Trage/slecht groei baby

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door aicirtap, 2 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik ben al weken aan het puzzelen samen met de verpleegkundige om te zorgen dat mijn dochter meer groeit. Lactatiekundige hoor ik niks meer van.

    Mijn productie is goed en voldoende. s Morgens kolf ik na en dan komt er 60-90c uit. Voed ik niet live dan komt er met kolven 120-140cc uit. Hetzelfde wat ze uit fles drinkt. Ze hapt goed aan. Drinkt wel korter dan voorheen, maar borsten voelen daarna “leeg”. Ze is tevreden, ze is alert, ze plast/poept goed.
    Ze krijgt 6-7 voedingen op een dag. s Nachts slaapt ze na de laatste voeding s avonds 6 uurtjes, en dan 3-4 uurtjes.

    We hebben een week gedaan met veel aanleggen, maar de productie werd daar niet meer van. En haar groei ook niet.
    We hebben een week lang 6x 30cc bijvoeding gegeven, daar maakte ze een enorme groeispurt mee.
    Nu net een week lang 3x 30cc bijvoeding gegeven en maar weer 80 gram gegroeid.
    Plan voor de komende week is bij de gastouder flesvoeding 5 schepjes en 150 cc, ik kolf. En op de dagen thuis 3-4x 30cc bijvoeding.
    Bijvoeding = flesvoeding.

    Ik ben verder door mijn opties heen.

    Nu ben ik en meer familieleden gezegend met een snelle stofwisseling. Zou dat ook bij haar kunnen spelen?

    Daarnaast is het een super bewegelijke baby. Altijd druk met handjes en voetjes. En een luier om doen gaat soms moeizaam. Dus ze verbruikt denk ik ook de nodige energie.

    Iemand nog ideeën, tips, adviezen?
     
  2. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.807
    2.539
    113
    Vrouw
    Ik ben vooral benieuwd wat minder groei is? Mijn dochter, wel flesvoeding, groeide ook maar 100 gram per week het eerste half jaar. Cb hield minimum van 100 gram aan. Als ze op haar eigen lijntje groeit is het goed.
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Je zou anders je toeschietreflex kunnen wegkolven/ ‘weg gooien’ en dan de rest voeden of kolven zodat ze nog iets vettere melk krijgt.
    Maar ja wat is mindere groei inderdaad....
    je kolft ruim na voor na een voeding.... als je eerst wat kolft en dan laat drinken en dan weer kolft.
    De twee gekolfde delen maken dan weer een voeding en je kindje heeft een vettere maaltijd binnen.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Heb je de who curve ingevuld?
    7 voedingen is wel wat aan de lage kant, kan je overdag vaker voeden, het liefst elke twee uur. Dan kan je er snachts wat langer tussen houden.

    Verder kunnen er meerdere dingen spelen.
    Bijv de mondanatomie, zijn het lipbandje en tongriempje gecheckt? Het kan zijn dat ze de borst niet effectief genoeg leeg krijgt.

    Ook kan er in het geval van allergie mindere groei zijn. Hoe is de ontlasting. En is er verdere onrust? Eczeem?
     
  5. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Plus bijvoeding/kunstvoeding verstoord vraag en aanbod. Het 'klinkt'alsof ze niet aan de vettere melk toekomt.
    Eventueel kan borstcompressie hierin ook nog wat betekenen.
     
  6. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Oh en 'bijvoeden' kun je doen door na de voeding te kolven en dat te geven in een flesje erna.
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Tongriempje en lipbandje zijn gelaserd.

    Borstcompressie toegepast, geen effect, ze gaat dan ook juist de borst loslaten.

    Ik doe soms wisselvoeden.

    Ze komt uit zichzelf overdag tussen de 2 en 3 uur. Het duurt vaak lang voordat ze weer slaapt dus ik ga haar niet wakker maken voor de voeding. Daarnaast vind ik haar beter drinken als er meer tijd tussenzit.

