Toxoplasmose via een wondje?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Snananas, 11 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Hallo allemaal!

    Tijdens de zwangerschappen ben ik extra oplettend wanneer het om het voorkomen van infecties gaat, ik pas de gebruikelijke hygiënemaatregelen toe. Nu was ik vanmiddag echter buiten met mijn 2 zoontjes. De oudste op de loopfiets. Hij reed met zijn loopfiers heerlijk door de bagger en ook 2 keer nét door de poep heen. Geen idee of dit katten- of hondenpoep was. Na het doen van de boodschappen, wilde ik zijn fiets van slot halen en greep met de enige vinger waaraan ik een vers wondje (snee) heb vol in de viezigheid op zijn wielen.

    Mijn hormonale brein schrok hier enorm van, omdat ik wéét dat ik nooit eerder toxoplasmose gehad heb, en ik vraag mij bij deze oprecht af of je op deze manier besmet kunt worden. Weet iemand dit? Ik heb mijn handen een halfuur later bij thuiskomst gewassen en ze niet in mijn mond of ogen gehad.
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Lijkt me sterk. Je krijgt het alleen via inname door de mond en dan nog is de kans nihil. Fijn he ‘die hormonen;)
    Ik zou het snel uit je hoofd zetten.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij straatvuil denk ik eerder aan tetanus, maar daar ben je tegen gevaccineerd.

    Probeer je niet te druk te maken, ik heb mijn hele jeugd met (jonge) katten gespeeld en in de tuin lopen graven en ik ben nooit besmet geraakt met toxoplasmose. Daarmee moet je het natuurlijk niet opzoeken, maar met de normale veiligheidsvoorschriften zit je gewoon goed.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Zolang je je handen niet hebt schoon lopen likken is de kans verwaarloosbaar.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar werkt waarschijnlijk niet meer, verloopt na 10 jaar.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  6. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Ik hoop inderdaad dat het feit dat ik de afgelopen 30 jaar nooit eerder iets opgelopen heb, betekent dat ik óók tijdens deze zwangerschap niet zomaar besmet word. Maar inderdaad, fijn die hormonen. Nog 2 maanden Bedankt voor jullie reacties! Vingers inderdaad niet af staan likken, haha!
     
  7. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Herkenbaar, zulke angsten ken ik ook tijdens zwangerschap, echt fijn die hormonen! Maar de kans lijkt mij op deze manier ook, net als hierboven men al zegt verwaarloosbaar.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  8. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
    Behalve als ze de maternale kinkhoestvaccinatie net gehaald heeft, wat gezien de zwangerschapsduur in de banner, heel goed zou kunnen. Dat is de DTK-cocktail met de T van tetanus :thumup:
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  9. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Die heb ik nog niet gehaald :) was ik eigenlijk, na lang twijfelen, ook niet van plan. Zou gezien de zwangerschapsduur inderdaad prima kunnen.

    Mijn laatste tetanusvaccinatie was zomer 2009.
     
  10. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Heel heel heel onwaarschijnlijk inderdaad :)
    Over het algemeen begraven katten hun poep of poepen ergens in de bosjes, niet gauw waar je doorheen zou rijden. Vele malen waarschijnlijker was het een hond.
    Toxoplasma wordt voornamelijk uitgescheiden door kittens, nog onwaarschijnlijker dat een kitten zo ergens open buiten poept.
    Eitjes moeten eerst ontkiemen voor ze besmettelijk zijn. In huis is dat zo'n 48 uur, daarom zou je de kattenbak elke dag moeten scheppen als je niemand anders hebt om te doen. Nu in deze kou zal dat nog langer zijn en dan zou de poep dus allang uitgedroogd zijn.
    De route is inderdaad via de mond, niet via wondjes, dus als je goed je handen gewassen hebt is het geen probleem.
    Ben je geprikt op Toxoplasma dat je zeker weet dat je het niet gehad hebt? Je kan het ook prima ooit gehad hebben en er niks van gemerkt hebben namelijk, of alleen een licht griepje.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  11. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.935
    3.117
    113
    Waarom zou je die vaccinatie niet halen? Als je nu zo bezorgd bent over je kindje, waarom wil je het dan na de geboorte niet beschermen?
     
    Shakes vindt dit leuk.
  12. Want2beAmom

    Want2beAmom Fanatiek lid

    9 feb 2018
    1.088
    668
    113
    Vrouw
    Oh dit is zo herkenbaar.. Ik heb 3 katten en mijn man doet de kattenbak, maar toch was ik mijn handen nu vaker etc. als ik ze geaaid heb oid. Al krijg je daar geen toxoplasmose van, neem ik toch liever het zekere voor het onzekere. Hormoonmonsters ook :oops::D
     
    Snananas vindt dit leuk.
  13. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Angst voor een infectie voor toxoplasmose is m.i. niet echt te vergelijken met het vaccineren tijdens de zwangerschap. En ik vind niet dat je kunt stellen dat dat gelijk staat aan je kindje njet willen beschermen. Ik heb al 2 zoons en bij hen is er nooit eerder over de vaccinatie gesproken. Ik ben net een jaar geleden bevallen. Beide jongens en ikzelf reageren heftig op vaccinaties. We hebben ze wel allemaal gehad. Maar tijdens de zwangerschap vaccineren vind ik daardoor eng. Ik heb geen zicht op het kindje. Uitspraken als de jouwe zijn niet echt prettig, als je na lang twijfelen een keuze maakt die het beste voelt. Maar goed, mocht mijn kindje kinkhoest krijgen, dan weet ik in ieder geval dat dat komt omdat ik hem niet wil beschermen :thumup:
     
    Beertje8, Want2beAmom en RobinBird vinden dit leuk.
  14. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Van de week ook echt een domme actie. Druk met inpakken voor de vakantie en gekookt. Kip die die dag nog op moest. Zelf eet ik dat niet, dus voor mezelf wat anders gemaakt na het bakken de kip/aardappelen/groente voor de jongens. Ik leg het plastic van de verpakking van de rauwe kip op het aanrecht. Daarna weggegooid. Ik maak het dan normaal altijd meteen schoon, maar was dat nu vergeten. Voor de jongens opgeschept en daarna mijn eigen bord gepakt en op het vieze aanrecht, met het vocht van de rauwe kip. Eet vervolgens met de hand waarmee ik mijn bord weer oppak van het aanrecht. Wat voelt dat dan toch knullig. Gelukkig kan ik het daarna laten rusten, maar als je al moe bent en dan zo'n dom foutje maakt, gaan de hormonsters er soms echt mee aan de haal.

    Nu heerlijk op vakantie en eindelijk de 3 in beeld. Nog 10 weken te gaan, al hoop ik stiekem op 7 ;)
     
  15. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Ik ben inderdaad geprikt op toxoplasmose en dus negatief:)
    Hetzelfde geldt overigens voor CMV, maar dat terzijde. Ook zoiets ongrijpbaars vind ik dat. Ik moet ook wel zeggen dat de smetvrees deze laatste maanden/weken behoorlijk toeneemt. Gelukkig weet ik ook dat dit zwangerschapsgerelateerd is en straks weer over is. En gelukkig kan ik ook relativeren, maar soms heb ik zo'n moment als in de openingspost en is die bevestiging van een ander héél fijn :)
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Dat laatste is nou ook weer niet nodig hè. Ik lees haar reactie ook niet als ‘niet prettig.’ Is maar net hoe je het leest. Zo’n snauw vind ik echt totaal nutteloos als iemand iets oprecht vraagt. Ook niet met hormonsters (wat een vreselijk woord trouwens) in je. Ook hormonen vind ik geen excuus voor zo’n reactie.
     
    Elsss vindt dit leuk.
  17. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Ik lees hem inderdaad anders. Net zoals dat jij mijn opmerking blijkbaar als snauw betitelt/opvat. Ze vroeg zich letterlijk af waarom ik mijn kindje na de geboorte niet wil beschermen. Hoe moet ik dit dan lezen? Ik vind dat nogal een aanname namelijk. Niet vaccineren = je kindje niet willen beschermen? Bij mij kwam het niet als oprechte vraag binnen, maar voelde ik mij aangevallen in mijn keuze. Een keuze waarover ik nog steeds dubbele gevoelens heb. Het kiezen om tijdens de zwangerschap niet te vaccineren heeft m.i. niets te maken met je kindje niet willen beschermen en doe vraag die jij als oprecht benoemt, voelde voor mij anders...

    Laten we het er op houden dat geschreven taal altijd anders binnen kán komen dan bedoeld.
     
  18. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    #18 Snananas, 4 jan 2020
    Laatst bewerkt: 4 jan 2020
    Er mag trouwens een slotje op. Inhoudelijk is alles wel gezegd. @Beheer
     
  19. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    @Snananas Een topic wordt een maand na de laatste reactie automatisch gesloten.
     
    Snananas vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina