel vingers er tussen de baarmoedermond passen :rolleyes: Maar dat klopte dus niet helemaal :roflmao:

    Ik heb ook eerlijk gezegd geen idee hoe de verloskundige en het ziekenhuis er over denken, maar zoals al gezegd, hier deed het geen zeer, al was het wel wat ongemakkelijk.
     
  3. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het heel erg per persoon verschild hoe je het ervaard. Vervelend dat je vriendin het als pijnlijk en vervelend ervaren heeft, zelf heb ik die ervaring niet.
    Ze hebben mij heel vaak getoucheerd om te kijken of mn ontsluiting vorderde en vroegen een paar keer of de stagaire ook mocht voelen. Tja, iedereen moet t een keer leren dus was voor mij prima. Maar het deed dus ook geen pijn oid.
     
  4. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Touchers? Bedoel je toucheren? Het meten van de baarmoeder mond op hoeveel ontsluiting je zit of mogelijk het masseren daarvan om zo de cm te 'helpen'?

    Betreft toucheren:
    1e bevalling regelmatig. Vond ik fijn. Kreeg zo zicht op de voortgang en het motiveerde mij om door te gaan.
    2e bevalling alleen op het laatst. Ik kreeg persdrang maar had het idee daar nog niet klaar voor te zijn. Na toucheren bleek dit te kloppen. Zat op 8 cm. Als ik was gaan persen had dat behoorlijk wat schade daaronder als gevolg kunnen hebben.
    3e bevalling niet getoucheerd. Voelde mijn lichaam goed aan en was zeer snelle bevalling.

    Conclusie dat het per situatie afhankelijk is of het nodig is. Het nooit de intentie is de moeder pijn te doen maar om de bevalling goed te kunnen begeleidenm
     
    Kaaat en Muisje2016 vinden dit leuk.
  5. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Ik vond het fijn om tijdens de bevalling te weten hoever ik was. Bij de eerste bleef ik steken op 1cm ondanks weeenstorm waarna ik koos voor een ruggenprik. Bij nummer 2 waren de weeën veel minder heftig en dacht ik nog niet ver te zijn, bleek al 5 cm te zijn. Hierdoor kon ik me veel meer ontspannen en motiveerde zo, dat ik binnen heel korte tijd op 8 cm zat. (Denk nog geen uur). Vond het niet pijnlijk.
     
  6. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Ik denk dat het afhangt van wie het doet. Ik ben bevallen in een academisch ziekenhuis en er hebben dus best wat stagaires in mij zitten voelen. Bij de ene deed het gewoon flink zeer en bij de andere voelde ik het amper. Ik heb er geen idee van hoe dat komt. De grootte/dikte van de vingers? Handigheid? Het meest pijnlijke vond ik toen ik werd getoucheerd zonder ontsluiting.

    Bij mij (helaas) wel. Niet tijdens het toucheren, maar de verloskundige heeft wel met haar volledige hand in mij gezeten :confused:
     
  7. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Oh, bij mij ook, maar het toucheren zelf was dus niet zo simpel als dat ik me had voorgesteld.
     
  8. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.441
    938
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Een arts gaat niet onnodig toucheren lijkt me. Geloof me, er zijn wel leukere aspecten van het vak dan een vaginaal toucher ;)
    Je kunt in een bevalplan of bij de verloskundige aangeven dat je dit niet prettig vindt dan houden ze er rekening mee en zullen er niet meer mensen voelen dan nodig.
    Zoals meer mensen hier al zeggen iedereen ervaart het anders. Ik heb er niets van gevoeld.
     
  9. Lievertjelief

    24 jul 2020
    95
    151
    33
    Vrouw
    Forgive my ignorance, maar hoe gaat het dan wel eigenlijk? Ik weet dat ze de opening van je baarmoedermond meten met de vingers, maar hoe dan exact?

    :eek: Serieus? Hoe dan??? Nu weet ik niet meer of ik nog zo enthousiast ben om zwanger te worden...
     
  10. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Geen idee of ik het een beetje begrijpelijk uitleg hoor, maar ze ging met beide handen naar binnen en het leek alsof ze aan de bovenkant begon en zo met haar vingers de hele ronding van het hoofdje wilde volgen.
     
