Tweede kans - hoe zorg ik dat het dit keer wel lukt?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mirella28, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Hallo,

    Ik ben voor de 2e keer zwanger. En ik heb dubbele gevoelens naar bv toe. Wil het wel, maar heb twijfel of het dit keer wel gaat lukken.
    Is er iets wat ik anders kan doen dit keer zo dat het meer kans van slagen heeft?

    Bij mijn eerste dochter was ik helemaal voor bv en ben naar voorlichting geweest in het ziekenhuis, heb boeken en tijdschriften door zitten lezen en las ook regelmatig mee op deze site. Verder ook een lactatiedeskundige laten komen en een duur kolfapparaat aangeschaft toen het niet wilde lukken.

    Desondanks kwam er niet genoeg melk en viel mijn dochter gevaarlijk veel af de 1e 2 weken zodat we besloten op kv over te stappen.

    Mijn tepels waren heel pijnlijk en bloederig geworden. Kreeg zalf Dr Swaab van de kraamverzorgende en ik probeerde met het beetje melk de wondjes te verzorgen, maar doordat ik telkens weer moest aanleggen kregen de wondjes amper kans om te genezen.

    Ik wist vantevoren dat het pijn zou doen -dat vertelden anderen me- en ik heb echt door de pijn heen gevoed want ik moest en zou bv geven. De pijn werd op een gegeven moment te erg en die kleine leek er geen baat bij te hebben - ze was uitgeput van het zuigen en viel alleen maar af.
    Toen ik ging kolven zag ik dat er steeds minder uitkwam 50 mm, 35 mm, 20 mm, 10 mm, 5 mm.... En ik zat 8 uur per dag aan die kolf, voelde me net een koe!
    :rolleyes:

    Wat deed ik verkeerd? Hoe kan ik deze keer prettiger maken?
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi mirella,

    ik kan natuurlijk niet terugkijken en zeggen: daar zit het in, maar ik kan je wel enkele suggesties doen.

    ten eerste, dit is een nieuwe ronde, nieuwe kansen. dus gewoon proberen zou ik zeggen. geef in ieder geval het colostrum, en kijk wat er gebeurt, houd je kindje goed in de gaten dan ben je er bij als ze niet terug richting geboortegewicht gaat.

    voed haar iedere 2, 3 uur in het begin, minimaal 8 keer, vaker mag. leg aan als je kindje begint te spelen en te zoeken. het hoeft nog niet te huilen, eerder mag je ook al aanleggen.

    misschien kun je met de lactatiekundige van destijds nog eens contact opnemen om terug te blikken of juist met iemand anders om een frisse blik te krijgen. bespreek hoe het ging met haar, neem evt. kraamdossiers mee.

    dat je tepels stuk gingen, kan een deel van het probleem zijn. je kindje heeft ws toch niet goed aan de borst gelegen. mocht je weer wondjes krijggen,weet dan dat er speciale borstverbanden verkrijgbaar zijn, dit zijn een soort gelcompressen, die je in je beha doet, en een genezende werking hebben.

    dat je steeds minder kolfde, kan te maken hebben met stress, maar ook de manier waarop je kolft. mocht je weer gaan kolven, zorg dat je goede uitleg krijgt, op jouw specifieke situatie gericht.

    mag ik vragen of je op een natuurlijke manier zwanger bent geworden? heb je een goede bevalling gehad? was je op tijd bevallen? merkte en merk je nu aan je borsten dat je zwanger bent? groei, gevoelig, verkleuring? werd je ingeleid? heb je medicatie gehad tijdens of na de bevalling, heeft je kindje medicatie gehad? is ze gehaald met een keizersnee of vacuum? heb je ooit een borstoperatie gehad of enig andere vorm van trauma aan de borst? (denk aan kneuzingen, brandwonden) zo kunnen we nog wel even doorgaan...
    Dit alles kan meespelen in hoe het gaat.

    mocht je jezelf in een van deze vragen herkennen, heb je misschien een stukje van de puzzel te pakken?

    Ik zou me goed voorbereiden door te zorgen dat je weet waar je terecht kunt als de nood aan de man is, en het niet aankijken. vaak wordt er te lang aangekeken en dan moet je eerst puinruimen, alvorens je resultaten kunt boeken. op tijd aan de bel trekken dus, en van te voren het verhaal nog eens met iemand doorspreken.

    succes en geniet nog van je zwangerschap!
    heidi margit
     
  3. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam

    Dankjewel Margit, ja nu je het zegt heb ik nog wel wat dingen die toen speelden die waarschijnlijk meer invloed hebben gehad dan ik zou willen:

    1. Ik had 2 verschillende kraamverzorgsters: 1 heel jong en nog wat onervaren en 1 wat ouder en nogal van het praten (de rust viel op ons toen ze weg was zeg maar ;) ) - dat vond ik vervelend, ben je net gewend aan de ene, krijg je weer een andere met een hele andere aanpak.

    2. Er was sprake van een heftige ruzie met mijn schoonouders vrijwel gelijk na de bevalling (lang verhaal waar ik je verder niet mee zal lastig vallen) - maar dat gaf idd de nodige stress en veel verdriet bij mij.

    3. Zwangerschap verliep probleemloos, bevalling was best pittig - 18 uur weeën om de 5 minuten waarvan 1 uurtje remifentanyl gekregen om een beetje rust te krijgen en aan te kunnen sterken (met een pompje), vacuum verlossing, knip en scheur en 3 hechtingen die 8 weken lang maar niet wilden genezen (pijnlijk).

    4. Mijn borsten groeien hard en verkleuren en zijn best pijnlijk af en toe.

    Maarja, dit vind ik allemaal van die omstandigheden waar je zelf weinig aan kunt veranderen. Het overkomt je gewoon en je bent voor de eerste keer moeder en doodmoe. Hoop dat ik deze keer meer energie en pit heb om voor mezelf op te komen en natuurlijk een wat makkelijkere bevalling en geen vervelende schoonouders ;) .
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    inderdaad, hier heb je een aantal dingen in handen die allemaal meespelen. je kunt die dingen minder beinvloeden, het overkomt je. maar wanneer je weet dat je borstvoeding dan misschien iets meer de tijd nodig heeft, kan dat rust geven... zorg dat je voor jou juiste begeleiding krijgt op het moment dat je je zorgen maakt. heb je geen fidusie in de kraamzorg (door onervarenheid bijvoorbeeld) overleg dan met vk, bel een lactatiekundige om je verhaal op een rijtje te zetten, om een beeld te krijgen of je op de goede manier bezig bent. je kunt ook van te voren kijken of er bij jou in de buurt moedergroepen zijn, bijvoorbeeld van de VBN of LLLnederland (dit zijn vrijwillige borstvoedingsorganisaties, geleid door moeders die allemaal in meer of mindere mate borstvoedingsproblemen hebben gehad! ze weten waar ze het over hebben, zullen je begrijpen en hebben al met dit bijltje gehakt, om zo te zeggen. dat kan een steun voor je zijn. ga er in de zwangerschap al eens heen, wanneer je iemand al kent neem je makkelijker contact op na je bevalling.

    heel veel succes, je weet ons te vinden!
    heidi margit
     
  5. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Hardstikke bedankt Heidi!

    Hier heb ik wat aan. Ga het zeker uitzoeken!
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Mirella,

    gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik Lees je verhaal even mee. heidi heeft alles al verteld.Ik kan haar verhaal alleen maar onderbouwen.

    Zorg dat je goed voorbereid bent. Volg des noods een voorlichtingsbijeenkomst.

    Bij BV zijn 2 dingen belangrijk, eigenlijk 3.
    1. BV geven mag geen pijn doen. Doet het dit wel! trek aan de bel
    2. BV berust op vraag en aanbod. Hoe meer je vraagt hoe meer je maakt
    3. BV wordt al sinds mensenheugenis gegeven. Weet je het zelf niet direct, trek aan de bel, beter te vroeg dan te laat. Zorg dat je nummers van een LK bij de hand hebt zodat je desnoods in de kraamperiode al hulp kan vragen.

    Succes en geniet nog even van je zwangerschap.

    Ilse
     

Deel Deze Pagina