Tweede baby moet kleiner zijn bij de bevalling.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ysabella, 4 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Hoogstwaarschijnlijk word ik ingeleid met 38 weken omdat mijn zoon te groot was en er veel complicaties optraden.

    Nu staat er in mijn dossier dat ik vaginaal mag bevallen mits de baby kleiner is als onze zoon tijdens de bevalling, maar er is niet vertelt wat kleiner is. Mijn zoon was 4440 gram en was 56 cm lang bij de geboorte, willen ze er dan een kilo onder zitten? Ik ben het helemaal vergeten te vragen en nu vraag ik mij dat dus af.

    Heeft iemand een idee wat ze dan graag over het algemeen willen zien? Het is nogal discutabel als er alleen word gezegd minder gewicht dan. :|:roflmao:
     
  2. Dikkiedik123

    Dikkiedik123 Actief lid

    4 feb 2019
    427
    338
    63
    Vrouw
    Ik lees even mee. We lopen ongeveer gelijk op en mijn dochter was ook groot (4700). Door complicaties is het bij mij een spoed ks geworden. Binnenkort ga ik voor het eerst over deze bevalling hebben met de gynaecoloog. Beide opties zijn nog open (vaginaal en ks), maar het gewicht gaat een belangrijke factor zijn.
     
  3. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Vervelend zeg dat het uitgelopen is in een spoed ks. Lijkt mij heel naar als dat opeens besloten moet worden. Hier kwam dat ook ter sprake tijdens de bevalling.

    Loopt je kindje nu ook weer voor op de groei? Hier voelde ze al dat de baby groter was als normaal met dit termijn...

    Hopelijk komen we er met dit topic een beetje achter wat ze meestal hanteren 4 weken wachten met de vraag hoe en wat duurt mij echt veel te lang. :roflmao:
     
  4. Dikkiedik123

    Dikkiedik123 Actief lid

    4 feb 2019
    427
    338
    63
    Vrouw
    Z
    Ze wisten bij mij niet dat ze zo groot was en ze lag ook nog eens niet goed. Achteraf werd een hoop duidelijk haha.
    Met de 20 weken was er nog niet duidelijk een voorsprong te zien. Maar dat kan ook nog niet echt. Krijg straks wel vanaf 30 weken groei echo’s, jij ook?
    Ik ben ook heel benieuwd. En of de gezichten van 2 kinderen ver uit elkaar kunnen zitten. Hier zei een vk dat kinderen met dezelfde termijn vaak dicht bij elkaar zitten. Niet zo goed nieuws voor mij :D
     
  5. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    943
    613
    93
    Vrouw
    Hier was de eerste ook groot. Ik heb wel doorgelopen tot 42 weken en ben uiteindelijk met een ongeplande keizersnede bevallen na uren van weeën. De gynaecoloog zei toen direct dat ik bij de volgende met 38 weken moest bevallen maar nu ben ik zwanger en niemand heeft het er meer over. Ik mag gewoon kiezen wat en wanneer ik wil en ik krijg ook geen groei-echo's. Ik ben dus vooralsnog heel benieuwd hoe ik uiteindelijk zal bevallen :roflmao:
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  6. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    M’n 2e is met 40 weken met een schouderdystocie geboren, woog 4680 gram. Bij de 3e wilden ze voorkomen de ze boven de 4 kg zou komen, dus ik ben met 38 weken ingeleid. Ze woog 3635 gram en ik heb echt een super fijne bevalling gehad.
    Ik heb wel 3 groeiecho’s bij zowel de gyn als de vk gehad om dr groei in de gaten te houden en min of meer zeker te weten dat ze wel een goed geboortegewicht zou hebben.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  7. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Onthou wel dat de metingen niet absoluut zijn hè. Mijn dochter zou veel te klein zijn. Ik moest onder controle bij een academisch ziekenhuis en heb denk ik wel 15 echo’s gehad. Alle metingen was ze echt veel te klein volgens de artsen. Ikzelf had het gevoel dat het wel meeviel en uiteindelijk met 40 weken was ze 2970. Klein maar helemaal prima. Wil hiermee alleen aangeven dat je je niet gek moet laten maken door de cijfertjes.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  8. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik laat mij helemaal niet gek maken door cijfertjes, wel om het feit dat mijn oudste zoon te groot was voor het geboorte kanaal met alle gevolgen van dien, dus in dit geval volg ik heel graag alle cijfertjes en vooral de gynaecoloog met haar advies. De baby moet kleiner zijn als mijn zoon. Bij mijn zoon hadden ze overigens perfect gemeten in het academisch ziekenhuis p97 , met de geboorte was hij dus ook p97.
     
  9. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Ik ga jullie hier even volgen hoor! Hier namelijk ook een groot eerste kind (4460gr met 54 cm), met vooral een groot hoofd (was overigens ook goed geschat bij de metingen via de echo's).
    Omdat ik een totaalruptuur heb opgelopen zegt mijn verloskundige nu dat ik niet meer vaginaal moet willen bevallen. Ik weet het zelf nog zo net niet, want een ks vind ik ook nogal een flinke ingreep. Ik krijg dus over 3 weken een gesprek met een gyn (degene die mij toen gehecht heeft) om te bespreken wat zij vind.
    Kijk, is deze baby nog groter dan de eerste, dan durf ik vaginaal bevallen zelf ook niet meer aan. Maar deze baby lijkt nu wat meer gemiddeld te zijn (wel weer groter hoofd dan gemiddeld :rolleyes:). over 2 weken krijg ik een groeiecho, dus ben benieuwd of hij/zij nog steeds rond het gemiddelde zit. En ben benieuwd wat de gyn dan gaat zeggen over wel/niet vaginaal bevallen of wellicht eerder inleiden.. Geen idee dus nog hoe ik ga bevallen :p
     
  10. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    @Ysabella: dat is inderdaad een goede vraag, hoeveel kleiner is dan voldoende om vaginaal te kunnen bevallen. Ik weet het ook niet, maar mijn ervaring als vk is dat vanaf een halve kilo het wel verschil gaat maken op zo'n babylijfje. Maar ben benieuwd wat je gynaecoloog hier over zegt.

    Ik kan me uit een ander topic herinneringen dat je van de eerste uiteindelijk wel vaginaal bent bevallen maar met een ernstige schouderdystocie, klopt dat?

    Het maakt namelijk wel verschil of je toch eerder vaginaal bent bevallen of dat het toen een keizersnede werd.
     
  11. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik had bij de eerste een ernstige schouderdystocie. De tweede was een halve kilo zwaarder. Die bevalling ging perfect. Bij de eerste op mijn rug bevallen en zonder persdrang geperst, dat was echt funest. Bij de tweede dus totaal anders gedaan. Ook heb ik mij niet laten inleiden, omdat een inleiding ook weer een risicofactor is voor een schouderdystocie. Er zijn een hoop kanttekeningen bij inleiden bij een verwacht grote baby. Zoek maar eens op Google op “big baby trial”.
    Gewicht zegt voor mij dus echt niets.
    De kans is trouwens vrij groot dat deze baby groter is dan je eerste, tenzij je bij de eerste onbehandelde zwangerschapsdiabetes had en nu niet. Tweede en volgende kinderen zijn nu eenmaal gemiddeld genomen zwaarder dan eerste kindjes.
     
  12. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Het klopt inderdaad dat inleiden het risico op een schouderdystocie verhoogt. Maar toch snap ik ook de redenatie van een arts om bijvoorbeeld bij 38-39 weken in te willen leiden als de vorige keer bij (bijvoorbeeld) 41 weken de baby 4500 gr was en er een schouderdystocie optrad. Gewicht zegt zeker niet alles maar kan wel een factor zijn, net als inderdaad de houding waarin je bevalt en of je goede persdrang hebt.

    @Ysabella als ik jou was zou ik goed met de gynaecoloog bespreken wat je (behalve evt eerder inleiden) nog meer kan doen om de kans op herhaling te verkleinen. Zoveel mogelijk in beweging blijven tijdens de weeën, houdingen afwisselen, ook tijdens het persen. Niet liggend op je rug persen maar bij voorkeur op handen en knieën, eventueel afgewisseld met op de baarkruk. Wachten op goede reflectoire persdrang. En (hoewel de kans daarop niet zo groot is bij een tweede) bespreken dat ze terughoudend zijn met een vacuümpomp want daarmee vergroot je ook de kans op een schouderdystocie.

