traumatische miskraam 3 jaar geleden, herkenning gezocht

Discussie in 'Miskraam' gestart door Dettol, 14 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Hallo
    3 jaar geleden heb ik een miskraam gehad.
    Dit was een hele traumatische ervaring voor mij.
    Ik heb er lichamelijk een halfjaar mee gezeten.
    Eerst tabletten om het op te wekken,
    Uiteindelijk een curretage
    En daarna nog een hysterscopie en hormonen omdat alles in de war was.

    nu elke keer als ik ongesteld word, word ik er aan herinnerd.
    De tabletten vond ik het aller ergste ik vloeide helemaal leeg en zelfs nog op de spoed beland.

    Ik voel me dan zo ellendig.
    Zijn er meer vrouwen die zo’n traumatische ervaring hebben gehad?

    Anticonceptie is voor mij geen optie dit mag ik niet hebben dus kan het ook niet stoppen
     
  2. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Is het niet beter om met de gyn afspraak maken en dan ook daar psychologische hulp zoeken? Ze hebben alles in huis om miskraam hulp te bieden.
    Ik herken het niet ik heb 2x late miskramen gehad maar alles is echt heel goed verlopen zover het kan en ik heb genoeg hulp aangeboden gekregen.
     
  3. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    hier heb ik Idd ook al eens aan gedacht
    Maar ik was benieuwd of andere vrouwen dit herkennen
     
  4. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.713
    6.982
    113
    Vrouw
    Ik herken het niet. Mijn miskramen zijn juist snel en voorspoedig gegaan. Het verliezen van de kindjes heeft wel een grote impact op me. Zou idd toch eens met een gynaecoloog overleggen en mss ook iemand om mee te praten.
     
  5. Frieke

    Frieke Fanatiek lid

    26 apr 2017
    1.281
    572
    113
    Vrouw
    Ik sta voor de klas. Op het moment van mk ook. Ik weet nog goed hoe het plots nat voelde in mijn broek. Voor ik opnieuw zwanger was en bij de eerste weken zwangerschap was ik telkens heel gefocust op het nat voelen en ook heel bang als ik nat voelde. Gaandeweg is dit wel gesleten. Nu ik 1jaar zit na de moment waarop ik zwanger was. En binnenkort 1 jaar na mk komt het wel erg terug.. ik ben ook wel bang om exact die dag 1jaar later te bevallen..

    Maar zoals gezegd, ik zou dit met gynaecoloog bespreken en zeker en vast psychologische hulp inroepen..
     
  6. Rosea

    Rosea Actief lid

    16 feb 2016
    287
    240
    43
    Vrouw
    Het was voor mij een hele verdrietige en moeilijke periode (2 miskramen vlak na elkaar gehad waarvan 1 met lange nasleep en curretage) maar het is nu meer dan een jaar geleden en ben inmiddels bevallen van een gezonde zoon. De miskramen heb ik nu wel verwerkt.

    Destijds heb ik wel gesprekken gehad met de praktijk verpleegkundige ggz. Dit heeft mij goed geholpen. Misschien is dat een 1e goede stap voor jou? Want na 3 jaar nog zoveel last er van hebben lijkt me erg belastend voor je. Sterkte!
     
  7. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Ik herken dit wel. Ik heb dit gehad met het echo moment van m’n eerste miskraam, dat ze vertelde dat het niet meer goed was. Ik wilde daarna liever m niet meer naar het ziekenhuis omdat alles mij eraan liet denken. Ik heb toen EMDR gehad en na 1 sessie ging het zoveel beter. De herinnering was nog steeds verdrietig maar ik reageerde niet meer met m’n lijf/ alle emoties als ik eraan dacht of over sprak.

    Ik zou het je echt aanraden. Je kan er bij de huisarts of de poh-ggz van de huisarts om vragen en zij kunnen je dan verder helpen.
     