    Ik gebruik flesvoeding anders ben ik zo door mijn voorraad heen. De voorraad is voor bij de gastouder of oppas. Al krijgt ze de komende week nog flesvoeding daar.

    Ik ben alleenstaand dus wil niet teveel gedoe.
    En als ik eerst af kolf, dan aanleg en weer kolf zit ik met een krijsend kind. Dus dat gaat niet.

    En hoe kan je bepalen of ze aan de vette mel toekomt? Mijn borsten voelen slap/leeg na de voeding.
     
  8. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Even om het aan te geven, bij stille ondervoeding slaapt een baby te veel, dus als de groei idd zo slecht is (minder dan 100 gram per week) júist wakker maken om de 2 uur en zeker kijken na minimaal 1 nachtvoeding. Het is nu óf investeren óf gaan afbouwen en de fles geven. Ja ik snap dat het pittig is zo, echt waar maar bij nee dat wil ik niet kan je beter de handdoek in de ring gaan gooien want daarmee ga je het niet redden.
     
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Je zegt het zelf al: als we meer bijvoeden gaat ze flink groeien... Dus ze krijgt in mijn ogen dan simpelweg te weinig melk binnen? 6-7 voedingen is idd niet veel en ze krijgt er flesjes naast. Ik zou dan wel twijfelen aan het feit of je wel voldoende productie hebt, aangezien je niet compleet aan haar vraag voldoet en het mechanisme van vraag-aanbod niet kan functioneren. Geef je ook een speen? Dit kan de balans nog verder verstoren.

    Ik herken wel iets in je verhaal. Mijn tweede dronk 8 voedingen per 24 uur, kreeg een speentje en groeide 80-100 gram per week. Ik zag haar magerder worden, maar omdat ze van p97 kwam vond niemand haar er 'mager' uitzien. Ze zakte wel naar p50. Tegen de tijd dat ze 13 wkn was (regeldagen denk ik?) werd ze erg ontevreden en huilerig en zakte mijn productie in, brak mijn menstruatie door.

    Terugkijkend heeft ze nooit een echt goede drinktechniek geleerd (niet optimaal aangelegd, speentje), waarbij dus ook de borst onvoldoende gestimuleerd werd en met het speentje werd alles tussendoor gesust. En dat vond ze oke, tot ze echt door haar reserves heen ging en Honger had... Ik heb toen de keuze gemaakt om te stoppen met live voeden, en haar alles in de fles aan te bieden, gekolfde moedermelk aangevuld met KV (want ik had simpelweg niet genoeg). De eerste 2 weken dat ik dat deed heeft ze getankt. Man, wat had dat kind een honger... Iedere 2-3 uur 140-150 ml. Ze schoot omhoog in haar groei en daar was eindelijk mijn vrolijke meid weer.
    Ik ben haar wel 's nachts blijven aanleggen, om de simpele reden dat flesjes te veel gedoe waren. En dat is achteraf een gouden greep geweest. Ze heeft hiermee namelijk nooit de techniek helemaal verleerd.

    Na een maand of 2 was mijn melkproductie zodanig omhoog gegaan dat ik geen KV meer nodig had en ik haar volledig op mijn melk kon voeden. Overdag flesje, in de nacht borst. Tegen de tijd dat ze 11 mnd was kolfde ik 2x zo veel melk dan ze nodig had, omdat bijvoeding goed begon te lopen. Ik ben toen gestopt met kolven en heb haar weer live aan de borst genomen (groter kind, grotere mond en minder melkbehoefte, dus luistert het dan allemaal wat minder nauw). En toen heb ik haar nog tot 2 jaar aan de borst gehad...

    Bij de derde ben ik dus heel fanatiek geweest met goed aanleggen zoveel en zo lang ze wilde, geen speen en letten op voldoende groei. Mijn derde dronk toen minstens 12 keer per 24 uur, met wisselende tussenpozen (variërend van 20 min tot 5 uur) want ze clusterde al meteen vanaf begin. En dat had ze nodig om goed te groeien blijkbaar... (met clusteren krijg je vaak meer vette melk binnen).
     
