Tuin op het zuidoosten. Ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door samarinde01, 17 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    8A01776E-B66A-4D08-8EDF-2460151F3364.jpeg Zelf hebben we een tuin op het zuiden en door de omliggende huizen kunnen we 's avonds in de zomer net niet meer eten in de zon. Ideaal zou zijn zuid-westen, omdat je dan net een stukje avondzon pakt.

    Maar nu hebben we ons oog laten vallen op een huis met een tuin op het zuidoosten. Wel is de tuin langer. Ook is het de rechterkant van 2 onder 1 kap. De naastliggende 2 onder 1 kap ligt wat verder naar achteren. Hun huis begint ter hoogte van onze tuin zeg maar. (snap je het nog?)

    Denken jullie dat er nog late namiddagzon in de tuin valt?
     
  2. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ligt eraan hoelaat je eet. Hij gaat onder in het westen.

    Ik heb een tuin op het noordoosten en ik heb vanaf 0800 tot 1900 uur zon in de tuin. Om 1500 is hij van het terras af en zit nog 2/3e van de tuin in de zon.

    Zuidwesten heb ik ook gehad. Nooit meer voor ons. Bloed en bloedheet de hele dag. Wel tot zonsondergang zon in de tuin.
     
  3. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik zie idd ook voordelen van meer schaduw. Vooral met die hete zomer afgelopen jaar. Ik had alle parasols, schaduwdoeken en zonnescherm uitgeklapt.
     
  4. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Wij hebben een tuin op het oosten gehad. Als het lang genoeg is heb je genoeg zon en later lekker schaduw. Nu een tuin op het zuiden maar dat is soms best heet helaas.
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Wij hebben een tuin op het zuidoosten! Heerlijk! De zon gaat op een gegeven moment wel over het huis heen, dus daarna meer schaduw. We kunnen aan het eind van de middag/ begin van de avond nog wel in de zon zitten aan het einde van onze tuin.
     
  6. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Ik snap wat je bedoelt, wij hebben een tuin op het ZZO, en avondeten kan nog net in de zon, maar daarna is ie weg.

    Hoe diep is je tuin in meters?
    Als ik het plaatje zo zie niet heel erg diep, en meer op het ZOO, denk dat je achterburen meer avondzon mee gaan pakken.
     
  7. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Je hebt daar een website voor om dat te berekenen. Zonnegrens.nl kost een paar euro maar misschien zijN er goedkopere alternatieven.

    Zo op t oog zou ik zeggen dat de zon nog eerder weg is uit de tuin. Ook ligt het huis van de buren juist ongunstig voor de zon in de tuin.
     
  8. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.533
    2.339
    113
    Als ik kijk naar je luchtfoto, dan zie ik behoorlijke grote stukken schaduw. Ook vanwege de boom en andere huizen, schuttingen.
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij hebben de tuin op zuidoost en we hebben juist een overdekt terras aangebouwd om rustig te kunnen zitten en ontbijten/lunchen NIET in de volle zon.
    Anders is het bloedheet, bomen zorgen ook voor lekkere schaduw in de zomer.

    Na 17h komt juist heerlijke halfschaduw met deze ligging, waardoor je nog de warmtestralen hebt maar niet in de volle zon zit te zweten.
     
  10. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Met een vest aan valt er nog prima buien te eten toch? ;)
    Wij hebben een balkon op het zuidoosten gehad, die was inpandig en slechts 1,2m diep dus hadden geen profijt van een diepe tuin waar dan nog zon zou vallen ;)
    Wij hadden daar tot een uur of 4 hoogzomer de zon in staan, als de zijmuur er niet had gestaan nog net even wat langer.

    Maar t ligt aan de huizen eromheen natuurlijk ook in hoeverre je idd nog zon zult hebben rond etenstijd...

    We hebben nu een tuin op t zuidwesten en ik had dolgraag wat meer natuurlijke schaduw gehad ;) er was niet tegenop te parasollen afgelopen zomer ;) Al was t dan na bedtijd van dochter wel nog heerlijk om nog in de zon te kunnen zitten tot ie achter de huizen zakte :)
     
  11. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Wij hebben een tuin op het zuidoosten en de hele dag zon, einde van de dag alleen aan de achterkant. Een zonnescherm is wel echt een must, want anders brand je in huis en op het terras echt weg.
     
