Tussentijds bloedverlies koperspiraal

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door EliQue15, 12 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EliQue15

    EliQue15 Actief lid

    5 jan 2018
    176
    148
    43
    Hoi meiden,

    Op zoek naar ervaringen.
    Begin van het jaar heb ik een koperspiraal laten plaatsen. In eerste instantie helemaal geen last van gehad.
    Sinds afgelopen zomer weer ongesteld en ook gelijk weer regelmatige cyclussen. Geen last van meer bloedverlies of buikpijn etc :thumup:

    Nu heb ik alleen sinds 3-4 maanden in de tussen gelegen 3 weken ook heel regelmatig bloed verlies. Soms een druppel, soms alleen bij afvegen, soms ben ik een hele dag in de weer met maandverband/tampons. Soms weer een aantal dagen niet.
    Geen pijl op te trekken!

    Inwendige echo gehad, alles zag er rustig uit en spiraal zat nog op zijn plek.

    Iemand hier ervaringen mee? Ik twijfel om een doorverwijzing naar de gyn te vragen of toch maar de spiraal weer te laten verwijderen (Maar ja, is dit wel de oorzaak?)

    Alvast bedankt!
     
  2. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Even uitstrijkje laten maken denk ik. Tussentijds bloedverlies is toch altijd een reden om even verder te onderzoeken denk ik.
     
  3. EliQue15

    EliQue15 Actief lid

    5 jan 2018
    176
    148
    43
    Ook als ik afgelopen mei al een uitstrijkje heb laten maken? (Reguliere uitstrijkje bevolkingsonderzoek)
    Dit was ook mijn eerste ingeving namelijk, maar afgelopen mei was alles prima.
     
  4. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Even overleggen met de dokter. Tussentijds bloedverlies is wel een aanleiding namelijk om even verder te onderzoeken.
    Als het niet van de spiraal komt dan zou ik toch wel even verder gaan onderzoeken.
     
  5. Sneeuwmees

    Sneeuwmees VIP lid

    11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik heb hier ook veel last van gehad. Volgens mijn huisarts stond dit koperspiraal hier ook om bekend dat je hier vaker spotting van krijgt. Ik heb nu 4 keer een koperspiraal gehad. 2 keer zonder klachten en met volle tevredenheid, maar de laatste 2 keer dus met meer klachten.
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Hoe lang geleden ben je bevallen? (en geef je BV?)
    Na het starten van mijn cyclus (bij het geven van BV) is het nog lange tijd een rommeltje geweest, met ook regelmatig tussentijds bloedverlies. Dat had bij mij echt wel 9-10 cycli nodig voordat alles weer 'normaal' was (met koperspiraal). Iets met de balans tussen de verschillende vrouwelijke hormonen, geloof ik. Het tussentijds bloedverlies verdween toen na een half jaar vanzelf.

    Nu heb ik sinds mijn vorige bevalling ook weer tussentijds bloedverlies. Eerst had ik mirena, dus konden we die aanwijzen als 'schuldige', maar ik heb nu alweer 4 jaar een koperspiraal. En met de koperspiraal had ik het ook (wel veel minder dan bij mirena). Ik heb het een jaar of 2 geleden laten nakijken door de gyn (echo, uitstrijkje en kweken), maar daar kwam niets uit. Geduid als hormonaal (in combi met koperspiraal). De oplossing hiervoor was in beginsel de pil gaan slikken, maar die mag ik na ernstige bijwerking in verleden niet meer gebruiken. Gyn heeft toen nova sure voorgesteld, maar daar heb ik vanaf gezien.

    Het is nu redelijk stabiel. Meeste maanden alleen wat spotting en vaak ook rond dezelfde periode (dag 8-15 van cyclus). Af en toe is het eens een maand iets meer of vaker. Toen ik bij gyn was, had ik die maand net ook best heftig, ik bleek toen een (functionele) cyste te hebben (mislukte eisprong). Ik stel me altijd zo voor dat dit de balans tussen oestrogeen en progesteron wellicht nog meer verstoord dan normaal... De maand daarna was het weer 'normaal'.
     
  7. EliQue15

    EliQue15 Actief lid

    5 jan 2018
    176
    148
    43
    Dank je wel voor je berichtje.

    Ik heb overleg gehad met de huisarts en die vond het allemaal normaal. Ik kijk het nog maar heel even aan dus.

     
  8. EliQue15

    EliQue15 Actief lid

    5 jan 2018
    176
    148
    43
    Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

    Ik ben 14 maanden geleden bevallen. Heb toch vorige maand BV gegeven.

    Ik had direct vanaf mijn 1e menstruatie weer een regelmatige cyclus. Behalve dan steeds dit tussentijds bloedverlies.

    De huisarts begon over de Cerazette pil, maar daar heb ik vanaf gezien. Ik reageer erg heftig op hormonen en zag hier niet zoveel voor.
    Ik wacht het nog even 1 of 2 cycli af en anders toch maar weer terug.

     
  9. Sneeuwmees

    Sneeuwmees VIP lid

    11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @EliQue15 : toen ik ook nog bv gaf, zei mijn huisarts ook (dat naast het type koperspiraal dat ik had bekend stond om spotting), borstvoeding geven het baarmoederslijmvlies dun houdt en dat daardoor de kans op spotting ook nog eens groter was. Ik denk dat het bij jou dus een combi van alles tegelijk is.
     
  10. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Tussentijds bloedverlies is de voornaamste reden waarom de meeste meiden niet voor een koperspiraal kiezen. Ik heb anticonceptie counseling gesprekken op mijn werk en daar geef ik ook altijd aan dit vaker voor komt bij deze spiraal.
     
  11. EliQue15

    EliQue15 Actief lid

    5 jan 2018
    176
    148
    43
    Echt? Ik heb van tevoren een heleboel informatie opgezocht, maar ben dit nooit eerder tegen gekomen. Wel dat je menstruatie heviger kan zijn, maar daar heb ik dan weer geen last van.

    Van tevoren en nadien ook gesprek met mijn verloskundige gehad en die herkende het ook niet als klacht bij de koperspiraal.

    Voor nu heb ik deze maand nog geen bloedverlies gehad, maar ik zit nog voor mijn eisprong. Even afwachten hoe het de komende 2 weken nog is en anders ga ik toch maar overwegen om hem weer te laten verwijderen.

     
  12. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik heb nu al bijna 7 jaar mijn koperspiraal ( de safe-t of t-safe, kan 10 jaar mee). Ik had alleen de eerste maar maand heftige ongi's maar wel mijn gebruikelijke cyclus.

    Spotting heb ik vaak rond mijn eisprong of er na. Mijn HA zei dat dat ook kon komen door een vrucht die wordt afgestoten door de stoffen die het koper afgeeft in de bm.
     

Deel Deze Pagina