    Een goede gynaecoloog neemt al deze dingen mee in zijn/haar overwegingen, niet alleen simpelweg het geschatte gewicht van je baby. Dus ga er over in gesprek!
     
  13. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Mijn tweede was 'zeker weten kleiner!' dan haar grote broer, aldus de groeiecho's en inschattingen en meningen van VK en gyn... Ze hadden het over 3500-3800 g. Grote broer was p95 geweest (4355 g). Zijn zusje bleek (vergelijkbaar termijn) tot de verrassing van iedereen (behalve mezelf, ik vond het nogal moeilijk voorstelling dat tweede kindje kleiner zou zijn, zeker gezien de flinke buik) toch groter te zijn, p97 (4520 g).

    Maar goed, voor mij maakte het allemaal niet uit aangezien de eerste ook al zeer snel en soepel ter wereld gekomen was... Mijn minst soepele bevalling was van mijn kleinste (3e) kindje, zij was p90 (nog steeds verre van klein ;)). Gewicht zegt ook niet alles...

    Ik wens je veel succes, hopelijk weet je tegen het einde waar je aan toe bent!
     
  14. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Mijn 3e werd rond de 3800 gram geschat. Normaal bevallen, wel subtotaal ruptuur opgelopen. Ze was 4666 gram en 54 cm. Hoofdomtrek 37,5.
    Doordat mijn 1e is geboren via ks, mocht ik kiezen voor een ks.
    Dit wilde ik eerst ook, bang voor nog grotere schade.
    De 4e liep ook steeds voor op groei en werd rond de 4 kilo geschat .

    De verloskundige heeft mij kunnen overtuigen om toch een natuurlijke bevalling te proberen.

    Ik heb eerst een endo echo gehad om te kijken hoe de schade van de ruptuur was. Dit zag er goed uit, dus gewoon bevallen was mogelijk.
    Wel heb ik aangegeven dat ik niet voorbij de 39 weken wilde gaan. Gynaecoloog stelde toen voor om met 38+2 te kijken of er al ontsluiting was, zodat ze dr vliezen konden breken. Dit was helaas niet, maar er is wel een strippoging gedaan.
    Ondertussen had ik nog steeds contact met de verloskundige en zij wilde mij met 38+5 nog eens strippen. Met 39+1 had ik weer controle bij de gyn. Toen weer aangegeven dat ik met de andere gyn had afgesproken dat ik niet voorbij de 39 weken zou lopen en dat dit nu toch gebeurde. Zij heeft toen nogmaals gestript en omdat ik 2 cm ontsluiting had en een weke baarmoedermond, kon ik de volgende dag ingeleid worden.

    En toen is om 15.36 via de natuurlijke weg, onze dochter geboren. Ze woog 3980 gram en was 50 cm.
    Ze zat wel iets vast met de schouders, maar gelukkig niet ernstig (de 3e zat niet vast).
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier was de meting van de oudste ook heel nauwkeurig. De avond van te voren ingeschat op 4950 gram en dat was 4960.
    Uitgelopen op een spoedks, paste er niet door en daalde ook niet in.
    Bij de 2e zouden ze het goed in de gaten houden en eventueel eerder worden gehaald. Tot ik een nieuwe gyn kreeg, die het allemaal maar onzin vond. Buik was klein, kindje zou niet zo groot worden, kwam allemaal wel goed.
    Met 41+5 spontaan begonnen, ging weer niet, weer spoedks, deze baby was dus iets groter (4990) en ze had zelfs klemgezeten. Was een drama.

    Ik zeg dit absoluut niet om je bang te maken, wel om je aan te raden alles op papier te zetten en goede afspraken te maken.
     
  16. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    @Ysabella weet je inmiddels al iets meer over het gewicht van deze baby en met welk gewicht je nog vaginaal mag bevallen?

    Ik heb gisteren een eerste groeiecho gehad en deze baby groeit voor nu nog op de gemiddelde lijn (wordt dan 7 pond geschat bij geboorte). Heel anders dus dan bij mijn oudste, die groeide al vanaf de 20 weken echo op de bovenste lijn (geboren met 4460gr).
    Ik heb volgende week donderdag gesprek met de gyn om te horen of zij vind of vaginaal bevallen wel/niet kan in mijn situatie.
     

Deel Deze Pagina