twee vraagjes

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door conejita, 18 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    #1 conejita, 18 aug 2015
    Laatst bewerkt: 18 aug 2015
    Beste mama's,

    Mijn dochtertje* was ook dysmatuur, 2140 g bij 38.5 weken.
    Maar dit is dus niet gezien tijdens de zwangerschap. "Klein, maar niets om je zorgen over te maken".
    Met verbazing lees ik nu hoeveel (veel) klein(ere) babietjes het wél gewoon redden en dat het ook vaak wél gezien wordt. Ik snap eigenlijk niet... Hebben ze dan niet goed gekeken? Kan ik de gyn dit "verwijten"?
    Alle controles waren goed tm 36.2 toen een doppler gehad en prima. Daarna geen controles meer. Dat is normaal standaard hier. Ik woon in Spanje en in dit ziekenhuis is het normaal. Ook omdat haar groei percentage 18% was (daarvoor 19%, dus wel gedaald). Maar ze zeggen dat beneden de 10% pas alarmbellen gaan rinkelen.
    Wat is jullie ervaring hiermee?
    Praten ze in Ned ook over deze percentages?

    En dan nog een vraagje, ik ben nu weer zwanger, een zoontje dit keer. Heeft hij een verhoogde kans om ook klein te zijn? En hoe kunnen ze nu dan wél goed zijn gewicht gaan inschatten?:(

    Ps bij Noa* was mijn placenta ook klein, 500 g maar wel in goede staat.

    Ze is trouwens met 38.5 dus "zomaar" overleden. Gyn zei eerst wiegendood in de buik maar nu heb ik een andere gyn en die zegt dat de placenta toch niet voldoende groot was om haar wrsch tot aan het einde veilig te houden. Hadden ze maar.... Denk ik vaak. Maar ja, dat is niet meer terug te draaien. Gyn zei wel dat ze wrsch over een paar jaar wel standaard controles gaan doen in de laatste weken omdat inderdaad kindjes die dus ná de echo van 36 wk ( wat hier wel standaard is) niet meer goed groeien te signaleren. Dat is nu dus niet gebeurd..
    Ze houden mij nu extra goed in de gaten en ik krijg bloedverdunners voor de zekekerheid (voor de placenta). Hoewel de placenta zelf geen mankementen vertoonde geven ze dit voor de zekerheid.

    Anyway, dank alvast voor het meedenken.

    Liefs, C
     
  2. maliro

    maliro Niet meer actief

    hallo

    als eerste gecondoleerd met je dochter, wat afschuwelijk! En dat maakt deze zwangerschap extra spannend!

    Mijn zoon was naast prematuur ook dysmatuur en mijn dochter alleen dysmatuur (zie mijn onderschrift).
    Omdat ik een ritmestoornis heb en daarvoor betablokkers gebruik werd de zwangerschap heel goed gevolgd. Bij mijn zoon zagen ze de eerste groeiachterstand met 33 weken, twee weken later had ik al een keizersnee. Waarschijnlijk groeide hij al langer niet goed maar dit hebben ze pas te laat gesignaleerd, ondanks echo's. Ik heb gewoon dikke vette mazzel dat hij er nog is (lang verhaal maar als ik die dag niet naar mijn gevoel had geluisterd was hij overleden. Ik kreeg een spoedks en hij is gelijk gereanimeerd. Als die ks iets later was geweest had hij het niet overleefd).
    Ze weten de oorzaak aan de betablokkers, maar dit was een zeer zeldzame bijwerking maar ze kunnen idd potentieel een groeiachterstand veroorzaken.

