Tussen poppen en pukkels

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ligero, 16 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Mijn dochter is pas 9 jaar geworden en wat een bijzondere leeftijd is dit.
    Aan de ene kant een heel dametje al wat met haar 'vriendje' gaat chillen in de speeltuin. Groot voor haar leeftijd (kledingmaat 158 schoenmaat 38) en ik zie her en der al een begin van een vrouwen/puberlijf. En de eerste pukkeltjes en puistjes verschijnen op haar voorhoofd...
    En aan die andere kant is ze nog echt kind. Wat speelt met l.o.l. surprise en haar pop, gaat belletje lellen in de buurt, geniet van schommelen en klimmen in het klimrek...

    Tussen poppen en pukkels...zo'n bijzondere leeftijd. Ik mis het echte kleine meisje maar ben ook zo trots op wie ze aan het worden is! En zo versteld van hoe snel deze fase er al is...had hem liever nog 3 of 4 jaar voor me uitgeschoven.

    Herkenbaar?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heel herkenbaar! Hier nog volop melktanden in d’r mond, en dan van die beginnende meeëtertjes op haar neus... Haar houding verandert ook merk ik, maar ze was nooit een ‘speel-kind’. Ze is verliefd, die jongen ook op haar, en daar heeft ze het een beetje moeilijk mee - ze weet niet goed wat ze voelt, andere klasgenootjes doen er soms lacherig over en dat vindt ze echt heeel vervelend... Ik ben wel benieuwd hoe snel deze ontwikkeling gaat, of het bv een fase is waar ze vanaf nu weer een tijd in blijft.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Op de lengte na herkenbaar, want het is een smurf, maar wel aan het prepuberen en lichamelijk ook eerste ‘verschijnselen’. Spelen met speelgoed doet ze al heel lang vrijwel niet, het is vooral de houding die nu aan het veranderen is. Eerste verliefdheid is alweer een tijdje terug, kon ze heerlijk giebelen als het over hem ging. :D <3
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier een dame van net 10. Herken het helemaal! Ze heeft wat puistjes, schoenmaat 38 maar helaas nog steeds maar 26 kilo. Ze speelt nog wel graag buiten maar dan gaat ze bv skaten of rolschaatsen met vriendjes of vriendinnetjes en chillen.

    en de dingen die ze soms zegt.... jeetje daar zit echt wel verschil in!
    Ooh en ze krijgt al een beugel over 3 maanden dus dan denk ik helemaal dat het kinderlijke sneller verdwijnt :eek:
     
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Oh nee helemaal niet eigenlijk. Hier is dochter van 9 nog heerlijk aan t spelen met Lego en lol. Ze speelt voornamelijk met 1 vriendin of dr zusje. Lezen vind ze heerlijk dat doet ze
    liever dan buiten met klasgenoten hangen.
     
  6. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.513
    7.310
    113
    Hier ook een meisje van bijna 9, speelt ook graag met Lego en Barbie's.
    Buiten spelen doet ze met zowel meisjes als jongens, maar van verliefdheid nog geen sprake!
    En als ze mensen ziet zoenen (IRL of op TV) "ieeehwww" :roflmao:

    Oudste van 11 begint in dat opzicht wel te veranderen, maar speelt, tekent/knutselt en leest ook graag. Die krijgt nu ook wel de eerste lichamelijke veranderingen.

    Ben blij dat het bij de jongste nog niet zo ver is, maar als t eenmaal zo is, elke fase heeft z'n charme!
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Hier ook nog niet herkenbaar. Dochter is 9 en speelt nog graag buiten, op de trampoline of in de zandbak. Ook gaat ze nog regelmatig naar de speeltuin. Binnen kijkt ze wel veel YouTube, maar speelt ook nog graag met haar paardjes of een spelletje.
    De grote mond neemt ze over van haar zus die bijna 12 is en wel al aardig in de puberfase komt.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste zoon is 10 en heeft dit ook al hoor. Speelt het ene moment nog met knuffels of legopoppetjes. Of rent met vriendjes & nerfguns door en rond het huis.
    Het andere moment hangt hij met een telefoon op de bank en is hij te groot voor alles wat broertje met hem wil ondernemen.

    Groot genoeg om alleen thuis te blijven en ook ècht niet meer mee te willen naar bepaalde dingen. Maar toch nog wel zo jong dat hij na drie kwartier of een uurtje belt om te vragen waar ik blijf en of het nog lang duurt.

    Vooral van dat laatste ben ik benieuwd hoe het straks gaat. We laten de jongste na de meivakantie weer naar de BSO gaan. Voor de oudste hebben we opgezegd. Hij gaat dan twee keer per week alleen naar huis. Terwijl man en ik blij zijn dat we ons na schooltijd niet meer uit ons werk hoeven te haasten en thuis verder moeten werken.
    Zeker de eerste weken, moeten we daar maar even een middenweg in vinden denk ik. Niet meteen naar huis, maar wel vroeger dan op een normale werkdag. Anders is het van 3 tot 6 nog wel een lange zit voor hem!
     
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    In het Engels heten deze kinderen (9-12 jaar) 'Tweens' van 'in between'. Tussen kinderlijk en puber in... Ik vond dat altijd een heel mooie benaming, omdat je dit ook echt de hele dag ziet.

    Mijn dochter maakte ergens na haar 11e verjaardag de echte 'overstap' naar puber. Van de ene op de andere dag mocht al haar speelgoed van haar kamer af naar zusje en wilde ze spulletjes om een 'chill-hoekje' te maken. Ze is stopte met spelen (los van af en toe kortstondig met haar zusje omdat zusje dat zo graag wilde) en ging alleen nog maar muziek luisteren, dansen, gamen, playbacken, youtuben, knutselen (met pinterest), steppen/fietsen ed. Lichamelijke ontwikkeling nam toen echt een vogelvlucht en ze is recent ongesteld geworden.
     
  10. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.379
    415
    83
    Limburg
    Hier ook wel herkenbaar. 2 meiden in huis van nu 11 en 9 jaar. De oudste is de laatste tijd ineens van het naar het schoolplein gaan met klasgenoten. Vaak op de skates. Wat geld mee om wat lekkers te halen is ineens in. Begint ook lichamelijk beetje te veranderen. Gedrag begint echt te puberen. Maar anderzijds is het ook nog mijn kleine meisje wat graag bij je komt knuffelen ed.
    Laatst wou ze ook haar slaapkamer anders meer zwart erin, roze dekbed en lamp kon echt niet meer bv.

    De jongste speelt nog wel graag met playmobil. Ook speelt ze veel buiten met de skates. Maar ook daar merk je de eerste prepuber dingen.

    De laatste tijd merk je ook wel dat ze minder van elkaar kunnen hebben. Sneller kibbelen ed.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Dit ging trouwens over de jongste, de oudste is geen prepuber, maar 'gewoon' een 'echte'. :roflmao:

    De jongste trouwens ook steeds meer...dat ze sinds kort een telefoon heeft helpt daar niet aan mee. :oops::|
     

Deel Deze Pagina