Tuin op het noorden

Discussie in 'De lounge' gestart door Kiekske, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiekske

    Kiekske Niet meer actief

    Hoi,

    Heeft er iemand een tuin op het noorden? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen. Ben je positief? Maar ook heel praktische dingen: blijft het lang nat/vochtig in de tuin, heb je wel wat zon op een dag, enz.

    Wij hebben een huis gezien, ideale ligging in de wijk, enz, alleen houdt de tuin op het noorden ons tegen.
     
  2. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.277
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Wij hebben een tuin op het noorden.
    De tweede helft van de tuin heeft in de zomer wel gewoon zon.
    We hebben het wel volledig bestraat want er gaat snel mos groeien, groene aanslag op de tegels enz.
    Met heel het weer ben ik er super blij mee, kun je altijd kiezen om in de zon te gaan zitten of juist lekker in de schaduw.
    In het vroege voorjaar is of najaar is het niet meer zo lekker, maar dan ga ik in de voortuin zitten. :)
     
  3. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande reactie. Wij hebben ook een tuin op het noorden. In de maanden dat je in de zon wil zitten kan dat gewoon want de achterste helft van de tuin heeft dan elke dag zon de hele middag. Daar hebben we ook tomaten, komkommer enzo staan en dat gaat perfect. Je hebt ook altijd schaduw in de tuin, geen parasol nodig. En de zon in de woonkamer (die op het zuiden is) is heerlijk, als de zon schijnt kan de verwarming de hele dag uit. Ik ben er echt heel blij mee. De voortuin op het zuiden is vaak zo heet en droog in de zomer, lijkt me niets voor de achtertuin. Het enige is inderdaad groene aanslag en mos, maar een paar flessen azijn in het voorjaar en het is weg.
     
  4. Hemera

    Hemera Actief lid

    31 aug 2014
    185
    10
    18
    wij hebben een tuin op het NO en ik vind het prima. Het achterste deel van mijn tuin heeft het grootste deel van de dag gewoon zon, het is niet zo bloedheet in de tuin als dat bij ons de voorkant (ZW) is. Het is idd wel wat vochtig in de tuin, maar doordat wij de ochtendzon hebben droogt het redelijk snel op.
     
  5. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Waar ik zelf vooral op zou letten, is of je wel voldoende licht in je huiskamer krijgt. Vaak is het grote raam in de huiskamer dan ook op het noorden, en heeft de voorkant op het zuiden een veel kleiner raam. Het kan dan best behoorlijk donker zijn binnen. Dat was voor ons destijds echt een deal breaker. Maar ik hou dan ook heel erg van lichte ruimtes.
     
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Wij hebben ook no. Ik vind het prima. Gras groeit prima en je kan zowel in de zon als in de schaduw zitten. Als het huis perfect is zou ik het zeker niet af laten ketsen op de tuin.
     
  7. sem frummel

    sem frummel Fanatiek lid

    21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Wij hebben ook tuin op t noorden ideaal je kan overal zitten zon of schaduw
    of half.echt meer vocht valt mij niet speciaal op
     
  8. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.816
    394
    83
    heb een tuin op het noord westen. vind het ideaal. idd in het eerste lentezonnetje is het snel fris maar dan kan ik ook voor het huis evt zitten. met heel heet weer is het ideaal. alleen smorgens zon en later op de dag heerlijk schaduw. helemaal op het noorden lijkt me niet ideaal eerlijk gezegd. de achterkant van ons huis is altijd fris
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ik heb een tuin op t zuiden. Ruilen?
    :)
    Ik zou me er niet door laten tegenhouden, maar goed, ben ook niet iemand die bij de eerste zonnestraal buiten op m'n terras zit.
     
  10. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.855
    7.622
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik had die vraag ook begin dit jaar.

    Nu wonen we er en ik heb de hele dag zo'n in de tuin, vanaf het terras tot het einde tot ongeveer 1530 uur, daarna gaat hij van het terras af en steeds meer naar achteren. Wij hebben tot 1930 uur zon in de tuin.

    Oja, onze tuin is 18 meter.
     
  11. Decca1980

    Decca1980 Fanatiek lid

    22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ligt er aan hoe graag je in de zon zit.
    Wij hebben onlangs een huis gekocht met tuin op het noordoosten en ik vind het prima zo. We hebben tot een uur of 4 de zon in de tuin. Mos hebben wij niet echt last van geloof ik.

    Maar mijn vader zou nooit een tuin op het noorden willen. Die heeft er vroeger echt van gebaald dat als hij na een dag werken thuis was en niet in de zon kon zitten.
    Kortom, ligt er echt aan hoeveel belang je er aan hecht.
     
  12. Poohbear82

    Poohbear82 Fanatiek lid

    12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Bij ona vorige huis hadden we de tuin op het noorden. Het was wel een vrij lange tuin, daardoor hadden we altijd wel ergens zon en altijd wel ergens schaduw. Mos en aanslag hadden we niet bijzonder veel last van.
    Nu hebben we een tuin op het zuiden, meer zon, maar op een of ander manier ook veel meer mos en groene aanslag.
     
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Wij vinden het juist erg fijn zo. Altijd wel zon ergens. Ons terras ligt achter in de tuin. Hebben de vorige bewoners zo gedaan. Daar zou ik zelf niet voor kiezen. Het is vaak te heet daar om er te gaan zitten.
    Ik zou er gerust voor gaan hoor. Als het zo'n perfect huis is, zou ik de ligging van de tuin niet de doorslag laten geven.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ik heb een tuin op het noordoosten sinds een jaartje. Maakte me er eerst ook zorgen over. In de winter heb ik weinig zon in de tuin, alleen achterin en in de voortuin, maar van april t/m september echt genoeg zon gehad, van 's ochtends tot ongeveer rond etenstijd 's avonds, de tuin is 11 meter diep.
     
  15. Mirro

    Mirro Fanatiek lid

    27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik had een tuin op het noorden, maar ik was er niet echt blij mee.
    Donker in huis (grootste raam zat aan de tuin-kant) en als het heel warm was, was het in onze tuin toch nog niet zo lekker, dat we een badje neerzette.
     
  16. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Hier n tuin op het noordwesten. Ideaal zou niet anders willen. Onze tuin is 19 m diep en we hebben achter in de tuin de hele dag zon. Tegen de avond ook aan het huis en de veranda zon waardoor we lekker lang buiten kunnen zitten.
     
  17. blike1987

    blike1987 VIP lid

    14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ik vind het ook ideaal!!

    Overdag lekker schaduw bij het huis en 'savonds lekker het zonnetje!
    Ik ben geen zonaanbidder dus vind het heerlijk ;)
     
  18. Kiekske

    Kiekske Niet meer actief

    Bedankt voor alle reacties! We gaan er nog eens goed over nadenken. Het huis is perfect, de wijk is perfect en na jullie reacties de tuin misschien ook wel...
     
  19. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Hier ook een tuin op het NO wat mij destijds er bijna van weerhouden heeft om dit huis te kopen. Wij zijn uiteindelijk gaan kijken op een zonnige dag en zagen dat er wel zon in de tuin kwam. We hebben van 's ochtends vroeg tot begin van de avond wel ergens zon in de tuin, je kan dus altijd kiezen voor zon of schaduw! Nu moet ik wel zeggen dat wij op een hoekje wonen en de zon dus om het huis heen draait. Onze directe buren hebben aanzienlijk minder zon!
     
  20. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Wij ook op t noorden.

    Smorgens heel de tuin zon. Smiddags t achterste deel. Zo heb ik altijd schaduw! Heerlijk!
     

Deel Deze Pagina