    Bij mijn dochter ging het vanaf 28 weken al mis. Groeiachterstand. Ze werken hier wel met percentages, mijn dochter zat onder de P5. Dat betekent dat 95% van de babys van dezelfde zwangerschapsduur groter zijn. P50 is het gemiddelde.
    Ik kreeg vanaf toen wekelijks dopplers, om de dag CTG en regelmatig groeiecho's. Volgens de gyn zou ze waarschijnlijk in mijn buik overlijden, zowiezo te vroeg komen en met een keizersnede want weeen zou ze niet aan kunnen.
    Maar ze bleef het op de ctg's goed doen, bij 34 weken noemde de gyn het een wonder dat ik nog zwanger was. En met 36 weken was ze pardoes gegroeid, ze werd op 2400 gram geschat, is door een tweede gyn nog gecontroleerd en daarom mocht ik toch vaginaal bevallen.
    Maar toen ik twee weken later werd ingeleid ging het mis. Tijdens de weeen viel haar hartslag weg. Werd dus alsnog een spoedkeizersnede. Ze woog 2245 gram (ik maak er altijd 2250 van, klinkt net wat beter ;) ), dus toch stuk lichter dan die 2400 gram bij 36 weken. Die groeiecho's blijven een schatting..
    Overigens heb ik in totaal bij mijn tweede zwangerschap meer dan 50 echo's gehad, mede omdat ik ze 10 weken lang 3x per week kreeg, dat tikt aan natuurlijk. en vanaf week 4-24 kreeg ik ook minstens 1 echo per week.

    Hoe het kan dat ik weer een klein kindje kreeg weten ze niet. De betablokkers zouden onwaarschijnlijk zijn omdat die bijwerking -groeivertraging- weinig voor komt, twee keer was te toevallig. De placenta was beide keren niet goed doorbloed en vrij klein. Maar de reden zal ik nooit weten. Wilde ik eerder drie kinderen, ik hou het nu bij 2. Ik durf het risico niet weer aan te gaan.

    ik wens je ondanks alle verdriet, zorgen, vragen etc. wel een hele fijne zwangerschap toe en ik hoop dat je er ondanks alles flink van kan/mag genieten!
     
  3. Livia75

    Livia75 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Mijn zoontje zat rond de -5% dus hij had flinke groeiachterstand. Ik heb wekelijks en de laatste weken zelfs 3x per week echo's, ctg's gehad.

    Wat heftig en ongelooflijk verdrietig voor je dat je je kindje hebt verloren.

    Ik zou wekelijkse controles eisen, ik denk dat ze dat in Nl wel zouden doen omdat je eerder een kindje hebt verloren.

    Bij mijn nacontroles gaf de gyn aan dat er geen verhoogde kans op herhaling was. Maar dit ligt ook aan de oorzaak van de groeiachterstand.
    (Hier 2 ipv 3 bloedvaten in navelstreng en kleine placenta).

    Sterkte en good luck, hopelijk kunnen jullie je kleintje gezond in jullie armen sluiten en genieten van hem/haar.
     
  4. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Ik kreeg groei echo s vanwege hoog bmi en maar goed ook want daaruit bleek dat er een groeiachterstand was. De vk heeft gezegd dat zei dit niet ontdekt zou hebben omdat mijn buik netjes groeide en ze niet klein voelde. Hier geen oorzaak gevonden dat ze zo klein was alhoewel we nu wel met chromosoomonderzoek bezig zijn omdat ze nog steeds klein is en traag ontwikkeld. Dus misschien heeft dat dan ook al in MN buik gespeeld. Ik kreeg laatste week elke dag ctg en elke week dopler de laatste 6 weken. Mocht ook niet meer werken omdat de groei af boog van de lijn. Ze maten haar met groeiecho s op p3 is uiteindelijk geboren met 2460gr en 44cm dus wel klein maar in verhouding. Ze had nergens kast van behalve slecht op temperatuur blijven.
     
  5. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    #5 conejita, 23 aug 2015
    Laatst bewerkt: 23 aug 2015
    Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties en steunbetuigingen. Het is enorm verdrietig ja en er blijven toch regelmatig nog vragen in je hoofd rondspoken. Ze was zo'n mooi, af, prachtig meisje dat veel op haar vader leek. Een nachtmerrie waar je in terecht komt. En dan vaak nog de kritische vragen tov de gyn.... Had het voorkomen kunnen worden?
    We zullen het nooit weten. Dikke kans van wel, als ze me gecontroleerd hadden in de laatste weken. Dat is heel hard en zwaar om te accepteren, en toch moet en wil je door.

