Trainingsdagen tijdens verlof verplicht?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door NieTa, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NieTa

    NieTa Bekend lid

    26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Vandaag 38+1 zwanger, nu heb ik.dinderdag van 9.00-16.00 een verplichtetraingsdag en heb besloten er heen te gaan als mijn lichaam het trekt.

    Maar nu heb ik er nog eentje over verzuim en dat is in maart.
    Ik heb aangegeven dat ik daar niet heen ga, want ik ga mijn pasgeboren baby echt niet wegbrengen of meenemen.
    Nu kreeg ik een mailtje dat ik nu 22 februari moet komen.
    Ben dan 39+3 zwanger en zie het niet zitten om dan ook weer heen te moeten.
    Ik heb verlof en ben hoogzwanger.
    In hoeverre ben ik verplicht heen te gaan?
     
  2. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Euh, niet?!! Waarom heb je verlof denk je?
     
  3. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    #3 Panda81, 13 feb 2018
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
    Niet. Ze kunnen je tijdens verlof niet verplichten. Zou die eerste ook niet gaan, je hebt verlof en die regeling is er niet voor niets.

    Sterker nog, je mag nog niet eens werken tijdens je verlof, ook geen scholing ed .
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Natuurlijk hoef je daar niet naar toe!

    Je mag niet eens werken! Je wordt nu door het UWV betaald.
    En dan nog . Ik zou vragen of ze een bed met klossen klaarzetten zodat je ter plekke kan bevallen en zo niets van de cursus hoeft te missen.


    Zijn ze nu helemaal goed bij hun hoofd..
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee hoor, zou niet gaan zolang je verlof hebt. Dus ook niet na de geboorte.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou allebei de keren niet gaan, je hebt niet voor niets verlof! Tijdens je verlof ben je niets verplicht qua werk.
     
  7. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Paardenbloem en Jessi79 vinden dit leuk.
  8. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    #8 Littlegirl1989, 13 feb 2018
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
    In bovenstaande tekst staat niks over trainingsdagen, alleen over werkdagen. Dat geeft het iets ruimte voor discussie.
    Omdat het verplicht is denk ik dat je het onder "werk verrichten" mag zetten. Net als dat een trainingsdag nooit in je vrije tijd mag plaatsvinden maar altijd doorbetaald moet worden. Ik zou je CAO sowieso checken of trainingsdagen niet expliciet buiten werktijd worden gezet. Als de CAO geen verschil maakt tussen die twee denk ik dat je heel sterk staat. De hamvraag is of een trainingsdag gelijk staat aan werk verrichten.
    Persoonlijk zou ik overigens mijn poot stijf houden en sowieso niet gaan, ongeacht CAO trouwens.

    Ik zou even een belletje doen met je rechtsbijstand of juridisch loket om goed beslagen bij je baas aan te komen. Maar m.i. (Tenzij je CAO anders zegt): je bent verplicht te komen, dus valt het onder "werk verrichten". Tijdens je zwangerschapsverlof mag je geen werk verrichten dus moeten ze een andere oplossing voor je vinden. Niet jou probleem.
     
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Nee hoor. Ik moest in mijn verlof opdraven voor een visitatie. Heb gedreigd mijn pasgeboren baby mee te nemen, en vroeg of ze het dan niet erg vonden dat ik die ter plekke ging voeden en verschonen. Toen was het gauw geregeld dat mijn afwezigheid onder overmacht viel.
     
  10. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee hoor, niet discutabel: http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/5543/kan-mijn-werkgever-mij-verplichten-om-tijdens-zwangerschaps-verlof-en-vakantie-deel-te-nemen.html

    Specifiek over trainingen. Maar snap je punt.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Mijn ervaring heeft me ondertussen helaas geleerd dat een CAO boven standaard wetgeving staat, dus wat ik zei lijkt me dan nog steeds kloppen. Het is een bevestiging dat een verplichte training onder "werk verrichten" valt.
    CAO dus checken, staat daar niks in kun je er vanuit gaan dat je werkgever je niks kan verplichten.

