Trainen na bevalling met bekkenbodemproblemen

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Saartje29, 12 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje29

    Saartje29 Actief lid

    3 dec 2014
    319
    155
    43
    NULL
    NULL
    Inmiddels ben ik sinds 12 weken moeder van mijn tweede zoon.
    Tijdens de zwangerschap had ik al last van de bekken en bekkenbodem. Hiervoor speciale fysio gehad.
    Na de bevalling is geconstateerd dat ik een verzakking heb van de blaas door verzwakte bekkenbodem.
    Hiervoor ook oefeningen meegekregen.

    Maar ik zou graag weer willen sporten en buikspieren trainen.
    Hardlopen is voorlopig nog geen optie.
    Ook is nog niet goed duidelijk in hoeverre de rechte buikspier is hersteld (diastase)

    Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat en wat jullie doen.
    Hebben jullie tips en ideeën voor het trainen na de bevalling met bekkenbodemklachten?
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.136
    113
    Hier van origine een hardloopster (recreatief 30-45 minuten relaxed tempo geen wedstrijden oid gewoon ff frisse neus, tijd voor mezelf en verstand op 0).

    Ik loop nu bij een bekkenfysio. Ik had tijdens de zwangerschap van mn dochter bekkenbodem problemen, niet erkend want volgens de toemalige vk hoorde t erbij (zat wel in een rolstoel vanaf week 26 als t stukken van meer dan 100 meter waren maar dat hoorde er dus bij (ik weet inmiddels beter)). Na de bevalling heb ik nog 10 maanden dagelijks pijn gehad met simpele stukjes wandelen van +- 400 meter. Door een horrorbevalling was ik wel klaar met enige vorm van zorgverleners in dat gebied dus ook geen hulp gezocht. Na 10 maanden trok t eindelijk weg, elke menstruatie bleef t echter weer even opduiken maar dat was 1-2 dagen en ebte dan weer weg.

    Zwangerschap van mn zoontje begon de ellende alweer op te duiken in de 7e week van de zwangerschap dus mn vrees opzij gezet met moeite en gelijk bekkenfysio er op gezet. Helaas met 15 weken afscheid moeten nemen van ons zoontje en nu weer in fysio traject terug voor gerichte versteviging.

    Ik heb, voor zover bekend (inwendig onderzoek naar bekkenbodemwerking moet nog 3 weken wachten dat mag pas 6 wkn na bevalling), geen verzakkingen maar enorme instabiliteit. Ik heb o.a. een licht beenlengteverschil, genoeg om optisch waar te nemen. Ik zit tegen hypermobiel aan en heb een behoorlijk kracht- en stabiliteitsverschil tussen links en rechts.

    Ik krijg daar nu gerichte trainingen op om die instabiliteit te proberen te verhelpen zodat ik bij poging 3 en mn verdere leven een goede stevige basis heb.

    Buikspieren mag ik, zonder diastase pas na 6 weken opbouwen en dan moeten we ook even kijken welke.

    Afdeling Squads en Lunges is wat hier momenteel de klok slaat, core oefeningen die buikspieren belasten mag ik echt nog niet doen ookal zit alles superrecht en ben ik bevallen met 15 weken dus die buikspieren konden amper hebben geweken. Maar ze geeft aan liever de wat veiligere koers te willen varen dan te vroeg te willen belasten omdat je dan meer schade dan goed doet.

    Ik zou echt even een bekkenfysio opzoeken en de boel na laten kijken. Trainingsschemaatje opstellen en desnoods kom je maar 1x per maand of 2 maanden maar dan heb je wel meer sturing hoe je t veilig aan kan pakken.

    Goed opbouwen heb je je leven lang plezier van zéker als je met een blaasverzakking te maken hebt, al duurt t gevoelsmatig een eeuw voordat je weer los kan/mag gaan. Beter in 1x goed dan fanatiek de verkeerde kant op gaan en dan weer je spiergroepen moeten gaan herstellen, dan ben je twee keer zo lang bezig met nuttige maar extreem saaie oefeningen. (squads, lunges en diverse halve pilatusoefeningen zijn nou niet bepaald mijn hobby, tis eerder straf)

    Mezelf kennende wil ik dan liever in datzelfde tijdsbestek én stabiele bekken hebben én een strakke kont met leuk setje buikspieren beetje lijntje geen 6-pack en vooral gewoon weer lekker mn rondje kunnen hardlopen.
     

Deel Deze Pagina