Trots op ons (slapen)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fennec, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik had al eerder een topic geopend dat onze kleine Gwendolyn zo lastig is overdag. Ze wil niet slapen, maar ook niet knuffelen, spelen etc. Alleen maar huilen.

    Nu ben ik al een paar dagen ziek en moest ik het vandaag alleen doen. Ik zag het totaal niet zitten om weer de hele dag in het gehuil en gevecht te zitten. Ze drinkt namelijk ook slecht en vecht met je en de fles.

    Ze is gewoon kapot van vermoeidheid. Je ziet het ook echt aan haar. Rode oogjes, wallen etc. Maar slapen wil ze niet. Het enige wat een beetje hielp was bezig houden. Dus in de draagdoek of wandelwagen en dan in beweging blijven. Maarja, zoals ik al zei, ik ben ziek vandaag en ik wil niet naar buiten. Ik wil gewoon even rustig op de bank zitten.

    Normaal blijven we op een stoel naast haar zitten om haar in slaap te krijgen. Steeds speentje terugduwen etc. Slaapt ze eindelijk, sneak je de kamer uit, maak je per ongeluk een geluid (deur of stoel kraakt) is ze weer wakker en brullen.

    Dus ik heb vandaag besloten dat als ik zie dat ze moe is, ze in bed gaat in de puckababy (ze moet leren overgaan naar een slaapzak voorde oppas als ik weer ga werken, mag niet meer ingebakerd), kusje, speentje, aai over bol en dan loop ik de kamer uit. Vijf minuten laten huilen en dan weer terug, speentje, kusje, aai over bol en weer weg. Ik had mezelf voorgenomen dit max een half uur te doen. Als ze dan nog huilde dan zou ik haar een flesje geven en nog een keer proberen.

    Wat denk je? Ik heb het drie keer moeten doen, terugkomen voor een kusje en speentje. Ze slaapt!!!!

    Voor het eerst in weken slaapt ze gewoon overdag in haar eigen kamertje! Ben zo trots op haar en mezelf. Ik zit nu heerlijk op de bank met een kop thee. Ze slaapt al een half uur. Vind het zo relaxed dat ik niet meer op die rotstoel moet zitten dat speentje terugduwen elke 30 seconden!

    Ik vind het niet leuk om haar te moeten laten huilen, maar ik vind het wel belangrijk dat ze leert zelf in slaap te vallen. Ook omdat de oppas ook niet elke keer een kwartier bij haar gaat zitten als ze moet slapen, die heeft ook wel wat beters te doen.

    Ik had gewoon niet verwacht dat ze dit zou kunnen!
     
    smax, Sama1, hummeltje5 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Wat enorm fijn dat je dan vooruitgang merkt en op het juiste moment, heerlijk! Dit heb ik ook met mijn zoon meegemaakt maar dan juist in de avond. Het was loodzwaar op een gegeven moment en nu een topslaper die ik stipt om 19:00 in bed kan leggen en gewoon lief gaat slapen :) Ik wil je nog veel beterschap wensen!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Knap dat je dat kan. Ik kan het niet, hem laten huilen.
    Hopelijk komt er verbetering!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    :thumup:
     
    Fennec vindt dit leuk.
  5. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Het is ook moeilijk. Maar ik werd echt gek. Ik kon geen boterham meer eten smiddags, geen was opvouwen, emailtje versturen, niets. Ik was de hele dag met haar aan het sjouwen tot ze uit totale uitputting om 16.30 in slaap viel. Zowel zij als ik gingen eraan onderdoor.

    Als je het over je hart kan verkrijgen kan je het een keer proberen. Ik zat heel erg in mijn hoofd met "aangeleerde hulpeloosheid" en dat ze het gevoel zou hebben dat ik haar in de steek liet. Maar ik heb echt het idee dat ze huilt en chagrijnig is de hele dag omdat ze moe is, niet omdat ze mij mist. En ik kom ook na 5 minuten terug voor een kusje en een speentje, ik laat haar geen uren huilen in haar bedje.

    Het gekrijs kan ik negeren door de mute functie op de babyfoon (wij hebben met camera) te gebruiken. :oops: ik zou er niet naast kunnen zitten als ze zo tekeer gaat hoor!
     
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Heel Herkenbaar van onze oudste. Ik ging vaak wat doen in die minuten dat ik er niet heen kon. Een klusje. Iets poetsen. De was ophangen. Maar het werkte wel en we waren zo trots toen het steeds beter ging. Nu bij de jongste passen we het ook nog wel toe maar dat is zo’n ander kind. Fijn dat het werkt!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  7. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Super fijn! :thumup::thumup::thumup:
     
    Fennec vindt dit leuk.
  8. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ja, dat doe ik ook inderdaad, beetje afleiding.
     
  9. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Je bericht heeft me wel aan het denken gezet.
    Hebben het laten huilen geprobeerd vanavond. 5min!!!! En hij sliep. Zonder speen. Mijn man heeft het gedaan, ik durfde niet haha. Maar mijn hemel. Soms moet je even over je grenzen gaan haha.
    Hij stopte met huilen en zag op de babyfoon (camera) dat hij langzaam in slaap viel.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  10. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Wat knap!!! Ik was dus ook door het dolle heen. Het leek wel magie!! Haha.

    En weet je wat het mooiste is? Ik doe dit dus nu pas 1 dag. En vanavond leg ik haar weg, vrijwel meteen viel haar speen eruit, tsja jammer dan. Beetje gesputter 10 minuutjes en toen... slaap! Dus het is even doorbijten, maar uiteindelijk vallen ze gewoon in slaap zonder huilen. Niet uit "hulpeloosheid", maar omdat ze weten dat het zo hoort. :):)
     
    Eef92 vindt dit leuk.
  11. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    @Fennec hoe gaat het nu? Hier vanavond zonder huilen in slaap gevallen!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  12. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Wow, geweldig! Hier gaat het goed. Af en toe zonder huilen, af en toe moet ze het weer even uittesten of we nog consequent zijn en begint ze al met huilen voor ik de deur uit ben, maar na 2x terugkomen valt ze dan toch weer in slaap. Ze is veel vrolijker overdag en wij hebben meer rust. Heerlijk!
     
  13. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik weet niet of ze uberhaupt al bewust bezig is met het nadenken of bedenken van consequenties.. Daar is ze i.m.o. nog wel te jong voor om dat zo te plaatsen of bedenken. Denk eerder dat ze zich aanpast aan de nieuwe situatie (waarvan ik blij voor je ben dat het werkt ☺).

    Mijn jongste is bijna 6 maand.. maar bij haar merk ik nu wel degelijk verschil maar ook dat ze nu echt wel door begint te krijgen dat wanneer ze ons niet ziet zij denkt dat we er niet meer zijn. Wat resulteerd in hard huilen (echt ontroostbaar), en echt je willen claimen bij haar te blijven.
    In bed heb ik haar vanaf een maand of 2,5 overdag in de ledikant gelegd. Wat voor haar een overgang was van een knusse reiswieg naar een bed.
    Maar daar heeft ze af en toe nog wel moeite mee als ze echt wil vechten tegen haar slaap.. Maar ze weet wel bed = slapen.. dat is een gewoonte voor haar (zelfde riedeltje elke keer bij naar bed brengen) en herkenbaar..
     
  14. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    @Springboon ja het is minn interpretatie hoor, dat ze het dan even gaat testen. Omdat ze de ene keer nu meteen zonder mokken gaat slapen en de andere keer we ineens drie keer naar boven moeten komen. Ze is ook wel een portretje hoor. Soms kom ik boven na de 5 minuten huilen en begint ze spontaan te lachen als ze me ziet, dus vandaar dat ik denk dat ze het aan het testen is.

    Wel goed dat die van jou doorheeft dat bed slapen betekend! Hier doen we ook steeds hetzelfde riedeltje.
     
  15. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    @Fennec Wat fijn dat jullie dochter nu zo goed slaapt! Jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar. Mijn zoontje kon met drie weken ook moeilijk in slaap komen. Wij hebben echt vanalles geprobeerd, wandelen, wiegen, in bed, uit bed etc.
    Doordat we dingen bleven proberen, gaven we hem nog meer prikkels waardoor hij helemaal niet meer in slaap kon komen.

    Wij hebben ook de 5- minuten methode aangehouden en na 2 dagen hadden we ons zoontje weer terug. Nu kunnen we hem zo in bed leggen en moeten soms 1 a 2 keer terug. Hij is veel vrolijker tijdens zijn wakkertijd en slaapt ook langer door.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  16. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    We hebben inderdaad hetzelfde gehad. Je denkt als ouder dat als je kind huilt, je het moet troosten. Dat is je instinct. Ik heb er nu ook nog moeite mee om haar te laten huilen hoor, maar het is gewoon beter voor haar. Maarja, als niemand je dat verteld of als mensen dingen gaan zeggen als: "babys huilen nooit zomaar" en "als je ze laat huilen leer je ze aan dat ze hulpeloos zijn en dat er toch niemand komt", dan durf je het ook niet te proberen. Ze huilt ook niet zomaar natuurlijk, ze huilt omdat ze een speentje wil en niet goed weet wat ze met zichzelf aan moet als ze wakker wordt, maar door haar even te laten huilen leer ik haar dat het okay is, dat het niet erg is. Er komt wel iemand, namelijk ik, na vijf minuutjes, dus aangeleerd hulpeloos is ze zeker niet.

    Ik vroeg me oprecht af hoe mensen met drie of vier kinderen dat in godsnaam deden met een baby als Gwendolyn, daar kan je toch niet de hele dag mee rondsjouwen als ze niet wil slapen??!! Nou, uhm, zo doen die dat dus :p:roflmao:
     
  17. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Zo herkenbaar!
    Ik heb echt een hoop wasjes, afwasjes, lunches, theetjes, douches, klusjes, telefoontjes en weet ik wat nog meer gedaan in die "heilige 7 minuten" hier.
    Anders had ik gewoon geen leven.......onze zoon heeft de eerste 7 weken fulltime gehuild en is vanaf dag 1 een alerte baby. Na een paar weken viel meneer steeds sneller in slaap. Hij wist dat we niet meteen kwamen maar echt wel komen als het nodig is.

    De 7 minuten regel gebruiken wij nog steeds (hij is bijna 6 maanden nu) en werkt perfect voor ons. Huilt ie langer, dan heeft uitstellen geen zin. Meestal slaapt ie inmiddels in 3 minuten en vaak al zonder huilen. Ook als iemand een keer oppast is die richtlijn heel fijn voor de oppas.

    Volg je gevoel, dan zit je altijd goed.
    Je doet het super mama!
     
    Fennec vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina