Tweedehands elektrische kolf?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Roos97, 29 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos97

    Roos97 Lid

    11 dec 2021
    99
    19
    8
    Vrouw
    Hee hoi!

    Ik ben momenteel 37 weken en de laatste spulletjes aan het kopen. Nu kwam ik toevallig langs een tweedehands Medala Swing kolf en ik wilde wel eens kijken of dit tweedehands kan. Nu lees ik allerlei horror verhalen over infecties door minuscule scheurtjes ook al worden ze volledig gesteriliseerd en onderdelen vervangen.

    Zijn er anderen die ervaring of tips hebben voor tweedehands borstkolven? Of is het simpelweg gewoon niet waard en gewoon altijd een nieuwe kopen?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Hallo,
    Een gesloten systeem kan prima. Dus enkel de motor. De rest doen je nieuw te kopen ivm hygiëne. Of een Swing een goede keus is durf ik niet te zeggen. Die is niet voor intensief gebruik ( kan dus minder uren mee dan bijv Freestyle). Daarnaast is de swing ook niet geschikt voor in het kraambed, enkel om de stuwing weg te kolven of als de voeding goed op gang is.
    Er zijn Lactatiekundige die een kolf door meten of hij qua kracht nog goed is. Een kolf voor in de kraamweek kun je huren (wel lastig op moment om de onderdelen te krijgen in sommige regio’s ). En een kolf voor daarna kun je altijd aanschaffen als je daar aan toe bent, en zicht hebt op de frequentie hoe vaak je gaat kolven.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  3. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    Ik heb de Medela freestyle van een vriendin geleend. Was helemaal prima vond ik ... Heb wel voor de netheid een nieuw membraan en kabel gekocht voor haar toen ik m terugbracht (60 euro totaal). Als ik m tweedehands had gekocht van een vreemde had ik deze onderdelen sowieso ook voor mezelf gekocht. Maar motor kan inderdaad prima tweedehands!
     
  4. Roos97

    Roos97 Lid

    11 dec 2021
    99
    19
    8
    Vrouw
    Kom net bij de verloskundige weg en die zei ook dat het prima kan, alleen de Swing is inderdaad alleen voor onderhoud na de kraamweek, maar met nieuwe slang en schildjes zou het prima kunnen en hij past op de onderdelen die je gebruikt van de kraamzorg.
     
    Marlena vindt dit leuk.
  5. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik heb nog een horigen te koop staan. Dubbelzijdig.

    Je kan beste de 1ste 2 weken huren via medipoint oid. Dat is ook een medela maar een stuk krachtiger.
    In de kraamweek mag een tweedehands niet ivm infectiegevaar.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Zoals al geschreven, de kolf die je gebruikt in de eerste kraamweek (weken) is niet de kolf die je gebruikt voor de langere termijn.
    Ik zou wel alvast even in de buurt informeren wat de mogelijkheden zijn.
     
  7. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    Waarom is de kolf in de kraamweek anders dan daarna? Ik heb de eerste weken gewoon een handkolf van Medela gebruikt... Baby dronk bijna niet uit de borst dus bijna fulltime gekolfd vanaf het begin, met de handkolf. Productie was mega, had zelfs overproductie. Pas na een tijdje uit gemak overgestapt naar Medela freestyle. Ben gewoon benieuwd waarom advies is om in kraamweek met andere kolf te kolven...
     

Deel Deze Pagina