    Miralo, tjee dat klinkt echt ook als een superspannend zwangerschap, vooral bij je dochter. Wat een wonder dat ze inderdaad ging groeien in ene! En wat goed dat je je gevoel hebt gevolgd!
    Dus toch twee x een kleine placenta en kleine kindjes.
    Mijn gyn zei dat ze eigenlijk nog maar heel weinig weten van de placenta (artsen en wetenschappers).

    Mira75, zou wekelijkse controles nu al wat kunnen uithalen dan? Ik denk dat ik op het laatst wel meer controles wil (ik mag het ook zelf aangeven. Zij doen standaard in tweede trimester eens per maand maar ik wil eens per drie weken). Voor nu vind ik het wel goed. Er kan toch nog niet veel gedaan worden?
    Straks als ik wat verder ben wil ik denk ik eens per twee weken en op het laatst elke week (liefst waarsch om de dag :)).
    Ze kijken ook vooral hoe het met mij gaat en de baby. En dan stemmen we het samen af zeg maar.

    Elsie, nou wat goed dat je die groei echo's hebt gehad!

    Zijn groei echo's eigenlijk echt speciale echo's of kijken ze gewoon naar andere dingen?
    Ik vraag me af, als ze bij Noa* er zo naast zaten (of missch is ze alleen op het laatst niet meer gegroeid), hoe kunnen ze het dan bij mijn zoontje wél goed inschatten?
    Ik krijg ook dopplers om mijn placenta in de gaten te houden. Dat is wel fijn. En ik heb nu een hele goede gyn die ook echt de tijd voor me neemt.
    Maar merk dat ik nog wel met vragen rondloop.

    Genieten.... Gaat met momenten. Ik ben wel heel dankbaar voor mijn zoontje (en voor mijn dochtertje ook!). Maar het is emotioneel wel echt zwaar. Het is gewoon totaal niet meer onbezorgd genieten. Ook omdat je nog volop rouwt.
    Ik vind het ook best langzaam gaan. Van mij mag het al januari zijn!
     
  6. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Groeiecho s zijn niet speciaal alleen als je er meerdere hebt kunnen ze vaak redelijk inschatten hoe groot ze worden want het blijft lastig meten dus de metingen wijken wel eens wat af maar met meerdere kun je dus wel een lijn zien in de groei.
    Ik had ook 2x per week een echo waarin de doorstroming van het bloed werd gemeten dus of de placenta nog goed werkt en dan werd ook gekeken naar het zuurstof volgens mij.
     
  7. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Dankjewel voor je reactie Elsie.
    Ik ga denk ik vragen om controles om de twee weken na de twintig weken echo. Voel me daar toch geruster op.
    En ook de groei in een grafiekje zien of zo.
    Want nu moet ik maar weer geloven als ze zeggen "het is goed" en ik neem gewoon niet meer alles voor zoete koek aan.
    Ik hoop dat we een grote sterke knul krijgen.

    Xx
     
  8. AnnaCF

    AnnaCF Niet meer actief

    Hier is mn zoontje met 41+2 geboren met 2830 gram. Voor die termijn dysmatuur.
    Ook bij hem was het ondanks de echo met 30 weken (ivm geen beweging voelen) en de echo met 41 weken ivm overtijd niet opgemerkt. ZL was vreselijk mager bij de geboorte want 48 cm is op zich geen abnormale lengte. De placenta was schijnbaar goed hoewel als ik op de foto kijk van de placenta er een paar witte vlakken inzitten. Dat zouden infacten kunnen zijn. Ik heb me op zich keurig aan de voedingsadviezen gehouden en nog nooit gekrookt in mn leven. Achteraf vond ik het allemaal heel vreemd. Maar ben wel blij dat mn zoontje geen afwijkingen heeft.
    Bij een eventuele volgende zwangerschap ga ik ook groeiecho's eisen het zat mij aan het eind vd zwangerschap totaal niet lekker en achteraf was hij dus echt wel veel te klein.
     
