Tweede keer net zo moeilijk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jansen, 8 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Beste Ilse,

    Borstvoeding geven was niet iets wat bij mijn zoontje vanzelf ging. Mijn tepel was blijkbaar te klein en mijn zoontje had niet genoeg kracht om aan de borst te blijven. Dus met een tepelhoedje in de weer. Aangezien mijn productie ook niet al te best was moest ik bijkolven om zo te zorgen dat hij voldoende binnen kreeg. Ook dat was soms niet voldoende en dan moest hij alsnog aan de bijvoeding.

    De eerste maanden stonden voor mij dus alleen in het teken van borstvoeding, kolven, bijvoeding, niets anders. We hebben het met moeite 3 maanden volgehouden maar ik koester geen erg warme herinnering aan deze ervaring.

    Nu ben ik (nog pril) weer zwanger en vraag me af of ik weer hetzelfde moet verwachten of kan het als door een wonder bij de tweede een stuk beter en makkelijker gaan?

    Groeten,
    Jansen
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jansen,

    Gefelicteerd. Nieuwe ronde nieuwe kansen. elke kindje en elke BV ervaring is anders.
    Jij begint straks opnieuw met een nieuw kindje.

    Je hebt nog veel tijd dus je kan je in die tijd goed informeren.
    Kijk bij jou in de buurt wat het aanbod is. Veel LK praktijken bieden voorlichting speciaal gericht op moeders als jij. Tweede kindje en al een hele BV historie en daarmee heel veel angsten die alleen maar in de weg kunnen staan om te genieten en onbevangen van start te gaan.

    Tijdens die voorlichting (die vaak 1 op 1 is) is er ruimte voor het verhaal hoe het hoort te gaan. Maar zeker ook wat er bij jou gebeurt is, waar je nu op kunt letten. Misschien kan je op specfieke punten eerder aan de bel trekken. Vaak is deze voorlichting in combinatie met een consult in de kraamweek (om snel de vinger aan de pols te hebben)

    Een groot voordeel bij deze 2de kans is dat je borsten al eens hebben gevoed. Ze kunnen melk maken (vaak bij de tweede net iets meer als bij de 1ste).

    De maat van je tepel hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het is immers borst voeding en geen tepelvoeding. Je kindje zal een groot deel van de tepel en tepelhof (dus een grote hap borst) in de mond moeten nemen.

    Ik zou zeggen, bereid je goed voor. Ga genieten.

    Ilse
     

Deel Deze Pagina