  8. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Ik herken het wel. Ik ben niet op de spoed beland, maar verloor tijdens mijn 1e miskraam wel zoveel en zo snel bloed dat ik een week niet rechtop kon zitten, dan zag ik al sterretjes. Ik had geen idee wat normaal was... Mijn 4 miskramen waren verder wel vooral mentaal traumatisch. Eentje begon op de dag dat mijn broertje de zwangerschap van zijn vriendin aankondigde (rot voor iedereen: wij probeerden ons verdriet te verbergen en zij durfden niet volledig blij te zijn), eentje begon op de sterfdag van de oom van m'n man (zo erg dat het ons even niet lukte om zijn tante te steunen) en eentje had ik op schoolreisje, alles kwam er toen in één dag uit in de speeltuin (ik ben juf) en ik kon niet naar huis...
    Maar wat de genadeklap was, was dat mijn familie me niet steunde. Na de 4e miskraam stortte ik in, ik kon alleen nog maar huilen. Mijn moeder zei dat ik er niet volwassen mee omging en dat ik gewoon moest doen alsof ik steeds te laat ongesteld was geworden. Met andere woorden, het rouwproces mocht er niet zijn... Ik heb een jaar bij een psycholoog gelopen en dat heeft erg geholpen. Raad ik je echt aan!

    Al moet ik zeggen, helemaal weg gaan het verdriet en de angst niet.. Iig niet tot ik een eigen kindje heb. Ben net weer pril zwanger en de stress is er weer...
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Herkenbaar alleen had ik een bbz met actieve inwendige bloeding die niet werd herkend door verloskundige en echoscopiste (oude bult bloed in buikholte, heel normaal bij miskraam was de conclusie)..2,5 week later lag ik met de ravage in de buik met spoed op de o.k en zal ik ook eerder in de overgang komen omdat mijn eierstok gewond was.

    Bij buikpijn raakte ik zo vreselijk in paniek, ging gelijk terug naar t moment dat ik de inwendige bloeding kreeg. Menstruatie vertrouwde ik niet, altijd zwangerschapstest erbij.
    Na een half jaar psych erbij gehaald en 2 of 3 keer emdr heeft mij echt onwijs geholpen gelukkig. Heb daarna alle vertrouwen in mijn lichaam terug en vond de vroege miskraam oprecht maar 1 dag verdrietig. (Dat verliep tenminste normaal zonder enige complicaties)

    Bloedverlies, buikpijn: maakt mij niet meer uit. Heb er geen last van mentaal. Heb onwijs veel aan de emdr gehad
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ook een miskraam verleden. Heb 2x een infectie gehad na een curretage. Een keer zoveel bloed en zo ziek dat ik 5 dagen in t zkh heb gelegen. Een 2e keer op de ok belandde in een paar dagen tijd. Om vervolgens nog weken lang last te hebben en voor te bereiden op de volgende operatie.. hierna ben ik een paar keer bij de psycholoog geweest.

    na m’n dochtertje een miskraam gehad van een tweeling na 3 goede echo’s. Toen ging ik keihard onderuit. Meerdere keren emdr gehad maar merk zelfs nu m’n zoontje er is dat de hele periode waarin ik alles kreeg wat je maar kunt krijgen echt wel een litteken heeft achter gelaten..
     
  11. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.635
    3.008
    113
    Vrouw
    Ik herken het wel.
    Moet zeggen dat ik geen herbelevingen heb tijdens mijn menstruatie.

    Ook heb ik gelukkig geen curretage, of medicijnen gehad.

    Maar, ik heb wel echt enorm lang en verschrikkelijk heftig gebloed.

    Mijn verloskundige is ook eerst bij me langs geweest om mijn bloeddruk te meten etc, want ze twijfelde of ik met de ambulance naar het ziekenhuis moest. Maar gelukkig kon ik met de auto!

    Ik was echt zo enorm veel bloed verloren, en elke keer dat ik naar de wc ging stroomde het er gewoon uit. (En natuurlijk in een maandverband) drama was het.

    Dus dat vond ik wel heel erg heftig, en zal ik nooit vergeten.
     

Deel Deze Pagina