Tweetalig onderwijs middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 19 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wat zijn de ervaringen? Ik vraag me af of het niet te zwaar is? En is het nodig of zijn lessen Cambridge Engels die een andere school aanbiedt ook al voldoende? Wij zijn aan het oriënteren mbt middelbare schoolkeuze en vinden het enorm lastig.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ondertussen heb ik wat informatie opgezocht via internet (ook ervaringen van andere ouders) en ben wel positief over. Ik zie het als een mooie alternatief voor een gymnasium.
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Een neef, neefje kan ik gezien zijn lengte niet meer zeggen, heeft ook TTO gedaan. cq doet dat nu nog. Hij kan het prima combineren.
    Het geeft echt wel meerwaarde hoor.

    Onze kinderen groeien meertalig op en je merkt gewoon nu al voordelen qua taalgebruik en inzicht, ze zijn nu 8 en 10 jaar. Heb de leerkracht meermaals gevraagd of het bijv een probleem zou zijn wanneer onze dochter boeken zou lezen in het Nederlands en in het Duits, sporadisch zelfs Fries en basis Engels/Frans. Volgens de leerkracht was het juist een extra uitdaging voor de oudste... voorwaarde: het lezen moest wel op VRIJWILLIGE basis gebeuren. Dwang brengt niets was zijn mening.
    Nou hebben het gemerkt hoor.... de "vreemdste" boeken kwamen mee uit de bieb.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Wat wil je zoon zelf? Mijn dochter had zelf standvastig besloten tweetalig gymnasium te gaan doen.
    Ze begint er nu aan dus ervaring kan ik nog niet met je delen.
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    #5 Amarens, 20 aug 2019
    Laatst bewerkt: 20 aug 2019
    Wat goed van je dochter! Hoe ver is deze school? Op papier lijkt het mijn zoon leuk. De keuze hier is enorm groot (dalton+technasium, gymnasium, regulier, montessori of tto). De tto school is best ver weg (40 min met de bus) waardoor de kans dat zijn vriendjes heen gaan nihil is. Ik merk wel dat de meesten hier kiezen volgens het principe lekker dichtbij huis. Wij moeten sowieso nog gaan kijken maar ik ben vast informatie en ervaringen aan het inwinnen ter voorbereiding. Zoon heeft wel extra uitdaging nodig maar ziet een gymnasium niet zitten vandaar dat wij aan het tto denken.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Mijn dochter heeft dit ook overwogen en ook proeflessen tweetalig gedaan, maar gaat wat anders doen en dat bieden ze hier niet tweetalig.
    Er zijn hier twee scholen die tto bieden van vmbo t/m gymnasium. Een van de twee heeft er jarenlange ervaring mee en staat zo goed bekend dat ze werkelijk vanuit de hele regio komen en 40 minuten reistijd echt geen uitzondering is. Ze plaatsen kinderen die uit dezelfde richting komen meestal bij elkaar in de klas, dus ze komen elkaar vaak wel in de bus, trein of op het fietspad tegen.
    Ik ken eentje die tweetalig havo doet, 3 die tt vwo doen en 2 die tt gymnasium doen. Die laatste wel allebei op verschillende scholen.
    Het bevalt ze alledrie goed, de buitenlandse reizen zijn ook leuk, maar het is wel iets pittiger dan gewoon alles in het Nederlands. Die kinderen die ik ken gaan nu naar de tweede en en derde en die naar de derde gaan, gaven wel aan dat er dit jaar toch een aantal klasgenoten zijn afgehaakt met tto.
    Beide scholen gaven aan dat het t/m de herfstvakantie en soms kerstvakantie in de brugklas het zwaarst is en de meeste kinderen er daarna wel aan gewend zijn.
    Als je kind het leuk vindt, zou ik het zeker overwegen.
     
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Het is maar een kleine 10 minuten fietsen, is de dichtstbijzijnde school. Ik denk dat ze 40 minuten reizen er niet voor over had gehad.
    Technasium schijnt ook wel erg leuk te zijn voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Minder stampen dan gymnasium. Maar dat zit hier niet in de buurt dus dat was geen optie.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank voor de reacties! 10 min fietsen is ideaal, fijn dat het voor jullie zo dichtbij is. Technasium heb ik mijn twijfels over of het bij mijn zoon past. Hij heeft een hekel aan knutselen/creatief moeten zijn. Tot nu toe denk ik dat het tto perfect voor hem is maar ja die 40 min met de bus. Het is de meest ver liggende middelbare school hier. Zo lastig, soms denk ik hoe komen wij hier ooit uit. Maar de kijkdagen moeten nog komen dus misschien dat het helpt met kiezen.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Technasium zit hier ook in de regio en dat doet de zoon van een vriendin van me. Hem viel het best tegen, het bleek vooral veel samenwerken te zijn waar duidelijk niet iedereen zin in had, veel verslagen maken en in mindere mate echt technisch bezig zijn. Maar dat verschilt misschien ook per school.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Het vak heet ook onderzoeken en ontwerpen. Het is heel veel projectmatig in groepjes werken en dan dus (creatieve) oplossingen bedenken voor bepaalde problemen (vraagstukken). Heeft niet altijd wat met techniek te maken. Mijn zoon is dus acteatief en projectmatig werken heb je denk ik na een tijdje ook wel gezien. Ik ken ook een aantal kinderen die zelfs gestopt zijn met technasium. Dus ja wij zijn dan ook niet heel enthousiast over.
    Mag ik vragen wat je dochter gaat doen?
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Vrije school, dus juist veel creatieve vakken, toneel enz. Al in groep 7 naar de open dag geweest en het sprak haar meteen aan. Ze is altijd aan het tekenen, met de natuur bezig, muziek enz.

    Ja, jammer van dat technasium dat het dus bij meer kinderen tegen valt.

    Hier kun je bij een van de middelbare scholen ook meedoen met een programma voor hoogbegaafden en/of kinderen die extra uitdaging willen, daar komen ook van die technasiumachtige dingen aan te pas, maar het is veel breder.
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Het is heel fijn wanneer het kind weet wat het wil! Scheelt al heel veel. Zoon vindt toneel en dans etc ook heel leuk, hij is alleen niet handig met zijn handen, heeft hekel aan knutselen. En bij technasium moeten ze wel eens een maket etc maken. Vindt het sowieso misleidend, bij het woord technasium denk je niet gelijk aan projecten en knutselen maar meer aan diepgang in technische vakken dus begrijp wel dat sommige kinderen teleurgesteld raken.
    Er zijn hier meerdere scholen die het vwo+ niveau aanbieden maar dan moet het kind volgens mij wel getest worden. Dat zijn mijn kinderen niet, ik heb altijd geprobeerd om ze zo gewoon mogelijk met alles mee te laten draaien en op een dramatisch jaar in groep 5 na is het tot nu toe wel goed gelukt. Maar goed het blijft erg lastig om de juiste keuze te maken qua middelbare school, het tto gaan wij zeker serieus overwegen.
     

Deel Deze Pagina