Tweede kindje borstvoeding, spannend!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nonamenononsense, 9 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal! Ik heb denk ik niet echt een vraag, meer even van mij afschrijven.
    Dus here goes, mijn eerste zoontje is nu 2. 5 jaar en heeft helaas maar 2 weken borstvoeding gekregen. Ik had mij zo goed als kon voorbereid, boeken gelezen, cursus gevolgd, kolf in huis etc.
    Direct na de geboorte kreeg ik hem al niet aangelegd, niet echt hulp gekregen in het zh en thuis ging het ook niet. Kraamhulp gaf aan dat het allemaal niet perse zo snel hoefde. En zo kreeg hij pas de dag na zijn geboorte de eerste voeding.
    Het aanleggen ging slecht en al gauw moest ik tepel hoedjes gebruiken en kolven om bij te voeden want hij bleef zo geel.
    (geboren met vacuüm pomp)

    Door mijn eigen onzekerheid en controle drang werd ik steeds nerveuzer en sliep ik niet meer. Aanleggen duurde 15 minuten, drinken 45 en tegen de tijd dat ik sliep, kwam hij weer. Hij wilde overdag vreselijk vaak aangelegd worden, en uiteindelijk gaf dit thuis bonje. Mijn man vond het nie t logisch dat hij maar elke 30 minuten aan de borst moest.

    Na 2 weken strijden en vechten en knokken lag ik met 41 graden koorts te janken tijdens de borstvoeding en moest ik aan de antibiotica. Na 3 dagen nog steeds hoge koorts kreeg ik een zwaardere kuur die niet samen mocht met de borstvoeding en toen gelijk de keus gemaakt de stoppen. Het ging niet meer, ik was op. Ik durfde niet naar buiten, ik durfde niet te slapen, ik durfde niks meer want wilde hij nou voeding? Wilde hij troost? Ik werd helemaal gek in mijn hoofd. Had ik eenmaal dat klote hoedje geïnstalleerd, ging hij zo raar aanleggen (wij noemde het spechten) dat dat kreng er continue af flikkerde.

    Uiteindelijk bleek hij verborgen reflux en koemelk allergie te hebben. En ohja, na 4 dagen is zijn tongriem gekliefd. Dit bleek met 6 maanden niet genoeg te zijn en is nogmaals gedaan. Wat een pittige periode heb ik gehad tot een week of 8, toen gingen de medicijnen en koemelkallergie voeding werken en kreeg ik een rustige baby die beter ging slapen.

    Nou ben ik ondertussen 25 weken zwanger van mijn tweede zoontje, en ik wil het toch nog proberen. Ik wil kijken of het deze keer lukt, ik ben toch iets wijzer lijkt mij zo!
    Ik ben benieuwd, ik vind het soms best een ding. Dan denk ik, waarom geef je niet gewoon de fles? Waarom ga je jezelf dit weer aan doen... Maar het kan zo mooi en makkelijk zijn!
    (verloskundige is op de hoogte van reflux, tongriem en koemelkallergie van mijn zoontje en ze gaan er deze keer bovenop zitten.)

    Jullie nog fijne ervaringen, of iets om mij een hart onder de riem te steken?
    Als je zelf zo neurotisch bent als mij hoor ik dat graag:roflmao:
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Top dat je het weer wilt proberen!

    Mijn advies: zoek alvast het nummer van een goede lactatiekundige en zet die onder de speed dial! Die kan je écht helpen als het niet vanzelf gaat, die heeft er verstand van.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn advies is ook: zoek een goede lactatiekundige en overleg alvast met haar. Want je hebt bedroevende hulp gekregen de eerste keer, als ik het zo lees. Zorg voor adequate hulp van bij het begin en negeer alle idiote tips van wie er niets van kent. Dan komt het vast goed:)
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    https://www.nvlborstvoeding.nl/
    Heel fijn dat je verloskundige er bovenop zit,
    maar zoek je hulp op de juiste plek, bij een
    lactatiekundige. Via bovenstaande link.
    Voel je daar ook niet bezwaard over tegenover
    verloskundige en kraamhulp. Na de slechte begeleiding die je hebt gehad,
    mag je nu gewoon de beste begeleiding krijgen.

    3 kindjes aan de borst gehad en ik kan concluderen:
    geen kind hetzelfde, geen borstvoedingsperiode hetzelfde,
    maar als je de basisregels kent, kom je een heel eind.
     
