Twijfel schrijfwijze jongensnaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door SHN, 24 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SHN

    SHN Actief lid

    8 okt 2017
    470
    386
    63
    Vrouw
    Het geslacht van onze baby blijft een verrassing, dus wij zijn op zoek gegaan naar zowel een jongens- als meisjesnaam. Voor de meisjesnaam waren we er snel uit. De jongensnaam duurde iets langer, maar we hebben eentje gevonden die we allebei mooi vinden. Nu is er alleen onenigheid tussen mijn man en mij over de schrijfwijze. Het gaat tussen Jef of Jeff (uitspraak blijft wel dezelfde). Ik vind Jeff mooier staan, maar mijn man vind dat je het dan alleen maar ingewikkeld maakt en dat de kleine altijd zal moeten uitleggen dat het met dubbel f geschreven wordt.

    Wat denken jullie?
     
  2. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ik ben zelf geneigd om Jef eerder op z'n Nederlands uit te spreken en Jeff op z'n Engels, omdat het meer een afkorting van Jeffrey lijkt. Jef vind ik leuker.
     
    Wasabi en Flexi vinden dit leuk.
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.563
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    In tegenstelling tot veel namen die 'omdat het zo hip is' tegenwoordig met een dubbele letter achteraan worden geschreven, hóórt het bij Jeff gewoon zo.
    Jef ziet er echt heel onnatuurlijk uit.
    Je schrijft toch ook geen Jefrey maar Jeffrey :confused:

    Jeff dus for sure!
     
    Wasabi en Kes vinden dit leuk.
  4. Flexi

    Flexi Actief lid

    12 apr 2016
    302
    294
    63
    Vrouw
    Bovenstaand heb ik dus ook.

    Hoe willen jullie het zelf gaan uitspreken? ('Djef' op zijn Engels - zou ik voor Jeff gaan of 'Jef' op zijn Nederlands, dan zou ik voor een enkele eindletter gaan.)
     
  5. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Dit; absoluut met dubbel -f!
     
  6. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Idd, zeker met dubbel f!
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Ik ken de naam alleen met dubbel ff. Zo zou hij voor mij meer af zijn. Ik vermoed omdat het van de naam Jeffrey komt.
    Ik zou Jeff denk ik zomaar ook als 'Jef' uitspreken maar denk dat het door de meeste als 'djef' uitgesproken wordt. Maar goed, dat verbeteren zal uiteindelijk bij veel namen aan de orde komen, hoeft geen punt te zijn. In vertrouwde situaties weten ze gewoon hoe je heet en hoe je het uitspreekt.
    Jef met 1 f komt op papier iets hipper over, dan valt hij voor mij meer in de hoek van Raf/Sef/etc.
     
  8. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Dit inderdaad!
     
  9. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.601
    430
    83
    Vrouw
    Jef! Anders moet jij zijn hele leven uitleggen dat het met dubbel ff is. En zoals eerder aangeven neig ook Ik bij Jeff naar de Engelse uitspraak.
     
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.563
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Mijn antwoord is dus exact andersom: dubbel -ff, want anders moet hij z'n hele leven uitleggen dat het met 1 -f geschreven wordt.

    Wat ik al eerder zei: Jeffrey schrijf je ook niet met 1 -f- (Jefrey).
     
    Kes vindt dit leuk.
  11. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik ben het met de eerste 2 reacties op jouw vraag helemaal eens :)
     
  12. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Welke uitspraak willen jullie? Ik zou Jef als Jef uitspreken en Jeff als Djef.
    En verder, soms denk je ergens goed aan te doen en voor de meest makkelijke en schrijfwijze te gaan, maar moet je het alsnog altijd erbij zeggen. Onze oudste heeft een naam die je op twee manieren kunt schrijven en wij zijn voor de meest Hollandse gegaan en het gaan zó vaak fout.
     
  13. Areca

    Areca Bekend lid

    20 mrt 2020
    807
    1.338
    93
    Vrouw
    Mijn broertje heet toevallig Jeffrey, op zijn Nederlands uitgesproken. Dat word afgekort naar Jef op zijn Nederlands. Dus als je het op zijn NL uitgesproken wilt hebben dan zou ik voor Jef gaan. Ook ken ik een jongetje dat djef heet. (Niet mooi gespeld hahaha)

    Nee als je het als djef uit gesproken wilt zou ik voor Jeff gaan en op zijn NL voor Jef
     
  14. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.689
    3.472
    113
    Het is gewoon Jeff. Jef zou de afwijkende spelling zijn en de variant waarin je steeds ‘met 1 f’ er bij zult moeten zeggen. Staat raar, onaf, en eerlijk gezegd een beetje dommig. Gewoon Jeff dus, zoals het hoort. David schrijf je ook niet opeens als Davit toch?
     
    Esila, Kes en hummeltje5 vinden dit leuk.
  15. SHN

    SHN Actief lid

    8 okt 2017
    470
    386
    63
    Vrouw
    Haha, de meningen zijn duidelijk even verdeeld als wij er onderling over zijn :roflmao:
    We hebben nog 19 weken de tijd om eruit te geraken...of gewoon hopen dat het een meisje wordt. Dan hebben we ons druk gemaakt om niets ;)
     
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Ik bedenk me nu ineens dat er vroeger ook tijd een 'Jef' in gtst heeft gespeeld, dat was volgens mij ook gewoon met één f :D. Dus zo onaf is hij dan niet, want ik heb hem bij die naam nooit als gek of onaf gezien :).
     
  17. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.650
    1.185
    113
    Ik ga ook voor de dubbele ff
     

Deel Deze Pagina