Tweeling bevalling - tweede baby stuk groter dan eerste

Discussie in 'De bevalling' gestart door Teapot, 24 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Ik ben nu 32 weken zwanger van een tweeling, baby 1 ligt in hoofdligging en is al wat ingedaald. Baby 2 ligt dwars :) Baby 1 is wat kleiner dan gemiddeld, P34 en baby 2 lijkt erg groot te zijn, >P90. Ik ben vandaag vergeten te vragen hoe dit dan bij de bevalling gaat, ik had soort van verwacht dat de tweede er makkelijk achteraan zou komen, maar nu lijkt hij veel groter te zijn dan zijn broer. Geldt dan nog steeds dat ‘de weg vrij is’? Ik ga het over twee weken ook aan de gynaecoloog vragen, maar wellicht is hier iemand met ervaring?
     
  2. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Hier precies hetzelfde, 1e baby met hoofd omlaag en tweede dwars. Ik denk zelf niet dat de grootte van de baby er mee te maken heeft. Je gaat wel vaginaal bevallen dus?
     
  3. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Hoi Kimmy,

    Het plan is zeker om vaginaal te bevallen. Alleen ben ik benieuwd hoe dat gaat omdat de tweede zoveel groter is. Omdat je hoort dat de eerste de weg vrij maakt en dat de tweede dan niet zoveel moeite meer is. Maar omdat baby 2 zo groot is ben ik bang dat het nog een hele klus wordt Ik ben niet zo bang vanwege de ligging, ze kunnen hem vast nog wel draaien nadat baby 1 eruit is. Hoop ik
     
  4. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Ik denk dat het vooral om het hoofdomtrek gaat wat het grootste is. Maar zoveel scheelt dat meestal niet. Als de eerste de weg vrij heeft gemaakt dan gaat die tweede makkelijk ook al is die wat groter. Anders nog eens duidelijk aan je gynacoloog vragen als je er over in zit!
     
  5. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Dit denk ik ook inderdaad! :thumup:
     

Deel Deze Pagina