Tweeling op eigen slaapkamer of bij papa/mama?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mxm, 9 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of ik dit in de goede categorie geplaatst heb, anders mag het verplaatst worden. ;)

    Ik zit erg te twijfelen met waar de tweeling straks komt te liggen. Wat zijn de voordelen/nadelen van gelijk op hun eigen kamertje, en de voordelen/nadelen om ze bij ons in een co sleeper of dergelijke te leggen. Ik denk dat ik het lastig vind om ze gelijk al op hun eigen kamertje te hebben, en wij in een andere kamer liggen. Als een van de kindjes dan een geluidje maakt, of moet huilen, wil ik er toch gelijk naar toe..

    Ik hoor het graag! :)
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ieder zo zijn eigen ding. Volg je gevoel. Ze geven aan ivm veilig slapen, je kind(eren) bij je op de kamer te leggen. Wij hebben dit niet gedaan en hem direct in zijn eigen kamer gelegd. Was wel een afstand van niks, met de deuren open lag hij alsnog praktisch in onze kamer.
     
    mxm vindt dit leuk.
  3. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Ik vind dat dit ook heel erg aan je kindje ligt.. ik met mijn grote mond zei altijd een kind hoort in zijn eigen bed. Op aanraden van een collega toch een wiegje naast ons bed gezet toen maar meer voor de sier, want hij zou toch in zijn eigen bed gaan slapen.

    Helaas werd het een spoedinleiding met 36+6 en was hij ook dysmatuur met zijn 2370 gram. Nachtenlang heb ik met hem rondgelopen, schreeuwend... mijn gevoel nu zegt hij was gewoon nog niet klaar om geboren te worden en wilde continu bij mij voor zijn geborgenheid.

    Eindstand hij heeft zeker 10-14 dagen bij mij op de borst geslapen en daarna nog een aantal weken in het wiegje naast ons bed...
     
    mxm vindt dit leuk.
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Je kunt ook beide opties open houden. Dan zorg je voor bedjes in hun kamer en voor wiegjes/cosleepers/iets dergelijks bij jullie.
    Je moet namelijk echt je gevoel volgen en die is vaak anders dan je vooraf bedenkt.
    Je kunt bij gebruik van beide opties nog afwisselen. Bijvoorbeeld overdag eigen bedjes en 's nacht bij jullie. Of eerste deel van de nacht in het eigen bed en daarna bij jullie. Of eerste weekjes sowieso bij jullie maar heb je de optie om het anders te doen als het niet werkt.
    Soms hebben ouders namelijk het plan om samen te slapen maar slapen ze er zelf heel slecht door. Het kan allemaal.
     
    mxm, Sado en geneeke vinden dit leuk.
  5. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Hier komt ons kindje snachts bij ons in de wieg, overdag zien we wel waar die slaapt denk ik. Idee was in ledikant op zijn kamer, maar hoor ook vaak dat kindje slaapt waar jij bent dus dat zie ik wel. Mij lijkt snachts vooral makkelijk, ook heb ik gehoord dat je daardoor soms aldoorhebt voordat de baby gaat huilen en zo al kan inspelen op de behoefte. Of dat ook echt zo is geen idee, dat kan een voor en nadeel zijn natuurlijk. Ik heb intake met kraamzorg gehad en die was echt duidelijk een voorstander van baby naast je in de wieg tot in ieder geval 3/4 maanden. Zij gaf aan dat het met borstvoeding helpt vanwege toeschietreflex en dat het ook voor de band goed is en een veilig gevoel aan kindje geeft. Maar zo hoor ik ook weer dat je elkaar soms juist wakker houd dus ik denk inderdaad vooral gevoel volgen is. De wieg staat er in ieder geval, dan komen we er vanzelf achter of dat voor ons alle 3 werkt of dat het beter is dat hij op zijn eigen kamertje gaat slapen.
     
    mxm vindt dit leuk.
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zou ze lekker bij jou op de kamer leggen.
    Das makkelijker in de nacht, je bent altijd dichtbij.

    hier komt de baby sowieso op onze kamer.
    2 vd 3 hebben weken op mijn borst geslapen dus die wieg staat er waarschijnlijk toch voor de sier de eerste weken :rolleyes:
     
    JupitR, Zoe123 en mxm vinden dit leuk.
  7. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    oh man! Mijn oudste ook. Gek werd ik na een aantal weken haha. Ik kan echt niet slapen met een baby op m’n borst. Mijn jongste weigerde dat gelukkig in de nacht (niet overdag gelukkig :p) Ik hoop dat de nieuwe baby ook vooral in haar wiegje naast me wil slapen in de nacht :roflmao:

    On topic: de oudste heb ik 9 weken bij me gehad maar was een enorme huilbaby en werd wakker van ons. Ging beter toen hij naar zijn eigen kamer ging. De jongste sliep tot 3-4 maanden bij ons tot we allemaal slechter gingen slapen van elkaar:roflmao:

    Ik ben wel voorstander van eerste periode bij je op de kamer.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Volg je gevoel en de kinderen. Onze oudste vond geen rust naast ons en lag vlot op eigen kamer en sliep heel rustig (grappige is dat hij altijd veel behoefte heeft aan eigen plek om trekken en met veel verdriet liever even alleen ergens zitten dan actief getroost worden). Onze jongste was bijna een jaar toen hij naar eigen kamer ging en is enorm gericht op mensen.
    Mijn schoonouders hadden zelfs de tweeling vlot op elk een eigen kamer: ze hielden elkaar wakker ipv rust bij elkaar vonden
     
    mxm vindt dit leuk.
  9. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Hier ligt hij in de wieg bij ons op de kamer, ideaal als de speen er binnen 5 minuten voor de tigste keer eruit is haha... als hij diep slaapt slaap ik ook dieper, slaapt hij minder diep dan ik ook.
     
    mxm vindt dit leuk.
  10. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Volg jouw gevoel!

    Onze oudste heeft 3 weken op onze kamer geslapen, maar van elk kreuntje, zuchtje werd ik wakker, terwijl meneer lekker aan het slapen was. Hij sliep dus na 3 weken mooi op z’n eigen kamer.

    De jongste ging naar 3 maanden op zijn eigen kamer, aangezien mijn man vaak om 03:00 thuis komt van het werk, merkte ik dat hij erg onrustig sliep.
     
    mxm vindt dit leuk.
  11. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ze raden aan om een kindje tot 6 maanden bij je op de kamer te leggen. Dit in verband met verkleining van kans op wiegendood en dat het beter is voor hechting. Maaaaar, ik denk vooral dat je moet doen wat goed is voor jou en je kindje. Ik had mezelf voorgenomen om mijn zoontje lang bij ons op de kamer te houden. We gingen er beiden aan onderdoor; ik kon niet tegen zijn opa geluiden snachts en hij werd van een poep en een scheet wakker. Met 5 maanden op z’n eigen kamer gelegd en dat werkte een stuk beter voor ons allemaal. Hij sliep vaster, ik ook.
     
    mxm vindt dit leuk.
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Ik zou het, gezien de adviezen, wel zeker proberen. Lukt het niet kunnen ze altijd nog naar hun kamertje. Ik gaf borstvoeding en vond het super handig om baby naast me te hebben. Niet in de kou, gewoon baby uit de wieg en hop weer onder de dekens
     
    mxm vindt dit leuk.
  13. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.010
    291
    83
    Je zal na de geboorte vanzelf duidelijk krijgen wat je fijn vindt, maar ook wat je dochters fijn vinden.
    Zelf vond ik het fijn omdat ik zo snel de geluiden en signalen leerde kennen van de kids.
    En ze zijn nog zó Klein, dichtbij voelde goed.
    Hier kind 1&3: lagen zo'n 10 weken in de wieg in onze kamer.
    Kind 2: lag na de kraamweek op zijn kamer. Hij maakte smakgeluidjes waardoor we niet in slaap konden vallen.
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Ik zou ze zeker bij je op de kamer leggen. Onze Jongste is bijna 5 weken en die ligt naast mij in een wieg en die heeft nog erg veel last van voeding die terugkomt wat soms maar net goed gaat. Lijkt mij dus veel veiliger. Overigens ligt hij ook een aanzienlijk deel van de nacht bij mij op de buik of borst te slapen
    Ik zou overigens goed nadenken over een plan met je man om te zorgen dat jullie zoveel mogelijk slaapt allebei krijgen. Je zou kunnen overwegen om ieder met een kind op een kamer te slapen mocht je voor flesvoeding gaan. Mocht je voor borstvoeding gaan dan kun je misschien een ander plan bedenken
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  15. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    De eerste 2 kinderen heb ik wel bij mij op de kamer gehad in een wiegje, bij de tweeling wilde ik dit absoluut niet omdat ik heel vaak wakker lag van geluidjes en gekreun van onze 2 oudste kinderen. Ik had zoiets, de 2ling liggen samen en hebben elkaar.. en dat was voor mij de reden om de tweeling direct op hun eigen kamer te doen, bedjes stonden ook naast elkaar tegen elkaar aan. ze werden niet wakker van elkaar en nu 2,5 jaar later nog steeds niet ;)
     
  16. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Hier ging de tweeling ook direct op hun eigen kamer.
    Wel hadden ze de eerste paar maanden een tweeling wieg waarbij ze samen lagen. (wel ieder een eigen kant en strak ingestopt)
    Toen ze begonnen met door de wieg te gaan bewegen werd het onveilig en hebben ze ieder hun eigen ledikantje gekregen die naast elkaar staan.

    Weleens anders gezet (beiden tegen een andere muur) maar daarmee merkte wij dat ze dan veel onrustiger waren met in slaap kunnen vallen dan wanneer ze elkaar konden zien dan sliepen ze veel sneller.

    Echt een voordeel van een tweeling want bij mijn oudste zoon moesten we veel vaker hem troosten en gerust stellen wanneer hij wakker werd of schrok of niet wilde gaan slapen en nu merk ik echt dat de tweeling dat bij elkaar doet.
    Als de één niet kan slapen of troost nodig heeft zorgt de ander ervoor om hem of haar in slaap te laten vallen.
    Nu bijna 10 maanden en je hoort ze gewoon elkaar in slaap "kletsen"
    En de één kan al staan, de ander doet dat nog niet. Dus vaak kijkt de gene die kan staan dan over de rand waardoor de ander gaat schateren. Soort kiekeboe. :roflmao:
     
  17. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben een tweeling moeder en heb ook 2 eenlingen.

    Ik zou zeker voor bij je op de kamer gaan de eerste periode. Ze hebben waarschijnlijk een wat lager geboorte gewicht waardoor je ook de nachten elke 2,5 - 3 uur aan het voeden bent. Tussen door een huiltje of speentje doen ze niet symbiotisch dus reken erop dat je veel in touw bent dus maak het jezelf makkelijk.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Lekker bij papa/mama op de kamer.
    Je kan ook wieltjes monteren onder de wieg/ledikant. Houden ze elkaar wakker dan kan je er 1 makkelijk ergens anders naar toe verplaatsen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  19. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Beide opties kun je open houden. Begin op jullie slaapkamer en dan maar kijken wat werkt voor jullie allemaal ;)

    De oudste heeft twee weken op onze kamer geslapen, terwijl de jongste bijna 10 maanden (ik gaf bv) in de co sleeper heeft gelegen haha.
     

Deel Deze Pagina