  11. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Prettig is het niet maar ik vond het ook reuze meevallen.
    Mijn bevalling duurde belachelijk lang dus ik vond het soms wel fijn om te weten of we vooruitgang was. Echter snap ik ook waarom er voor wordt gekozen om het niet te doen...
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Bij de eerste vond ik het wel wat pijnlijk, maar bij de 2e en 3e niet. Ik vond t alle keren zelf ook fijn om te weten hoe ver t er voor stond. Ook alle keren was t anders dan ik had verwacht dus het bracht echt wel verheldering van de situatie.
    Bij de eerste begon ik met weeën maar helaas zette dat niet door. Doordat ze wel heel erg laag lag bleef ik een hele rare druk voelen wat niet comfortabel was. Doordat ze toucheerde bleek ik al 2 cm ontsluiting te hebben en besloot ze dat er dus wel degelijk iets bezig was en ipv me naar huis te sturen omdat t mee bleek te vallen (ziekenhuis) brak ze mijn vliezen en zette t door waar ik 4 uur later van mijn oudste beviel.
    Bij de tweede dacht ik dat t nog wel meeviel omdat ik t beter leek te handelen dan bij de eerste op zijn ergst. Dus toen de verloskundige kwam omdat mijn man dat wilde, dacht ik alleen maar 'dalijk komt ze voor niets'. Maar dat was niet niets, want ik bleek al 7 a 8 cm ontsluiting te hebben. Ook daar dus toen de vliezen gebroken en binnen t uur was ze er.
    Bij de 3e was het weer helemaal anders. Toen werd t enorm heftig in korte tijd en viel de opmerking '5 cm al, je bent goed bezig' me juist erg tegen want het voelde veel heftiger. Toch had ik er wel gelijk in want doordat ze ook een sensor op t hoofdje wilde plaatsen, braken de vliezen volledig (thuis alleen hoge vliesscheur en daarna zakte ze dieper en blokkeerde de rest) en had ik binnen 10 minuten, na de conclusie 5 cm, al volledige ontsluiting en binnen nog eens 10 minuten was ze er al :D.
    Dus voor mij persoonlijk was het steeds nuttige informatie om te weten hoe ver ik was met de ontsluiting.
     
  13. Lievertjelief

    24 jul 2020
    95
    151
    33
    Vrouw
    Wacht even. BEIDE HANDEN. IN JE VAGINA? :eek::eek::eek::eek: Bedoel je niet vingers?
     
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.103
    15.617
    113
    Vrouw
    Bij mij gingen ze bij het toucheren totaal niet met de handen naar binnen hoor.

    Dat deden ze bij het manueel verwijderen van de placenta, dat was toch wat anders :roflmao::D
     
  15. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Uhhh ik hoop van wel? Ik heb niet gezien hoe ze het deden... Vond het in ieder geval niet pijnlijker dan de weeen die ik had..
     
  16. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Was dat niet onder narcose dan? Ik was volledig weggemaakt toen ze mijn placenta nog operatief moesten verwijderen. Wel benieuwd hoe ze dat hebben gedaan, ik weet er niks meer van.. :|
     
  17. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Oh, ze zat er niet tot haar elleboog in. Waarschijnlijk waren het inderdaad voornamelijk haar vingers, ik heb het niet gezien, maar het waren in elk geval een boel vingers tegelijk, niet enkel 2 die tegen elkaar geplakt zaten om een schuimkraag mee te meten ;)
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Bij mij werd het zo min mogelijk gedaan.
    Mijn bmm is extreem gevoelig en ik zit al tegen het plafond als ze ‘m alleen aanraken.
    Toen de vk zei dat ze me bij de volgende wee ging helpen van 8,5 naar 10cm zei ik stoer oké is goed.. vervolgens heb ik echt gekrijst en der voor van alles uitgemaakt :|
     
  19. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    de baby die eruit komt is over het algemeen wel groter hoor :roflmao:

    Ik heb nog nooit pijn gehad van toucheren eigenlijk. Vond het wel lichtelijk gênant toen een mannelijke gyn een week voor m’n bevalling wilde weten of ik al ontsluiting had:D

    bij de eerste bleef ik op 9,5 cm steken en kon ze het laatste randje weg masseren. Vond het helemaal prima als mijn baby daardoor sneller eruit kwam.
     
  20. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Is dat hetzelfde als strippen?

    Bij mijn eerste nadat ik overtijd was hebben ze 2 keer gevoeld en wat gedaan in een poging iets op gang te krijgen.

    Eerste keer gebeurde er niks en de 2e keer daarna begon het wel te rommelen maar het wou nog niet heftig vorderen.
     

Deel Deze Pagina