Transcriberen —> tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door puzzelstukje, 29 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hoi allemaal,

    Ik begin binnenkort aan mijn scriptie en ik doe kwalitatief onderzoek. Dit betekent veel interviews...

    Nu moet ik dit uitwerken en dat gaat veel tijd kosten. Aangezien dit mijn eerste scriptie is, op de andere hbo opleiding had ik een assessment, ben ik op zoek naar tips!

    Alle tips zijn welkom!
     
  2. SLP

    SLP Actief lid

    4 mei 2021
    205
    200
    43
    Vrouw
    Rotterdam
    Neem de interviews sowieso op (denk dat je daar al mee klaar bent?)

    Probeer een speech to text functie uit. Zo wordt er al veel automatisch uitgeschreven en hoef je het alleen nog na te luisteren en te editen waar nodig. Scheelt veel eigen tijd in typen en steeds moeten terugluisteren wat er ook alweer gezegd werd.

    Succes!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik speelde de interviews langzamer af en typte gewoon mee. Is wel veel werk ja.. Maar ik vond het fijn omdat ik meteen aantekeningen maakten bij belangrijke/interessante dingen die voorbij kwamen.

    Bij ons mocht je ook onbelangrijke stukken grof uittypen en de belangrijkere stukken wel woord voor woord uittypen. Ik weet niet of jullie ook zulke afspraken hebben? Ik heb dit zelf niet gedaan, vond dat niet zo netjes.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dank voor de tips! Speech to text ken ik niet. Ik zal eens op google zoeken.

    ik lever morgen hopelijk, als alles goed gaat mijn plan van aanpak in. Dus ik moet nog aan alles beginnen. Ik heb wel gehoord dat het onderwerp en de deelvragen over t algemeen al zijn goedgekeurd.

    ik moet dus alles nog doen! Dus alle tips zijn wat dat betreft welkom!

    er zijn ook mensen die zeiden: ik wil wel voor je uittypen. Is dat handig? Het is een onderwerp die niet voor elke leeftijd uitwerkbaar is.
     
  5. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Altijd zelf doen, onbewust neem je al veel van de tekst in je op, waardoor het coderen vervolgens makkelijker gaat.

    Het is veel werk, maar dat moet je gewoon goed inplannen. Denk bij je onderzoeksplan ook na of je zaken kunt combineren (focusgroepen, duo's). Coderen is daarna een puzzel die je ook niet even snel moet willen oplossen: het is een proces. Succes!

    (Ik begeleid afstudeerscripties op een hbo instelling.)
     
    Zeebra en puzzelstukje vinden dit leuk.
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    #6 xxmoixx, 29 jul 2021
    Laatst bewerkt: 29 jul 2021
    Je kan het laten doen natuurlijk. Ik vond het luisteren naar de interviews juist wel goed om zelf te doen. Je kan er nog eens over nadenken en komt weer tot nieuwe vragen/conclusies/ideeen etc. Ik weet niet in welke tijdspanne je dit gaat doen maar ik zou tussendoor al gaan uitwerken. Dus bv interview en die avond beginnen met typen en ook zsm aantekeningen/citaten apart houden. Als je alles in 1 keer moet doen is het veeeel werk. En soms bedenk je nog iets wat je later nog anders/extra kan vragen in een volgend interview.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  7. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Ik zou ze zeker zelf uittypen, vond tools ervoor niet goed werken en wat anderen ookal zeggen, je neemt al zoveel in je op door het uittypen waardoor het coderen echt veel sneller gaat en je veel sneller verbanden gaat zien tussen je interviews. Ik rekende per interview 1,5x zoveel tijd voor het uittypen en dat klopte aardig en vaak zelfs minder lang. Gewoon oortjes in, afspelen (ik speelde het vaak juist versneld af) en typen maar! Ik vond het het prettigst als ik het uittypen nog op dezelfde dag deed als het interview, zodat ik er eigenlijk ook niet tegenop kon zien, het geen hele berg werd. Én ik eventueel nog verbeterpunten kon meenemen naar volgende interviews.

    Succes met je scriptie! :)
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Leuk! Hier net klaar met hbo masterscriptie (kwalitatief onderzoek). Hier gebruik gemaakt van Amberscript. Een goede geluidsopname is het allerbelangrijkste zonder bij/achtergrondgeluiden. Het fijne van AS vond ik het vertraagd afspelen en direct mee kunnen typen. Ik kan behoorlijk snel en blind typen. In periode B kostte het uitwerken van interviews van een 1 uur zonder AS 3 uur per interview. Slotmodule (masterscriptie) interviews van 45 min met AS Max 2 uur.
    Dus zeker kostbare tijdswinst, daar ik woordelijk moest transcriberen (woord voor woord zonder uh, ah en dat soort woordjes).

    Succes!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

    Mag ik vragen hoeveel interviews jullie uiteindelijk gedaan hebben? Ik werk alleen met interviews en ik zie enorm op tegen dat uitwerken ervan.

    op de training werd gezegd dat je maximaal 20 interviews mocht doen omdat het anders niet meer overzichtelijk was.

    ik krijg nog een scriptiebegeleider vanuit de opleiding aangewezen, maar probeer al zoveel mogelijk voor te bereiden en alles voor me te zien.
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    In praktische zin denk ik gelijk aan de transcriptie uitwerksets, die secretaresses hadden toen bv artsen nog hun brieven inspraken, eerst op een bandje en later vaak digitaal. Dan kon je met je voet afspelen en pauzeren, dus zonder je handen van de toetsen te hoeven halen. Ze zijn nog steeds te koop, maar zo snel zag ik geen tweedehands aanbod.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  11. LSL

    LSL Bekend lid

    6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Ik heb het ook zelf uitgetypt, opnames gemaakt en dan stukje voor stukje afspelen en meetypen. Ik heb eerst nog wat programmatjes geprobeerd via internet, maar was gewoon ruk.

    Ik heb 11 interviews afgenomen. Bij ons was de ondergrens 10 om kwalitatief onderzoek te doen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  12. LSL

    LSL Bekend lid

    6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Oh ja het is inderdaad echt een klotewerkje, zal er niet omheen draaien hahaha maarja.. het hoort er toch gewoon bij. Ik zou daar gewoon een goeie planning voor maken dat je echt dedicated bepaalde dagen blocked om echt alleen transcriptie te doen
     
  13. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    #13 Splitijsje, 30 jul 2021
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021
    Uiteindelijk is je methodologische verantwoording belangrijk: hoe groot is de organisatie, afdeling en kom je tot een representatief beeld? Ook zijn er per opleidingsniveau verschillende eisen: moet het alleen relevant zijn voor de opdrachtgever, het werkveld of voor de hele maatschappij (zie bijlage). Mijn oefenonderzoek was het eerste, maar masterscriptie het tweede. Daarom kon ik voor onderzoek 1 slechts een paar mensen uit een team (van de vier) interviewen en 'moest' ik voor het eindonderzoek van alle vier de teams 3 mensen per team interviewen (12 totaal) en moest ik een tweede onderzoeksmethode inzetten: dossieronderzoek. Dus 12 interviews en 12 dossieronderzoeken. Interviews geven namelijk inzicht in iemands intenties en meningen, maar zegt niks over feitelijk gedrag.

    Het is ook heel leuk hoor, dus probeer er ook van te genieten!

    Edit:
    Tip: begin direct na elk interview met transcriberen. Dan is het nog vers in het geheugen. Een goede planning is van groot belang (qua alles), maar ook het afnemen van de interviews. Ik deed een interview in de ochtend, het liefst zo vroeg mogelijk en daarna uitwerken en een in de middag ergens rond 14.00/14.30 en daarna uitwerken, zodat ik voor het avondeten klaar was.

    Ik kon via mijn onderwijsinstelling betaalde uren van Amberscript krijgen, dat was echt een gelukje en een uitzondering (als student). Ze hadden te groot ingekocht voor onderzoekers en uren over vandaar. Maar...via surfspot kun je met korting als student uren kopen. Is een overweging.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. LSL

    LSL Bekend lid

    6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Eens! Ik vond het ook een onwijs leuk proces!!
     
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    bedankt weer voor de tips! Lijkt mij ook fijn om uit te werken wanneer het interview geweest is.

    ik interview begeleiders, dat zijn er in ieder geval al 8. En dan zijn er 30 cliënten waarvan ik er een aantal ga interviewen. Hoe ik tot die keuze kom moet ik nog even uitzoeken.
     
    Splitijsje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina