Tweeling, tussenschot of mono mono?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nora001, 23 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Hee allemaal,

    Vandaag de eerste echo op 7 weken en 2dagen.
    Ik ben zwanger na de 2e poging iui in natuurlijke cyclus (donor gebruikt, vandaar iui).
    Dus geen verhoogde kans op een meerling.

    Toch was er een tweeling te zien, shock één. Na wat uitleg van de verpleegkundige, en arts die er bij werd geroepen, werd duidelijk dat het om een eeneiige tweeling gaat. Shock twee. Na wat meer uitleg en onderzoek, lijkt het op dit moment op een mono mono tweeling (één placenta, één vruchtzak zonder tussenschot). Shock drie. Kans één op 8.000.

    Echter ben ik pas 7 weken en is de echo nog niet super duidelijk natuurlijk.
    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en waar later toch een tussenschot te zien was?
    Ik hoop dat dit wel het geval is, gezien de grote risico's van een mono mono tweeling.

    Ik weet dat er geen zekerheid is tot volgende echo's, maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
     
  2. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ja hoor, hier ervaring mee. Op vrijdag geen tussenschot te zien bij de verloskundige met inwendige echo, ook flink in shock, op maandag bij de gyn met inwendige echo wel. Ik weet de exacte termijn niet meer, maar was ook rond 7/8 weken.
    Even afwachten dus nog. Hou je ons op de hoogte?

    Edit: wanneer heb je de volgende echo?
     
  3. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Fijn om te horen.
    Ik hoop er ook op dat dit bij de gynaecoloog straks wel te zien is.
    Ik weet nog niet wanneer de volgende echo zal zijn. Van de vruchtbaarheidskliniek waar ik gisteren was, krijg ik een verwijsbrief gemaild. Daarmee kan ik dan een afspraak maken in zkh. Dus ik ben al de hele ochtend mijn mailbox aan het refreshen, Hahaha.
    Voorlopig nog even in spanning afwachten.
     
  4. Ruubs

    Ruubs Bekend lid

    27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    Wat super spannend en ontzettend leuk!
    Hier was het bij 7+5 onduidelijk en een week later wel goed zichtbaar.
    Hou je ons op de hoogte?
     
  5. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Hier geen ervaring mee.
    We hebben eigenlijk in het begin één vruchtzakje gezien, en omdat mijn hcg waarde enorm hoog bleef moest ik 2 dagen later opnieuw prikken en een echo en zagen ze een 2e vruchtzakje.

    De laatste keer extra goed gekeken of er een dik tussenschot tussen zat, want komt ook weleens voor dat ieder een eigen vruchtzakje heeft maar wel de moederkoek samen delen. Dat was in mijn geval dus niet zo wat dan weer gunstig was voor beiden.
    Dus hier zijn ze twee eiig.

    Maar de shock herken ik wel goed! Ondanks je weet dat er een kansje is met de mmm behandelingen schrik je toch als het ook echt zo blijkt te zijn. :D
     
    Ruubs vindt dit leuk.
  6. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Wow dat is ook bijzonder. Dat ze eerst maar één vruchtzak zien en later toch een tweede.

    Bij mij sowieso één vruchtzak en placenta. Dus eeneiige tweeling.
    We hebben geen verhoogde kans. Ik heb wel iui gehad, maar geen medicatie/ hormonen. Dus eigenlijk gewoon een spuit ipv seks. Verder is alles hetzelfde.

    De berichten dat bij anderen het vlies later wel te zien was, stelt me wel wat gerust.
    Ik hoop snel naar de gynaecoloog te kunnen. Op dit moment is de verwijzing nog niet binnen.

    De shock begint wat te zakken, maar het is nog een flinke rollercoaster van emoties.
     
    Snies en Ruubs vinden dit leuk.
  7. Thea23

    Thea23 Fanatiek lid

    7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Hier ook gehad geen tussenschot.
    Bij 11 weken ook nog niks te zien na een stuk of 5 a 6 echo's.
    De risico's vond ik echt dood eng en werd zelf gezegd dat in uiterste geval ik moet kiezen op een gegeven moment om risico's te beperken..

    Zou ik natuurlijk nooit doen.
    Helaad is het hier tussen 11 en 12 weken mis gegaan
     
  8. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Oeh wat eng zeg.
    En wat erg dat het mis is gegaan. Weten ze hoe dit komt?

    Ik weet nog niet wanneer mijn volgende echo is. Ik heb de verwijsbrief nog niet, morgen maar even achter aan gaan.
     
  9. Thea23

    Thea23 Fanatiek lid

    7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Nee dat weten ze niet, ik denk dat mijn lichaam geen tweelingen kan dragen aangezien ik daarna nog 2 keer zwanger ben geweest van een tweeling, wel 2 eiig.. Een keer ma van beide en bij deze zwangerschap vannishing twin
     
  10. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Wow, wat intens. Bizar ook om twee keer zwanger te zijn van een tweeling.

    Hier wat geruststelling. Vandaag de verwijsbrief gekregen waar duidelijk monochoriale diamniotische tweeling op staat. Dus, blijkbaar zag de arts toch een vliesje, denk ik.
    Volgende echo is nu gepland. Wel pas op 11 februari.... Duurt lang!
     
  11. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Vandaag tweede echo. Alles is in orde en er is een vliesje tussen de twee baby's te zien.. gelukkig.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ysabella, Louise11110, Ruubs en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Super zeg!! Helemaal opgelucht zeker?
     
  13. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Wat fijn!! Is het nieuws nu ook wat meer ingewerkt?
     
  14. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Wat een fijn nieuws! Dat is een hele opluchting voor je? Nu heerlijk van gaan genieten. :D

    Ik heb morgen weer een echo. Ik mag bijna mijn 12 weken dansje doen. :oops::thumup:
     
    Louise11110 en lidu1 vinden dit leuk.
  15. Ruubs

    Ruubs Bekend lid

    27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    Wat een prachtige echo! ❤️
     
  16. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Dankjewel allemaal.
    Ja, het is een enorme opluchting.
    Inmiddels is het nieuws helemaal geland en hebben we er ook heel veel zin in.
    Gisteren een uitgebreid gesprek in het ziekenhuis. Heel erg fijn om alle vragen te kunnen stellen.
    Vandaag en de komende weken gaan we het overal vertellen. Op het werk etc.
    Nu is het "echt"
     

Deel Deze Pagina