    In de zorg kom het namelijk wel vaker voor dat (verplichte) cursussen niet gezien worden als "verricht werk" maar ik weet niet of dat is omdat dat CAO technisch geregeld is, of omdat zorgmanagers vaak gewoon eikels zijn.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.548
    2.398
    113
    De CAO mag nooit boven de wetgeving gaan.

    TS ik zou het belachelijk vinden als je naar die trainingen gaat. Je hebt verlof, dat is met een reden, namelijk om je ongeboren kind te beschermen tegen werkdruk, inspanning etc.

    Succes met je bevalling. Werken komt wel weer over een paar maanden.
     
  13. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Zeker wel, juist een CAO mag afwijken van de wet Wazo. Zie bijvoorbeeld de wetgeving rondom fertiliteitsbehandeling (waar ik zelf wat meer ervaring mee heb), het kort verzuimverlof. De wet wazo zegt dat je geen vrije dagen hiervoor op hoeft te geven, tenzij in wederzijds overleg, dat er recht is op doorbetaling en nog een paar dingen. De CAO mag hier echter volledig van afwijken, ook een OR mag afwijkende afspraken maken hierop. Dat is volledig rechtsgeldig. Ik heb het destijds volledig juridisch laten uitzoeken door een jurist.
     
  14. NieTa

    NieTa Bekend lid

    26 jun 2017
    584
    259
    63
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties...

    Ik ga morgen het juridisch loket bellen, maar wil het ook niet lasten escaleren want wil wel weer terug na mijn verlof.

    Het is nog maar de vraag of ik het een hele dag volhou om op een stoel te zitten ivm rug en bekken.

    We gaan er nog even mee verder.
    Jullie horen van mij.
     
  15. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Een cao mag idd afwijken van de wet maar alleen in positieve zin. Anders is de wet ook overbodig, kan iedereen maar wat doen.
     
  16. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Klopt. Succes to! Heb je een tijdelijk contract? Zou voor de zekerheid via mail communiceren als dat kan zodat het zwart op wit staat, of na elk telefoontje even aantekeningen maken. Gewoon voor het geval dat.
     
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Nee helaas niet. Een CAO mag gewoon uberhaupt afwijken. Het enige is dat het alleen mag afwijken mbt sturend recht en niet bij artikelen rondom dwingend recht.
    Een CAO moet in samenspraak worden vastgesteld, samen met een partij namens de werknemer. Idem voor een OR. Je moet er dus op vertrouwrn dat zij je belangen behartigen.
    Zo is in de CAO VVT geregeld dat een deel vh calamiteitenverlof WEL uit je vakantiedagen komt, terwijl in de wet staat dat het doorbetaald verlif is zonder vakantiedagen in te leveren. Dus niet in positieve zin.
     
  18. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.548
    2.398
    113
    Zwangersschaps- en bevallingsverlof vallen onder dwingend recht, de CAO mag dus niet afwijken ten nadele van de werknemer.

    Je MAG volgens de wet dus niet eens naar die training volgende week.
     
    IkbenTess en famofthree vinden dit leuk.
  19. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.686
    568
    113
    Gelderland
    Wat een gedoe, bevallen tijdens zo'n training. Of samen met de kraamhulp en baby naar zo'n training. Verplicht? Hahaha! Hou eens op! Dat neem je toch niet serieus? Je hebt verlof en bent dus vrij, misschien beval je vannacht wel! Alhoewel, als je nog zo met je hoofd bij je werk zit, laat de baby vaak nog wel even op zich wachten. Vaak komt een bevalling pas op gang, als er ook rust in jouw hoofd is. Reden genoeg om die rust te gaan creƫren lijkt me!
     
    Pechvogol, Jessi79 en HappyRabbits vinden dit leuk.
  20. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    NIET NATUURLIJK!
    En ook die van aankomende week ga je toch niet serieus naar toe?
    Verlof is verlof en hoe zit het dan met dat je dit weekend bevalt? Moet je dan ook komen opdraven? Dikke doei dus!
     
    Jessi79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina