twee vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Tara84, 3 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tara84

    Tara84 Fanatiek lid

    10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Hallo,

    Ik ben nu 13 weken zwanger en heb twee vragen rondom de borstvoeding:

    - Ik kreeg twee dagen geleden harde steken in mijn borst die door trokken naar mijn oksel. Ik voelde ook een harde bobbel in mijn borst. Dit deed mij denken aan een verstopte melkklier en heb de hele avond en nacht een warme kruik erop gehad en gemasseerd en de volgende dag was het gelukkig weg. Ik heb bij mijn zoontje vier keer een borstontsteking gehad, maar geen last gehad tijdens mijn zwangerschap. Kan het op deze termijn inderdaad al een verstopte melkklier zijn geweest? En kan ik iets doen om dit tijdens de zwangerschap, en straks als de baby er is te voorkomen (buiten direct handelen wanneer ik het weer voel)?

    - Mijn zoontje heb ik 2,5 jaar gevoed met tepelhoedjes. Dat ging opzich prima, maar ik vraag me af of er toch een mogelijkheid is om het deze keer zonder te doen. Ik heb hele vlakke tepels, er zit echt geen enkele verhoging op waar de baby aan kan happen. Kan ik hier iets aan doen of ben ik toch weer veroordeeld tot de tepelhoedjes?

    Alvast bedankt voor je antwoord!
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo,

    Dit klinkt als normale ontwikkeling in de borst tijdens zwangerschap. Kijk het rustig aan. Wordt het ook rood en warmer, dan ingrijpen inderdaad.

    Voor wat betreft het voeden met of zonder hoedjes zou ik zeggen: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Zowel je borsten kunnen veranderen of anders zijn dan na de eerste bevalling, als dat je nu een ander kindje hebt. Van te voren kun je eventueel met een lactatiekundige afspreken om te kijken en je aandachtspunten door te spreken. Heb je de vorige keer ook al in de eerste 3 weken een borstontsteking gehad? Dat kan te maken hebben met de hoedjes maar hoeft niet.
    Ik zou dan ook gelijk na de bevalling een lactatiekundige mee laten kijken. Zelf bied ik vaak een pakket aan: 1 x contact in zwangerschap en dan in / na de kraamtijd aan huis waar nodig.
    Kijk of je dat ook in je buurt hebt! Vaak ben je er (een deel) voor verzekerd, dus neem je voordeel!

    Succes!
     

Deel Deze Pagina