  9. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Baby is hier geboren met 38+6 en 2500 gram. (&47cm?)

    Bij 34 wk was opgemerkt dat hij toch echt wat kleiner was, wat eigenlijk bijzonder was ivm zwangerschapsdiabetes. Vanaf die tijd groeiechos, doppler en ctgs.

    Gynaecoloog heeft gezegd dat bij een volgende zwangerschap ik bij zkh onder controle kom (ipv verloskundige) en ze aandacht willen hebben voor groei.

    In jou geval zou ik dus ook extra controles (echo's) vragen en misschien zelfs inleiden bij week of 38.
     
  10. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ik krijg ook extra controles en nu al dopplers en idd zal ingeleid worden zodra het "mag". De zorg van nu is allemaal wel in orde denk ik.
    Ze laten dit natuurlijk niet nog een x gebeuren...
    Ik merk dat ik nu meer op zoek ben naar verhalen om ook het verhaal van mijn meisje helder te krijgen. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ze toch "gefaald" hebben in de zorg. Want een zwangere laten doorlopen in de laatste weken met een kleine baby en geen controles geven... Dan kan er dus dit gebeuren dat de kleine het niet redt. :(
     
  11. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Zo, bij jou hebben ze het dus ook niet opgemerkt? Wat heftig...gelukkig heeft hij het wel gered.
    Ik heb vroeger wel wat gerookt maar al heel lang niet meer en uiteraard gewoon heel goed voor mezelf gezorgd.
    Kreeg jij wel controles in de laatst weken?
    Wat gek dat ze zeggen dat de placenta oké is terwijl er wel vlekken op zitten. Wat zeiden de artsen daarvan?
    Gaat het nu goed met je zoontje?
     
  12. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    heb het nog even nagekeken en Noa* werd 1845g geschat met 33 w.

    daarna geen schatting op groei meer gehad... dit is wel raar toch?

    een kleine baby en dan niet meer op groei letten?

    wel doppler nog gehad met 36.2 maar daar is niet op groei gelet (tenminste niets dat ik kan terug vinden
     
  13. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Pff m'n bericht 3x opnieuw getypt.

    Volgens mij is 1800 gram bij 33wk niet zo raar hoor meid. In NL doen ze normaliter ook geen groeiechos meer als de echo redelijk normaal is en er verder geen aanwijzingen zijn om zich zorgen over te maken.

    Gynaecoloog vertelde dat t op echo zo'n 500 gram kan afwijken, echter lees ook wel eens dat klein kindje verwacht wordt maar bij de geboorte het toch een flink groot kindje blijkt.
     
  14. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hoi,

    Wat vreselijk voor je zeg! Snap best dat je je vragen hebt.
    Onze eerste was dysmatuur bij 29 weken en heeft door rust de achterstand wat ingehaald, was bij 38 weken uiteindelijk nog 5 pond maar is wel goed in de gaten gehouden.

    Nu bij de tweede geen extra controle maar wel heel goed opgelet hoe hoog de fundushoogte was. Bij 30 weken was de fundus 27 cm, 3 cm te laag dus, meteen door voor extra echo's. Een groei echo en een GUO om afwijkingen op te sporen. Ook flowmetingen en doppler. De kleine werd met 31 weken op 1500 gram geschat en dat is de P10 lijn. Nu dus elke 2 weken een groei echo en doppler en flowmeting. Gestopt met werken en zo hopen dat het wat harder gaat groeien. Zodra de groei afbuigt moet ik elke week een echo en 3x per week een CTG.

    De vk heeft al gezegd: als je zwanger bent van een derde moet je vanaf 25 weken naar de gyn. Waarschijnlijk maak ik maar hele kleine placenta's...

    Dus als ik jou was, elke keer vragen of de fundushoogte wel goed is en gewoon vragen om doorverwijzing naar gyn. Met jouw achtergrond heb je reden genoeg hiervoor, als is het alleen maar om je ongerustheid weg te nemen toch?
     
  15. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    da´s waar. maar in Nederland krijg je controles de laatste 4 weken. hier niets... ik niet iig.
    dus hebben ze me toch door laten lopen met een klein kindje.
    en ze kunnen er idd naast zitten. maar dan hadden ze er toch ook rekening mee moeten houden dat ze 500g líchter kon zijn dan 1845 g ...?
    en dat is dan wél een heel stukje lichter... en dat was ook zo... uiteindelijk maar 2140 g.
    ik voel gewoon heel sterk dat ze toch nalatig zijn geweest door me niet een enkele x meer gecontroleerd de hebben in de laatste weken..
     
  16. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    nou ze zijn heel welwillend en meelevend in het ziekenhuis nu hoor (mag ook wel). mag ik vragen... wat is fundushoogte?

    dankjewel voor je antwoord

    ik ga wrsch ook een angelsound kopen. en vaker controles vragen na de 20 w
     
  17. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Dat is de hoogte van het bovenste randje van je schaambot tot de rand van je baarmoeder in cm. Het komt ongeveer overeen met het aantal weken dat je zwanger bent. Dus als je 30 weken zwanger bent moet het stuk vanaf waar je schaambot stopt tot waar je baarmoeder stopt 30 cm zijn. Dit moet je meten terwijl je plat op je rug ligt. Meet jouw VK je baarmoeder niet op bij elke controle?

    Als dit dus te weinig is zou het kunnen dat de kleine achterloopt in groei. Zo kwamen ze er bij mij achter in mn eerste zwangerschap en ook nu weer. het mag max 2 cm achter- of voorlopen.
     
  18. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Super bedankt voor je antwoord. Ik loop bij de gyn. Ik ga het morgen vragen / voorleggen.
     
  19. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ze gaan uit van gemiddelden en dat kindjes gewoonlijk nog flink groeien (zo'n 200 gram per week de laatste weken volgens mij). Dan zou de verwachting zijn dat jullie meisje zo rond de 3 kilo uit zou komen denk ik.

    Heb je na 36 weken geen contact meer gehad met gynaecoloog of verloskundige?

    Het lijkt me in jou situatie heel frustrerend dat niet duidelijk is waardoor Noa* is overleden. Zoals je zelf ook zegt, kleine kindjes worden ook gewoon geboren. Een klein kindje is niet per definitie ongezonder. Dikke baby bij geboorte hebben juist vaak teveel suiker/vet waar ze het na de geboorte soms moeilijk mee hebben.

    Kun je je onzekerheden en vragen wat kwijt bij je gynaecoloog?
     
  20. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ik heb het uitgerekend hoeveel ze in het minste geval zou wegen.
    Want ze kunnen er 500 g naast zitten dacht ik

    dus 1845 g - 500g =1345g (in het lichtste geval)

    als je uitgaat van 200 g per week (het max denk ik?) kom je op
    6 weken x 200g = 1200 g
    (want in week 39 zou ik ks krijgen want ze lag in een stuit)

    1345 + 1200 = 2545 g
    wat denk ik klein genoeg is om een extra groei controle te hebben ingepland

    ik heb wel contact gehad met gyn. heb een doppler gehad me 36.2 want ze hadden haar geprobeerd te draaien, waarna het hartje één x niet goed herstelde na een wee. dus toen een paar x aan de monitor gelegen tot alles stabiel was. (dit was in week 35)
    toen met 36.2 een doppler. doorbloeding placenta was prima.

    daarna geen controles meer. maar de groei is niet bekeken bij de laatse echo /doppler, tenminste er staat niks van in de papieren. dit was ook bij een andere gyn trouwens.

    ik ga vandaag naar mijn gyn en dit weer voorleggen... :(
    bedankt voor het meedenken nogmaals.
    ik voel me vaak zo alleen hier in
     

Deel Deze Pagina