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik vind zes en zeven voedingen helemaal niet weinig, zeker niet voor die leeftijd. Mijn baby van een maand oud heeft dat ook ongeveer en drinkt ook zo'n 120 en 140 ml per keer. En die komt 300 g per week aan. Dus dat kan blijkbaar heel erg variëren. Het is mijn eerste keer met borstvoeding dus ik heb helaas geen tips maar ik wilde in ieder geval bovenstaande even melden.
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.
  11. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Met een fles is het idd niet weinig maar met borstvoeding rek je over het algemeen de maag minder op omdat je minder grote hoeveelheden per keer geeft waardoor je dus vaker kleinere hoeveelheden geeft. Dus dan is vaker voeden heel goed. Zeker bij een slechte groei.
    Mocht je meer willen weten adviseer ik je de natuurlijke maaginhoud van baby's op te zoeken. Want dan zie je dat meer dan 100 ml op deze leeftijd de maag oprekt omdat je dan te veel per keer geeft.
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik geef ook borst voeding dus mijn antwoord ging daar over. Vaker voeden op een dag bij borstvoeding is natuurlijk helemaal prima, maar het is niet zo dat zes A 7 voedingen voor Een baby van drie maanden weinig is bij borstvoeding
     
  13. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Wel als een kind een slechte groei heeft. Dan is óf aanleggen, aanleggen,aanleggen óf af blijven bouwen door niet extra te voeden en met flesvoeding bij te voeden want dan word er niet genoeg gestimuleerd.
     
  14. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar het is wel zo dat de meeste borstvoedingskindjes met drie maanden meer dan 6 a 7 voedingen krijgen. Dus het is wellicht niet per definitie te weinig maar zeker niet de standaard. En als een kindje onvoldoende groeit is het kennelijk te weinig...
     
  15. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Maar hoeveel groeit ze dan? En is dit vanaf de geboorte zo geweest? Of zit er een dalende lijn in. Verder zou ik het bijvoeden met kunstvoeding juist niet handig vinden. Je kolft in de ochtend al bijna een extra voeding na de voeding. Die zou je kunnen gebruiken als extra voeding over de dag?
    En soms is het gewoon zo. Als je kindje verder actief is en zich goed ontwikkeld, plast en poept, en er goed uit blijft zien, wat moet je dan nog. Soms weten de dokteren het ook niet hoor, mijn neefje groeide 3 maanden heel weinig, tot ziekenhuis opname aan toe om te kijken naar zijn eet slaap patroon, zelfs bloedonderzoek gedaan. Conclusie was dat er niets aan de hand was. Hij groeide gewoon niet. En na drie maanden groeide hij ineens wel weer. Een beetje een raadsel eigenlijk.
     
  16. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    @aicirtap hoe gaat het nu met drinken en groeien?
     
  17. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik lees mee en ben ook benieuwd hoe het gaat. Maar het belangrijkste lijkt me voor nu: hoe ziet de WHO groeicurve eruit? Iedereen zit hier adviezen te geven, maar TS zou niet de 1e zijn waarbij de groei van het kindje gewoon goed gaat.

    Denk aan:
    -Het CB gebruikt een andere groeicurve waarop kindjes in het begin langzamer groeien; dat is geen goede graadmeter.
    -Verder worden kindjes die onderaan in de curve groeien (maar wel hun eigen lijntje volgen) ook vaak als 'niet goed groeiend' gezien, ook dat is onterecht.
    -Etc.
     
  18. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Dus je kindje eet goed, slaapt goed plast goed, poept goed en is tevreden?

    Sorry maar ik zie geen probleem. Laat je niet gek maken met stomme grafiekjes. Ieder kind volgt z'n eigen lijn. Als het niet goed gaat weet je dat echt wel.
     

Deel Deze Pagina