Twijfels.. 1 of toch 2 kindjes.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Kim13891, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Hey!

    Toch een beetje op zoek naar herkenning en "ervaringsdeskundigen".

    Mijn man en ik zijn trotse ouders van onze zoon die zaterdag 1 wordt.
    Ergens begint de wens naar een 2e kindje en klein beetje te kriebelen...of toch niet?

    Ik heb altijd het beeld in mijn hoofd gehad van 2 kinderen. Maar nu twijfel ik daar heel erg over. Ik zie vooral heel erg veel beren.
    Mijn zwangerschap en bevalling gingen echt beter dan beter. Niks wat mij daar tegenhoud.
    Het verbaasde mij ook hoe goed "het verzorgen van een kind" mij afgaat. Maar ik zit zelf wel compleet in de knoop. Dat een kindje impact heeft op je leven dat wist ik, maar zoveel impact op mij als persoon? Dat had ik toch even zwaar onderschat.

    Waar ik tegenop zie? Het financiële plaatje en of ik het emotioneel zou aankunnen? Hebben jullie hier ervaringen mee?

    Ik weet dat mijn geschiedenis van depressies en verstoorde relatie met mijn ouders een grote rol speelt. Maar wil tegelijkertijd ook niet dat dit invloed heeft op mijn leven.

    Dus mijn vraag aan jullie is hoe jullie dit hebben ervaren van 1 naar 2? En hoe jullie bij twijfels de knoop hebben kunnen doorhakken?

    Want stiekem lijkt het me zo fantastisch mooi 2 kindjes en nog een keer de zwangerschap meemaken. Dus hoewel we natuurlijk geen haast hebben, wil ik hierin wat rust creëren in mezelf.

    Bedankt alvast!
     
  2. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.641
    2.106
    113
    Ik zou duidelijk proberen op te schrijven oid waar je tegen op ziet en dan bespreken met je man of een vriendin. Of hij/zij dat ook vindt, hoe hij er tegen aan kijkt. Of het wel reëel is, want soms denk je zelf veel te moeilijk. Ik herken het deels wel hoor ik ben net zwanger van de 2e en wilde dat ook echt dolgraag. Het ging heel snel en nu ineens ben ik dan echt zwanger. Maar toch spookt t door mn hoofd, of ik wel t juiste doe voor m'n zoontje, dat ik straks helemaaaaaal geen tijd meer heb voor mijn zelf. Of we financieel wel uitkomen ook al weet ik dat eigenlijk wel.
    En je kleintje is pas 1 inderdaad. Over een poosje loopt hij zelf, kan zichzelf goed vermaken etc en zal het ook minder moeilijk voelen denk om er nog een kleintje bij te krijgen.
     
  3. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Lastig he! Ons zoontje is anderhalf, wij voelen ons nu compleet. Maar we hebben ook een hele tijd gedacht, dat we geen kinderen wilden. Toen begon het toch ineens te kriebelen. Nu voelen we ons compleet met zn 3en, maar wie weet, begint het over een paar jaar toch weer te kriebelen?? Geen idee, voor nu moet ik er niet aan denken.
    weer die hele babyfase waarvan ik blij ben, dat we die nu gehad hebben.
    Maar aan de andere kant, doen we ons zoontje niet tekort als hij enigst kind blijft? Ik merk dat het snel als 'sneu' wordt gezien. Mensen verwachten ook, dat er nog een tweede achteraan komt.

    Gelukkig staan we er tot nu toe hetzelfde in :).
     
  4. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik heb zelf geen broers en zussen en mijn man ook niet. We hebben nu onze eerste en vooraf zei ik: het blijft er bij een. Mn man wilde altijd twee kinderen.
    Mijn zwangerschap en bevalling en pnd waren best heftig maar ik wil al vanaf dat ik 6 maanden zwanger was heel graag een tweede. Mijn man nu gelukkig ook weer.

    Geen broers en zussen is niet sneu hoor. Ik heb echt een geweldige jeugd gehad zonder en mijn man heeft ze ook nooit gemist :) Als ouder heb je het soms met 1 wat drukker denk ik en soms met 2. Ik wilde altijd spelletjes met mn ouders doen en met hen spelen. Misschien dat dit minder is met een broertje of zusje?
    Als je het zou doen omdat het zielig is, is het niet nodig :)
     
  5. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wij hebben 2 kinderen met een leeftijdverschil van 1,5 jaar. En ik zou het niet anders willen. Ik denk heel vaak waarom wou ik dit zo graag?!
    Ja het is druk en vaak wat lastig. Met 1 kind zou het zoveel makkelijker en rustiger zijn.
    Maar als ik onze kinderen samen zie dan ben ik zo blij dat ze elkaar hebben. Natuurlijk hebben ze weleens ruzie, maar ze zijn echt gek van elkaar. Mijn zoon is altijd heel zorgzaam over zijn zusje. En sinds een paar weken zitten ze samen op de psz (wel een andere klas). En als mijn dochter mijn zoon op de gang ziet gaat ze huilen omdat ze naar hem toe wil.
    En bij het ophalen spelen ze vaak buiten dus dan kan ik ze zien. En vorige week zaten ze heel schattig samen te wachten op mij.
    Ze zijn dus echt een verrijking voor elkaar en dat kleine duurt ook maar een paar jaar.
     
  6. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    "Vroeger" wilde ik graag 2 kinderen.
    Na een eerste zwangerschap die goed verliep, en ook een bevalling die op zich prima (maar wel pijnlijk) was, werd mijn zoontje geboren.
    Ik ben toen wel de weg kwijt geraakt. En dacht ook echt, geen tweede meer voor mij. Dat trek ik niet.
    Langzaam aan werd alles thuis toch weer wat rustiger, en voelde ik mij weer beter.
    En ineens was die wens er weer, zo'n 2 jaar na de geboorte van mijn eerste.
    toen heeft het nog een jaar geduurd voor ik zwanger werd, en heb nu mijn tweede kindje, een meisje, van 4 maand.
    zit zo'n 3,5 jaar tussen de kids. Vind het persoonlijk tot nu toe ideaal ;)
    Maar.. Ik ben wel weer, net als toen bij de eerste, wel weer de weg een beetje kwijt. Wel iets minder als bij de eerste denk ik. Maar nog altijd zoek ik mijn draai.
    Verder is het nu helemaal prima zo. 2 gezonde kinderen (voor zover ik weet), een jongen en meisje, ik ben "voorzien" :)
    En met mijzelf komt het ook wel weer goed.

    Mijn advies, denk er niet teveel over na. Het gaat op een gegeven moment vanzelf kriebelen (of niet).
    En zelfs als je zwanger bent kan je nog wel eens twijfelen of je de juiste keus hebt gemaakt. Maar als hij/zij er eenmaal is, dan komt alles goed met de tijd!
     
  7. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik zou er op dit moment niet teveel over nadenken. Je hebt nog een heel jong kindje in je huis. Je visie op je gezin en of dat compleet is voor je gevoel kan helemaal veranderen als je zoon ouder wordt. Er hoeft ook niet per se weinig tijd te zitten tussen 2 kinderen.

    Ik twijfelde mijn hele leven tot voorbij mijn puberteit of ik überhaupt wel kinderen wilde. Lastig, want ik ontmoette mijn man op 15jarige leeftijd en hij wist toen al dat hij absoluut kinderen wilde en dat voor hem beToch begon er iets te kriebelen. "Eentje dan, dat past nog wel bij me", dacht ik. Er kwam een oermoedergevoel na de geboorte bij me omhoog. Dat had ik nooit verwacht van mezelf. Maar het gevoel om te gaan voor een 2e kindje heeft echt opnieuw moeten groeien. Totdat ik dacht:"ja! Laten we er voor gaan!" en mijn man daar behoorlijk aan moest wennen. De rollen omgedraaid dus, Nu ik hoogzwanger ben, denk ik wel eens "help, waar gaan we aan beginnen", maar gedurende de zwangerschap is er echt ruimte in mijn huis en hoofd gekomen voor dit kindje. De ruimte in mijn hart was er al.

    Relax! En geniet van jullie zoon!
     