  12. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Dat vind ik juist heerlijk! :roflmao: (en hebben wij ook)
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik weet niet hoe breed je tuin is. Onze tuinen liggen op het zuiden. Rijtjeshuizen, 6m brede tuin.

    Onze tussen buren hebben op het westen een schutting van 2,5m en daar is de zon smiddags eerder weg dan bij ons, wij hebben een schutting van 1,80. Onze andere buren hebben een hoek en dus een bredere tuin. Die eten savonds om 18.30 nog in de zon, maar wel achter in de tuin (20m diep).

    Heb je wel eens die website gezien van suncalc?
     
  14. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Als ik naar jullie foto kijk en je uitgetekende kompas klopt, is het meer oosten dan zuid Oost...

    Onze huizenblok zit op zuid West (meer richting west) sochtends vroeg alleen helemaal achterin de tuin zon en trekt langzaam naar de hele tuin tot zonsondergang.

    Huizenblok naast ons zuid oosten hebben het andersom, sochtends direct zon maar naar mate het eind van de dag wordt trekt de zon weg.

    Ik denk dat de uitbouw/ schuurtje van de buren en het eigen huis zichzelf weg zit voor zon eind van de dag
     
  15. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Als je 's avonds in het avondzonnetje wilt eten, moet je dit huis niet kopen.
    Het is ook afhankelijk hoe hoog je huis is, maar met ons hoge huis en dik 12 mtr tuin heb ik in de dikke zomer om 6 uur nog 1 streepje en voor het huis is het dan heerlijk...

    Ik zou het niet doen.
     
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    wij hebben een tuin op het oosten, redelijk diep, maar eind van de middag in de zomer gaat de zon toch echt achter ons dak. vanaf 15 uur hebben wij altijd wel een stuk schaduw. en vanaf 18 uur is er achter in de tuin nog zon, maar vanaf 19 uur is er helemaal geen zon in de tuin. wij hebben nog een voortuin op het westen dus.. waar de zon dan nog schijnt, maar daar zitten we zelden, alleen in het vroege voorjaar eind van de dag maar zeker niet in de zomer, veel te heet.
    Als het een gewone zomerdag is met aangename temperatuur is het super om juist niet in die bloedhitte nog in de zon te hoeven eten. ik moet zeggen dat wij juist de tuin op het oosten erg fijn vinden.
     
    Tammie81 vindt dit leuk.
  17. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Veel meningen. Ik denk dat er voor en nadelen aan zitten. Misschien dat de avond zon nog in de achterkant van de tuin valt. De garage en het schuurtje zijn niet erg hoog. En de zon draait voorbij het huis van de buren. Dus zou hij er nog een tijdje tussendoor kunnen piepen.

    Nou ja, nu komende dagen afwachten. Of het lukt is van veel dingen afhankelijk. (De sterke markt en ook verkoop van onze woning). Man wat is dat stressvol zeg!
     
  18. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.232
    979
    113
    Vrouw
    Ons vorige huis had een tuin op het zuidoosten en dat beviel goed, maar we hadden dan ook wel een tuin van 18 meter lang. Hierdoor konden we achter in de tuin nog 's avonds lekker in de zon eten, als het te warm was dan aten we op het terras bij het huis. Als de tuin korter is, en dat is het zo te zien op de foto, dan zal je rond etenstijd waarschijnlijk schaduw in je hele tuin hebben.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Ik heb er geen verstand van om op basis van jouw foto te zeggen wanneer je nog zon hebt. Maar hier een tuin op het zuid oosten en in de zomer hebben we volop de zon op het terrasgedeelte aan het huis. Wij hebben qua formaat een standaard rijtjeshuis tuintje. En rond 2 uur staat de zon niet meer op het terras maar middenin de tuin. Vanaf 4/5 uur enkel nog achterin de tuin. Avondeten in de zon kan hier nooit, ontbijten wel en dat vind ik heerlijk.
     
  20. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    Is mij ook opgevallen. De tuin zit voor het grootse deel in de schaduw op de foto.
     

Deel Deze Pagina