Na het lezen van dit artikel, vond ik het tijd voor een topic : https://nos.nl/artikel/2584717-stemwijzer-kieskompas-chatbot-hoe-nuttig-kan-een-stemhulp-zijn Stemwijzer is nog niet online, maar heb net het Kieskompas en de stemchecker (die had ik nog niet eerder gezien, is interessant) ingevuld en daar kwam uit wat ik verwachtte (ik weet al wat ik ga stemmen, dat is al jaren hetzelfde). Weten jullie al wat je gaat stemmen deze verkiezingen? Ben je veranderd van politieke kleur? Ik weet niet zeker wat wel en niet mag op dit forum, maar vorige verkiezingen was er ook een topic, dus ik ga er vanuit dat dat in ieder geval wel mag.
https://checkjestem.nl/ Een goede om te bekijken voor je gaat stemmen, ik denk welke je hierboven ook benoemde @MamavanLieverd. Deze is op basis van stemgedrag van de partijen, de moties, niet het partijprogramma. Dus wat er echt gedaan wordt. Hier beide ook al doorgenomen. Een bevestiging van wat ik al wilde stemmen voor 97%
Ja, checkjestem heeft veel overlap met stemchecker, maar ook wat andere moties, dus alsnog wel interessant om in te vullen. Kwam ook weer “mijn partij” uit bovenaan.
Ik weet het nog niet. Ik was best onder de indruk van het interview met de lijsttrekker van Volt in de Volkskrant. Die komt ook bovenaan bij checkjestem. Dus ik ga die nu overwegen, maar ik heb nog nooit op hen gestemd dus moet er wel echt even goed nog over nadenken en verder researchen...
Ik ga sowieso links van het midden stemmen. Jarenlange rechtse kabinetten hebben Nederland niet goed gedaan. Er is naar mijn mening teveel ontevredenheid en polarisatie. Een socialer kabinet draagt hopelijk bij aan meer vertrouwen in elkaar. Maar misschien is dat ijdele hoop..
Ik ben bij ons degene die namens het gezin stemt (knipoog naar ander topic) - man laat het altijd aan mij over. Ik stem(de) eigenlijk altijd GroenLinks met soms een uitstapje PvdA, en 1x op Agnes Kant (SP). Qua scherp geluid vind ik PvdD er wel echt uit springen momenteel, de GL/PvdA combi blijft bij monde van Timmermans wat mat. In commissiedebatten zijn ze vaak beter. Jesse Klaver zat gisteren lekker in het Pointer debat, dat is het geluid wat ik mis. Puntje bij paaltje kies ik uiteindelijk meestal toch wel voor de knikkers en zal het toch wel GL/PvdA worden. In stemwijzers kom ik vaak ook bij VOLT uit, maar al met al waren die toch altijd een beetje de kinderafdeling van D66, hoewel ik ze zeker vind groeien.
De vorige keer heb ik niet gestemd want ik was het met geen enkele partij voldoende eens. Ik heb ook wel het idee van 70-80-90% eens moeten zijn met een partij losgelaten. Dat gaat gewoon niet gebeuren (voor mij) dus het is voor mij de belangrijkste voor en tegens die ik graag zou willen zien. En daarnaast telt voor mij zwaar mee hun gedrag van de afgelopen jaren. Hoe standvastig en trouw zijn ze geweest aan hun standpunten, hoe betrouwbaar in hun beloofde acties. Dan kom ik uit op een partij waar ik van dacht nooit op te gaan stemmen, but here we are.
De laatste tijd zie je dat ca 60% rechts van het midden stemt en 40% links. Daar lijkt weinig verandering in te komen. Dan mijn nieuwsgierigheid: zijn er leden die de sprong van rechts naar links hebben gemaakt?
Als je naar de landschappen van het kieskompas kijkt, staat er nu gewoon een diagonaal van links-progressief naar rechts-conservatief. Vooral BBB en PVV zijn een stuk rechtser geworden, de VVD ook wat, VOLT en D66 schuiven naar links, en in het midden vind je alleen nog CDA/NSC/CU. Dus de verdeeldheid is groot en de twee assen raken sterker verbonden. Met andere woorden, partijen staan nu op bijna alle onderwerpen lijnrecht tegenover elkaar. Ik hoop maar dat mensen die het zinkende VVD schip verlaten dan nog maar bij het CDA landen en niet in handen van dat rechts-conservatieve uithoekje vallen. Voor echt oversteken van rechts naar links is de afstand te groot geworden denk ik.
Ik ben altijd al links geweest. En daar blijf ik ook. Mijn man heeft in de beginjaren van onze relatie wel een flinke stap naar links gezet. Tot nu toe, naast mijn vader, de enige persoon die ik heb kunnen overtuigen. Mijn vader (toen ik net 18 was) heb ik van PvdA naar GL getrokken. Was niet zo moeilijk, gezien daar toen net een jonge frisse Femke Halsema zat. En dat vond hij wel een leuk ding Mijn man overwoog VVD. Die heb ik omgekregen met argumenten over armoedebestrijding en sociale voorzieningen destijds. Hij zweeft momenteel meer in het midden.
Andersom hoorde ik in mijn omgeving wel, mensen altijd op groen links stemde, vorige keer gl/PvdA gestemd hebben en nu ineens lyrisch zijn over Lidewij de Vos. Ik vond dat zelf nogal bijzonder om te horen. Overigens ben ik het wel met ze eens dat de Vos inderdaad een goede politica is die zorgt voor een frisse wind door de tweede kamer.
De Vos heeft als debuterend fractievoorzitter haar visitekaartje afgegeven met een totaal onzinnige motie die iedereen met een hoofd en/of een hart grote zorgen moet baren. Zaken die blijkbaar bij de helft van onze kamer ontbreken. Ik vind haar standpunt sprekend uit die motie doodeng.
Dat ligt natuurlijk net aan je politieke standpunten. Zo vind ik Timmermans doodeng, en vrees ik met zijn standpunten echt voor de toekomst van mijn kinderen. En zo zal iedereen bepaalde politicie doodeng vinden. Ik vind het juist knap hoe ze als nieuweling (en ook nog eens als erg jonge vrouw) haar visitekaartje heeft afgegeven. Ik had voor die tijd nog nooit van haar gehoord. Dat kan natuurlijk ook komen doordat ik de fvd niet zo interessant vond. Maar ik vind het juist goed dat ze direct heel actief en betrokken is en dus van zich laat horen. Ongeacht haar standpunten, kunnen een hoop politicie daar nog een voorbeeld aan nemen.
Ik ben wel erg nieuwsgierig, ik zit in precies dezelfde afweging. Ook daar komt een partij uit die ik niet perse zelf gekozen zou hebben (in mijn geval PvdD/DENK/PvdA, Nouja laatstgenoemde wordt het zeer zeker niet)
De laatste paar keren heb ik PvdD gestemd. Mijn interesse gaat nu meer uit naar Volt maar ik denk dat ik PvdA-GroenLinks stem omdat ik vermoed dat zij de grootste kans hebben de meeste linkse zetels te behalen. Ondanks dat ik geen fan ben van Timmermans. Ik hoop dat er uiteindelijk meer vanuit het midden geregeerd wordt.
Dat is een stevige shift right Maar bedoelen ze ook echt dat ze een stem op haar overwegen? Of vinden ze haar gewoon een goede politica, waar ze het verder totaal niet mee eens zijn?
Nee, echt dat ze waarschijnlijk op haar wilde gaan stemmen. Mede omdat ze Timmermans ergens tijdens een of ander debat had 'uitgeluld'. Ik had die ommezwaai niet zien aankomen en was dus ook heel verbaasd. Dit is in mijn ogen echt van het ene uiterste naar het andere uiterste. Ik ben dus heel benieuwd wat ze de 29e uiteindelijk daadwerkelijk gestemd hebben.
Bijzonder. Dit was mijn uitslag van checkjestem. Dus de jezelf tussen GL/PvdA is niet zo heel moeilijk voor mij denk ik
Nou ja je hebt standpunten en je hebt collectieve waarden. En met die laatste waarden neemt De Vos een heel naargeestig loopje in die motie. Een paar van die collectieve waarden zijn bijvoorbeeld de scheiding tussen wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht. Ze vraagt immers het kabinet om op de stoel van de rechter te gaan zitten. Een andere collectieve waarde is dat burgerrechten beschermd moeten worden. Dus dat je niet op basis van allerlei vage criteria voor "terrorist" uitgemaakt of als zodanig behandeld kan worden. Een andere collectieve waarde is dat fascisme stom en gevaarlijk is. En al deze zaken weet mevrouw De Vos met 1 motie op de brandstapel te zetten. Je hebt gelijk, ze is direct actief. Maar dan wel op dezelfde manier waarop Trump voortvarend aan zijn tweede termijn begonnen is.