    Uuz vindt dit leuk.
  8. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    @Blijdorp ik bedoel ook niet dat ik het sneu vindt, maar de omgeving vindt dit soms wel. ZeIf krijg regelmatig de vraag wanneer er een tweede komt, of we daar al mee bezig zijn. Ik geef ook regelmatig het antwoord dat doe er misschien nooit zal komen. We weten het gewoon niet. Voor nu is het een nee. Bij twijfel niet doen toch?
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Heb de reacties niet gelezen maar mijn ervaring is dat een tweede by far niet zo'n grote impact heeft als de eerste. Bij de eerste moet je heel je leven anders in gaan richten, bij de tweede ben je al ingesteld op een kind. Ik kan me goed voorstellen dat je met jezelf in de knoop zit. Ik ben iemand die veel ruimte voor zichzelf nodig heeft en het is toch zoeken naar een gezonde balans daarin met een kind.

    Maar nu met de tweede erbij, ja het is iets drukker. Maar die enorme impact, nee. Moet ik wel zeggen dat ik nu een hele makkelijke baby heb :).

    Je moet eerst alles voor jezelf op een rijtje krijgen. Zorg dat je alles op de rit hebt met je gezin zoals het nu is. Daarna kun je over een tweede nadenken. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent maar je zoon is nog zo klein! Dus als je nog even hebt, neem de tijd!
     
    Hopsatee en Juul75 vinden dit leuk.
  10. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    Mijn dochter is 12 jaar, mijn zoon 3. De reden voor dit leeftijdsverschil is dat ik na de eerste een flinke PND heb gehad. Ik durfde (en wilde) écht geen tweede meer. Nooit meer. Mijn man ook niet. En toen ineens, na een jaar of 8 kwamen de twijfels. Ik heb de twijfels vaak weggestopt maar eigenlijk lukt dat niet. We zijn ervoor gegaan. Ik raakte na een klein half jaar zwanger. Ik zag veel beren op de weg en was bang voor weer een PND. En wat denk je? Mijn zoon werd geboren. Ik kreeg weer een PND. Ik leefde in een zwart gat. Vroeg mezelf af waar ik ingodsnaam aan was begonnen.
    Maar..... sinds hij een jaar of 2 is kan ik oprecht zeggen dat ik zoooooo blij ben dat ik ervoor gegaan ben. Ja, ik ben door een diep dal gegaan. En ja, ik zag constant beren. Maar hé, ik heb het mooiste gezin vd wereld en geniet elke dag. Probeer je niet tegen te houden door eventuele beren. Die beren zijn er om te overwinnen. En als je het er toch bij 1 wil laten is dat natuurlijk helemaal prima. Maar als je nu al serieus twijfelt, zou ik ervoor gaan. Anders blijft het een twijfel. In mijn geval dan.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Helemaal mee eens.
     
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Zelf heb ik het eerste jaar heel erg moeten wennen aan het moederschap. Wat je zegt, het heeft een grote impact op je leven, op jou als persoon. Ook al gaat alles op rolletjes, je levert een stuk vrijheid in en je krijgt er een stuk verantwoordelijkheid terug.

    Zelf moest ik er met 1 jaar echt niet aan denken om al een 2e te krijgen. Toen dochter ruim anderhalf was kreeg ik steeds vaker het idee van: hier kan ik nog we; 1tje bij hebben. 1 maand voor haar tweede verjaardag zouden we ervoor gaan, werd 2 maanden voor haar verjaardag want 1x onvoorzichtig bleek dus raak. Oudste was 2,5 jaar toen de jongste kwam en ik vind het een fijn leeftijdsverschil. Ze kan wat meer zelf en kan wat uitleggen.

    Een 2e is zeker wat drukker en 2 vragen meer van je dan 1. Maar tegelijkertijd ben ik zoveel relaxter dan bij de oudste. Alles is niet meer zo nieuw en je wordt zelf makkelijker in dingen.

    Geef jezelf de tijd. Je hoeft niet NU een keuze te maken. Als je voelt dat je er nog niet klaar voor bent dan geef je het nog een paar maandjes.
     
  13. Ernaa

    Ernaa Lid

    6 okt 2017
    42
    2
    18
    Dat moet jij helemaal zelf weten Meis. Tis jou lichaam en volg je eigen hart hier in . Niemand anders ken dit voor jou bepalen
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik zie weinig reden waarom je er niet voor zou gaan. Hooguit nog even wachten om er iets meer tijd tussen te laten zitten.

    Ik ken meerdere kinderen die als enigst kind zijn opgegroeid. En hoewel die een prima jeugd hebben gehad willen ze dit geen van allen! Op 1 na (die geen kinderen wil) hebben ze allemaal een gezin van 2 (of zelfs meer). Heel bewust dus meer dan 1 omdat ze dat echt zien als een meerwaarde. Iemand om samen mee op te groeien, de enige om in de toekomst je geschiedenis mee te delen. En een band die (in bijna alle gevallen) voor altijd blijft.

    Een broer of zus is echt niet te vergelijken met neefjes of vriendjes.
     
  15. Kim13891

    Kim13891 Lid

    14 nov 2016
    89
    8
    8
    Hallo iedereen.
    Sorry voor mijn late reactie. Er zijn een paar dingen in mijn leven in een sneltrein gegaan.

    Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie reacties. Ik heb hier erg veel aan.

    Ik heb deze twijfels een aantal keer uitgesproken naar mijn man. Hij ziet geen beren, zoals ik ze wel zie. Komt ook omdat de impact voor hem vele malen kleiner is geweest en hij altijd onzettend positief en bijna zorgeloos in het leven staat.
    Voor nu hebben we afgesproken om te gaan kijken hoe de stand van zaken is als ik weer naar de apotheek moet voor de pil hihi. En als ik er dan nog niet uit ben, dan kijken we hoe het de volgende keer is. In ieder geval wel voorgenomen om te wachten tot ons mannetje 2 is, of het moet voor mij al eerder duidelijk zijn ;)

    Ik ben nu 26 en mijn man 36 dus we hebben nog tijd genoeg. Ik heb zelf een lastig verleden wat meespeelt. Ik ben op de wereld gekomen omdat het erbij hoorde en niet omdat ik gewenst was. Hierin zit bij mij ook een angst voor het proberen voor een 2e, omdat ik niet wil dat dat gebeurd omdat iedereen om ons heen dat verwacht. Ik ben liever 100% mama voor 1 kindje dan 50% voor 2 kindjes.
    Maar nogmaals bedankt voor jullie steun, het is voor mij erg fijn om te lezen. Dankjulliewel.
     
  16. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Zou ik ook zeggen: bij twijfel niet doen. En ach die omgeving...lekker laten gaan!
     
  17. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij houden het bij eentje, prima zo. Vind het ook fijn om nog wat tijd voor onszelf te hebben.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  18. veense

    veense Niet meer actief

    Leuk, nog iemand met dezelfde leeftijden: ik heb een dochter van 11 die al op de middelbare school zit, en 2.5 jaar geleden is onze zoon geboren! Al die jaren hoefde het niet van mij, toch wat gaan twijfelen en onverwachts zwanger! Geen pnd of zo, maar pittig vind ik het wel, vooral fysiek maar ook mijn vrijheid die opeens weer flink ingeperkt werd.
    Zie bijlage hem iets meer uit naar de basisschool dan toen bij zijn zus, maar een verrijking voor ons alledrie is hij absoluut!
     
    Sneeuwvlokjes vindt dit leuk.
  19. baby001

    baby001 Bekend lid

    5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik zou eerst eens kijken of je de dingen van vroeger een plekje kan geven dmv therapie. Dat scheelt al een heleboel. Mijn man heeft ook problemen na de geboorte van onze kinderen, dit allemaal door zijn verleden en relatie ouder-kind. Dit komt allemaal omhoog na een geboorte, bij jou denk ik ook? Geen leuke ervaring en al helemaal geen leuke babyperiode daardoor maargoed, het is wel goed om dit misschien voor je tweede zwangerschap op te lossen zodat je niet in de knoop met jezelf komt?!
     
  20. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik heb niet alle reacties gelezen en ik weet niet hoe oud je bent. Maar geef het tijd als het kan. Het begon bij mij pas na haar 2e verjaardag te kriebelen. Altijd al geweten dat ik sowieso 2 kids wilde, maar ik had het zwaar gevonden als ze allebei binnen 2 jaar geboren zouden zijn. Er zit nu echter 4,5 jaar tussen omdat het lang duurde voordat ik zwanger werd en het is nu zo leuk. Ze genieten echt van elkaar (tot nu toe haha)
     

Deel Deze Pagina