  5. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de tips, heb gelijk een goede lactatiekundige opgezocht en al "opgeslagen"
    Ik heb mijn tepel hoedjes allemaal nog, maar hopelijk heb ik ze deze keer niet nodig. Is toen geadviseerd door de kraamhulp, kordate dame die zei dat mijn borsten te veel spanning hadden en te kleine tepels. Dus die kleine kon gewoon niet aanhappen.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Leg ook al echt een eerste gesprek vast met de lactatiekundige. Dat maakt de stap naar haar inschakelen als het nodig is zoveel makkelijker.
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Dat probleem had ik ook en ik heb die dingen dus altijd moeten gebruiken.
    Ze kunnen dus echt een uitkomst zijn :)
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    1e dochter heeft bv nooit gesnapt. Nooit live kunnen voeden wel aantal maanden gekolfd. Zoon is een natuurtalent. Wel met tepelhoedje de meeste voedingen maar zo een andere ervaring. Dus even als hart onder de riem een 2e kindje kan heel anders gaan.
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  9. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Oh ik vond die tepel hoedjes zo'n gedoe joh!
    Elke keer sloeg hij ze eraf, zat ik weer te pielen.
    Maar goed, zoals ik al zei ik stond echt strak van de hormonen, nervositeit etc... Dus wie weet hoe maf ik aan het doen was!
    Ik wil als het live voeden niet lukt op z'n minst kijken of het kolven dan lukt, ik had gewoon genoeg voeding. Meer dan genoeg eigenlijk, want als ik in mijn blootje liep na een voeding en hij huilde schoot er zo een straal melk dwars door de kamer heen haha!
    Ik had. Continue lekkende borsten en tijdens voeden moest ik mijn zoobtje helemaal toedekken anders was hij drijf. Ik heb nu zo'n haaka silliconen kolf aangeschaft, kan ik mooi de lekmelk opvangen...
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Wat je wel moet bedenken is dat je maar 2 weken borstvoeding hebt gegeven.
    Ook voeden zonder tepelhoedje kan die eerste weken een behoorlijke uitdaging zijn, aanleggen is
    soms lastig, dat is op zich dus helemaal niet gek. Het is echt een leerproces voor moeder en baby.
     
  11. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw

    Goed punt!
     
  12. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik vond voeden met tepelhoedje ook een ding hoor maar inmiddels gaat goed t super makkelijk. Het was gewoon even wennen
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  13. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Opzich ben ik ook niet anti tepelhoedje, alleen zonder zou ik makkelijker vinden. Dat serene beeld van snachts je baby aan de borst rollen en voldaan weg rollen was weg met 47 een tepelhoedje goed moeten doen en knoeien. Maar goed, dat kan ook mijn eigen onhandigheid zijn! Ik ben benieuwd hoe het deze keer gaat heb er soort van zin in, om het opnieuw te proberen.
    Ik zit wel met het buiten de deur voeden, op een terrasje discreet aanleggen kan denk ik nog wel. Maar met tepelhoedje? Ik ben echt super preuts, heb niks tegen openbaar voeden maer welopenbaar mijn boobs laten zien. Maar dat zijn zorgen voor later!


    Miss een hele stomme vraag, maar 1e zoontje is 3 als mijn 2e er is. Hij heeft echt een slechte weerstand in met name de winter, heeft het meerwaarde om hem gekolfde melk te geven? (baby first uiteraard) ik zie het een beetje als een power drink, maar is dat nog zinvol haha. Sorry gekke vraag!
     
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Inmiddels kan mijn zoon ook wel zonder drinken. Beetje wisselend wat hij wil maar na een week of 6 gaat 95%vd nachtvoedingen wel zonder tepelhoed.

    Ik voed meestal onder een xxl hydrofiel. Of ik kolf van tevoren en geef dan de fles.

    Vwb de weerstand van je zoon geen idee maar speel ook weleens met die gedachte maar nog niet uitgeprobeerd.
     
  15. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Kwaad moet het sowieso niet kunnen denk ik, behoorlijk natuurlijk goedje haha. Wij zitten hier in de zoveelste verkoudheid/griep/keelontsteking dit jaar... Ben er stiekem heel erg klaar mee. Als bv zou helpen, Ole!
     
  16. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Nog even een positief verhaal: alhoewel mijn oudste direct aanhapte en de voeding best goed is verlopen heb ik flink wat tubes Purelan versleten, met tranen in mijn ogen zitten voeden en een hele tijd tepelhoedjes moeten gebruiken...

    Bij de tweede ging alles vanzelf joh! Ik zat al klaar met de Purelan maar na de eerste week heb ik het niet meer hoeven gebruiken, geen pijn, geen tepelhoedjes. Het liep super.
     
  17. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Fijn om te lezen, dit sla ik mentaal op!
     
  18. TantePollewop89

    TantePollewop89 Actief lid

    17 feb 2017
    324
    143
    43
    Wat goed dat je het ondanks de vorige keer dat niet goed ging het toch weer gaat proberen. Ik heb hele goede ervaring. Ik geef mijn dochter van 14 maanden nog steeds bv en dat ging vanaf dag 1 ook niet meteen van een leien dakje. Door opname in het ziekenhuis meteen moeten kolven. Geen goede begeleiding in gehad en daardoor een mega overproductie. Groot voordeel dat ik een week later een flinke voorraad mee naar huis kreeg maar het nadeel dat de bv totaal niet meer lekker liep. Mn dochter verslikte zich er bekant in en heeft een aantal dagen geduurd met hulp tot we weer op elkaar afgestemd waren. Nog wel eens een kloofje en 2 keer borstontsteking gehad maar altijd doorgezet. Nu ben ik net weer zwanger van nr 2 en weet niet hoelang nr 1 nog aan de borst kan of wil maar wil geen 2 kindjes aan de borst straks. Zal dus toch ergens samen met nr 1 afscheid moeten nemen van deze prachtige periode. Ik hoop dat je net zo'n mooi avontuur mag beleven met jouw kindje straks.
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina