Twijfel over vierde na sterilisatie

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Cookiedough, 17 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cookiedough

    Cookiedough Niet meer actief

    Ik zal proberen het niet te lang te maken..
    Wil even mijn verhaal kwijt. Misschien hebben jullie nog tips, adviezen?

    Wij twijfelen dus erg over een vierde kindje, terwijl mijn man al gesteriliseerd is.
    We denken er nu dus aan om zijn sterilisatie ongedaan te laten maken mochten we echt voor een 4e willen gaan.
    Achteraf gezien denk ik dat de keus voor sterilisatie toen niet verstandig was, aangezien we toen in een hele heftige periode zaten. Maarja dat is achteraf.
    We hadden besloten om het bij 3 te houden, dat was dan wel vooral ons verstand dat die keus maakte, we dachten goed is goed. Dus vanuit een soort zelfbescherming?
    We hebben zelfs al een deel van de babyspullen weg gedaan, ons focussen op de volgende levensfase.. maar toch bleef bij mij het gevoel aanwezig. Ik kon dat nog weg stoppen in de zin van, man vindt het goed zo en het kan uberhaupt niet eens meer.
    Tot mijn man dus ineens zijn gedachten over een vierde uitsprak en het over een hersteloperatie had.

    Maar we twijfelen dus allebei.. en het is nogal wat om alles weer ongedaan te laten maken. Soms denk ik; we lijken wel gek. :eek:
    De twijfelpunten zijn precies hetzelfde als we voor onze derde hadden..
    Naast allerlei praktische dingen vooral doen we de anderen niet tekort qua aandacht.

    Alle praktische twijfels kunnen we ook wel weer weerleggen...

    Dat twijfelen is zo vermoeiend.
    Aan de ene kant geeft de gedachten dat we het bij 3 houden een soort van rust.. Maar aan de andere kant geeft de gedachten aan een vierde me ook weer veel energie.
    Het is gewoon precies hetzelfde als toen bij de derde, alleen is man nu gesteriliseerd dus dat maakt de stap nu toch groter.
     
  2. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief

    lastige situatie

    Ik zou het wel doen als jullie er allebei spijt van krijgen

    Praktische dingen en aandacht zijn vaak wel op te lossen

    Maar dat kan ik niet voor jullie beslissen
     
  3. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Succes met de keuze! Wij hebben ook even getwijfeld of we voor een derde gingen. Uiteindelijk toch besloten om de sterilisatie van mijn man ongedaan te laten maken en ervoor te gaan.
     
  4. Cookiedough

    Cookiedough Niet meer actief

    Ja.. het is een moeilijke keus. De wens is er, maar er zijn ook allerlei dingen die ons en dan eigenlijk vooral mij doen twijfelen.
    Het waren alle 3 niet echt beste slapers, en dat is wel iets waar ik aan de ene kant tegen op zie.
    Maar ja aan de andere kant denk ik ook weer tja, dat is dan ook zeg maar 2 jaar en dan wordt het weer beter. Maar natuurlijk heeft weinig slaap ook effect op je gemoedstoestand.
    En ik denk ook van stel het kindje zou niet gezond zijn.. dat heeft dan zo'n impact op het hele gezin. Durf ik dat risico te nemen.
    Mijn man zegt dan weer je bent bijna 30.. dus nog jong vindt hij.
     
  5. Cookiedough

    Cookiedough Niet meer actief

    Wat bijzonder! En leuk! Je hoort het niet vaak, maar het komt dus toch vaker voor.
    Gefeliciteerd met de zwangerschap!
    Is dit het derde kindje van jullie samen?
    Hoe lang hebben jullie getwijfeld? Hoe ging dat allemaal in zijn werk? Na hoeveel tijd hersteloperatie en na hoe lang zwanger? Hoe lang was de sterilisatie geleden? :)
     
    dreames vindt dit leuk.
  6. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief


    Zelf denk ik dan heel makkelijk
    Wat je idd al zegt slaap te kort is niet voor altijd
    En er bestaat altijd een kans dat er iets niet goed is met het kindje

    Ik denk dat je heel goed moet afwegen wat je er voor terug krijgt en wat niet

    Zelf denk ik altijd er is vaak wel een oplossing
     
  7. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Het is inderdaad het derde kindje van ons samen. Wij hebben er denk ik zo'n 2 maanden over gepraat voordat we eruit waren.

    Nadat we een ziekenhuis hadden gevonden moest mijn man eerst een keer langs komen voor een afspraak. En toen werd de operatie gelijk gepland.

    De hersteloperatie hebben we vorig jaar eind oktober laten uitvoeren in België. De eerste maand na de operatie was vooral herstellen. Mijn man had van deze operatie meer last als van de sterilisatie. In februari had ik een positieve test.

    Het herstel was 4 jaar na de sterilisatie en daardoor was de slagingskans hoog. Die kans neemt natuurlijk af hoe langer er tussen zit.
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je schrijft dat het nogal wat is om het weer ongedaan te maken... Nou, dat valt wel mee hoor! In de ochtend melden en een paar uur later loop je weer naar buiten. Klachten zijn vergelijkbaar als toen de knip werd gezet.
    Hoe lang is de sterilisatie geleden? Zijn er nog vruchtbaarheidsproblemen te verwachten?

    de twijfels over überhaupt een 4e kan ik je niet mee helpen, maar door de vaso-vasectomie zou ik me niet laten afschrikken.
     
  9. Cookiedough

    Cookiedough Niet meer actief

    @dreames wat mooi zeg! Dat is best snel gegaan dan!
    Was er lange wachttijd om op consult te komen en tot aan de hersteloperatie? Waarom hebben jullie voor België gekozen, of wonen jullie daar?
    Hier is volgens mij wel een flinke wachttijd. Ik denk zo'n 3 maanden tot het eerste consult en dan nog eens 3 maanden tot de hersteloperatie. Zo ging dat bij de sterilisatie zelf ook.
    Hebben jullie het zelf betaald of werd het vergoed?

    @merah de sterilisatie is nu 2 jaar en 3 maanden geleden.
    Ik verwacht verder geen vruchtbaarheidsproblemen (mocht het herstellen slagen dan)
    Ik ben 3x heel snel zwanger geworden.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan verwacht ik idd nog niet dat je man minder vruchtbaar is al, al kan het (als er antistoffen zijn gemaakt) wel snel gaan hoor! Dus ik zou wel gelijk actie ondernemen. Bij mijn man was het 4/5 jaar geleden en hebben uiteindelijk ivf moeten doen door slechte kwaliteit. De hersteloperatie werd bij hem gewoon vergoed, maar dat is echt afhankelijk van de zorgverzekering. Gelukkig had mijn man een hele uitgebreide aanvullende verzerkering.
    Advies ook om na de hersteloperatie gelijk aan de slag te gaan. De operatie zelf lukt eigenlijk altijd wel, maar in verloop van de tijd kan er littekenweefsel vormen, waardoor de boel weer dicht gaat.
     
  11. Cookiedough

    Cookiedough Niet meer actief

    Ja je weet het natuurlijk nooit, hoe het er van binnen uit ziet. De wachttijd is hier behoorlijk lang.. ik vrees dat we sowieso een half jaar verder zijn tot de hersteloperatie dan wordt gedaan.
    We hebben wel besloten dat we verder niet de medische molen in gaat mocht het niet lukken.
    Dat ziet mijn man echt niet zitten en dat snap ik wel. We hebben "al" 3 kinderen.
     
  12. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Er was ongeveer 2 maanden wachttijd tot het consult (die was eind augustus) en toen eind oktober de operatie dus weer een maand of 2.

    De keuze voor België hebben we gemaakt door onder andere de kosten. Wij kregen niets vergoed. De slagingskansen waren daar ook heel goed maar de kosten toch een stuk lager.
     
  13. Cookiedough

    Cookiedough Niet meer actief


    Zou je mij willen vertellen welk ziekenhuis dit was en wat de kosten waren? (Evt in pb)
     
  14. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Ik heb je een pb gestuurd!
     
  15. Cookiedough

    Cookiedough Niet meer actief


    Bedankt!!
    Te zien aan je onderschrift ben je bevallen!
    Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!!
    Alles goed gegaan?
     
  16. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Dank je wel!
    De bevalling is goed gegaan en tot nu toe is ze echt een voorbeeldige baby.
     
    Cookiedough vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina